Kiitos Santsulle kottaraisten pöntön tapahtumien välittämisestä! Onpa mukava katsella kottaraisten pesintämeininkejä tiasten vastaavien lisäksi.
Olen tänä keväänä saanut iloita kottaraisten pesintöjen seuraamisesta etelä-Helsingin rannoilla, mm. Kaivopuistossa ja Tervasaaressa. Olemme yhteisillä vaunulenkeillämme esikoiseni kanssa löytäneet kolme kottaraisten pesäpaikkaa, yhden luonnonkolosta ja kaksi opiskeluaikanani ripustamista pöntöistä. Kottaraisten upeaa laulua ja pesänrakennuspuuhia on ollut tosi mukavaa seurata. Toivottavasti pesinnät etenisivät ja onnistuisivat.
Kottarainen on itselleni ollut sellainen harvinaisuus etenkin pönttöpesijänä nuoruudessani 1990-luvun alussa Vaasan seudulla, että nyt tuntuu jännittävältä nähdä ja seurata kottaraisia joista on paljon kuullut esimerkiksi isoisältä, mutta joita ei niin paljon ole ollut mahdollisuus seurata. Kaunis lintu ja taitava laulaja, kevään airut!
Pönttöjen mitoitusta jäin myös miettimään. Minkä kokoinen Santsun kottaraisten pönttö mahtaa olla? Itse olen rakentanut kottaraispöntöt aika lailla ns. standardimitoilla: lentoaukko 46-50 mm, pöntön korkeus 350 mm ja sisähalkaisija 125x125 mm. Luin "Suomen pöllöt" -kirjasta että saksalaisten tutkimuksen mukaan käpytikan kolojen (joita kottaraispönttöjen voitaneen katsoa jäljittelevän) sisähalkaisija vaihteli 95 mm - 170 mm:n välissä keskimääräisen läpimitan olleen 125 mm. Toisaalta lienee niin, että luonnonkolot yleisesti ottaen useammin ovat ahtaampia kuin pesäpöntöt. Ja epäilemättä pesintämenestyksen mahdollisuus kasvaa jos pesäpaikka on mieluummin tilava kuin ahdas...
Voisikohan tuosta 125 mm kottaraispöntön sisähalkaisijana sanoa sen olevan riittävä mutta mieluummin tietysti hiukan tilavamman olevan vielä paremman?
Toinen juttu mikä on itseäni jonkun verran "harmittanut" kottaraispöntöissä on ollut se että oravat ovat usein järsineet kottaraispönttöjen lentoaukkoja mieleisen mallisekseen, vaikka hyvin mahtuvat sisään ilman järsimistäkin. Haitta on varmastikin vain pöntön rakentajalle esteettinen, mutta kyllä mielessä on käynyt pitääkö ryhtyä kottaraispönttöjenkin aukot pellittämään...