Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Linjauksia Pönttölän keskusteluihin - TÄRKEÄ  (Luettu 1003 kertaa)

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Linjauksia Pönttölän keskusteluihin - TÄRKEÄ
« Vastaus #15 : 13.03.07 - klo:05:52 »

[:59] kaikille [:59]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #16 : 13.03.07 - klo:05:54 »

Ullun kommentit ovat järkeviä ja kaikenkattavia !  [:-)]
Vouhotukset ovat asia erikseen. Eikä niitä ole pahemmin täällä näkynyt. Siksi tää on PARAS FOORUMI !  :-))
Kirjattu

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #17 : 13.03.07 - klo:08:52 »

[:-I] ÖÖöö - nyt rupesin mietimään mun omia kirjoituksiani - jos nurisen yleisestä siivottomuudesta ja linnuruokintojen hoitamattomuudesta - siis yleensä nurisen - tai  katsotaaks se julistamiseksi, käännyttämiseksi, painostamiseksi vai pilkkaamiseksi tai..tai..ko ainahan se jotakuta loukkaa  [?] [?] Tai jos kritisoin lahjomalla tai muutoin painostamalla eläinten tekemiä tempauksia kuvaavia videopätkiä joita on joskus näytetty internetissä tai....jos...kritisoin eläinten älytöntä inhimillistämistä (mun Murre tekee sitä tai tekee tätä )--öö-en  nyt osaa laitaa tähän parempaa esimerkkiä mut sit ko tulee vastaan - sellainen - kerron kyllä  -niin onko se tätä kiellettyä aluetta. Vai pitääkö tässä vain olla ja hyväksyä ihan kaikki mikä tuutista ulos tulee. Kysyn siksi ko olen vähän epävarma ja mulla on aika voimakkaat mielipiteet joistain asioista - ainahan joku voi loukkaantua.
Mä muistan - varmaan ikuisesti  - sen yhden kuvan vauvan vaatteisiin puetusta koirasta joka loukkasi mun mielestä eläimen omaa arvoa - siitäkin on jo reilu vuosi aikaa - ja sain takkiini siitä - siitä mun arvostelusta - niin kuuluuko tämä nyt kans kiellettyihin aiheisiin. ..vai onko vain nyt sitten jokaisen oman harkinnan varassa se mitä kirjoittaa ja miten kirjoittaa.
 Joo - onhan tässä foorumissa se viestitoiminto olemassa, että voi ilmoittaa asiattomaksi katsomastaan viestistä - mutt miten se sitten...foorumin pomo kait sitten määrittelee sen, mikä on sopimatonta ja mikä ei? Saako kirjoittaja itse sitten tietoonsa sen vai poistetaanko se tosta noin vaan - vai miten. Itse en ole koskaan sitä käyttänyt - jokainen kirjottakoot mitä haluaa - henkilökohtaisia, persoonaan kohdistuvia loukkauksia ei kait kukaan meistä voi hyväksyä, mutta asiat asioina  [:-I]
No -voihan oman mielipiteensä ilmaista olemmalla kommentoimata tai huomioimatta epämieluisaa viestiä - joskus olen näin toiminut - kun sielu ei yksinkertaisesti ole kestänyt esim. eläimiin kohdistuvaa nöyryyttämistä..vaihdan kanavaa niin sanotusti.
mitähän vielä -ei nyt tule mieleen..mutta ehkä sit taas kohta  :-))
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #18 : 13.03.07 - klo:09:10 »

Mielestäni Ullun linjanveto oli ilmaa puhdistava ja selventävä.

Itse kohdallani ajattelisin niin, että täällä voidaan keskustella ihan kaikista niistä asioista, mistä esim. työpaikan kahvipöydässä arkisin keskustelemme. Niin politiikasta, uskonnosta, vakaumuksista yleensä, dieeteistä, ruokavaliosta, päivän menusta, ilmasta jne.
Keskustellaan ihan asiallisesti, mutta kukaanhan ei tuputa toiselle omia aatoksiaan. Miksi pitäisi? Joskus teilaamme toisen ajatuksen, naureskelemme, kannustamme, olemme uteliaita, vaihdamme mielipiteitä.
Se on virkistävää!

Koskaan emme riitele, tappele. Miksi niin tekisimme? Eiköhän ihmiset osaa sivistyneellä tasolla vaihtaa mielipiteitä ilman, että siitä täytyy riitaa saada aikaiseksi??

Mielestäni oli piristävää saada tänne muitakin aiheita - yksin asuvana kun ei ole toista, jonka kanssa mielipiteitä vaihtaa - tämä virkistää!
Niinhän me keskustelemme ystäviemmekin kanssa, sivistyneesti ja asiallisesti! En minä naapureidenkaan kanssa mene riitaa haastamaan politiikasta tai muusta! [:-)]
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #19 : 13.03.07 - klo:10:41 »

"Eiköhän ihmiset osaa sivistyneellä tasolla vaihtaa mielipiteitä ilman, että siitä täytyy riitaa saada aikaiseksi??"

Ei, sotiakin on syntynyt "vääristä" mielipiteistä ja loukatuista tunteista [:-P] jopa itseään sivistysvaltioiksi kutsuvien välille kun muutamat politiikot tms. ovat ottaneet herneen nenään :-)) Nauran kun se on mielsetäni niin naurettavaa.
« Viimeksi muokattu: 13.03.07 - klo:10:43 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Evis

• Vieras
« Vastaus #20 : 13.03.07 - klo:13:41 »

Hyvä kirjoitus ja täyttä asiaa kirjoittelit Ullu!! [:-)]

Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #21 : 13.03.07 - klo:14:21 »

Silloin kun tulen tänne, kurkkaan aina kiinnostavimmat otsikot. Otsikointi on siis kovin tärkeää.

Tästä asiasta olen Marjulin kanssa samaa mieltä, ja samaahan Ullukin painotti. Kaikki asiat kun ei kaikkia kiinnosta, niin tarkemmalla otsikoinnilla löytyisi paremmin itseä kiinnostavat aiheet.

Sellaisia ketjuja kun se "Käsi-ja puhdetöitä" toivoisin enemmän, siinä oli paljon mielenkiintoista asiaa.

Mutta kuten moni muukin varmaan ajattelee: Elämä ilman pönttölää on kuin pilvinen päivä
Onneksi on pönttölä ja aurinko paistaa  [:45]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #22 : 13.03.07 - klo:17:47 »

Käytän tässä lainausten edessä nyt tuota vanhaa tyyliä, jossa on väkäset edessä. Menisi liian sekavaksi helposti muuten.

Mustarastas kirjoitti:
> [:-I] ÖÖöö - nyt rupesin mietimään mun omia kirjoituksiani - jos
> nurisen yleisestä siivottomuudesta ja linnuruokintojen
> hoitamattomuudesta - siis yleensä nurisen - tai  katsotaaks se
> julistamiseksi, käännyttämiseksi, painostamiseksi vai pilkkaamiseksi
> tai..tai..ko ainahan se jotakuta loukkaa  [?] [?] Tai jos kritisoin
> lahjomalla tai muutoin painostamalla eläinten tekemiä tempauksia
> kuvaavia videopätkiä joita on joskus näytetty internetissä
> tai....jos...kritisoin eläinten älytöntä inhimillistämistä (mun
> Murre
> tekee sitä tai tekee tätä )--öö-en  nyt osaa laitaa tähän parempaa
> esimerkkiä mut sit ko tulee vastaan - sellainen - kerron kyllä  -
> niin
> onko se tätä kiellettyä aluetta.

Ehkä on, ehkä ei. Se riippuu aivan siitä miten sen asian kirjoitat. Saahan sitä mielipiteitä olla, voimakkaitakin. Eri asia sitten on, että miten niistä kirjoittaa.

Jos sanoo, että minun mielestäni hilavitkuttimien keräily on väärin, niin sehän on vain mielipide. Eihän sen pitäisi loukata ketään hilavitkutinharrastajaakaan mitenkään hirvittävästi. Toki se voi sen tehdä, mutta silloin voi loukkaantujakin useimmiten mennä itseensä ja miettiä, että kannattaako toisen _mielipiteestä_ pahastua.

Sitten taas jos sanoo, että kaikki hilavitkuttimien keräily on idioottimaista hölynpölyä ja kaikki hilavitkuttimet pitäisi tuhota harrastajiensa kera, niin se on sitä tyyliä, jota ei Pönttölään kaivata. Äärimmäisen harvoin sitä on onneksi kenenkään näppikseltä päässytkään.

Jo siis ihan rautalangasta väännetään, niin mielipiteenkin voi pienellä vaivalla sanoa toisia kunnioittaen. Useimmiten myös sanoma menee perille parhaiten silloin kun "vastapuoli" ei ole hyökkäävän tyylin vuoksi piikit pystyssä torjumassa hyökkäystä. Kovin jyrkkä ainoan oikean totuuden julistaminen aiheesta kuin aiheesta saa ärsytystä aikaan. Pitää jättää tilaa myös muiden mielipiteille. Siinä kai ne tärkeimmät. Aihe ei ole olennainen, tyyli on.

> Vai pitääkö tässä vain olla ja
> hyväksyä ihan kaikki mikä tuutista ulos tulee.

Mitä se hyväksyminen sitten on... Hiljaa ei tarvitse ainakaan olla. Mielipiteensä voi ilmaista ja jos jättää toisenkin mielipiteelle tilaa, niin siitähän voi tulla vaikka miten mielenkiintoinen ja myös mielipiteisiin vaikuttava keskustelu. Minä ainakin olen Pönttölän myötä oppinut paljon uusia asioita ja näkökulmat ovat avartuneet monessa asiassa.

Hiljaa ei tarvitse olla, mutta toisaalta saman asian jatkuva jankuttaminenkaan ei asiaa eteenpäin vie. Ei sellaista kyllä ole ollutkaan, mutta noin niin kuin esimerkiksi.

> Kysyn siksi ko olen
> vähän epävarma ja mulla on aika voimakkaat mielipiteet joistain
> asioista - ainahan joku voi loukkaantua.

Jos joku loukkaantuu sinun _mielipiteistäsi_ niin minkäs sille voi?

Toisaalta ei kuitenkaan kannata itsekään loukkaantua siitä toisen eriävästä mielipiteestäkään. Eri mieltä voi olla rakentavastikin.

> Mä muistan - varmaan ikuisesti  - sen yhden kuvan vauvan vaatteisiin
> puetusta koirasta joka loukkasi mun mielestä eläimen omaa arvoa -
> siitäkin on jo reilu vuosi aikaa - ja sain takkiini siitä - siitä
> mun
> arvostelusta - niin kuuluuko tämä nyt kans kiellettyihin aiheisiin.

Tuohon tapaukseen en ota kantaa kun en sitä muista. Aiheena eläimen oman arvon pohtiminen nyt ei ainakaan ole kielletty, niin kuin ei mikään muukaan aihe itsessään.

Myöskin se voisi olla ihan paikallaan, että ihan porukalla... siis minä itse mukaan lukien, yritettäisiin myös sietää sitä vastakritiikkiä hieman. En nyt tarkoita Mustarastaan saamaa kritiikkiä kun en sitä tilannetta muista, mutta noin yleisesti.

Onhan se vähän niinkin, että jos itse lataa kovilla, niin pitää myös varautua siihen, että toisetkin tekevät niin. Tuleen vastataan tulella ja sitten ollaankin kohta jo helposti melkoisessa sanasodassa.

> ..vai onko vain nyt sitten jokaisen oman harkinnan varassa se mitä
> kirjoittaa ja miten kirjoittaa.

Kyllä jokainen vastaa itse omista kirjoituksistaan. Ei ylläpito voi eikä haluakaan alkaa mielipidepoliisiksi. Tyylipoliisin virkaa ylläpito valitettavasti joutuu joskus tekemään, mutta kovasti paljon toivon, ettei sellaisia tilanteita tule jatkossakaan kovin usein.

>  Joo - onhan tässä foorumissa se viestitoiminto olemassa, että voi
> ilmoittaa asiattomaksi katsomastaan viestistä - mutt miten se
> sitten...foorumin pomo kait sitten määrittelee sen, mikä on
> sopimatonta ja mikä ei?

Sitä kautta voi ilmoittaa asiattomasta viestistä kyseisen alueen valvojille. Selvissä tapauksissa toimii kukin valvoja yksinään ja hankalammissa valvojat neuvottelevat ja viime kädessä Kaitsu päättää mitä tehdään.

> Saako kirjoittaja itse sitten tietoonsa sen
> vai poistetaanko se tosta noin vaan - vai miten.

Automaattisesti ei mene mitään ilmoitusta kirjoittajalle. Valvojat päättävät miten toimitaan. Joskus asiaton viesti poistetaan, joskus otetaan kirjoittajaan yhteyttä, joskus katsotaan, ettei ole aihetta mihinkään toimenpiteisiin.

Myös spammista tuolla toiminnolla on oikein näppärä ilmoittaa ylläpidolle.

> Itse en ole koskaan
> sitä käyttänyt - jokainen kirjottakoot mitä haluaa -
> henkilökohtaisia,
> persoonaan kohdistuvia loukkauksia ei kait kukaan meistä voi
> hyväksyä,
> mutta asiat asioina  [:-I]

Nimenomaan. Asiat asioina.

> No -voihan oman mielipiteensä ilmaista olemmalla kommentoimata tai
> huomioimatta epämieluisaa viestiä - joskus olen näin toiminut - kun
> sielu ei yksinkertaisesti ole kestänyt esim. eläimiin kohdistuvaa
> nöyryyttämistä..vaihdan kanavaa niin sanotusti.

Joskus toki sekin voi olla viisasta. Jokainen harkitkoon nuo asiat tykönään tilanteen mukaan.

Itse toimin useimmiten niin, että tilanteesta riippuen joko ohitan koko jutun (jos se ei ole sellainen, että siihen mielestäni on ehdottoman tärkeää puutua heti) tai sitten kirjoitan heti "apinan raivolla" jonkun vastauksen sensuroimattomana. Sitten istun vaikka koko ahterillani käpälien päällä, etten lähetä viestiä vaan laitan sen toviksi jäähtymään. Sitten kun ei savu enää nouse korvista eikä silmät pullistele päästä, kirjoitan viestin uudelleen rauhallisemmissa merkeissä.

Tuossa tuli nyt paljon "rautalankaa" kun en oikein muuten osannut vastata Mustarastaan kysymyksiin. Toivottavasti selvensi enemmän kuin sotki. Itsestään selvyyksiä suurin osa ja noin homma toimii täällä hyvin jo nyt. Tulipahan silti sanottua  [:-)]

Lisään vielä, että kiitos Mustarastas kun kysyit!
« Viimeksi muokattu: 13.03.07 - klo:17:59 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #23 : 13.03.07 - klo:18:10 »

[:-)] No joo Ullu...aikamoisen vaivan olet nähnyt kirjoitaessasi vastauksen mun ihmetyksilleni. Mitä tuohon enää lisäämään.
Saman asian voi sanoa joko loukkaavsti tai vähemmän loukkaavasti - tämä käytäntö sopii myös työelämään. Toinen on huumori - ainaskin mun mielestäni - liian vakavasti ottaminen on raskasta -sekä kirjoittajalle että vastaanottajalle - huumoria - myös hitusen tervettä itseironiaa - se lienee paikallaan  [:-I] minä rakastan itseironiaa..tai nimenomaaan hyväntahtoista ironiaa yleensä asiasta kun asiasta. Itse asiassa mä hivenen säikähdin ko näin tämän aiheen nousseen ylimmäksi..ja että miksiköhän...[:-I]......musta on varmaan kehittymässä  hiirulainen  [:-DD]  [:-I]
Kirjattu

anja

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ciao, Firenze, Italy
« Vastaus #24 : 13.03.07 - klo:19:48 »

Ullu kirjoitti järkevästi, olen samaa mieltä..mm:"Minä ainakin olen Pönttölän myötä oppinut paljon uusia asioita ja näkökulmat ovat avartuneet monessa asiassa." Tuon voisin allekirjoittaa! Vanhempikin ihminen oppii täällä aina uutta ja ennen kaikkea joustavuutta ja huomaa pitävänsä entistä enemmän ihmisistä! [:-)]
Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #25 : 13.03.07 - klo:20:42 »

Minusta täällä pönttölässä on kodikasta. Viihdyn. [:-)]
Toivon etten pahoita kenenkään mieltä, se ei todellakaan ole tarkoitukseni.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #26 : 13.03.07 - klo:20:56 »

Tämä mun aloittama "pikkutuhmia" vitsejä-ketju on hiukan arveluttanut mua alusta asti.
http://www.ponttokamera.net/foorumi4/index.php?threadid=2483
Me ollaan MELKEIN kaikki aikuisia, mutta ei ihan kaikki  [:-I]
Mihin näissä vedetään raja? Aika pikkutuhmaa toki löytyy koteihin tulevista seiskoista, avuista yms lehdistäkin!

Deb

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ***Keiju***
« Vastaus #27 : 13.03.07 - klo:22:42 »

Ihan ymmärrettävää on Ullun kirjoitus ja siinä on oikeata asiaa.

Olin justiin menossa nukkumaan, mutta kun luin tämän nyt, niin ajattelin samantien lausua muutaman sanan omalta osaltani.

Mielestäni tämä Pönttöfoorumi on siisti ja hieno paikka.
Luulen, että me kaikki olemme tänne tulleet kirjoittamaan viihtyäksemme täällä toisten samanhenkisten kanssa, ilman mitään riitoja, joita ei onneksi ole täällä juurikaan ollut.

Täällä on hyvä olla Teidän kaikkien kanssa ja varmasti nyt jatkossakin Pönttöfoorumi säilyy tällaisena helposti tavoitettavana paikkana. Sillä mehän tämän luomme kirjoituksillamme sellaiseksi kuin tahdomme, kunnioittaen Ylläpidon sanelemia sääntöjä.

Toivottavasti saamme vielä kauan nauttia tästä hienosta paikasta keskustella.   [:5]

Ps. Jos jotain meni nyt ohi aiheen, niin se johtuu tästä väsymyksestäni. [;-)]  ...Ja nyt nukkumaan. [:59]
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

Kaitsu.

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Periaatteessa olen yöeläin
    • Pönttökamera
« Vastaus #28 : 13.03.07 - klo:23:18 »

Tämä mun aloittama "pikkutuhmia" vitsejä-ketju on hiukan arveluttanut mua alusta asti.
---
Mihin näissä vedetään raja?

Jos vaikka sitten siihen. Eli pikkutuhman ja tuhman väliin.
Kirjattu

Veke

• Vieras
« Vastaus #29 : 14.03.07 - klo:01:24 »

---
Mihin näissä vedetään raja?

Jos vaikka sitten siihen. Eli pikkutuhman ja tuhman väliin.

Tarkottaa varmaaki, ettes Kaija niit "pikkumustias" ihan tähä näkysälle tällää!   [:-I]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.16 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.