Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Puukiipijä  (Luettu 506 kertaa)

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Puukiipijä
« : 06.04.07 - klo:19:27 »

Olin kotimetsässä kuljeskelemassa ja ilokseni kohtasin puukiipijän, joka tosi touhukkaasti etsi suupaloja kuusista. Oli vaikea saada kuvatuksi, kun oli niin vikkelä.
Olen laittanut puukiipijälle useita pönttöjä. Isäkin laittoi aikoinaan. Pönttöjä on nyt useita aivan pihapiirissä ja näyttää, että kiipijät ovat huomanneet ne. Ainakin niitä näkee silloin tällöin touhuamassa puun rungoilla. Olen iloinen, että pitkästä aikaa sain kuvatuksi.

Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Puukiipijä
« Vastaus #1 : 06.04.07 - klo:19:33 »

Puukiipijä kuuluu suosikkeihini ja, harvoin vaan näkee. Tänä talvenä yhden kerran onnasi. Vikkelä on [:-)]
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 439
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Puukiipijä
« Vastaus #2 : 06.04.07 - klo:19:36 »

Hieno kuva ja havainto  [:-)] [:-)]

Täälläkin näkyi alkutalvella ruokinnalla
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Puukiipijä
« Vastaus #3 : 06.04.07 - klo:19:40 »

On täälläkin nähty, vaan en minä, mites tällainen hidas kerkiäiskään...muuten hyvä mutta tuo oksan pahus...pistää silmään  [:-DD]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Deb

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 24 829
  • ***Keiju***
Vs: Puukiipijä
« Vastaus #4 : 06.04.07 - klo:19:57 »

Ihana kuva Ikalta ja hieno havainto! [:-)]

Puukiipijät ovat tosiaan hyvin piilottelevia lintuja. Nyt silloin lämpimän jakson aikana kuultiin jo puukiipijän laulua pihapiirissä. Vikkelänä lintuna vain harvoin pääsee tuota näkemään, joskus silti onnistaa siinäkin.
Kirjattu
Deb Keski-Suomesta

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Puukiipijä
« Vastaus #5 : 06.04.07 - klo:19:58 »

Hieno havainto ja hyvä kuva! [:-)]
Kirjattu

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: Puukiipijä
« Vastaus #6 : 06.04.07 - klo:20:17 »

Voi kuinka kiva havainto Ikalla! Ja mukava kuva, oksa ei haittaa.
Tämä on aika hassua, kun minäkin näin tänään pitkästä aikaa puukiipijän meidän pikku metsässä. Sain pihapinnan! Ajattelin, että täytyy heti kirjoittaa tänne, mutta Ikka oli jo ehtinyt kirjoittaa samasta linnusta. Onneksi hänellä on kuva, minulla ei taaskaan ollut kamera lähellä. Sitäpaitsi olin vielä yöpaitasillaan.
Olen oikein iloinen, kun näin puukiipijän. Olen ollut huolissani meidän pihapiirin lintujen vähäisyydestä. Olemme asuneet tässä nyt kaksi vuotta. Ensimmäisenä keväänä ja kesänä näin paljon useampia lintulajeja kuin viime keväänä ja kesänä. Täällä nousee taloja kuin sieniä sateella ja ensimmäisen kevään jälkeen metsää on kaadettu ihan läheltä. Ajattelin, että se on syynä lintujen katoamiseen.
Minkähänlainen se puukiipijän pönttö on? Olisi kiva laittaa tännekin sellainen.
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Puukiipijä
« Vastaus #7 : 06.04.07 - klo:20:19 »

mese, eiköhän "sahata" oksa pois [;-)] - vinks!
Kirjattu

Fågelskodari Janne

  • Tulokas
  • *
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 13
Vs: Puukiipijä
« Vastaus #8 : 06.04.07 - klo:20:21 »

Puukiipijä on ehdoton symppis ja kuuluu suosikkeihini samoin kuin Marlella. Lintuun liittyy samaan aikaan siroutta, herkkyyttä ja salaperäisyyttä - johtuneeko erilaisesta "elämäntyylistä", kauniista väristä ja nokasta sekä viehtymyksestä vanhoihin, hämyisiin kuusimetsiin.

Hyvin muistuu mieleen yli 15 vuoden takaiset ensimmäiset kosketukset lajiin juuri puukiipijälle tehtyjen pönttöjen kautta. Ilo oli aina yhtä suuri kun pöntöstä näkyi törröttävän ohuita kuusenoksia - kiipijät olivat hyväksyneet asuntotarjouksen! Tuntuma itselläni on valitettavasti se, että puukiipijöiden pesinnät ovat omilla pönttöalueilla vähentynyt. Epäilen, että taustalla on alueen suhteellisten runsaat "kiipijäikäisten" metsien hakkuut. Pahaa pelkään, että kiipijäkannatkin ovat samasta syystä vähentyneet, mutta tarkkoja arvioita/havaintoja ei kyllä ole.

Viime keväänä sain kuitenkin nauttia kesäkuun alussa hetkisen puukiipijäemojen poikasten ruokinnan tarkkailusta yhdellä pöntöllä. Jännää seurattavaa oli kuinka emo pujahti sisään ja ulos "lentoaukonraosta"  [:-)]

Niin, ja tosiaan hieno kuva kiipijästä Ikka!

PS. Marjuli: puukiipijälle on tosiaan vähän erilainen pönttö, tästä osoitteesta löytyy rakennusohjeet:

http://www.birdlife.fi/lintuharrastus/linnunponttojen_rakennusohjeet.shtml
Kirjattu

Jarmo

  • Aluevalvoja
  • Konkari
  • *****
  • Paikalla Paikalla
  • Viestejä: 58 439
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Puukiipijä
« Vastaus #9 : 06.04.07 - klo:20:22 »

antoikos Ikka luvan oksan sahaamiseen ...  [:-I]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Puukiipijä
« Vastaus #10 : 06.04.07 - klo:20:25 »

antoikos Ikka luvan oksan sahaamiseen ...  [:-I]
Juu, ei sahata ei...omaks iloksi voi sahailla.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: Puukiipijä
« Vastaus #11 : 06.04.07 - klo:20:31 »

Kiitos Janne linkistä. Täytyy ruveta kehittelemään tuota puukiipijän pönttöä.
Ihanaa, että näin sen taas ja kuulin lauleluakin.
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Ikka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 597
Vs: Puukiipijä
« Vastaus #12 : 06.04.07 - klo:20:32 »

Hei, älkää sahatko ainakaan tästä puusta, vaikka oksa kuiva onkin. Minulla on muutenkin hassu tapa kuvailla lintuja ja muitakin eläimiä oksien lomitse niin, että oksat tulevat näkyviin ja vähän peittävätkin kuvattavaa. Näyttää luonnolliselta.
Kirjattu

Henri Helsingissä

  • Vieras
Vs: Puukiipijä
« Vastaus #13 : 06.04.07 - klo:20:33 »

Hieno havainto! Yhden ystävän kanssa asennettiin metsään puukiipijän pönttö ja nyt jännätään, onko pönttö saanut asukkaita Hesan reissun aikana. [:-)] [:-)]
Kirjattu

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Puukiipijä
« Vastaus #14 : 06.04.07 - klo:20:33 »

Meillä tänä talvena ja vieläkin nyt keväällä joka päivä on käynyt puukiipijä ruokinnalla. En ole nähnyt kuin yhden kerrallaan joten en tiedä onko niitä enempää vai käyvätkö  vuorotellen. On tullut hyvin rohkeaksikin, katselee puun toisella puolella kun käyn täydentämässä lintulautaa.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.333 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.