Aika moni mainitsee inhokikseen etanat. Mutta kuinka moni heistä on oikeasti maistanut etanoita? Vai onko se vaan se mielikuva mikä inhottaa.
Minä olen yhden kerran etanoita syönyt Porvoon Timbaalissa. Etanat tarjottiin tulikuumina etanapannussa, uiskentelivat reilussa annoksessa voisulaa ja valkosipulia. Eivätkä muuten olleet yhtään limaisia, vaan koostumus suussa oli vähän kuin broilerinpalan olisi suuhun laittanut. Makukin oli kyllä melko mieto, ei mitenkään erikoinen, ja valkosipuli tietysti maistui voimakkaasti.
Enpä minäkään niihin mitenkään erityisesti tykästynyt ja melko kallista erikoisuuttahan ne on.
Minun "en syö" listalleni kuuluu sekä sini- että valkohomejuusto, myös kieltä en syö juuri siitä syystä että se on ollut jonkun suussa. (Tässä vaiheessa kaikki sanoo että syöthän sinä kananmuniakin) Lipeäkala kuuluu myös listalle ja silliäkin syön vain määrättyjä sortteja, esim. sherrysilliä.
Mutta kyllä sitä aikuisenakin oppii uusiin makuihin, ihan viime vuosien aikana olen oppinut syömään silliä ja oliiveja. Nykyisin oliiveihin on oikein himo, syömistä täytyy jopa rajoittaa.
Tuohon minun on vaikea uskoa että aikuiselta ihmiseltä tulisi oksennus jos jotain epämieluisan makuista suuhunsa laittaa, mutta jos niin sanotte niin kai se on pakko uskoa.