Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Löytyykö saunaihmisiä?  (Luettu 642 kertaa)

Jaska

• Vieras
Vs: Löytyykö saunaihmisiä?
« Vastaus #15 : 29.04.07 - klo:09:10 »

Lapin vaelluksella oli iloinen yllätys, kun ilmestyi autiotupa, jossa sauna lammen rannalla, wau ! Se tietysti lämmitettiin ja käytiin uimassa, kyllä maistui hyvältä ! Siihen sitten ilmaantui jenkkipariskunta, joka oli kuullut saunasta ja oli innokas kokeilemaan. Annoimme saunomisohjeet ja jälkeenpäin pariskunta kiitteli ylenmäärin, olivat ihastuneet eksoottiseen kokemukseensa.  [:-)]
Linkki löytyi Hannukuruun, on vaan tämän kevään remontissa.http://www.luontoon.fi/page.asp?Section=1339&Item=2586

Toisen kerran, myös Lapissa, Lemmenjoella, saavuimme majapaikkaamme, Jomppasen mökille varsin myöhään illalla, oisko ollut lähempänä kymmentä ja arvelimme, että saunaa on turha edes kysellä. Mutta sehän järjestyi ja klo 23 saimme mukavat löylyt, jotta jaksoimme aamulla aikaisin lähteä paluumatkalle etelään.

Tädin mökillä Keski-Suomen korvessa ne parhaat löylyt otetaan ilmavassa rantasaunassa, jo pelkkä maisemakin  rauhoittaa... [:-)]

Kotona on sähkösauna, menettelee paremman puutteessa, mutta uintimahdollisuutta ei ole, jollei pyyhällä muutamaa sataa metriä katua alas Tuusulanjärveen, hehe...
« Viimeksi muokattu: 29.04.07 - klo:09:30 kirjoittanut Jaska »
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #16 : 29.04.07 - klo:09:17 »

Ai niin, unehtui se sauna Värriön biologisella tutk.asemalla. Ranta-sauna ja joka ilta lämmin. Siitä sitten järveen uimaan, oli kesä tai talvi. Avannossa olikin mukava pulahtaa. Sauna vanhan ajan mustahirsinen unelma.
Järvessä oli muuten harvinaista järvikatkaa, joita joutui usein veden mukana pesuveteen pataan, ja  siellähän ne muuttui punaisiksi. Eksoottista sekin. Muuten vesi oli ihan juotavan kirkasta ja hyvää.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #17 : 29.04.07 - klo:09:28 »

Saunassa on AINA ihan olla mutta tämä on ollut paras tähän mennessä:

Kilpisjärven rantasauna! Ikkunasta avautui maisema Ruotsin puoleisille tuntureille - kuin TAULU [:-)]

Ystävien mökeillä nautittuja makeita löyjyjä myös muistellaan lämmöllä [:-)]
Kirjattu

Evis

• Vieras
« Vastaus #18 : 29.04.07 - klo:09:30 »

Minäkin kuulun saunaihmisiin, joka päivä tulee saunottua.
Paras saunamuisto on vaellukselta, kun tehtiin telttasauna ja siinä sitten saunottiin taisi olla lähellä Pulmankijärveä.
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #19 : 29.04.07 - klo:09:33 »

Vois olla että täälläkin - jos sauna olisi - niin saunottaisiin päivittäin, nyt vapaalla vuorolla 1 x vko tai 1 x 2vkoa.  [:-)]
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #20 : 29.04.07 - klo:09:34 »

Tämä saunamuisto on siskoni savusaunasta Simpeleeltä. Heillä on aivan ihana muualta siirretty savusauna järvenrannalla. Alkuunsa rakennuksessa ei ollut pukuhuonetta, mutta nyt myöhemmin se on siihen tehty ja "istuu kuin nenä päähän"
Pieni ikkuna on itse saunan puolella ja se pesään lähes joka kerta kun saunotaan, että ripaus valoa pääsee sisään nokiseen saunaan. Ikkunan ulkopuolella roikkuu myrskylyhty valoa tuomassa pimeisiin iltoihin.

Monesti vähän käsikopelolla sisään mennään nöyrästi sillä ovi on matala, etsitään lauteilta paikka.
Monen tunnin lämmittämisen jälkeen, millaiset löylyt voikaan isosta kivikasasta houkutella. Maailman parhaat löylyt, nautinnolliset. Ja hyvän ropan lämmityksen jälkeen, nöyrästi kumarran ovelle ja vain muutaman metrin päässä onkin raikas järvi, ranta valkoista hiekkaa. Kerran menin saippuat silmissä järveen ja takaa tulevat huutelivat, että katsos mitä on ympärilläsi, sorsaperhehän siinä. Olin kai niin "luonnonmukainen" etteivät pelänneet. Mieheni tässä saunassa tunnetusti ei osaa olla tarpeeksi nöyrä ja hakaa otsansa mennen tullen yläovenkarmiin. Joskus kauvan sitten otsaan jäi moneksi päiväksi nokinen rupi. Joskus ämpäri oli saunassa ollut liian lähellä kiuasta ja se suli kyljestään niin että sopi miehelleni turvavarustukseksi. Kuvakin tapahtumasta on otettu, mutta julkaisulupaa tuskin tulisi.  [:-DD]
Niitä löylyjä on jo nautinto ajatellakin.
Saunan oven pielessä roikkuu musta pata harmaata seinää vasten, jossa aina kesäisin kukoistaa tumman punaisia isoja begonioita.
Kirjattu

käenpiika

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • -Jynx torquilla-
« Vastaus #21 : 29.04.07 - klo:09:43 »

Kerro kerro kerro Zirni  :-))

Eihän vain, etteivätTuntemani pariskunta paikkakunnalla, jossa lapsuuteni vietin, oli lähtenyt saunomaan siten, että vaimo lähti vasta miehen jälkeen kotoa kellarikerrokseen saunaa kohden. Vaimo riisuutui pukuhuoneessa ja kuuli, kun mies laski vettä vatiin pesuhuoneessa. Vaimo hiippaili hiljaa pesuhuoneen puolelle, näki miehen kumartuneena pesuvadin ylle, tarttui häntä mukavasti jalkovälistä ja lauloi: "Kilisee, kilisee kulkuset, helkkyen, välkkyen..."
Hätkähtäen mies nosti päätään. Ja kas; naapurin mieshän se siinä!

Kaikkea sitä siis sattuu. Hauskinta tuossa jutussa lienee kuitenkin, että sitten jatkossa joka ikinen kerta, kun kyseiset henkilöt rapussa tai missä tahansa toisensa tapasivat pikaisesti ohittaenkin, mies rupesi viheltelemään tuota "Kilisee, kilisee kulkuset" -laulua!  :-))
[/quote]

Apua,minä nauran täällä  [:-DDD] [:-DDD] maha kippurassa tälle Zirnin tositarinalle.Voin vain kuvitella,miltä naisesta on tuntunut,kun huomasikin ettei mies ollutkaan hänen miehensä  [:16] [:16]
Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #22 : 29.04.07 - klo:09:46 »

Kyllä täälläkin saunotaan usein vaikka en mikään saunaihminen olekaan. Ja kokemuksia on toki ulkomaalaisten kanssa saunomisesta, on on....
Mies on kyllä kova saunomaan, mutta hänen vanhempansa eivät pitäneet yhtään. Äskettäin kuollut anoppini ei ymmärtänyt lainkaan, miksi piti istua hikoilemassa lauteilla ja läiskiä vettä kiukaalle. Appi nyt on pikkasen enempi myötämielinen.
Eka kertoja kun käskin miehen viedä vastan eli vihdan saunaan, niin se oli laittanut sen lasipurkkiin veteen, eli luuli sitä jonkinsortin koristepuskaks! Mutta nythän se  osaa jo läiskiä itteesä vastalla ja ottaa kovia löylyjä ja sit se makoilee ylälauteella vaikka kuinka kauan. [:-)]
Mä en oo kyllä ikinä ymmärtänyt tota vastalla läiskintää :-)), mutta kieltämättä on kiva hakata joskus miestä oikein kunnolla, mut siinäkin on se vika, et se alkaa pikkase noin niinku tuntuu joltain esleikiltä ja.....no niin, nää on taas näitä .... :-))
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #23 : 29.04.07 - klo:09:48 »

Tsoo tsoo, sauna on puhdas paikka jopa ajatuksia myöten, ainakin sen pitäisi olla, mun mielestä [:-)]
mutta vastavihdasta en ymmärrä mäkään yhtään mitään vaan että ei ole minun juttu.
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #24 : 29.04.07 - klo:09:52 »

Voe, voe, saanassa ovat monet syntyneet ja tainneet alkunsakin saaha ennen muinoin, näin olen kuullut kerrotun   [:-DD]
Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #25 : 29.04.07 - klo:09:54 »

Joo, puhas mikä puhas. Jos en tajuu vastomista, niin en mie kyllä enää nykyään tajua sitäkään, että alkuvuosina juostiin aina saunasta talvella umpihankeen ja hirvee kiljuminen ja huuto :-O. En mie ennee... :-))
Kirjattu

käenpiika

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • -Jynx torquilla-
« Vastaus #26 : 29.04.07 - klo:09:55 »

Niinpä,ennen vanhaan sitä saunassa lapset maailmaan saatettiin.Muistan oman mummonikin kertoneen,että hän on lapsia saunan lauteilla synnyttänyt.
Ja kyllä sitä lempeäkin saunan lauteilla on harrastettu ennen vanhaan kuin myös nykyäänkin sopivan tilaisuuden tullessa kohdalle.
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #27 : 29.04.07 - klo:10:12 »

Minä en isommin ole saunaihmisiä. Minä tykkäisin kyllä olla sellaisessa pienessä lämmössä, mutta jos vähänkään kauemmin lauteilla naatiskelee, se tietää ankaraa päänsärkyä seuraavana aamuna. Mikähän senkin aiheuttaa? -Mitään "juomisia" ei ole mukana  :-)).
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #28 : 29.04.07 - klo:10:32 »

Minä en isommin ole saunaihmisiä. Minä tykkäisin kyllä olla sellaisessa pienessä lämmössä, mutta jos vähänkään kauemmin lauteilla naatiskelee, se tietää ankaraa päänsärkyä seuraavana aamuna. Mikähän senkin aiheuttaa? -Mitään "juomisia" ei ole mukana  :-)).

Tuohan se minullakin ongelmana. Pidän saunomisesta kuin hullu puurosta, mutta seuraavan päivän päänsärky on se saunareissun hinta. Juomisilla ei osuutta asiaan, ihan sama juoko vettä vai siiderin.

Minulla tuohon päänsärkyyn auttaa vähän se, että pitää yöllä niskanseudun ihan erityisen lämpimänä. Vähän auttaa myös se, että kuivaa hiukset ihan kuivaksi asti ennen nukkumaanmenoa.

Olen kuullut, että jotkut saunovat saunahattu päässä. Sitähän pitää kokeilla  :-))
Hauskoja hattuja näkyvät olevan. Pitää kehitellä jokin oikein hauska versio aiheesta. Hassut hatut kun ovat lähellä sydäntäni, mutta eihän ne päässä kehtaa kylillä kulkea.
http://www.parttia.fi/index.php?id=2&products_action=view&products_id=33
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

talitintti

• Vieras
« Vastaus #29 : 29.04.07 - klo:10:37 »

Mä rakastan saunomista. Ja savusauna se on kaikkein paras paikka.
Meillä on iso savusauna, iso se on siksi että siellä jouluna ja pääsiäisenä myös palvataan lihoja.
Siellä saa kaikkein parhaimmat löylyt, semmoiset pehmoiset ja lämpöiset. Talvella ikkunalla palaa kynttilä, kesällä pestään ikkunaa että tulee valoa sinne saunan kotoiseen hämärään.
Siellä puhdistuu niin ruumis kuin sielukin.
Vain järvi puuttuu.

Himouimari olen myös, kesäisin käyn uimassa melkein joka päivä vaikka lähimpään uimapaikkaan pitääkin mennä autolla.
Ja kun uimaan mennään niin siellä ei istuta rannalla vaan polskitaan vedessä, mieluiten monta tuntia! [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.108 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.