Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Minua hirvittää, takatalvi  (Luettu 659 kertaa)

Jani

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 058
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #15 : 27.03.07 - klo:20:25 »

Kuten tuolla ylempänä manitsin, kyllä luonto pärjää pikku takatalvesta huolimatta jos sellainen nyt jossain vaiheessa sattuu tulemaan, on se esim: v.1997
kun maaliskuu kans oli silloin erittäin lämmin, muuta huhtikuussa oli sitten
peräti kaksi viikkoa kylmää, arimaat Linnut lähtee etelämmäs siksi aikaa, mutta
isot linnut joutsenet, hanhet pärjää.

Hesarissa oli että kunhan ei -10 asteen pakkasia tule ja yli 10 cm lunta niin menee hyvin, että päivän kaksi jos räntää tulee niin ei hätää...

Takatalvea ei ole ainakaan ennusteissa tällä hetkellä tulossa, joten turhaan sitä on manata tänne.... Antaa Kevään jatkua ja edetä luonnon omalla painolla, ja nyt näyttää jo tosi hyvältä, kun toukokuun puolenvälin lämpötiloja Suomessa mittaillaan päivittäin maaliskuun lopussa  :-O [:-)]
Kirjattu
#Jani#

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #16 : 27.03.07 - klo:20:55 »

Itse en kahtonut kun TV:stä oli tullut jokin aika sitten EL Ninosta. Povattiin hurjia muutoksia maapallolle [:-I]
Kirjattu

jaTa69

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 8 437
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #17 : 27.03.07 - klo:22:53 »

Viime vuonna ainakin tuli lunta ihan riittävästi 9.4., oli kamala keli kun tultiin Erkki K.:n ja Heikin kanssa pöllö-retkeltä Yläneen korvista Säkylän kautta Vampulaan. Silloinkin olivat töyhtöhyypät, peipot, kottaraiset ym tulleet jo muutamaa päivää aiemmin mutta kaiken kaikkiaan muuttajia oli vähemmän kuin nyt. Kai ne jotenkin pärjäsivät...osa ehkä ei...
Kirjattu

Risto

  • Vieras
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #18 : 04.04.07 - klo:19:34 »

Kyllä se takatalvi tuli.  :-O
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #19 : 04.04.07 - klo:20:06 »

Jos lämpötila menee huhtikuulla nollaan tai miinukselle ni ei se mun mielestä ole takatalvea. Huhtikuussa on normaalia, että lunta tai räntää sataa ja pakkasta on yöllä ja päivälläkin. Mun mielestä takatalvesta voi puhua, jos maisemat peittyy vielä toukokuulla lumeen ja ilma pysyy pakkasella monta päivää. Onhan joskus satanut äitienpäivänäkin lunta ja 80 luvun alussa satoi kesäkuussa lunta ja se lumi pysyi maassa muutaman päivän.
Luonto kyllä selviää. Kovin runsaasti ei  muuttolintujakaan ole vielä tullut.
Kirjattu

Marfa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 663
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #20 : 04.04.07 - klo:20:20 »

Katsoin tässä vuodentakaisia kuvia. Sieltä näkyi, et 6.4. oli ainakin täällä etelässä hirmuinen lumipyräkkä. Joillain teillä on varmaan kuvia..  vieläkään en osaa niitä laittaa [:17]

Sinivuokotkin olivat tänään nuupallaan, ei ollut lämpöä tarpeeksi.

Täytyy vain toivoa, että muuttolinnut ja herännyt luonto kestävät tämän kylmyysjakson kaikkialla Suomessa  [:72]
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #21 : 04.04.07 - klo:20:25 »

Monena kevänen päivä, ihan normaali talvikeli nyt...
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Evis

  • Vieras
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #22 : 05.04.07 - klo:07:55 »

Jos lämpötila menee huhtikuulla nollaan tai miinukselle ni ei se mun mielestä ole takatalvea. Huhtikuussa on normaalia, että lunta tai räntää sataa ja pakkasta on yöllä ja päivälläkin. Mun mielestä takatalvesta voi puhua, jos maisemat peittyy vielä toukokuulla lumeen ja ilma pysyy pakkasella monta päivää. Onhan joskus satanut äitienpäivänäkin lunta ja 80 luvun alussa satoi kesäkuussa lunta ja se lumi pysyi maassa muutaman päivän.
Luonto kyllä selviää. Kovin runsaasti ei  muuttolintujakaan ole vielä tullut.
Samaa mieltä asiasta! [:-)]
Kirjattu

Vieras

  • Vieras
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #23 : 05.04.07 - klo:12:45 »

Eikös silloin ole takatalvi, jos on ensin lumet pois ja sitten sataa uudelleen lunta, vai miksi sitä sanotaan? [:-I]
Kirjattu

Hilu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 689
  • - moro -
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #24 : 05.04.07 - klo:12:48 »

Hirvittää - oli sitten takatalvi tai ei, kun tintti kantaa innokkaasti sammalia pönttöön. Koittaisi nyt vielä malttaa mielensä! :-O
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #25 : 05.04.07 - klo:13:08 »

Tälleen sen määrittelee viisaammat:

"Takatalvella tarkoitetaan keväällä sattuvaa kylmää jaksoa. Mitään tarkkaa määritelmää takatalvelle ei ole, mutta käytännössä takatalvesta voidaan puhua silloin kun terminen kevät on päässyt hyvään vauhtiin. Terminen kevät tarkoittaa tilannetta, missä vuorokauden keskilämpötila on yli 0 °C mutta alle 10 °C. Tilastojen valossa terminen kevät alkaa Suomen eteläosassa maalis-huhtikuun vaihteessa ja Suomen pohjoisosassa huhtikuun puolivälissä. Takatalveen liittyy lumisade ja ainakin yöllä myös pakkanen."

Terminen kevät on meillä jo alkanut.
Mutta mitään tavatontahan tämä ei ole, ehkä enemmänkin aivan luonnollinen sääolo huhtikuussa.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #26 : 05.04.07 - klo:13:09 »

Tulee lumihiutaleita!  :-O Outoo... kun lämpöä on mittarissa kuiteskin +6. No ehkei tämä ihan takatalvi kuiteskaan ja näyttää että taukoontuukin. Mut lunta heitteli äsken. Kova tuuli on. Ruokaa on lintusille vielä ruokinnalla.  [:-)] Kevät keikkuu.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #27 : 05.04.07 - klo:13:19 »

Lahdessakin on ihan karsee tuuli, hiekka vaan narskui hampaissa kun tulin töihin. Keskustan kaduilla katupölyä on vielä paljon ja tuuli oikein pyörittää sitä talojen välissä. Tuntuu että hiekkaa ja pölyä on päänahassa ja iholla ja huulipunaankin sitä tarttui inhottavasti.  [:-(]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Risto

  • Vieras
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #28 : 20.04.07 - klo:07:45 »

Onkos nyt takatalvi?  [:-I]
Meillä ainakin mielestäni on nyt takatalvi. Lunta maassa ja lisää tulee.  [:-I] [:-(]
Kirjattu

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Minua hirvittää, takatalvi
« Vastaus #29 : 20.04.07 - klo:07:50 »

"Huhtikuu on kuukausista julmin".  [:´((]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.211 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.