Voi reppanaa - kuinkahan montakymmentä vuotta vanha puu olikaan, nähnyt paljon. Mulla on aina sellainen mileikuvitus päällä että puut muistavat menneisyyden, keräävät tietoa runkoihinsa ja oksiinsa..ja juttelevat siten vaikka metsän eläimille tarinoita; "sillon kun minä olin nuori jne."
No joo, ihan oikeasti - sääli - tuoki puu varmasti piti sisällään toukkaa jos jonkinlaista joita tikka ja muut linnut sitten napsivat ja jäi kait lahottajasienellekin jotain nassutettavaa. Oliko kaupungin mailla vai yksityisen? Joku korjaa, pilkkoo ja laittaa tuleen palamaan
Vähän kritisoin sitä että vanhoja puita varmuuden vuoksi kaadetaan. Vanhoissa puissa on runsaasti pesäkoloja. Mulle yksi metsänhoitaja sanoi, että puuta ei kannata kaataa - ennen kuin sen latvaosat eivät enää lykkää lehteä keväällä, vasta siten puu on siten laho että sen voi kaataa jos haluaa. Mä pyrin maallakin säilyttämään nuo vanhat koivut kun niissä on niitä pesäkoloja ja jos kaatuu niin kaatuu, minkäs sille voi. Sattumaa se on usein että ihan alle jää ja jos jää, so what..kuoleehan sitä joka tapauksessa joskus
.
Myrskyt lisääntyvät ja kohta kait koko maasa kaadetaan "varmuuden vuoksi" kaikki yli 40v.vanhat puut ja yritetään sitten kuivuuden kituuttamalle maalle lykätä uutta kasvatettavaa - vaikka olosuhteet vain pahenevat >ei vettä moneen kuukauteen taivaalta.
Isot aluekeskukset; liikaa saastetta; puiden rungot täynnä sienirihmastoa ja tauteja..minäkin maallikkona sen näen.
Täälläkin näkee tyhmäkin miten liikenteen lisääntyminen ja siten myös saasteiden - vaikuttaa ja näkyy puissa. Hirvittävän näköisiä runkoja, paksu kerros mustaa mönjää joka paikassa runkoa ja niitä sienitauteja, laikkua siellä laikkua täällä ja kun lahottajasienet pääsevät iskemään puolustuskyvyttömään puuhun, siitä tulee laho muutamassa vuodessa...kaadetaan pois ja taas alusta>hontelo runko maahan -alueelle jossa on runsaasti liikenettä -, ei kastella (ei siis hulehdita) ja kohta on taas kaadettava puu edessä.
Mun mielestä selkeä kaupunkin on hyvä, kuten Hesan keskusta, siellä ei juuri puita näy ja eivät ne sielä enää selviytyisikään - tai sitten vain pelkkä maaseutu.
Tämä on pahin; kaupunki joka leikkii maaseutua kykenemättä olemaan kumpaakaan kunnolla. Kun saastutetaan - otetaan vain yksi alue joka mössätään sitten kunnolla piloille- nyt mennään joka paikkaan ja pistetään mösseliksi joka ainoa metsä ja viheralue. Jätetään läntti sinne ja läntti tänne jotain metsää muistuttavaa ja sitten - kaikki p***kana muutaman kymmenen vuoden sisällä. Se on kuin syöpä joka lähettää etäispesäkkeitään joka paikkaan ja tappaa kaiken elävän - ihmisen toimet siis.
Huh - tulipahan taas purettua ihteään
[NUT]blaah..blaah..