Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Löytyykö saunaihmisiä?  (Luettu 629 kertaa)

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
Vs: Löytyykö saunaihmisiä?
« Vastaus #30 : 29.04.07 - klo:10:42 »

Voi ku pääsiskin uimaan - piiitkästä aikaa!
Onkohan täällä muuten samanlaisia himouimareita kuin itse olen...?

Meillä muuten tässä kämpässä tuon saunan saa päälle vain neljäksi tunniksi kerrallaan, minkä ajan yli namikkaa kääntäessä alkaakin toimia ajastin. No, mies aikoinaan useinkin väänsi namikkaa ohi tuon neljän tunnin, ja monet kerrat minä - jos ekana saunaan menin - meninkin kylmään saunaan!  [:-I]  :-))

Hah.
Oikeastaan siis kaikkea muuta kuin hah...

Minusta saunominen on aina kivaa, mutta ehdottomasti parasta kun pääsee myös uimaan. Yleensä aloitan uimisen heti kun jäät lähtevät ja syksyllä jatkan niin pitkää kuin ei jäätä ole. Kolme kertaa olen jo tänä keväänä päässyt saunasta uimaan. Eilenkin kävin, vesi oli kyllä "mukavan kirpeätä" kun pari päivää on tuullut kovasti ja kaikki kylmä vesi sekoittui pintaveteen joka kenties hiukan oli ehtinyt lämmetä. En kylläkään mitannut asteita, mutta ei niitä kovin montaa vielä ole. [:-DD]
Vaan kyllä sitten on ihanan rento olo ja nukuttaa tosi hyvin.

Tuo sähkökiuas juttu on myös koettu. Olen ainakin pari kertaa kokenut saman yllätyksen. :-)) Nyt yleensä menen hetken kuluttua tarkistamaan onko alkanut lämmetä.

Savusaunasta itselläni ei valitettavasti ole kokemusta kuin aivan lapsuudesta. Silloin mummolassa oli savusauna, en oikein osannut arvostaa. Nyt osaisin. Ei ole enää mummolaa eikä savusaunaa. On vaihtanut omistajaa ja sauna uudenaikaistettu vuosia sitten. [:-(]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #31 : 29.04.07 - klo:11:08 »

Savusauna on ehdottomasti paras sauna, sinne pääsee vain niin harvoin. Leirikoulussa Ilomantsissa koimme sen ylellisyyden ja kerran ystävättären veljen mökillä, kylläpä uni maittoi sen jälkeen.  [:-)]

Päänsärky seuraavana päivänä on minunkin riesani, kuin oli myös äitini ( riesa ), vaikka molemmat tykätään/tykättiin saunomisesta. :-O Oiskohan tuo saunahattu hyvä idea ? Kellä on kokemusta ?

Vielä noita Lapin saunoja: http://www.lomakylalapponia.com/ku_fi.html
Oltiin serkun kanssa kerran viikon verran Inarissa pääsiäishiihtämässä, karmeet kelit, raskaita kuin mitkä, mutta iltaiset saunomiset ja monotanssit paikallisessa ravitsemusliikkeessä pyyhkivät väsymyksen olemattomiin. Silloin oltiinkin nuoria, vielä... [:-I]
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #32 : 29.04.07 - klo:11:19 »

Saunomisesta olen aina tykännyt ja kovista löylyistä, sekä vastomisesta. Hiukset suojaan froteepyyhkeellä, se estää hiuspohjan kutinan saunan jälkeisenä päivänä. Vastaa tulee käytettyä vaan kerran pari kesässä. Monenlaisissa saunoissa olen saunonut, mutta en savusaunassa. Parhain sauna oli lapsuuskodissani. Talvella mentiin siskojoukko saunanlöylyistä suoraan lumihankeen piehtaroimaan. Erään kerran kun juoksimme lumihankeen oli pihallamme naapurin poika hakemassa veljiä kylille. Se oli vähän noloa silloin. Kiireesti mentiin takasin saunaan.
Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #33 : 29.04.07 - klo:11:35 »

Mie olin kyllä murkkuiässä lievästi sanottuna hiukka omituinen. Kerran menin saunaan pusero päällä, olin ottanu vaan housut veks. Kävin vadissa istumassa ja tulin pois  [IDIOT]. Olin saunassa vaan systerin kanssa. En tajuu, mistä otti! [:-DD]
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #34 : 29.04.07 - klo:11:57 »

Oma sauna on hyvä juttu pääsee silloin saunaan kun itse haluaa  [:-)] [:-)]

Lapissakin on tullut pari kertaa saunottua ja savusaunassakin tullut käytyä valkealassa ja pertunmaalla  [:-)] [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #35 : 29.04.07 - klo:12:01 »

Silloin kun asuin kerrostalossa, niin siellä oli yhtenä viikonpäivänä ns. yhteissauna, eli alkuillasta talon naisväelle ja loppuillasta miehille. Siellä kävi eräs naisihminen, joka kietoi aina pyyhkeen päähänsä, ettei tullut päänsärkyä. Kait se saunahattukin sitten auttaa. [:-)]
Kirjattu

Evis

• Vieras
« Vastaus #36 : 29.04.07 - klo:14:32 »

Päänsärky seuraavana päivänä on minunkin riesani, kuin oli myös äitini ( riesa ), vaikka molemmat tykätään/tykättiin saunomisesta. :-O Oiskohan tuo saunahattu hyvä idea ? Kellä on kokemusta ?

Hyvä keksintö tuo saunahattu. Päänsäryn ehkäisystä en tiedä, mutta hiuksia se suojaa ainakin tosi hyvin!
Kirjattu

kati

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
« Vastaus #37 : 29.04.07 - klo:14:41 »

Ah, sauna. Meillä lämpiää sauna melkein joka päivä. Vastan teen jouluksi pakkaseen.
Tuo kuva on Pupun rantasaunalta viime juhannuksena, ihana paikka. Pääsee jokeen pulahtamaan löylyjen jälkeen, vaikken itte mikään uimaihminen ookkaan  :-)) hrrr, vesi on kylmää.

Mutta saunamuistoista tulee ensimmäisenä mieleen lapsuus ja mökki. Meittoli usein kolme sisarusta saunassa mökillä, eli Puppu, kolmas sisko ja mie. Ja kolmas sisko oli sadisti  :-)) . Pupun kanssa kauhiasti haluttiin kolmannen siskon kanssa olla ja hää mökin saunassa aina leikki leikkiä "isän kädestä"  [:-DD] ihania muistoja.

Oletteko olleet telttasaunassa? Nuorempana veneiltiin Eepron kanssa paljon ja telttasauna oli melko mukava pystyttää rantautumispaikalle, telttasaunan löylyjen jälkeen järveen pesulle.

Voi mahdoton, mitä kaikenlaisia ihania muistoja tuleekaan mieleen.
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #38 : 29.04.07 - klo:15:06 »

Olen ehdottomasti saunaihminen  [:-)][:-)]    ja oma sauna paras sauna, jossa voi käydä koska haluaa, yleensä tulee kaksikertaa viikossa käytyä, jossa on puilla lämpenevä kuias, josta minun mielestä tulee parhaat löylyt ja mikäs siellä sitten on lauteilla pötkötellä sekä rentoutua hiljaa ilman kiirettä.
Kesällä kun ilmat ovat lämmenneet niin saunanjälkeen ulos istuskelemaan ja kuuntelemaan linnunlaulua ja luonnon ääniä......vihtaa tulee kesällä käytettyä muutamia kertoja.
Savusaunassa olisi joskus kiva käydä ja kokea se ihanuus jota kaikki kehuvat upeaksi kokemukeksi .... [:-)][:-)]
Kirjattu

käenpiika

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • -Jynx torquilla-
« Vastaus #39 : 29.04.07 - klo:15:28 »

Saunaihminen olen minäkin,yleensä pari kertaa viikossa lämmitän oman saunan.Ja puilla lämpiävä kiuas on se paras kiuas,sillä tulee sellaiset pehmeät ja ei liian kuivat löylyt kuten sähkökiukaasta yleensä tulee.
Tykkään ottaa ensin kipakoita löylyjä useaan otteeseen,välillä menen aina jäähylle ja keväästä syksyyn menen aina jäähyjen aikana ulos kuistille pyyheliina ympärilläni istumaan  [:-)] [:-)]
Sitten lopuksi otan sellaisia leppeitä löylyjä ja usein myös makailen lauteilla pitkällään ja nautiskelen pitkäänkin lopussa ennen suihkuun ja peseytymiselle menoa.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #40 : 29.04.07 - klo:16:06 »

Parikyt vuotta sitten poikaystävä kävi kerrostalon saunassa ja tuli sieltä pyyhe lanteilla hissillä takas 7. kerrokseen. Hissiin tuli hänen lisäkseen joku nainen. Loput varmaan arvaattekin...

No tietyst se lannepyyhe kesken hissimatkan putosi. Ehh-heh-heh-hee!  [:-DD]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #41 : 29.04.07 - klo:16:09 »

Isälläni oli muutes kerran kiva sauna kerrostalossa. Kerrostalo oli lähellä merta korkeella kalliolla ja sauna talon ylimmässä kerroksessa. Saunassa oli myös parveke ja sieltä näkyi upea merinäkymä, Suursaarikin näkyi Venäjän puolelta.  [:-)]
Kirjattu

Minni

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #42 : 29.04.07 - klo:16:15 »

Hauskoja saunajuttuja  :-))
Itse en ole mikään varsinainen saunan ystävä, hetken voin saunassa
olla, mutta jos olen kauemmin, niin tulee paha olo  [:-(] Niinpä suihkussa
vaan yleensä käyn  [:-)]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Sus

• Vieras
« Vastaus #43 : 29.04.07 - klo:16:30 »

Nuorena mulla tuli löylyssä aika nopeesti huono olo, teki pahaa. Serkku sanoi, että saunominen laskee verenpainetta. Keksin sitten, että pidän lauteilla istuessa jalkoja pesuvadissa, jossa oli kylmää vettä. Välillä valelin hiukan myös niskaan sitä ja tää auttoi. Ei enää koskaan tullut paha olo! Verenpaine laski siis muuten liian alas. (Tää siis nuorena, nythän mun verenpaine on liian korkea.)

Päänsärkyä ei oo tullut koskaan, voiskohan sekin liittyä verenpaineeseen...?
Kirjattu

kolmas sisko

• Vieras
« Vastaus #44 : 29.04.07 - klo:18:26 »

Pöh, Kati narraa.Kolmas siskoko muka sadisti. [:-DD] [:-DD] [:-DD]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.061 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.