Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ihmetys...  (Luettu 419 kertaa)

mummeli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vantaa/varisto
Ihmetys...
« : 31.03.07 - klo:21:15 »

...joka on hämmästänyt parikymmentä vuotta....sanokeepas, miksi koiruli pisunsa jälkeen sutii, kuin maansiirtokone takajaloillaan, mie oon saanu monet mullat ja muut perskeet kintuillein..jotta, mikä tarkoitus tällä steppaamisella oikein on???
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: Ihmetys...
« Vastaus #1 : 31.03.07 - klo:21:22 »

Tarkoituksena on levittää omaa hajua mahdollisimman laajalle alueelle!
Samaan perustuu esim pas*assa kieriminen; oma haju pitäisi jättää päällimmäiseksi peittämään sitä voimakasta hajua!

Olenpa muuten joskus joutunut pesemään Termun,kun se oli kierinyt ihmisen sonnassa!  [:64]
Kerran se oli mennyt kierimään kuolleen (haisevan) lokin päälle. Lokissa oli virvelin 3-osainen koukku kiinni ja koko koukku-lokki-yhdistelmä oli jäänyt Termun kylkeen kiinni  [:-DD]
Tainaa ei varmaan naurattanut, kun piti lähteä sivuleikkuria lainaamaan koiran vapauttamiseksi. Termu ei ollut paljon lokkia isompi!

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 31.03.07 - klo:21:26 »

Poistin tuon mun aiheeseen liittymättömän kommentin...ihmisen tavasta ja sen merkityksestä.
 Muutoin - tuo oli mulle uusi tieto, siis se miksi koirat kuopsuttaa jätöksiään. Olen aina luullut että ne tekevät sitä vain peittääkseen - eikä levittääkseen - hajujälkiään. Kaikkea sitä oppi uutta
 [:-)]
« Viimeksi muokattu: 01.04.07 - klo:11:37 kirjoittanut Mustarastas »
Kirjattu

mummeli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vantaa/varisto
« Vastaus #3 : 02.04.07 - klo:10:42 »

Kiitos Kaija... [:-)]...tuo vastaus valaisi tämänkin aamun "levitystä"...jestas, Tiitus kyl haluaa, et hajut leviivät tosi kauas, sen varran vauhdikasta on tuo sutiminen... [:-DD]
Kirjattu

telkkinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #4 : 02.04.07 - klo:10:44 »

Niin meillä koira ruopii matoillakin kun uhittelee minulle..kait se on aika uhkaava ele hänen mielestään... [:-)]
tai näkee parvekkeelta kadulla kulkevia koiria niin silloin alkaa vimmattu ruopiminen parvekkeen lattialla..jalat liikkuvat ikäänkuin itsestään..
Kirjattu
Minun elämäni yhtenä johtotähtenä on ollut: kun unohtaa sen, mitä ei voi muuttaa, on onnellinen.
Arvo Ylppö

Tuula

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Karvakorvien matkassa
« Vastaus #5 : 02.04.07 - klo:12:02 »

Onhan se niinkin, että mitä itsevarmempi koira ja mitä ylempänä laumassa, sitä enemmän se merkkailee ja levittelee hajuaan. Urokset, jotka uhoavat toisilleen, merkkailevat ja ruopivat. Lisäksi ne yrittävät laittaa hajujaan mahdollisemman korkealle tarkoituksena myös hajun parempi leviäminen. Koipea nostetaan, niin että melkein kaadutaan ja kakalla käydään vaikkapa kannonnenään. [:-I]
Kirjattu

Anniina

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 02.04.07 - klo:12:56 »

Minun narttukoirani "potkii" myös. Tekee yleensä aina pissien jälkeen sen. Olen ymmärtänyt asian samalla tavalla kuin Kaija. Vaikka koira onkin narttu, on sillä tosi paljon urosmaisia piirteitä. Saattaapa tuo nylpyttää toisia koiriakin. Se käsittääkseni on jonkinasteista alistamista. On siinä moni uros ollut ihmeissään  :-))
Kirjattu

mummeli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vantaa/varisto
« Vastaus #7 : 02.04.07 - klo:20:31 »

No just...oltiin just ulkona ja jos koirulin itsevarmuutta kysytään, niin kyllä Tiituksella sitä näyttää riittävän, herratähe :-O mikä sutiminen hällä on, mie loikkaan aina sivuun, jot en saa kaikkee kintullein.... [NUT]..ja valjaat ovat tosi hyvät, mie ihan ylpeenä kuljen koirulin kanssa, hää kulkee nii nätisti sivulla JA EI vedä.. [:5]
Kirjattu

leila

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 02.04.07 - klo:21:39 »

Tuo narttukoiran urostelu mm. merkkaaminen hajuja potkimalla ja pissaaminen koipea nostamalla on aika metka juttu.
Ihan ilman kirjallisuutta ja muuta tieteellistä taustaa, ole ajatellut, että narttu on juoksuaikojensa ulkopuolella tavallaan sukupuoleton tai maskuliininen, koska käyttäytyy joko urosmaisesti tai ei lähetä narttusignaaleja uroksille. Narttu ei onneksi kuitenkaan kulje kiimaisten narttujen perässä  [:-DD]. Ja onhan narttu juoksun ulkopuolella rauhallinen verrattuna urokseen, joka on vuoden läpeensä valmiina tilausuuden tullen  :-O.

Urosmaiset astumisrituaalit kuuluvat näköjään nartun kiimaan. Kohteena voi olla vaikka uroskoira tai emäntä  [:-I]. Silloin on varmaan kyse vallasta (alistamisesta)  :-)).

Tulikohan tästä mitään järkevää? Kysyä saa täsmennyksiä, jos minun aatokset aiheuttavat ajatuksia.  :-))
Kirjattu
leila

Sus

• Vieras
« Vastaus #9 : 03.04.07 - klo:10:41 »

Onhan se niinkin, että mitä itsevarmempi koira ja mitä ylempänä laumassa, sitä enemmän se merkkailee ja levittelee hajuaan. Urokset, jotka uhoavat toisilleen, merkkailevat ja ruopivat. Lisäksi ne yrittävät laittaa hajujaan mahdollisemman korkealle tarkoituksena myös hajun parempi leviäminen. Koipea nostetaan, niin että melkein kaadutaan ja kakalla käydään vaikkapa kannonnenään. [:-I]

Tämä veijari harrasti kaikkea tätä.  :-)) Viisikiloinen "leluhauvani" Osku tais olla mielestään aika "ylhäällä laumassa". Hih, ihan naurattaa, hää kun oli niin pieni, rodukseen (Bichon Frise) ihan liiankin pieni. Mutta itsevarmuutta riitti. Hirmuisen kiltti ja sosiaalinen hauva hää oli, lenkillä lähestyi kaikkia koiria häntä heiluen, mutta jos lähellä oli narttukoira ja joku toinen uros, niin silloin isoteltiin sille urokselle. Koosta riippumatta. :-))

Hurjat ruopimiset pissien jälkeen ja tosissaan yritti kakit tehdä aina korkealle. Kiven päälle, kannolle, lumikasan päälle. Veljensä teki samaa, onnistui saamaan kakin männyn runkoonkin niin, että se jäi ylös runkoon kiinni.  [:-DD] Oli kyllä huvittavaa seurattavaa.

Oskun bravurinumero oli käsilläkävely pissatessa. Se nosti koko alaruumiin KOHTISUORAAN ylöspäin (niin että meinasi kuperkeikka tulla joskus) ja käveli eteenpäin etutassuilla ja pissasi. Pissit valui rinnuksille... Ja ohikulkijoita nauratti.  :-))

Hällä oli kyllä uroksen vietit hanskassa. Kerran se tästä pihasta karkasi. Oli kävellyt tuolla pyörätiellä asfaltilla seuraavaan risteykseen ja siitä omakotitalon pihaan sussuttelemaan. Siellä oli juoksuaikainen narttu. Tosin Oskua viis kertaa isompi...  [:-DD]

Kirjattu

Sivu luotiin 0.056 sekunnissa. 19 kyselyä tietokannasta.