Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Koiralle kaalia?  (Luettu 382 kertaa)

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Koiralle kaalia?
« : 23.03.07 - klo:13:22 »

Olen tässä jo pidemmän aikaa miettinyt, että voiko/onko suotavaa antaa koiralle kaalia?
Koirani on ihan hulluna kaaliin, mutta en sitä paljon ole uskaltanut antaa. Koira on allerginen kaikelle mahdolliselle
ja tekisi mieli ruokkia sitä sellaisella ruualla, josta se pitää. Pitäisihän se raa'asta lihastakin, mutta ei voi
syödä. Jotain tekisi mieli antaa kahden koiranruuan lisäksi. Ne on ainoat, joita maha sietää...
Niiden lisäksi saa kaurapuuroa ja porkkanaa ja tietty luita.
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Koiralle kaalia?
« Vastaus #1 : 23.03.07 - klo:13:32 »

Minä en nyt tiedä, että mitä saa syöttää koiralle. Mutta meillä on ainakin ollut tapana, että kaikkea, mitä koira haluaa syödä, niin on saanut. Aivan samat ruuat, kuin me itsekkin ollaan syöty.
Ja kasviksista saa niitä vitamiineja. Luitakin on saanut, vaikka me itse ei olla niitä luita syöty.

Olisko sitten allergian syynä se, että se koira ei ole saanut riittävän monipuolista ruokaa?  [:-I]
Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Koiralle kaalia?
« Vastaus #2 : 23.03.07 - klo:13:45 »

Se on pennusta alkaen mennyt ripulille kaikesta mahdollisesta  [:-(]
Eläinlääkäri määräsi sen herkän koiran ruualle, mutta se ei oikein maistu...
Olen kokeillut sen takia kaikkia erilaisia vaihtoehtoja ja aina aloittanut pikkuisen kerrallaan, mutta tulos
on aina sama eli aivan älytön ripuli.
Uskomatonta on se, että siinä herkän koiran ruuassa on mm. riisiä ja kanaa, ja olen joskus keittänyt
koiralle riisiä ja jopa paistanut kananjauhelihaa ja aloittanut ruokalusikallisella uuden ruokinnan ja siitäkin tuli aivan älytön ripuli.
Kanaa ja lammasta koira ei siedä sellaisenaan, mutta näissä kahdessa koiranruuassa ne ei aiheuta mitään...
Nämä koiranruuat on kyllä niin uskomattoman kalliita, että vitamiini, hivenaineet jne. varmasti saa koira niistä  :-)) mutta
olisi kiva, että saisi jotain ruokaa jota oikein himoitsee...

Muokattu: Korjasin ruokaluiskallisen ruokalusikalliseksi  [:-)]
« Viimeksi muokattu: 23.03.07 - klo:13:48 kirjoittanut Anniina »
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Koiralle kaalia?
« Vastaus #3 : 23.03.07 - klo:13:56 »

Jaaha, nyt mennäänkin tähän minunkin kärsimään ongelmaan.
Elikkä, onko sillä koiralla sama ongelma, kuin minulla.
Ruoka maistuu, mutta niihin ruokiin on lisätty niitä säilöntäaineita, E jotain ja E jotain ja mitä enemmän niitä E kirjaimia on siinä tuote selosteessa, niin sitä varmemmin minunkin maha on kuralla.
Ja sitten toinen kuralle laittava tekijä on tämä glukoosi. Sehän on sokeria, mutta se on sellaisessa muodossa, että minun maha ei sitä kestä.
Siis, minä olen oikean luomuruuan kuluttaja, ei mitään E kirjaimia ruuassa, eikä glukoosia, vaan oikeaa tavallista valkoista sokeria.  [:-I] [:-)] [:-)]
Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Koiralle kaalia?
« Vastaus #4 : 23.03.07 - klo:14:09 »

Eläinlääkäri itseasiassa epäili, että voi johtua myös säilöntäaineista. EL ei halunnut tehdä allergiatestejä, koska koki ne vaivalloisiksi ja ns. tarpeettomiksi. Kaikkein pahimmaksi on osoittaunut vehnä, joten kaikki vehnää sisältävät ruoka-aineet on pannassa. EL:n mukaan, koira ei kärsi vaikka söisi loppuelämänsä samaa ruokaa, mutta tuntuuhan tuo itsestä kurjalta syöttää aina samaa pöperöä. Saattais tuo tökätä itselläkin jossain vaiheessa  [:-I] Kokeilemalla on löytynyt yksi vehnätön koiranpurkkiruoka, jota koira pystyy syömään, joten sitä saa lisäksi ja siitä se todellakin tykkää  [:-)]
Kaverilla on koira, joka ei voi syödä mitään muuta kuin naudanlihaa ja ohraa... Onko nämä sairaudetkin sitten liiallisen jalostamisen tulosta. Omaa koiraa ei kauheasti kehtaisi ruualla enää kiusata, kun kantaa perinnöllistä sydänsairautta, mutta riski sairastua siihen meni jo ohi koiran täyttäessä 7 kk.
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Koiralle kaalia?
« Vastaus #5 : 23.03.07 - klo:14:19 »

Minä en tiedä, että olenko oikeassa, vai väärässä, mutta meillä on niin koirat, kuin kissatkin syöneet aivan samaa ruokaa, kuin mekin ihmiset ollaan syöty. Koskaan ei ole ostettu erikseen kissalle tai koiralle tarkoitettua ruokaa siihen "kalliiseen hintaan".
Ja siihen meidän ruokaan on kuulunut myös se kaali.  [:-I] [:-I] [:-I]

Kyllähän jokin oikea koira/kissa ruoka-asiantuntija voi kumota nämä minun kirjoitukseni, jos nämä minun kirjoitukseni on päin mäntyä.  [:-I] [:-I] [:-I]

jk.
Niin ja aikoinaan siatkin on syötetty samoilla ruuilla, mitä me itsekkin söimme.  [:-I] [:-I] [:-I]
« Viimeksi muokattu: 23.03.07 - klo:14:21 kirjoittanut Risto »
Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Koiralle kaalia?
« Vastaus #6 : 23.03.07 - klo:14:24 »

Voisi siis ajatella, että kun ei anna kaalia liikaa ja liian usein, voi sitä ihan hyvällä omalla tunnolla antaa koiralle. Katselin nimittäin netistä noita barf-ruokavalioita koiralle ja niissä ei mainittu mitään kaalista ja olen asiaa kysellyt moneltakin taholta, mutta kukaan ei oikein tunnu tietävän...

Koira saanee illalla himoitsemaansa kaalia taas pikkaisen  [:-)] Olen miettinyt, että koira on viehättynyt kaaliin varmaan sen voimakkaan tuoksun ja maun perusteella ja se varmaan kuvittelee syövansä maansisässä hyvin hautunutta lihaa, NAM...
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Koiralle kaalia?
« Vastaus #7 : 23.03.07 - klo:14:27 »

Luomuruokaa, se on minun mottoni.  [:-I] [:-I]
Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Koiralle kaalia?
« Vastaus #8 : 23.03.07 - klo:14:45 »

On sitä luomuruokaa koitettukin, mutta ei sitä määrää paskaa jaksa kukaan lapioida ulos, kun ei aina ulos kerkeä  [:-I]
Kirjattu

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Koiralle kaalia?
« Vastaus #9 : 23.03.07 - klo:14:49 »

Meidänkin koira söi ennen normaalia kotiruokaa ja joukossa liotettua Jahti-Vahti kuivaruokaa ym välipaloja porkkanaa,tomaattia,leipää,.....

Parivuotta sitten vatsa alkoi temmppuilemaan ja ripuloi silloin täällöin ja oksentelikin aina joskus ja käytiin Porissa eläinlääkärissä ja
hän määräsi kaikki muut ruuat pois vain Jahti-Vahti kuivaruokaa liotettuna ja hiukan annetaan kuivanakin välipalaksi.
Ollut noin puolitoistavuotta tällä ruualla ja (ei pitäisi kehua) vatsa on ollut ihan hyvässä kunnossa ja kaikki OK.
Jahti-Vahti pitäisi olla kotimainen valmiste........ [:-)]
« Viimeksi muokattu: 23.03.07 - klo:19:05 kirjoittanut hippiäinen »
Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Koiralle kaalia?
« Vastaus #10 : 23.03.07 - klo:15:03 »

Joo, pitää tutustua tuohon jahti-vahtiin. Minun koiralle eläinlääkäri määräsi Royal Caninin Skin & Digest-ruokaa, mutta se ei ole koirani mielestä hyvää. Kaikki muut koirat ja äitini kissa pitävät siitä kyllä  [:-)] On kyllä muuten toiminut loistavasti. Uloste on normaalia ja turkki on hyvässä kunnossa.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Koiralle kaalia?
« Vastaus #11 : 23.03.07 - klo:15:36 »

Niin, sitä voi olla koirallakin allergioita ym. yksilöllisiä ominaisuuksia, kuten ihmiselläkin. Tunnen kaksi koiraa, jotka myös joutuivat tiukalle dieetille, kun ei vatsa kertakaikkiaan muuta kestänyt. Ikäväähän se on. Luulisi, että kaalista ei ole mitään haittaa, jos koiran vatsa sen kestää. Huomaahan sen varmaan, jos kaalinsyönti aiheuttaa jotakin vaivoja... Annatko kaalia muutes raakana vai kypsennettynä? Kypsennetty saattaa sulaa paremmin, jos raaka aiheuttaa jotain ruuansulatushäiriöitä... Hiukkanen öljyä kaalin kanssa (ja yleensäkin kasvisten kanssa, myös ihmisillä) ymmärtääkseni edesauttaa sulamista.  [:-)]

Kati vois tulla kertomaan, kuinka hänen hauvansa intohimo oli orvokit.  :-)) Ja monet kasvikset. Musta tää vaan on niin huippuhauska juttu, kun kati kertoi, että hauva syö kukkapenkit tyhjiksi.  :-)) Isäni koira myös vetelee mustikat puskista metsässä, mansikat kotipihalta ja oikeastaan kaiken mikä muistuttaa syötävää. Suolakurkut, porkkanat, kaikki kelpaa.  :-))
Kirjattu

erkki

  • Vieras
Vs: Koiralle kaalia?
« Vastaus #12 : 23.03.07 - klo:15:59 »

   Muistan kun 80-luvulla eläinlääkäri määrasi ylipainoiselle labradorille kaalia viikonloppuisin Lauvantaina koira kieltäytyi mutta sunnuntaina oli nälkä jo niin kova että kaalit syötiin häntä koipienvälissä. Jonkin verran se laihtuikin tällä menetelmällä.   [:-)]


Kirjattu

Anniina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 014
Vs: Koiralle kaalia?
« Vastaus #13 : 23.03.07 - klo:16:11 »

Keitettynä olen kaalia antanut, mutta aina vain pieniä määriä. Ei siitä siis liene haittaa, kun eläinlääkärikin on määrännyt. Kaalia on tuntunut vatsa kestävän. Niin ja myös tomaattia vois yödä koira, siitä myös pitää ja senkin vatsa kestää, mutta myös sitä olen antanut pieniä määriä.

Jahti&vahtihan on näköjään vehnätön ja suunnilleen sisältää saman verran kaikkea kuin royal caninkin. Ja hinta oli yllätys. Royal Canin Skin & Digest 15 kg säkki maksaa noin 70 € ja Jahti&Vahti vaan alle 30 €. Otetaan tuo kyllä kokeiluun nyt.

Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Koiralle kaalia?
« Vastaus #14 : 23.03.07 - klo:16:19 »

Uteliaisuuttani googletin (hakusanalla "koiralle kaalia") ja löytyi mielestäni TOSI mielenkiintoinen sivu:

http://koti.mbnet.fi/dgang/ruokinta.html

Juttua koiran ruokavaliosta riittää pitkälti, on tutustumisen arvoinen. Kumma ettei sivulla toimi kopiointitoiminto, ainakaan mun kone ei suostunut. Olisin kopioinut kappaleen (sivulla reippaasti puolenvälin alapuolella...), joka alkaa: "Kasvikset sisältävät ravintokuitua..." Tään mukaan kaalia kyllä voi antaa. [:-)] Hyvin yksilöllistä kaikki, riippuu rodusta, koiran tottumuksista, jopa odottavan emän ruokavaliosta ym ym mikä koiralle maistuu ja on hyväksi/pahaksi. Sivun alaosassa on muitakin hyviä neuvoja ja vinkkejä tämän jälkeen. Koko sivu on hyvä, tosi pitkä vaan.  [:-)]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.313 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.