Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: YÄK! En syä! :D (Lukeminen omalla vastuulla)  (Luettu 2027 kertaa)

Sus

• Vieras
Vs: YÄK! En syä! :D (Lukeminen omalla vastuulla)
« Vastaus #60 : 14.03.07 - klo:00:04 »

:-))
Kirjattu

anja

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ciao, Firenze, Italy
« Vastaus #61 : 14.03.07 - klo:00:31 »

:-)) Saattaapi olla hyvääkin, ken on sitä uskaltanut maistaa..  [:64]
Mää vaan ihmettelen, ettei siinä oo jo niin paljon botuliinimyrkkyä ja ties mitä.. [NUT]
Hapansilakkakin on kuulemma syntynyt "vahingossa", kun purkkiin oli laitettu liian vähän suolaa.. :-O
Ennen vanhaan ei ollut mitään pakastamisjuttuja, ei umpioimista..ainoa keino säilyttää ruoka oli joko kuivata tai laittaa niin paljon suolaa, että säilyi.. [NUT]
Kirjattu

Risto

• Vieras
« Vastaus #62 : 14.03.07 - klo:00:34 »

Ennen vanhaan ei ollut mitään pakastamisjuttuja, ei umpioimista..ainoa keino säilyttää ruoka oli joko kuivata tai laittaa niin paljon suolaa, että säilyi.. [NUT]

Oli vielä yksi konsti, nimittäin upottaa suohon säilymään.  [:-I] [:-)]
Kirjattu

anja

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ciao, Firenze, Italy
« Vastaus #63 : 14.03.07 - klo:00:38 »

Tosiaankin! Suossa on niin vähän happea ettei lahoamisprosessi oikein edisty..konsti oli sekin! [:-I] Turvehan syntyy just siks, ettei sammal lahoa täydellisesti, se happanee.. [:66]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #64 : 14.03.07 - klo:00:57 »

Mun "isoäidin keittokirjassa" on se ihana lipeäkalan valmistusohje, joka päättyy, että: "Säilytetään lumessa, jos sitä on."  :-)) Ja muitakin perin eriskummallisia säilöntäohjeita kirjan lopussa.
Kirjattu

Risto

• Vieras
« Vastaus #65 : 14.03.07 - klo:01:02 »

Mun "isoäidin keittokirjassa" on se ihana lipeäkalan valmistusohje, joka päättyy, että: "Säilytetään lumessa, jos sitä on."  :-))

Joo, minähän käytän sitä lumessa säilyttämistä vieläkin.  :-)) :-)) :-))
Pilkkitoukat on lumihangessa. Säilyvät parhaiten elävinä lumihangessa.  [KIPPIS] [KIPPIS] [KIPPIS]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #66 : 14.03.07 - klo:01:25 »

Kirjasta "KEITTOTAITO koteja ja kouluja varten" v.1947

Lukeminen omalla vastuulla.  [:-DD]

Kirjattu

Veke

• Vieras
« Vastaus #67 : 14.03.07 - klo:03:57 »

Heh, oon kaikkiruokanen, mut juomist ei käy ku harvat ja valitut!   
No voiha ain joskus tilkan maistaa kitkerämpääki!   [:-DD]

Jaa kerran nuorenna miehen söin nutriaa, virolaisena säilykkeenä purkist suoraa ja se kyl vähä tökki!
Enkä kyl enää söis.    :-))
Kirjattu

Taina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kerava
« Vastaus #68 : 14.03.07 - klo:06:46 »

En syö mm. aladobia, maksamakkaraa, maksapasteijaa, hanhenmaksapalleroita  [:-I] [:-DD]
ei homejuustoa... varmaan olisi pitkäkin lista mitä en syö, mutta nää nyt näin alkuun  [NUT]

Tältä pohjalta laaditaankin ensi viikon ruokalista....
Vai joko alat osallistua ruoanlaittoon?  [:-DD]

Onneksi siellä on Mäkkäri ja Hese  [:-)]
Kirjattu

kati

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
« Vastaus #69 : 14.03.07 - klo:07:57 »

En syä....
aineskaan kieltä, olen kyllä maistanut, mutta se maistui toisen suussa olleelle.
Enkä syä
simpukoita, kön en vaan tykkää.  :-))
Enkä haluaisi syödä eläviä toukkia, niinkö ne tuolla afriiikanmailla tekee....
Enkä mä syä...
raakaa lihaa, en tartarpihvejä ja raaka pihvikin on kauhistus!

Mutta melkeesti kaikki menee alas, vaikken kaikesta tykkäkkään.
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Arskaidae

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Espoo
« Vastaus #70 : 14.03.07 - klo:08:28 »

Minun inhokit:
(Pystyn syömään, mutten halua): maksalaatikko, janssonin kiusaus
(En oikein pysty syömään): homejuusto, graavikala
(Oksettaa): metsäsienet (herkkusienet on niin mauttomia että niitä pystyy syömään), oikein rustoiset pihvit

Juomapuolella inhokkeja ovat ainakin konjakki ja rutikuivat valkoviinit (mutta monet puolikuivat/puolimakeat maistuvat oikein hyvin).

Lainaus käyttäjältä: Ansku
Selleri on yökkölistan numero 1, ainoastaan juuriselleri menee hyvin pienenä jonkun pataruuan seassa. Mutta tuore varsiselleri... yök.

Minä maistoin juuri hiljattain ensimmäisen kerran tuoretta varsiselleriä, ja sen jälkeen ihmettelin miten jotkut voi sitä herkkuna rouskuttaa.

Lainaus käyttäjältä: jaTa69
Hapanhai valmistetaan siten, että haista poistetaan sisälmykset, pää ja ruho haudataan maahan puoleksi vuodeksi. Kun kala on tyhjentynyt nesteistä, sen liha happanee ja muuttuu valkoiseksi. Lopuksi hai nostetaan roikkumaan, jolloin ylimääräinen rasva poistuu ruhosta ja maku vahvistuu.

Lainaus käyttäjältä: Sus
Mistä ihmeestä ihmiskunta ikinä on keksinyt kaikki ihmeelliset ruuanvalmistusmenetelmät?

Tässä tapauksessa ilmeisesti joku on löytänyt kauan sitten rantahiekkaan hautautuneen hain ruhon, nostanut sen näytille, ja jossain vaiheessa joku on siitä sitten päättänyt maistaa. Eli ehkä tämä on keksitty vahingossa.  [:-)]
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

sinitiainen1

• Vieras
« Vastaus #71 : 14.03.07 - klo:09:53 »

Tuli mieleen semmonen että katoin joskus yhen ohjelman en muista oliko japanissa vai kiinassa, mutta sielä ne keittää ankan munia jossa on poikanen sisällä ja syövät sitten niitä.  [:64] [:64] Tosin siellä ne taitaa syödä lähes mitä tahansa [:-DD] [:-DD].
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #72 : 14.03.07 - klo:10:20 »

Aika moni mainitsee inhokikseen etanat. Mutta kuinka moni heistä on oikeasti maistanut etanoita? Vai onko se vaan se mielikuva mikä inhottaa.
Minä olen yhden kerran etanoita syönyt Porvoon Timbaalissa. Etanat tarjottiin tulikuumina etanapannussa, uiskentelivat reilussa annoksessa voisulaa ja valkosipulia. Eivätkä muuten olleet yhtään limaisia, vaan koostumus suussa oli vähän kuin broilerinpalan olisi suuhun laittanut. Makukin oli kyllä melko mieto, ei mitenkään erikoinen, ja valkosipuli tietysti maistui voimakkaasti.
Enpä minäkään niihin mitenkään erityisesti tykästynyt ja melko kallista erikoisuuttahan ne on.

Minun "en syö" listalleni kuuluu sekä sini- että valkohomejuusto, myös kieltä en syö juuri siitä syystä että se on ollut jonkun suussa. (Tässä vaiheessa kaikki sanoo että syöthän sinä kananmuniakin) Lipeäkala kuuluu myös listalle ja silliäkin syön vain määrättyjä sortteja, esim. sherrysilliä.
Mutta kyllä sitä aikuisenakin oppii uusiin makuihin, ihan viime vuosien aikana olen oppinut syömään silliä ja oliiveja. Nykyisin oliiveihin on oikein himo, syömistä täytyy jopa rajoittaa.

Tuohon minun on vaikea uskoa että aikuiselta ihmiseltä tulisi oksennus jos jotain epämieluisan makuista suuhunsa laittaa, mutta jos niin sanotte niin kai se on pakko uskoa.  [:-I]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Veke

• Vieras
« Vastaus #73 : 14.03.07 - klo:10:29 »

Hei Tiina, se oksennus tulee, jos tulee, useimmite sillon, ku esteks on syöny jotaki, eikä tieäkkän,
et se on ollu jotaki ällöä ja sitte jälkeepäi vast hogaa, et mitä sitä tulikan syötyä!

Venka juttu muute, et ain ku tulee näist vastenmielisist puhe, ni mul alkaa se nutria maistuu suussan.
Ei o yrjö kaukan nykkän, mut onneks on tyhjä maha, ettei o mitä yrjöis.   :-)) 
Kirjattu

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #74 : 14.03.07 - klo:10:30 »

Minä tykkään sekä etanista, mustekaloista että simpukoista...  [:-DD]

Ai niin mustamakkara on inhokkilistalla. Verilettuja syön, jos saisi vielä niitä mitä ala-asteella koulun keittäjät itse paistoivat, semmoisia isoja ja pitsireunaisia! Kaupan nihkeät paksut lätyt ei ole hyviä.  [:-P]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.229 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.