Kiitoksia,
Parus Major!
4. tämä oli vaikeampi, mutta luotan posken kuvioon ja sen malliin, sekä kuvan linnun siiven reunan väriin, eli pensastasku tulisi minun vaihtoehdoksi.
Siis pensaskerttu?
Tuo pistävän punertavan ruskea silmä on vain vanhan koiraan puvussa.
Hieno homma. Täytyy vissiin itsellekin hommata vähän perusteellisemmat kirjat jossain vaiheessa.
Kivan perusteellisia kysyt.
No joo, tuo silmän väri tuli väistämättä mieleen lintukuva.fi:n sivuilta. Siellä oli pensaskertun kohdalla melkein pelkästään punaruskeasilmäisiä yksilöitä, joten se "pisti silmään".
Luonnossa ei oikein voi kiurua ja niittykirvistä sotkea kun niitä seurailee.
Jaa, ei vai...
Tällä hetkellä minulle ainoa varma kiurun tunnusmerkki on laululento, mutta oikeastaan yllättävän vähän on kiurua tullut seurailtua, joten eiköhän se ole vaan kokemuksen puutetta.
Kiuru aina maassaviihtyvä,...
Hyvä! Tämä oli sellainen seikka, jota en tiennyt. Olin toki nähnyt että sinne pellolle se yleensä laskeutuu, mutta en tiennyt että se on niin säntillinen oleilupaikkansa suhteen, että siitä voi jopa vetää lajintunnistukseen liittyviä johtopäätöksiä.
Kiuru on myös vähän isompi.
Kokovertailuja ei vaan pääse kovin usein luonnossa tekemään. Eivät pahukset tahdo mennä vierekkäin seisomaan...
Olipa taas kiva käydä näitä juttuja perusteellisesti läpi! Ja huomenna Arskaidae pellon reunoille kävelemään ja vertaamaan kiurua ja niittykirvistä! Kiva kun olet noin kiinnostunut ja perusteellinen.
Hieno homma että viitsit minulle näitä selittää. Täytyypä huomenna (tai siis tänään) käväistä vähän vilkuilemassa. Täytyy yrittää olla perusteellinen. Muuten ei opi, ja joutuu teitä häiritsemään ihan samanlaisilla tunnistustehtävillä vuodesta toiseen.
Vähän yhteenvetoa tilanteesta:
1. Taidan merkitä varmaksi laulurastaaksi, muita lajivaihtoehtoja tälle ei taida edes olla.
2. Myöskin varma pensastasku. Olin tästä itsekin jo etukäteen melko varma, ja täältä sain vahvistuksen.
3. Aika yksimielisesti on pajusirkkua kannatettu. Tutkin itse vielä vähän lähdemateriaaleja tähän liittyen, ja kysyn lisää jos tarvetta tulee.
4. Tätä en uskalla varmaksi merkata, mutta hyvä että pensaskerttu löytyi vahvaksi ehdokkaaksi, itse ajattelin etukäteen että tähän ei välttämättä paljon tunnistusapua löydy (koska itselleni nämä harmahtavat pikkulinnut ovat erinomaisen vaikeita tunnistettavia
).
5. Hienosti tämäkin kirvisiin haarukoitiin, mutta koska metsä- ja niittykirvisiä on molempia ehdotettu, ei tätä ainakaan vielä voi sijoittaa varmasti jompaan kumpaan. Tosin
Parus Major oli ainoa joka perusteli kantaansa, joten pidän tätä toistaiseksi epävarmana niittykirvisenä.