Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen  (Luettu 605 kertaa)

Pejumi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 245
Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« : 13.04.07 - klo:17:04 »


 No joo. Onhan sitä ihmetelty kun kynitty kana suomuisine jalkoineen on olemukseltaan muistuttanut niin vahvasti ison hirmuliskon ruumiinsuhteita, ja on kinattu ovatko linnut sukua liskoille. Nyt kuulemma USA:laiset yliopistotiedemiehet ovat kiistatta todistaneet tavallisen kanan ja Tyrannosauruksen sukulaisuussuhteen.
   Pitänee katsella talitiaista nyt vähän eri silmin. Mitäs jos se olisi kaksi metriä korkea. Heh!
   
Kirjattu

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #1 : 13.04.07 - klo:17:18 »

Just joo  [:-I]
Kirjattu

Henri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 10 832
  • Pirkanmaa
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #2 : 13.04.07 - klo:17:39 »

Juupa juu!  [:-I] [:-I] [:-I]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #3 : 13.04.07 - klo:17:58 »

Minä luulin että se oli ennestäänkin jo aika varma juttu, mutta ehkei sitten ollut.  [:-)]

Tässä hiukan tietoa asiasta: Verkkouutiset, ja vähän perusteellisempi juttu ulkomaankielellä.

Tuossa ulkomaankielisessä jutussa mainitaan, että Asaran aminohapposekvenssien vertailun lisäksi myös toinen juuri tehty testi osoittaa yhteyttä lintujen ja dinosauruksien välillä, lainaan tekstistä oleellisen osan tähän:

Lainaus
Schweitzer, in another study appearing today in Science, found that extracts of T-rex bone reacted with antibodies to chicken collagen, further suggesting the presence of bird-like protein in dinosaur bones.

Eli T-rexin luu-uutteet reagoivat kanan kollageenin "antibodien" kanssa ( :-)) jos joku osaa suomentaa tämän paremmin, niin olisi kiva juttu, minulla ei näköjään oikein ole biologian sanasto hallussa), joka viittaa siihen että dinosauruksen luissa on lintujen proteiinin kaltaista proteiinia.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Pejumi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 245
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #4 : 14.04.07 - klo:03:06 »


   Jooh! "Linnut" ovat todellakin hyviä sopeutumaan olosuhteiden mukaan. Pitäisköhän tinttien ruokinnassa siirtyä vähärasvaisiin pähkinöihin?
Kirjattu

punatulkku

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 394
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #5 : 14.04.07 - klo:14:42 »

Hohhoi niitä tiedemiehiä  [:-I] [:-I] [:-I]
Kirjattu

Pejumi

  • Täysjäsen
  • ***
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 245
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #6 : 14.04.07 - klo:17:46 »


Hei

Voi anteeksi jos olen aloituksellani joitain loukannut. Ei todellakaan ollut tarkoitus pahoitta kenenkään kevätmieltä. Onhan paljon ihmisiä jotka ovat sitä mieltä että koko kaikkeus on luotu valmiina noin 6000 vuotta sitten.
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #7 : 15.04.07 - klo:07:58 »

Sinun aloituksessasi ei ole mitään vikaa, eikä sinun mielestäni tarvitse pyydellä anteeksi.  [:-)]

Minun on kyllä vaikea ymmärtää mikä tässä niin kismittää. Kysehän on ainoastaan siitä, miten eliöryhmät sijoitellaan toisiinsa nähden. Tässä vaan tarjotaan todisteita sille, että dinosaurukset ja linnut eliöryhminä ovat toistensa kaukaisia "sukulaisia", vähän samalla lailla kuin hyönteiset ja hämähäkit ovat eliöryhminä läheiset toisilleen. Tämä on aivan eri asia kuin urpiaisen ja tundraurpiaisen, tai ihmisen ja simpanssin, lähisukulaisuus.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #8 : 15.04.07 - klo:09:17 »

Miten niin todistetaan? Mielikuvitushan tuossa vaan tiedemiehillä lentää. Runnovat väkisin vaikka kynityn kanan avulla linkin dinoihin tms. Teorisointiahan tuo on, yhtään TODELLISTA todistetta ei ole tuotu esiin: lajien välisiä puuttuvia renkaita.

Mutta tässä todiste linnun ja puun sukulaisuudesta

 [:-P] Pikkuisen huumoria sekaan.

« Viimeksi muokattu: 15.04.07 - klo:09:28 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

punatulkku

  • Seniori
  • ****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 394
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #9 : 15.04.07 - klo:15:07 »

Ei mitään anteeksipyytelyä, Pejumi!  [:-)] Välillä vaan monet tiedemiesten teoriat tuntuvat aika oudoilta... [:-I] [:14]
Kirjattu

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #10 : 15.04.07 - klo:18:35 »

 :-)) Ahaa - jos siinä on selitys sille, miksi rakastan kanasia - olen elänyt dinojen aikakaudella ja siksi niissä on jotain joka vetoaa minuun - vähän samalla tavalla kuin vetoaa nuo lepakotkin. Eiks lepakoidenkin  ole todettu olevan hurjan vanha laji -siis en nyt tarkoita että "Suomussalmen Hirvenkannon mökin vintissä asustelevat lepakot" olisivat triljoona vuotta vanhoja - vaan ..no..niinko lajina vanha.. [:-I]..ja onhan meissä kaikissa jotain triljoona vuotta vanhaa - jos on olemassa "solumuistia", sellaista joka muistaa alitajuisesti triljoonan vuoden taakse [:-DDD]
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #11 : 15.04.07 - klo:18:58 »

Lainaus käyttäjältä: Marle
Miten niin todistetaan?
No joo, tieteessä ei mitään voi aukottomasti todistaa.

Lainaus käyttäjältä: Marle
Mielikuvitushan tuossa vaan tiedemiehillä lentää. Runnovat väkisin vaikka kynityn kanan avulla linkin dinoihin tms.
Syytätkö siis tiedemiehiä huijareiksi?

Lainaus käyttäjältä: Marle
Teorisointiahan tuo on,...
Minun mielestäni tämä vaikuttaa hyvin suoraviivaiselta, melkein pelkästään havaintoihin perustuvalta tutkimukselta:

- proteiinin pätkiä on saatu eristettyä Tyrannosaurus rexin luista - vaikuttaa käytännössä tapahtuvalta laboratoriotyöltä, ei teorisoinnilta.

- proteiinin pätkistä on tulkittu geneettinen tieto - luulisin tämän olevan hyvin vähän teoreettiseen tietoon nojaavaa havainnointia, ei pelkkää teorisointia.

- saatua geneettistä tietoa on verrattu elävistä eläimistä olemassa olevaan tietoon - yksinkertainen vertailu, ei teorisointia.

Mutta minun täytyy myöntää, että minun päätelmäni nojaavat yllä linkittämääni abc.netin uutisartikkeliin, en ole lukenut tästä tutkimuksesta julkaistua varsinaista tieteellistä artikkelia. Luitko sinä sen, Marle, kun noin varman oloisesti tätä teorisoinniksi nimitit?

Lainaus käyttäjältä: Marle
...yhtään TODELLISTA todistetta ei ole tuotu esiin: lajien välisiä puuttuvia renkaita.
Nuo proteiininpätkät kuullostavat minun mielestäni erittäin todellisilta. Itse asiassa olen sitä mieltä, että nämä tutkimustulokset ovat paljon vakuuttavampia todisteita kuin mahdollinen puuttuva rengas. Puuttuva rengas on siitä huono, että se on vain ikivanha fossiili, joten siinä melko todennäköisesti joudutaan tyytymään tarkastelemaan vain ulkonäköön perustuvia seikkoja (kuten muotoja, mittoja, tms.). Silloin jää aina varaa joillekin sanoa, että eihän se mikään puuttuva rengas olekaan. Lisäksi on erinomaisen vaikea päätellä etukäteen, miltä puuttuvan renkaan täytyisi näyttää. Se nimittäin ei välttämättä näytä kahden tarkasteltavan lajin (tässä tapauksessa kana ja Tyrannosaurus rex) välimuodolta, vaan lajien toisistaan erkaneminen on saattanut tapahtua niin varhain, että kantalaji on saattanut näyttää joltain aivan muulta, ja syntyneiden lajien ulkomuoto on sitten lähtenyt kehittymään omiin suuntiinsa.

Tämä nyt tehty tutkimus sen sijaan on periaatteeltaan hiukan kuin elävä Tyrannosaurus rex marssisi labraan antamaan DNA-näytettä ja siitä sitten määritettäisiin sen sukulaisuussuhteet. Minun mielestäni erittäin vakuuttavaa, ainakin perusidealtaan. Aina on mahdollista että toteutuksessa on möhlitty, mutta sitä minä en uskaltaisi väittää tutustumatta varsinaiseen tieteelliseen artikkeliin.

Sivuhuomautuksena todettakoon, että lintujen ja dinosauruksien tapauksessa ollaan hyvin lähellä että meillä on "puuttuva rengas", tässä hiukan tietoa asiasta (ikävä kyllä vain Englannin kielellä).
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #12 : 15.04.07 - klo:19:11 »

Joidenkin tiedemiesten on todettu syyllistyneen huijauksiin. Ensin teoria joka on väkisin maineen ja kunnian menetyksen uhalla runnottava läpi, vaikka sitten petokselle. Kukapa matti meikäläinen sitä kiistämään.
Muistan lukeneeni yhdestä huijauksesta aikoinani, se oli  ns.Piltdownin ihminen: orangin leukaluu + hampaiden palasia yhdistetty ihmisen kalloon. Rehellisille rajansa tunteville tiedemiehille hatun nosto.
Kirjattu

sinitiainen1

  • Vieras
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #13 : 15.04.07 - klo:22:29 »

Tuli tässä semmonen olo kun luki tätä juttua, että se on jotenkii huono asia että linnut polveutuu dinosauruksista.
Minusta ois ainakii todella hienoa, jos tiedemiehet pystys todistamaaan kunnolla että linnut polveutuu dinosauruksista.
Sitten vois aina kun näkee lentävän linnun sanoo että tuossa menee dinosaurus.  :-))
Kirjattu

Arskaidae

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 907
  • Espoo
Vs: Tyrannosaurus Rex = nykyinen kananen
« Vastaus #14 : 16.04.07 - klo:09:04 »

Joidenkin tiedemiesten on todettu syyllistyneen huijauksiin. Ensin teoria joka on väkisin maineen ja kunnian menetyksen uhalla runnottava läpi, vaikka sitten petokselle. Kukapa matti meikäläinen sitä kiistämään.
Muistan lukeneeni yhdestä huijauksesta aikoinani, se oli  ns.Piltdownin ihminen: orangin leukaluu + hampaiden palasia yhdistetty ihmisen kalloon. Rehellisille rajansa tunteville tiedemiehille hatun nosto.

Jaaha, syytökset senkun jatkuu... Ja perustana ainoastaan yksi esimerkki huijauksesta, joka tapahtui n. sata vuotta sitten.  [:-I]

Tässä tietoa tapauksesta Piltdownin mies.

Huomaa, että vieläkään ei tiedetä varmasti kuka huijauksen teki. Dawson on tiedemies ja pääepäilty, mutta varmasti emme voi tietää tekikö hän tämän huijauksen, muitakin mahdollisia epäiltyjä näyttää olevan.

Sen sijaan tiedetään se, että tiedemiehet paljastivat tämän huijauksen. Jos tiedemiehet haluavat huijata meitä, niin miksi he sitten paljastivat tämän huijauksen? Tieteessä voi kyllä huijata, mutta tiede paljastaa huijaukset ennemmin ja myöhemmin, ja nykyiset tiedemiehet tietävät sen, joten tuskin kovin moni viitsii edes yrittää.

Ja vaikka huijauksia olisikin muutama enemmänkin, ei siinä vieläkään ole tarpeeksi perusteita alkaa syyttelemään koko ammattikuntaa. Jos noin hatarilla perusteilla alettaisiin ammattiryhmiä syyttämään, saataisiin syyttää kaikkia ammattiryhmiä, ja loppujen lopuksihan se tarkottaisi että kaikkia ihmisiä olisi syytä epäillä huijareiksi.

Mielestäni sinä olet tiedemiehille anteeksipyynnön velkaa.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.
 

Sivu luotiin 0.271 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.