Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Onko nimi enne? Hauskat nimi+ammatti -yhdistelmät... ;)  (Luettu 1021 kertaa)

Evis

  • Vieras
Vs: Onko nimi enne? Hauskat nimi+ammatti -yhdistelmät... ;)
« Vastaus #75 : 27.03.07 - klo:08:23 »

 [:-DD]
Kirjattu

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: Onko nimi enne? Hauskat nimi+ammatti -yhdistelmät... ;)
« Vastaus #76 : 28.03.07 - klo:00:00 »

Minun Mummilla ja Vaarilla oli kaverit Juho ja Iida, jotka menivät naimisiin. Lehdessä luki vihittyjä-palstalla ilmoitus:
IIDA KAKKI JA JUHO KORJUS
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

zirnix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 215
Vs: Onko nimi enne? Hauskat nimi+ammatti -yhdistelmät... ;)
« Vastaus #77 : 28.03.07 - klo:00:58 »

Hauskoja juttuja teitillä täällä!  :-))

Nyt on kyllä pakko myöntää, että tää on taas yksi niistä harvoista kerroista kun sekaannun johonkin ketjuun siten, etten aivan kaikkia viestejä ole lukemaan ehtinyt. Mutta kun systeemi edelleenkin hidastelee ainakin minulla...

Tuosta Kalmanlehdosta: Tampereella aikoinaan ihan oikeasti oli pastori tai kirkkoherra nimeltään Kalmanlehto. Kuulosti aika kammottavalta, vaikka eihän nimi miestä pahenna...  [:-)]

Mies muistaa lapsuusajoiltaan Hausjärven tienoilta puusepän nimeltään Vasara.

Ja jahka itsekin vielä noita mietin, voipipa omaankin mieleeni joitakin hauskoja juttuja tullakin.
Haluan siis pysytellä tosiasioissa. Keksimällähän niitä saisi vaikka kuinka.

Muuten, Pekka Poudaltahan kysyttiin joskus telkkarissa jossakin haastattelussa, josko hänen sukunimensä olisi ehkä vaikuttanut hänen ammatinvalintaansa... Ja hän vastasi MYÖNTÄVÄSTI; sanoi että koulussa aikoinaan kaverit ivailivat nimen takia, ja se kenties vaikutti ainakin osaltaan hänen ammatinvalintaansa...

---
Ja muuten, oletteko ajatelleet noitten nimien taivutuksia...? Hassua joskus ajatella niitä. JOS sukunimestä tai etunimestä on kyse, nimihän pitäisi taivuttaa POUTAN, SATUN jne., mutta aina se ei niin menekään. Erään Sadun tiedän, jota aina SADUKSI sanon, vaikka etunimien taivutusten mukaan kai pitäisi sanoa SATUKSI...  [:-I] :-O [NUT] :-))
Hassulta kyllä kuulostaisi tämäkin: PEKKA POUTAN MIELESTÄ TÄNÄÄN... Jaaa-a...
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Luppakorva

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 699
  • Nettimaskotti
    • kennel Goldbird´s
Vs: Onko nimi enne? Hauskat nimi+ammatti -yhdistelmät... ;)
« Vastaus #78 : 29.03.07 - klo:22:34 »

Tiedän henkilön jonka nimi on Anna Tuutti
on varmaan kyseinen henkilö saannut kuulla, että
ANNA Tuutti  :-))

Tuttavapiirissäni on rouva jonka sukunimi on Tuutti, hän vastasi aina puhelimeen, että: Tötteröllä :-))
Kirjattu
Entinen Mercinikka
Koirat eivät ehkä lisää vuosia elämääni,mutta varmasti lisäävät elämää vuosiini.

vieras

  • Vieras
Vs: Onko nimi enne? Hauskat nimi+ammatti -yhdistelmät... ;)
« Vastaus #79 : 30.03.07 - klo:00:17 »

Hömön listaan lisäys: kodinhoidon opettaja Järvinen. Karjakon sukunimi on jo unohtunut...
Kirjattu

Ansku

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 478
  • Tält pualt jokke
Vs: Onko nimi enne? Hauskat nimi+ammatti -yhdistelmät... ;)
« Vastaus #80 : 30.03.07 - klo:11:53 »

---
Ja muuten, oletteko ajatelleet noitten nimien taivutuksia...? Hassua joskus ajatella niitä. JOS sukunimestä tai etunimestä on kyse, nimihän pitäisi taivuttaa POUTAN, SATUN jne., mutta aina se ei niin menekään. Erään Sadun tiedän, jota aina SADUKSI sanon, vaikka etunimien taivutusten mukaan kai pitäisi sanoa SATUKSI...  [:-I] :-O [NUT] :-))
Hassulta kyllä kuulostaisi tämäkin: PEKKA POUTAN MIELESTÄ TÄNÄÄN... Jaaa-a...

Mun mielestä se toimii sillä lailla, että jos ihminen haluaa taivuttaa nimensä jollain tietyllä tavalla, niin siihen ei päde niinsanotut normaalisäännöt. Ei tietenkään mitään ihan mahdotonta, mutta muuten. Minä muistan yläasteelta kaksi Satua, joista toinen halusi nimensä taivutettavan t-llä ja toinen d-llä, ja molemmat oikaisivat heti jos taivutti väärin...
Kirjattu

kuukkeli

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 226
Vs: Onko nimi enne? Hauskat nimi+ammatti -yhdistelmät... ;)
« Vastaus #81 : 01.04.07 - klo:12:46 »

Täällä meillä on kaupunginteatterin johtajan nimi Aila Lavaste.

Mun lapsuuden kotikaupungissa oli kans..  [:-)] En tosin tiedä onko Lavaste nykyään muuttanut jonnekin muualle.

Mulla on ollu biologian opettajina ainakin Kauranen, Minkkinen, Lumme, Koivula, Kuusela, Järvilehto.
Biologian kiltahuoneella oli joskus mielenilmaisu-kyltti jossa luki "ÄLÄ HAKKAA JÄRVILEHTOA"  [:-DD] [:-DD] Siinäpä sai miettiä sen merkitystä.

Kirjattu

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: Onko nimi enne? Hauskat nimi+ammatti -yhdistelmät... ;)
« Vastaus #82 : 01.04.07 - klo:14:51 »

Tuosta nimien taivuttamisesta vielä. Kielitieteilijäthän sanovat, että nimet taipuvat niinkuin omistaja haluaa.  [:-)]
Oma oikea etunimenihän on, niinkuin kaikki varmaan arvaavat, Marjut. Sekin on vähän hankala taivutettava. Kieliopillisesti se pitäisi taivuttaa genetiivissä: Marjuen (esim. airut, airuen jne.). Mutta kaikkihan sen taivuttavat aina: Marjutin. Minulle on ihan sama, kuinka se sanotaan.  :-))
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****
 

Sivu luotiin 0.323 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.