Voi surku
. Tiaispöntöstä jonka olin asentanut viime keväänä oli lähtenyt katto irti - eli se oli sellainen päältä aukaistava malli. Olin tarkistanut sen tänä alkukeväänä - siinä oli asuttu ainaskin talven ajan. Kiinnitys oli nillä metallisilla "koukuilla" jotka työnnetään puun läpi. Tarkistetiin kaverin kanssa, että kansi oli kiinni, metallikoukkukuja ei saatu kunnolla puun sisään koska ne reiät joihin ne "metallikoukut" ( se oli sellainen L-muotoinen kiinnike) tuli laittaa - olivat turovoksissa - siis puu oli vielä kosteaa.
No - torstaina - juuri samana päivänä kun nämä sateet alkoivat - satoi melkein ympäri vuorokauden - välillä taukoja pitäen - huomasin että pöntösssä ei ollut kattoa. Eiku tänään tikkaiden kanssa ja tsekkaamaan tilanne.
Sinne oli tiainen laitellut pesää
..oli kauniisti laitettu sammalta - no - se täytyi ottaa pois kun se oli han märkää, puhdistin pöntön ja laitoin takaisin ja nyt hakkasin kivellä ne L-koukut sinne puun sisään.Käsivoimin se ei onnistunut.
Nyt huoli - tekeeköhän ne tiaiset uuden pesän siihen vai jättävätkö tekemättä. Todennäköisesti se tiaispariskunta on hakenut muualta jo sen pesäpaikan - näin oletan.
Mutta silti ihmettelen että mikä voi aika tiukastikin kiinni olleen kannen irroittaa, L-kiinnittimet olivat vielä itse pesäpöntösssä kiinni - vain katto oli lentänyt. Ajattelin että voiko voimakas tuuli irroittaa katon. Välillä kävi mielessä sekin että se katto on sieltä ihmisen toimesta jotenkin saatu irroitettua - mutta ei kait.
Tai orava?
Liian huonosti kiinni