Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pesivien lintujen ruokinta  (Luettu 421 kertaa)

Hilu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • - moro -
Pesivien lintujen ruokinta
« : 14.04.07 - klo:10:48 »

Kiinnitti huomiota erään myymälän eläinruokaosastolla luonnonvaraisille linnuille tarkoitettu siemenseos, joka oli tarkoitettu nimenomaan pesimälinnuille. Seos on koostumukseltaan pussin merkintöjen mukaan juuri sellainen mitä pesivät linnut tarvitsevat. Koitin haeskella netistä tietoa tuotteesta, mutta en löytänyt. Tässä kuitenkin linkki ko. firman sivuille http://www.bestfriend.com/web511.asp?toppkt=94&vismenu=511

Laitan tämän asian foorumille siksi, että aiemmin on ollut keskustelua siitä pitäisikö lintuja ruokkia kesällä ja onko ruokinnnasta haittaa linnunpoikasille.

Tuosta tuotteesta oli juuri kirjoitus/mainos paikallisessa ilmaisjakelulehdessä, joten mahtaako olla ihan uusi tuote. En ainakaan ole sitä ennen huomannut. Aika hintavaa on tuo erikoisruoka.

Kirjattu

Henri

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pirkanmaa
Vs: Pesivien lintujen ruokinta
« Vastaus #1 : 14.04.07 - klo:14:14 »

Mielenkiintoista! Tosin mä en ruoki pesiviä lintuja, koska ne ei tarvii ruokaa kesällä. Tietenkin sorsia ja joutsenia voi pullalla syöttää kesälläkin, koska ne ei kanna ruokaa poikasilleen. [:-)] [:-)]
Kirjattu

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #2 : 14.04.07 - klo:20:43 »

[:-I] Kuinka moni etelä-suomessa vielä ruokkii lintuja, siis ..pääkaupunkiseudulla?
Itselläni on vielä automaatit paikoillaan. Ja kovasti on kysyntää ruoalla. Päivittäin saan täytellä niitä kolmea automaattiani. Kesällä ei lienee ole aihetta - mutta ..toisaalta .... Voimaruokaa on joissain mymälöissä - mutta se on kait häkkilinnuile tarkoitettu. Tuohon tuotteeseen en ole vielä törmännyt.
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #3 : 14.04.07 - klo:20:47 »

Bisnestä [:-I] toi pesivien ruokkiminen. Ymmärrän jos esim. takatalvi yllättäisi. Muulloin kyllä ne ruokansa luonnosta hankkii.
Kirjattu

Hilu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • - moro -
« Vastaus #4 : 14.04.07 - klo:21:00 »

Tässä linkki tuosta tuotteesta kertovaan lehdistötiedotteeseen http://www.canews.fi/se/nyheter/?id=3359 -  på finska
Kirjattu

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 14.04.07 - klo:21:01 »

[:-I] Olenko ihan untamoinen kun vielä ruokin? Siis - luonnosta jo saavat - kasvatankohan uusavuttomien lintujen sukupolven hemmotteluillani [:-I]-
No puhtaan veden tarjolle laittaminen ei kait ole untamosta?
Tämä sama ikuisuuskysymys; ruokkia vai ei ruokkia - entä jos kesä on kuuma ja kuiva? Yhtenä kesänä satoi kaatamalla melkein joka päivä koko kesän ajan - tuollon laitoin ruokaa linnuille tarjolle kun ei ötön ötöä näkynyt missään. Pelkkää vettä..aina vaan - oli aamu tai lta tai yö..niin vettä satoi -nyt taitaa tulla hyvin kuuma kesä.
Lisäys: luin linkin ja olihan tuo hyvin tunteisiin vetoavaa ja varmaan jotkut tekevätkin näin että jatkavat ruokintaa..mut,mut..tämä on niiin vaikea asia...menee tunnepuolelelle..onko sekään aina hyvä asia..en tiedä.
« Viimeksi muokattu: 14.04.07 - klo:21:06 kirjoittanut Mustarastas »
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 14.04.07 - klo:21:08 »

Ainakin maseja nousee:

Tässäkin variksella on jokin mato suussa

Ei kait lintuja olisi ollenkaan jos ne eivät löytäisi ruokaa. Eihän ihminen vielä tiedä kovin tarkkaan mitä kaikkee ne syövätkään.

Nokikanakin löysi jotakin ihanaa :-))

Voihan se apu olla paikallaan jos jokin spesiaali tilanne yllättää [:-I]
Kirjattu

Kaija

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #7 : 14.04.07 - klo:21:17 »

Mä en ruokkisi pesiviä lintuja!

Jos pesimäaikaa ravintotilanne heikko, niin silloin ei ole tarkoituskaan, että kaikki poikaset selviäisivät. Luotan tässä asiassa Luontoon ja Luojaan, että asioilla on tarkoituksensa.

Ruokaa lisätty viimeksi 1½ viikkoa sitten. Nyt varmaan jo voi lopettaa!?

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #8 : 15.04.07 - klo:00:00 »

Vielä on auringonkukansiemeniä ja kauroja tarjolla ja kyllä ruokailijoita vielä riittää sekä
rasvatankon loppuja jossa käpytikat ja tintit vielä käyvät..... [:-)]
Kirjattu

Pandari

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 15.04.07 - klo:00:12 »

Tästä asiasta keskusteltiin myös viime kesänä, kun EELA:n lähetetystä näytteestä todettiin erään pesän poikasten kuolleen lintujen talviruokintaan tarkoitettuun evääseen.

Linnut eivät tuo poikasille vettä, joten kaikki neste on saatava ruuasta. Emojen luonnosta löytämä ruoka on kullekin lajille parasta, joten kesäruokinta ei ole lintujen kannalta hyvä asia. Viimeistään nyt pitäisi ruokinta eteläisessä Suomessa lopettaa. Tarjotun ruuan menekki ei ole osoitus siitä, että ruokinta olisi tarpeen tai lintujen hyvinvoinnin kannalta positiivinen asia.
Kirjattu

punatulkku

• Seniori
  • Poissa Poissa
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
« Vastaus #10 : 15.04.07 - klo:15:21 »

Mulla on edelleen ruokintamökki ja talipötkö parvekkeella, mutta tinttejä ei niissä ole käynyt moneen moneen viikkoon. Lähinnä jätin ruuat linnuille, jos olisi takatalvi yllättänyt. Ensi viikolla varmaankin siivoan koko parvekkeen, vien lintujen ruuat pois ja laitan sen kesäkuntoon!  [:-)] Pesiville linnuille tarkoitetusta ruuasta en ollut ennen kuullutkaan!  [:-I]

Viime kesältä tuli mieleeni sellainen juttu, että kun heitin pullasorsille (aikuisille) leipää, hiukan kauempana poikastensa kanssa ollut telkkäemo tuli myös syömään leivänmuruja ja jätti poikaset siksi ajaksi kauemmas odottamaan!  [:-)] Hyvä niin, koska olin kuullutkin, ettei esim. vesilintujen poikasia saisi ruokkia leivällä vaan antaa emon ruokkia ne luonnon ruualla.  [:-)] [:-)]
Kirjattu

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 15.04.07 - klo:18:25 »

[:-I] Tuli jotenkin haikea olo. Korjasin kahdet automaatit pois, yksi vielä jäi - aattelin että jos vaikka kurre tulis aterioimaan tai hakemaan täydennystä  -jostain syystä en vain raaskinut ottaa sitä automaattia pois. Annan kuorittujen aurinkojen hävitä sieltä jonkun masssuun ja vasta tyhjänä poistaa sen.  [:´(]
Nyt ei näkynyt kuin talitiaisia ruokinnalla -eiväthän kaikki tiaiset pesi - eiks ole sinkkuja joukossa - luonossakin [:-)].
Viherpeipot-ja -varpuset, mustikset..yhyy.. [:´((] kaikki lähteneet paremmille pesintämaille - ja hyvä niin. tai stten en vain osunut samaan aikaan heidän kaa. Luulen kuitenkin että ovat poistuneet omakotitaloalueiden pensaisiin, ainakin  kuulin mustiksen laulunlurituksen aamusella siellä päin missä omakotitaloja on. :-)). Ihanaa että lähtivät turvallisimmille paikoille pesimään.
Nyt sitten alkaa siilin vahtaaminen ja kyttääminen ,onko vai ei ja jos on niin missä?
Vesiastia edelleen paikoillaan ja siinä vielä vettä. Vaihdan veden joka aamu töihin lähtiessä.
Lisäys:Punatulkku, miten suojaat parvekkeen kakkaroilta ja sotkuilta?
Kirjattu

-muru-

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kotka
« Vastaus #12 : 15.04.07 - klo:21:31 »

Nyt ainakin uhkailtiin säätiedoissa reilua takatalvea. Ihan lumen kanssa.
Minulla on vielä yksi automaatti kuorittua auringonkukansiementä.
Ja talipötkö myöskin. Ei siinä pötkössä ole viimeaikoina käynyt kuin sinitiainen ja
orava. Mutta saa nähdä jos oikea takatalvi tulee.
Eli ruoat saavat olla ainakin ensi viikon ajan.
Kirjattu

punatulkku

• Seniori
  • Poissa Poissa
  • Minä itse!
    • Aapeli-ankan blogi
« Vastaus #13 : 16.04.07 - klo:12:00 »

Mustarastas, eipä kai parveketta pysty sotkuilta erityisemmin suojaamaan (tai itse en ole vielä keksinyt keinoa), vaan olen siivonnut sotkut säännöllisin väliajoin.  [:-)] Tällä viikolla teen parvekkeelle loppusiivon.  [:-)]

Muru, ei kai nyt enää mitään takatalvea tule, korkeintaan muutama viileämpi päivä ja sitten taas lämpenee.  [:-I] [:-)] [:-)]
Kirjattu

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #14 : 16.04.07 - klo:18:14 »

[:-I] Jotain ounastelen - tällä viimeisellä ruokinalla on käynyt vain urospuolisia lintuja - peippoja -  eli jossain taitaa olla pesiä  [:-I] Uroshan ruokkii hautovaa emoa haudonnan aikana.
Jos emo ei tuo erikseen vettä niin mistä ihmeestä lintu saa nesteen jos esim. kevät/kesä on poikkeuksellisen kuivaa? Näitä matosiahan ei juuri silloin maan pinnalta löydy - ei taida löytyä juuri mitään - tai mistä minä sen tiedän, luulen vain näin..joka sisältäisi tarpeellisen määrän nestettä. Yö/aamukasteen aikana  voi toki löytyäkin - mutta .. [:-I]
Minua mietityttää - viime kesänä oli siis näitä sinitiaispoikueiden kuolemia. Minkälainen viime kesä oli - oliko pitkiä  kuivia jaksoja, hellekausia? Muistaako kukaan?
Minä en ymmärrä - jos linnut ruokkivat poikasiaan "vaistonsa varassa" niin miten ihmeessä ne ovat syöttäneet poikasile vääränlaista ravintoa? Vai onko kyse siitä että oikeanlaisesta ravinnosta on ollut pulaa? Ja emot ovat tehneet hätäratkaisuja poikasten selviämisen takaamiseksi. No - mistä tuota voi tietää kukaan - kun linnut eivät kerro  [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.181 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.