Käytän tässä lainausten edessä nyt tuota vanhaa tyyliä, jossa on väkäset edessä. Menisi liian sekavaksi helposti muuten.
Mustarastas kirjoitti:
>
ÖÖöö - nyt rupesin mietimään mun omia kirjoituksiani - jos
> nurisen yleisestä siivottomuudesta ja linnuruokintojen
> hoitamattomuudesta - siis yleensä nurisen - tai katsotaaks se
> julistamiseksi, käännyttämiseksi, painostamiseksi vai pilkkaamiseksi
> tai..tai..ko ainahan se jotakuta loukkaa
Tai jos kritisoin
> lahjomalla tai muutoin painostamalla eläinten tekemiä tempauksia
> kuvaavia videopätkiä joita on joskus näytetty internetissä
> tai....jos...kritisoin eläinten älytöntä inhimillistämistä (mun
> Murre
> tekee sitä tai tekee tätä )--öö-en nyt osaa laitaa tähän parempaa
> esimerkkiä mut sit ko tulee vastaan - sellainen - kerron kyllä -
> niin
> onko se tätä kiellettyä aluetta.
Ehkä on, ehkä ei. Se riippuu aivan siitä miten sen asian kirjoitat. Saahan sitä mielipiteitä olla, voimakkaitakin. Eri asia sitten on, että miten niistä kirjoittaa.
Jos sanoo, että minun mielestäni hilavitkuttimien keräily on väärin, niin sehän on vain mielipide. Eihän sen pitäisi loukata ketään hilavitkutinharrastajaakaan mitenkään hirvittävästi. Toki se voi sen tehdä, mutta silloin voi loukkaantujakin useimmiten mennä itseensä ja miettiä, että kannattaako toisen _mielipiteestä_ pahastua.
Sitten taas jos sanoo, että kaikki hilavitkuttimien keräily on idioottimaista hölynpölyä ja kaikki hilavitkuttimet pitäisi tuhota harrastajiensa kera, niin se on sitä tyyliä, jota ei Pönttölään kaivata. Äärimmäisen harvoin sitä on onneksi kenenkään näppikseltä päässytkään.
Jo siis ihan rautalangasta väännetään, niin mielipiteenkin voi pienellä vaivalla sanoa toisia kunnioittaen. Useimmiten myös sanoma menee perille parhaiten silloin kun "vastapuoli" ei ole hyökkäävän tyylin vuoksi piikit pystyssä torjumassa hyökkäystä. Kovin jyrkkä ainoan oikean totuuden julistaminen aiheesta kuin aiheesta saa ärsytystä aikaan. Pitää jättää tilaa myös muiden mielipiteille. Siinä kai ne tärkeimmät. Aihe ei ole olennainen, tyyli on.
> Vai pitääkö tässä vain olla ja
> hyväksyä ihan kaikki mikä tuutista ulos tulee.
Mitä se hyväksyminen sitten on... Hiljaa ei tarvitse ainakaan olla. Mielipiteensä voi ilmaista ja jos jättää toisenkin mielipiteelle tilaa, niin siitähän voi tulla vaikka miten mielenkiintoinen ja myös mielipiteisiin vaikuttava keskustelu. Minä ainakin olen Pönttölän myötä oppinut paljon uusia asioita ja näkökulmat ovat avartuneet monessa asiassa.
Hiljaa ei tarvitse olla, mutta toisaalta saman asian jatkuva jankuttaminenkaan ei asiaa eteenpäin vie. Ei sellaista kyllä ole ollutkaan, mutta noin niin kuin esimerkiksi.
> Kysyn siksi ko olen
> vähän epävarma ja mulla on aika voimakkaat mielipiteet joistain
> asioista - ainahan joku voi loukkaantua.
Jos joku loukkaantuu sinun _mielipiteistäsi_ niin minkäs sille voi?
Toisaalta ei kuitenkaan kannata itsekään loukkaantua siitä toisen eriävästä mielipiteestäkään. Eri mieltä voi olla rakentavastikin.
> Mä muistan - varmaan ikuisesti - sen yhden kuvan vauvan vaatteisiin
> puetusta koirasta joka loukkasi mun mielestä eläimen omaa arvoa -
> siitäkin on jo reilu vuosi aikaa - ja sain takkiini siitä - siitä
> mun
> arvostelusta - niin kuuluuko tämä nyt kans kiellettyihin aiheisiin.
Tuohon tapaukseen en ota kantaa kun en sitä muista. Aiheena eläimen oman arvon pohtiminen nyt ei ainakaan ole kielletty, niin kuin ei mikään muukaan aihe itsessään.
Myöskin se voisi olla ihan paikallaan, että ihan porukalla... siis minä itse mukaan lukien, yritettäisiin myös sietää sitä vastakritiikkiä hieman. En nyt tarkoita Mustarastaan saamaa kritiikkiä kun en sitä tilannetta muista, mutta noin yleisesti.
Onhan se vähän niinkin, että jos itse lataa kovilla, niin pitää myös varautua siihen, että toisetkin tekevät niin. Tuleen vastataan tulella ja sitten ollaankin kohta jo helposti melkoisessa sanasodassa.
> ..vai onko vain nyt sitten jokaisen oman harkinnan varassa se mitä
> kirjoittaa ja miten kirjoittaa.
Kyllä jokainen vastaa itse omista kirjoituksistaan. Ei ylläpito voi eikä haluakaan alkaa mielipidepoliisiksi. Tyylipoliisin virkaa ylläpito valitettavasti joutuu joskus tekemään, mutta kovasti paljon toivon, ettei sellaisia tilanteita tule jatkossakaan kovin usein.
> Joo - onhan tässä foorumissa se viestitoiminto olemassa, että voi
> ilmoittaa asiattomaksi katsomastaan viestistä - mutt miten se
> sitten...foorumin pomo kait sitten määrittelee sen, mikä on
> sopimatonta ja mikä ei?
Sitä kautta voi ilmoittaa asiattomasta viestistä kyseisen alueen valvojille. Selvissä tapauksissa toimii kukin valvoja yksinään ja hankalammissa valvojat neuvottelevat ja viime kädessä Kaitsu päättää mitä tehdään.
> Saako kirjoittaja itse sitten tietoonsa sen
> vai poistetaanko se tosta noin vaan - vai miten.
Automaattisesti ei mene mitään ilmoitusta kirjoittajalle. Valvojat päättävät miten toimitaan. Joskus asiaton viesti poistetaan, joskus otetaan kirjoittajaan yhteyttä, joskus katsotaan, ettei ole aihetta mihinkään toimenpiteisiin.
Myös spammista tuolla toiminnolla on oikein näppärä ilmoittaa ylläpidolle.
> Itse en ole koskaan
> sitä käyttänyt - jokainen kirjottakoot mitä haluaa -
> henkilökohtaisia,
> persoonaan kohdistuvia loukkauksia ei kait kukaan meistä voi
> hyväksyä,
> mutta asiat asioina
Nimenomaan. Asiat asioina.
> No -voihan oman mielipiteensä ilmaista olemmalla kommentoimata tai
> huomioimatta epämieluisaa viestiä - joskus olen näin toiminut - kun
> sielu ei yksinkertaisesti ole kestänyt esim. eläimiin kohdistuvaa
> nöyryyttämistä..vaihdan kanavaa niin sanotusti.
Joskus toki sekin voi olla viisasta. Jokainen harkitkoon nuo asiat tykönään tilanteen mukaan.
Itse toimin useimmiten niin, että tilanteesta riippuen joko ohitan koko jutun (jos se ei ole sellainen, että siihen mielestäni on ehdottoman tärkeää puutua heti) tai sitten kirjoitan heti "apinan raivolla" jonkun vastauksen sensuroimattomana. Sitten istun vaikka koko ahterillani käpälien päällä, etten lähetä viestiä vaan laitan sen toviksi jäähtymään. Sitten kun ei savu enää nouse korvista eikä silmät pullistele päästä, kirjoitan viestin uudelleen rauhallisemmissa merkeissä.
Tuossa tuli nyt paljon "rautalankaa" kun en oikein muuten osannut vastata Mustarastaan kysymyksiin. Toivottavasti selvensi enemmän kuin sotki. Itsestään selvyyksiä suurin osa ja noin homma toimii täällä hyvin jo nyt. Tulipahan silti sanottua
Lisään vielä, että kiitos Mustarastas kun kysyit!