Tuo onkin kätevä tuo Pönttölän reseptiosasto. Kun aattelin, että makean lisäksi jotain suolaista pitää tehdä tarjottavaksi, niin kurkistus sinne, ja iskin silmäni iipan kaali-jauhelihapiirakkaan! Sillä ohjeella on nyt piirakka odottamassa vieraita. Kiitos siis iipalle!
Ai niin, juu... Munhan piti jo eilen kirjoitella tuonne ruokajuttujen puolelle eräästä asiasta, mutta kun siellä on näköjään jo yli 200 viestiä... Menisiköhän viesti paremmin perille näin ikkään..?
Iipalle täältäkin kiitoksia! Siitä seitiohjeesta nääs! Tai... vinkistä pikemminkin. Todella kätevä, nopea, helppo, ihana ohje (tai vinkki) laittaa uunisei noin! Heitin siitä jo aikoinaan paperilapulle tarvikkeet ja länttäsin sen jääkaapin oveen magneetin alle, ja nyt jo parin kolmen viikon ajan olemme siitä eri muunnelmia tehneet! Aivan ihanaa hommaa! Ja kuinka helppoa!
MUTTA yksi asia tuosta ohjeesta kaikille! Ainakin, JOS teette kahta satsia tuota ruokaa, toisen sipulikeittoainepusseista voitte jättää pois... Jopa meille, jotka suolaisesta ja mausteisesta ruoasta pidämme, tuon ohjeen mukaan ainakin kahdessa satsissa oli liikaa suolaa. Jotta kaikkea muuta kaksi annosta, mutta sipulikeittoaineksia vain yksi pussi... MUTTA erilaisia variaatioita tuosta olemme kokeilleet jo monet kerrat. Yksi parhaimmista on laittaa vuokaan kaksi pakettia pakasteseitä ja sen alle ensin hiukan ruokakermaa ja sitten kalan päälle viherpippurikastikepusseista tehty kastike ja sitten loput ruokakermasta. Tässä variaatiossa suolaa vastaavasti voi kalojen päälle hiukan lisäillä... Viherpippurin maun saa parhaiten esiin tekemällä sitä ikään kuin kaksi annosta - ja vain noin 3-4 desiin vettä. Ja sipuliahan tietty voi kalan lisäksi vuokaan myös laittaa. Broccolimix ja perunat tai perunamuusi tuollaisen kalan kanssa ovat aivan ihania, mutta itse pidän vihanneksista ja kasviksista enemmän erikseen laitettuina, jotta eivät maistu niin kermaiselle...
Vaan aivan upea tuo Iipan vinkki on! Suosittelen kaikille! Ja lohtakinhan voi kokeilla. Itse olen ajatellut seuraavalla kerralla kokeilla sitä pinaattikastikkeen tai pinaattikeittoainesten kera... Voisipa olla ihan hyvää... Ja monia muitakin systeemejä voisi kokeilla. Siis: Kiitos vielä kerran, Iipa!
Mutta
Susu! Jokos olet juustoisia silakkarullia tehnyt...?