Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Palomuuri estää Elisa-laajakaistan käytön  (Luettu 564 kertaa)

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
Palomuuri estää Elisa-laajakaistan käytön
« : 13.03.07 - klo:10:21 »

Oisko täällä ketään asiantuntijaa mun tämän hetken ongelmaani koskien tietsikkaani. Minulla on Elisan laajakaista ja siihen tietysti sellainen pieni sininen laatikko joka yhdistää internettiin .ADSL-laajakaista. No -tämä laajakaistayhteys ei siis toimi ja kuitenkin pääsen internettiin. Minulla on Winxp Media Center edition joka ilmeisemmin myös liittää internettiin. Ja nyt se tyhmä kysymys; mitä ihmettä minä teen Elisan laajakaistaliittymällä ja Elisan tietoturvapalvelulla ko tämä aiemmin mainitsemani Win xp media Center edtion pitää sisällään internetyhteyden, palomuurin ja siis ehkä myös sen virustorjunta-ohjelman. Siis nykyäänhän nämä ohjelmat ovat varustettu jo palomuureilla, viiruksen esto-ohjelmilla(kait [?]) ja sitten ne estävät minun aiemmin hankkimani Elisan käytön. Boksi vilkkuu mutta yhteys ei pelaa - viruspäivitykset eivät tule koneelleni.
 So what..irtisanonko Elisan ja tyydyn tähän mitä tässä nyt on ja luotan, että koneelleni ei tule mitään pöpöjä vai otanko yhteyttä Winxp:hen ja pyydän niitä salimaan Elisan toimivan ensisijaisena internet-liittymänä - itse asiassa jo kerran vastasin sellaiseen kyselyyn, mutta se ei näköjään riitä.
Onko muilla ollut vastaavia ongelmia ja miten olette ratkaissut sen.
Tuntuu vain niin tyhmältä maksaa Elisalle sellaisesta mikä ei edes toimi - tosin riippumatta Elisasta itsestään, sehän ei tätä toimintaa estä vaan WIN xp ja se Med. Cent. Edit.Mahdollisesti. [:-(] [?]

Lisäys:
Minä en vieläkään tajua, sähköposti toimii - viestit menevät eteenpäin ja mulla on Elisa(a)n sähköposti...kummallista.
Mut..ko tämä Elisa -avustaja-ohjelma ilmoittaa ettei yhteys toimi...se kysyy modeemia ja eihän mulla ole modeemia vaan laajakaista..olen ihan pihalla ko...ja jo sulanutkin..ja mitä tarkoittaa sillattu modeemiyhteys  [?]
Lisäys: no nyt se taas toimii. Tulin just kuvausreissulta, monen monta kuvaa "ihanasta keväästä täällä"
« Viimeksi muokattu: 13.03.07 - klo:12:20 kirjoittanut Mustarastas »
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Palomuuri estää Elisa-laajakaistan käytön
« Vastaus #1 : 13.03.07 - klo:12:19 »

Hei Mustarastas, asiasta en ymmärrä mitään,
- oletko kysynyt sieltä Elisan asiakaspalvelusta tai teknisestä asiakastuesta... [:-I]

googlessa kovasti selitetty tuota sillattua yhteyttä  [:-I]
« Viimeksi muokattu: 13.03.07 - klo:12:23 kirjoittanut Pihalintu »
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 13.03.07 - klo:12:48 »

Yhteys toimii taas. kiitos huomiostasi - kun tämä Elisa-avustaja- niminen ohjelma pukkasi mun koneelle ihan tosta vaan niin tämä samainen ohjelma neuvoi minua tsekkaamaan internet yhteyden toimivuuden eli se ohjelma itsessään havaitsi tän virheen - siis sen että internet yhteys ei toimi, neuvoi toimimaan tietyllä tavalla ja minä tein kuten käskettiin ja kun se ei auttanut,  Elisa-avustaja päätteli ongelman - onkelman [:-DD] johtuvan siitä että joku palomuuri estää yhteyden ja kehoitti otaman yhteyttä johonkin..no vaikka..  who knows. Kummallista sinänsä että että Elisan tietoturvapalvelu itse huomautti asiattomasta yhteyden luomisesta Elisa-avustajan välityksellä intenettiin eli tietoturvapalvelu oletti kyseessä olevan Troijalaisen t.m.v. ja lisäksi; on turvallista vain käyttää sovellutuksia joiden avulla käytät internettiä. Eikö Elisan tietoturvapalvelu tiedä Elisa-avustajasta mitään? vai onko kyseessä täysin automaattinen huomautus? Herää kysymys. No mutta yhteys taas toimii, samoin sähköposti jne. Kai tämä sitten taas selviää.
Kirjattu

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 13.03.07 - klo:15:38 »

Sulla on ilmeisesti ulkoinen ADSL-modeemi, ja siitä menee sitten piuha tietsikan verkkokorttiin.
Eli Elisan kautta menet silloin nettiin eli se on AINOA yhteytesi nettiin. Siksi ,jos palomuuri kysyy, saako sitä ELISAA päästää nettiin niin pitää ehdottomasti klikata "kyllä". 
Ulkoinen ADSL-modeemi menee silloin tällöin jumiin, jolloin sammutetaan tietokone, otetaan modeemin virtajohto  irti töpselistä, laitetaan takas paikoilleen ja käynnistetään tietokone uudelleen.  Usein auttaa pelkästään se, kun katkaisee virran ulkoisen modeemin virtanäppäimestä ja yrittää uudelleen päästä nettiin (tietokonetta ei tarvitse silloin käynnistää uudelleen).

Mulla on 4-vuotta vanha ulkoinen modeemi(ostin sen Windows 98:a varten). XP ei kuitenkaan hyväksy/ota vastaan sen konfigurointi-ohjelmaa cd:ltä/säädetään ulkoisen modeemin asetuksia, mutta onneksi mulla on edelleen saman toimittajan liittymä(Sonera), joten siellä modeemissa valmiina olevat(asettamani aikanaan Windows98:lle) asetukset kelpasivat XP:lle.

Win xp media Center ei sisällä virustentorjuntaohjelmaa, palomuurin kyllä (tosi surkea palomuuri, koska valvoo vain koneelle päin tulevaa tietovirtaa, eikä siis lainkaan koneelta uloslähtevää), jonka voi kytkeä pois päältä, jos käyttää toista palomuuria (kahta ei kannata käyttää päällekkäin, tulee ongelmia).

"No ainakin tuosta Wintoosan palomuurista: Se on edelleenkin huono. Vika on sen yksisuuntaisuudessa. Se blokkaa vain sisäänpäin pyrkivät "rosmot" mutta jos "rosmo" on jossain vaiheessa päässyt luikahtamaan koneelle, niin ulos se pääsee vapaasti ja voi viedä vaikka mitä tietoja mukanansa. " 

http://www.tietokone.fi/foorumi/keskustelu.asp?threadid=66506&areapage=1
« Viimeksi muokattu: 13.03.07 - klo:15:54 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Välskäri ei kirj

• Vieras
Palomuuri estää Elisa-laajakaistan käytön
« Vastaus #4 : 13.03.07 - klo:15:39 »

Tuo Elisan tietoturva on vähän kun Pirkkatuote eli  tunnetun valmistajan tekemä ja toisen markkinoima. Tässä tapauksessa taustalla pyörii F-Securen ohjelma, jota Elisan mukaan ei saa asentaa uuteen Vista käyttöjärjestelmään. Jouduin tutustumaan tuhon ryminällä markkinoituun Windowsiin ja totesin sen ihan tavallikseksi käyttöjärjestelmäksi johon uutuuttaan on vielä vaikea saada kaikkia ohjelmia asennetuksi. Eli tehdään autoon uusi moottori johon ei vielä ole vaihdelaatikkoa mutta kori kyllä kiiltää. Ootellaan ja kahtellaan mitä Bill sedän tehtaasta vielä putkahtaa.
Kirjattu

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 13.03.07 - klo:16:34 »

[XX] Voi kakkelis makkelis ..just ko olin ehtinnä kirjoittaa moniselityksellisen jutun - Internet Explorerin katkaisi yhteyden..sorry we must close..menkööt klosettiin vaan ite.
Enkä kirjoita enää uudestaan  [XX]
Kirjattu

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 13.03.07 - klo:18:46 »

Palomuurista: Älä anna MINKÄÄN OHJELMAN päästä nettiin jos et ole TÄYSIN VARMA että se on turvallinen ohjelma ja sen todella tarvitsee päästä nettiin. Älä kuvittele tai usko että jokin ohjelma on turvallinen...sinun todellakin TÄYTYY TIETÄÄ VARMUUDELLA että ko. ohjelma tosiaan on sellainen minkä saat päästää nettiin! Jos annat ohjelmien, joiden turvallisuudesta et ole täysin varma, päästä nettiin, olet täydellisesti tuhonnut koko ZA:n käyttöfilosofian ja turvallisuuden, joten voisit yhtä hyvin poistaa sen kokonaan tietokoneeltasi! Käytännössä ainoat ohjelmat joilla tulee olla oikeus päästä internettiin ovat internet-selaimesi (toivottavasti käytät Operaa tai jotakin muuta turvallista selainta etkä epäturvallista Internet Exploreria) ja sähköposti/uutisohjelmasi (toivottavasti käytät Operaa tai jotakin muuta turvallista ohjelmaa etkä epäturvallisia Outlook Expressiä tai Outlookia)...ja niidenkin tulisi pyytää sinulta aina lupa päästäkseen nettiin! Tietysti jos sinulla on virustentorjuntaohjelma koneessasi (kuten sinulla tietysti pitäisi olla!), sinun pitäisi päästää sekin internettiin hakemaan päivityksiä päivittäin, mutta koska tämä päivitysten haku on yleensä automatisoitu (tarkista että se todellakin on!), virustentorjunnalle tulisi antaa oikeus päästä nettiin milloin tahansa se haluaa.

Yli 90% kaikista ohjelmista jotka haluavat päästä nettiin, ei todellakaan tarvitse sinne päästä! Ne ovat joko spywarea jotka koettavat lähettää henkilökohtaisia tietojasi nettiin, troijalaisia jotka koettavat ottaa tietokoneesi haltuunsa tai jotakin huonosti suunniteltuja ohjelmia jotka koettavat hakea päivityksiä tai ladata jotakin netistä. ÄLÄ anna niiden päästä nettiin. On tietysti tärkeää että päivität ohjelmiasi jne. mutta sinun tulee itse hallita tilannetta eikä antaa ohjelman hallita sitä. Pidä palomuurisi tiukkana äläkä anna millekään ohjelmalla oikeuksia päästä nettiin ellei sille ole ehdottoman välttämätöntä päästä sinne!

http://www.markusjansson.net/fza.html
Kirjattu

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #7 : 13.03.07 - klo:19:33 »

[:-(] No ko mulla on just Internet explorel ja internet -sähköpostini on just Outlook Expressi  :-O .
Monesti olen ihmetellyt että mitä hiivattia tuo HP:n asiakastuki/päivitysohjelma jne. vänkää itsensä internet-yhteyteen  [?] ko eihän niillä pitäisi olla mitään tekemistä mun koneeni yhteyksien luomisen kaa  [?]. Vaan aina se vaan välillä heittää sen yhteyspyynnön. Minä tietysti tyhmänä kuin aasi oletan että tämä HP:n joku haluaa lähettää jotain päivitysmatskua - vaan ei - se haluaa vaan yhteyden internettiin  :-O
F-Secure/ Elisan kautta toimii mulla palomuuri ja viruspäivitykset  - jotka automaattisesti täydentävät viruspäivityksiä koneellani, poistavat vakoiluohjelmat - mutta täytyykö mun itse aina pistää kone työhön eli tarkistamaan vakoiluohjelmat ja sen sellaiset. Näin olen joskus tehnyt ja vastaus on ollut useinmiten aina; ei viruksia, ei vakoiluohjelmia - yhden kerran tänä vuonna on ohjelmani löytänyt ja poistanut ns. vakoiluohjelman.Lisäksi koneeni ilmoittaa aina jos palomuuri on torjunut jonkin ohjelman, laittaa -IP-osoitteen näkyviin jne.
Vaan kun tämä tietokonemaailma ja ohjelmistomaailma on mulle yhtä hepreaa mun on ollut pakko edes johonkin luottaa - muuten ei mikään onnistu..en saa katsella musavideoita, en ylipäätänsä mitään jos jatkuvasti kiellän jotain ohjelmaa tekemästä jotain.
Ja  mikä ihme tuo  Opera oikein on - en ole kuullutkaan moisesta [?]
ja sitten tämä Winxp..sillä on oma palomuuri kanssa ...sen tulisi päästää tämän Elisan ohjelmien ja päivitysten ja internetyhteyden toimimaan eikä estää niitä toimimasta  [?]. Olen jo kerran antanut virallisen luvan siitä, että Elisa on ensisijainen internet-yhteyteni (Elisa Laajakaista) mutta aina vaan joku tai jokin pistää kampoihin.
Mulla ei ole mitään henkilökohtaisia tietoja koneellani, en maksa laskuja, en asioi pankissa jne. Ainoa no - tietysti on omat tiedostot - kuvat, kirjalliset matskut ja sen sellaiset - tosin niitä erittäin vähän.
Itse asiassa käyn aika ajoin tarkistamassa tietoturvaohjelmani tiedot, kaikki ok. päivitykset pelaa jne. Asetukset ok. jne.
Kirjattu

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 14.03.07 - klo:08:28 »

Itsellänikin on  kyllä IE7 ja Outlook Express, joita ei aio vaihtaa Operaan.

Virustorjunta pitää mielestäni itse ajaa koneelta ainakin silloin, jos se ohjelma ON koneella.

Vakoiluohjelmatsekkaajat voi ajaa vaikka joka päivä läpi omalla koneella.

Taustalla kun antaa  em. ohjelmien toimia, niin silloinhan voi käyttää samalla konetta muihin tehtäviin.
Ehkä kone tosin vähän hidastuu.

Palomuurin ilmoituksista ei kyllä kannata paljoa välittää, vaan voi laittaa raksin kohtaan, että älä ilmoita torjutuista "hyökkäyksistä".   Palomuuriohjelmien mainoskikkahan on ilmoittaa "KAIKISTA" hyökkäyksistä, aivan merkityksettömistäkin.

Mielestäni HP:n tukiohjelma/päivitys on päästettävä nettiin, että F-Secure/Elisan palomuuri toimisi kunnolla.
Jos sulla ei ole F-Securea koneella, vaan tarkistus toimiin Elisa palvelimella, niin jos et anna lupaa, niin tuo virustarkistusohjelma ei pääse tarkistamaan konettasi. Virustarkistusohjelman on NIMENOMAAN päästävä konelleesi ja tarkistettava se.

Virustarkistusohjelmaa on päivitettävä jatkuvasti, koska uusia viruksia keksitään jatkuvasti.
Mulla oli tullut koneelle troijalainen(1.12.2006) ja virustarkistusohjelma löysi sen vasta viime tammikuussa.
Eli oli niin uusi, ettei sille oltu ehkä vielä luotu tunnistusohjelmaa tai sitten vasta aktivoitui myöhemmin, ja silloin virustorjunta tunnisti ja laittoi karateeniin, jossa "tuhosin" sen. Tästä syystä virustorjuntaohjelma kannattaa päivittää vaikka joka päivä ja ajaa läpi ainakin kerran viikossa.
« Viimeksi muokattu: 14.03.07 - klo:08:35 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #9 : 14.03.07 - klo:21:03 »

Opera tai Firefox on turvallisia, ja ainakin Firefox näyttää kaikki sivut mitä Exploderkin. Minusta Opera on kätevämpi, kun siihen saa "välilehtiä" että voi pitää useampaa nettisivua auki yhtaikaa. Kuulemma Foxiinkin saa, mutta en ole vielä ihan niin nörtti...  [:-DD]

Outlook on semmoinen matolaatikko ja virusimuri, että sitä ei kannata mitenkään pitää. Mozilla Thunderbird on se mitä minä käytän.

http://www.firefox-2-0.com/fi/ Täältä löytyy Firefox suomeksi!

http://www.mozilla-europe.org/fi/products/thunderbird/ ja täältä Thunderbird. Vaihda ihmeessä, jooko!

(hirveetä mainostamista, mutta kun molemmat on ilmaistuotteita ja Thunderbirdin roskapostikontrolli on loistava...)
Kirjattu

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 14.03.07 - klo:21:25 »

:-) ) Sanalla ilmaistuote on tehokas vaikutus - no joo - siis oikeasti olen niin tyhmä että minulle on ihan hepreaa se - miten, mitä kautta  - öö - tämä kaikki on tullut mun koneelle...heei - nyt minä olen ihan hiljaa [:-DDD] tuoki äänettömästi ja vaivun maan alle  [:17] [:17]
Hei ...tämä kaikki on varmasti lentänyt avoimesta ikkunasta -ko mä pidän sitä melkein aina auki - [:-DDD]. Ihan oikeasti - tämä Outlook Ex...ja internet Explorer - näitähän aina ensisijaisesti tarjotaan -eihän mulle  koskaan mitään muuta vaihtoehtoa  ole annettukaan - oikeasti - kun en tiedä mistään muusta   [?]
Kirjattu

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #11 : 14.03.07 - klo:23:28 »

Outlook ja Exploder on semmoiset mitkä tulee Microsoftin ohjelmistoissa automaattisesti, ja kuten kaikki semmoiset ne on juuri niin välttävän hyvät että ihmiset ei useinkaan viitsi vaihtaa niitä parempiin. Kokeile Firefoxia, asennat sen koneelle ihan vaan napeista painamalla, ja käytät vähän aikaa. Huomaat että on paljon parempi käyttää! Se osaa hakea sun vanhat kirjanmerkitkin, jos sulla sellaisia on Exploderin puolella.
Kirjattu

Sinisorsa

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Viimeksi muokattu: 15.03.07 - klo:08:25 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #13 : 15.03.07 - klo:18:44 »

Minulla on ollut nyt viitisen vuotta selaimena Firefox ja postiohjelmana Thunderbird. Molempiin olen ollut erittäin tyytyväinen. Aikaisemmin kun oli Mikkisoftan tuotteet, sähköpostit katosivat ihan kaikki aina silloin tällöin. Hermot meinas mennä kun tärkeitä posteja lenteli taivaan tuuliin [:-//] . Ukkoslintu ei ole kertaakaan tehnyt moista.
  Palomuurikin minulla on ilmaisohjelma. Eli Zone Alarm. Siitäkin on hyvät ohjeet suomeksi sen säätämisestä oikein. Virusohjelma on McAfee.SpywareBlaster/Linkki on tosi hyvä vakoilu ja muiden haittaohjelmien automaattinen esto-ohjelma. Se toimii taka-alalla eikä siitä tarvitse huolehtia kuin päivitysten haku.
  Itse olen saanut äärettömän arvokasta tukea ja neuvoa tuolta Virustorjuntanetistä/Linkki .
Ovat opettaneet minut miltei nettinörtiksi  [:-DD] [:-DD] [:-DD]
Kirjattu

zeener

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vampula
« Vastaus #14 : 15.03.07 - klo:18:53 »

Mä liputan ihan täysillä Mozilla firefoxin ja thunderbirdin puolesta!!! En ole kertaakaan katunut että vaihdoin niihin. Ja se että lataa Mozillan ei tarkoita ettei voi käyttää myös exploreria, niitä voi käyttää rinnakkain.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.06 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.