Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Värit  (Luettu 684 kertaa)

Kanelikorppu

  • Vieras
Vs: Värit
« Vastaus #15 : 24.08.06 - klo:12:53 »

Ihana aihe! Värit ovat tulleet merkityksellisemmiksi vuosien kuluessa -jos näin voi sanoa :) Joitain värejä rakastaa ja joitain ei voi sietää. Pukeutumisessa on ollut tiettyjä värikausia, toisinaan väripäiviä. Energisellä tuulella saatan pukeutua kokonaan kirkkaanpunaiseen ja migreenin vaivatessa mahdollisimman säyseään väriin. (Tuossa eräänä aurinkoisena päivänä rymysin pellolla kultaisessa hameessa, koska silloin tuntui kultaiselta päivältä, vaikka käytännön puolesta valinta oli mitä surkein.)
Värkätessäni värikarttoja huomasin, kuinka vaikea minun on erottaa lämpimiä ja kylmiä tummansinisiä toisistaan sekä lämpimiä ja kylmiä kirkkaanpunaisia toisistaan. Valooriarvoilla pelaamisella saa yllättäviä harhoja aikaiseksi, samoin värisävyillä, värien vuorovaikutuksella jne.Yllättävää oli kuula se, että jopa sokeat ihmiset reagoivat siniseen eritavoin kuin punaiseen! (Niin, onhan niillä eri aallonpituudet, mutta silti ihmetyttää...)
 
Käytyäni kurkkaamassa sitä sinistä viestiketjua tuli heti kylmä tunne. Nämä vihreät ovat minulle paljon mieluisempia, lämpimiä ja rauhoittavia. :)
« Viimeksi muokattu: 24.08.06 - klo:12:57 kirjoittanut Kanelikorppu »
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Värit
« Vastaus #16 : 24.08.06 - klo:13:19 »

Mulle värit ovat jotenkin liian tärkeä, liian kokonaisvaltainen juttu, että osaisin niistä paljoa sanoa. En osaa käydä ajattelemaan asiaa edes perusvärien kautta... se yksi väri ei oikein sano mitään, se väri puhuu vasta ympäristönsä kautta. Perusväreistä taidan pitää yksinään vain punaisesta, mutta sekin on aika kyllästyttävä yksinään. Minä koen värit kielenä, visuaalisena kielenä. Yksi väri ei ole oikein mitään, se tarvitsee muita ympärilleen. Vähän niin kuin yksi sana ei useinkaan paljoa sano, tarvitaan lause.

Niin kuin nyt vaikka suklaanruskea. Minun silmissäni se on aika ankea väri yksinään. Vaan kun laitetaan vähän murrettua oranssia kaveriksi, niin värit alkavat kertoa syksystä, ruskan väreistä. Värit puhuvat.

Parempi kun en puhu enempää vaan näytän. Näitä värejä olen tässä viime päivien iltoina mietiskellyt elämänpuita tehdessä. Puiden idea ei ole oma, idea on saatu Helmetti-blogista http://blog.helmetti.fi/ jonka pitäjä taas on löytänyt idean jostain muualta. Noita omia tekeleitäni ei ole edes viimeistelty mitenkään vimpan päälle, ihan omaksi iloksi kun ovat vauvaa nukuttaessa näperrelty. Joskus sitä kaipaa sellaista vähän rennompaa tekemistä, lähinnä just väreistä ja materiaalista nautiskelua, sitä, että otetaan jotain käteen ja katsotaan mitä tuli.



Harmi vaan, että kuvasta näkyy vain huonosti ne sävyt mitä noissa oikeasti on. Käytin kuvaamiseen räävittömän paljon aikaa, mutta lopputulos oli silti vähän vain sinne päin.
« Viimeksi muokattu: 16.09.06 - klo:05:04 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Töyhtis

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 595
  • Hämeen hidas
Vs: Värit
« Vastaus #17 : 24.08.06 - klo:13:25 »

Ihanan näköisiä elämäpuita Ullu on tehnyt.  :-))
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Värit
« Vastaus #18 : 24.08.06 - klo:13:27 »

Ullu.  Olet tehnyt upeita koruja. [KIPPIS]
Tokko Korulaa on enää olemassakaan, vai mistä voi nykyisin kurkata korujasi? [:-I]

Kyllä nyt pitäis olla tuohta ja paljon... [:-DD]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Värit
« Vastaus #19 : 24.08.06 - klo:13:27 »

Ja tässähän oli se linkki väreistä kertoville sivuille.

http://www.coloria.net/
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Jenna

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 324
  • Aurinkosta Mieltä Joka Päivään ;o)
Vs: Värit
« Vastaus #20 : 24.08.06 - klo:13:28 »

Ullu...

Kauniita Elämänpuita Kuvassa  :-O  :-))  [KIPPIS] [KIPPIS] [KIPPIS]
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Värit
« Vastaus #21 : 24.08.06 - klo:13:45 »

Voi, toi alimmainen on ihana. [:-)]

Oletko Puppu tehnyt uusia juttuja??  Ja onko porukka vielä syttynyt ähertämään kaikkee, vaiko sitten syssymmällä?? [:-)]
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Värit
« Vastaus #22 : 24.08.06 - klo:14:41 »

Ja tässä uudessa foorumissa on miellyttävän rauhallinen merenvihreä. [:-)]

Mun silmää muuten häiritsee aikalailla ns. komplementtivärien rinnakkaisuus, esim sininen ja oranssi, punainen ja vihreä ja keltainen ja violetti.. [NUT]
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.377 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.