Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: 1.5.Tiistai  (Luettu 966 kertaa)

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: 1.5.Tiistai
« Vastaus #45 : 01.05.07 - klo:12:36 »

Vappumunkit paistettu! Hyviä tuli. [:-P] Lunta nakkelee ja on vihulaisen kylymä. +1.0 on lämmintä.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #46 : 01.05.07 - klo:13:26 »

Ilma taas hiukkasen lämmennyt  +7,8 mittarissa ja onneksi ihana aurinko paistaa ja lämmittää.  [:37]

Ulkoilmasta nautittu ja välillä piti tulla  [:20]  ja nyt vähän ruokaa sulatellaan pöntöllä.

Linnunlaulua on aika paljon, kiuruja, peippoja,töyhtöhyyppiä ym. laulajia, mutta eihän niitä kaikkia ääniä tunnista millään  :-O .
Toinen kurki ruokailee pellolla, kun toinen on pesällä hautomassa, peippopariskunta keräilee pesän pehmikkeeksi koiran karvoja pihalta ... [:38]

Hetken päästä taas ulos nauttimaan ihanasta aurinkoisesta ilmasta, vaikka on vähän viileää, mutta sopivasti vaatetta päälle .... [:-)][:-)]
Kirjattu

Erkki K

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #47 : 01.05.07 - klo:13:31 »

Aamukolmelta kun lähdin liikkeelle metson soidinta kohti, näytti auton mittari -8 astetta kylmimmässä paikassa. Muuten ilma oli oikein kiva. Nyt lämpöä jo yli 10 astetta. Mukavaa Vapunpäivää! :-))
Kirjattu

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #48 : 01.05.07 - klo:14:08 »

[:-)]  +9 mittarissa ja nyt takaisin ulos jos vaikka näkisi  [:9]    ......sitten nautitaan simaa ja munkkeja .... [:73] [:73]

Mukavaa vappupäivän jatkoa kaikille  [:-)] [:-)]          [:45] [:45]
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #49 : 01.05.07 - klo:14:10 »

Äsken katselin ulos ja tuossa parin sadan metrin päässä eräs mies käyttäytyi omituisesti, välillä makasi maassa, välillä oli polvillaan, välillä kyykyssä ja taas mahallaan. Pyysin tyttärenikin katsomaan ja hän veikkasi humalaista tai uskonnollista kumarrusta ja muitakin kummallisia ajateltiin. Kunnes välähti, sehän on valokuvaaja! Juuri siihen paikkaan on joskus viety ruttojuurta ja nyt ne ovat kukassa. Jos tuttava piirissänne joku esittelee "harvinaista kukkaa", tiedätte mikä se on.  [:-DDD]
Katista olen nähnyt vastaavia ruohonjuurikuvia  täällä joskus
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #50 : 01.05.07 - klo:14:31 »

iipa [:-DDD]

Kyllä mä epäilen, että se mies oli kati.  [:-DD] Ei vaan viittiny laittaa hametta päälle, kun sellaisen kanssa on vaikeempi kontata ja pyllistellä ja makailla mahallaan maassa. [:-DD]

Täällä on +7 lämpöä ja puolipilvistä. Ihanaa, kun voi gerbiileille jo löytää pihalta heinää ja voikukanlehtiä ja siankärsämönlehtiä. Hain myös tuoreita pajunvarsia niille nakerreltavaksi ja mun eilen tekemä leipä on niitten mielestä TOSIHERKKUA.  :-))

Mun eilen tekemä vihannesosekeitto taas maistuu tänään vähä "pahalta". Heh. Syy on kyllä selvillä... ei se sinänsä pahaa oo mut vähän väkevää. Oon heittänyt sinne vähän liikaa siankärsämöä eilen. Kun keitto on yön hautunut jääkaapissa (voiks jääkaapissa hautua?  :-)) ), niin siankärsämön maku on voimistunut. Ei se mittää. Siankärsämö on ERITTÄIN TERVEELLISTÄ:

Käyttö
Siankärsämö laukaisee sileiden lihasten kouristuksia erityisesti mahassa. Se lisää sapen ja mahanesteen eritystä ja sitä käytetäänkin ruokahaluttomuuteen ja helpottamaan ruoansulatusvaivoja. Lisäksi se edistää suoliston toimintaa, auttaa ummetukseen ja vähentää kaasunmuodostusta. Siankärsämö sisältää runsaasti sydämen toiminnalle tärkeitä hivenaineita ja se alentaa verenpainetta ja verensokeria. Siankärsämö lisää virtsaneritystä ja sitä on käytetty helpottamaan virtsatievaivoja ja eturauhasvaivoja. Siankärsämö vahvistaa immuunijärjestelmää ja on tulehduksia estävä, antibakteerinen ja antibioottinen ja alentaa jonkinverran kuumetta. Sitä on käytetty flunssan torjunnassa ja hoidossa samaan tapaan kuin auringonhattua. Se tehoaa myös hiivasieneen. Sitä on käytetty puhdistamaan elimistöä. Kansanlääkinnässä sitä on arvostettu "vertapuhdistavana" rohtona ja siitä on tehty vatsaa vahvistavaa siankärsämöviinaa. Sitä on myös poltettu tupakan tapaan hoitona hengitysteiden vaivoihin, yskään ja astmaan. Ulkoisesti siankärsämöllä hoidetaan ihoa, paiseita, palohaavoja, tulehduksia, aknea, haavaumia, ihoruhjeita ja hiertymiä. Suuvetenä se hoitaa suun limakalvojen ärsytyksiä ja ientulehduksia ja supistaa limakalvoja. Siankärsämön bentosiniini estää verenvuotoja ja eugenoli lievittää paikallista kipua. Siankärsämötinktuuraa onkin käytetty kipuja lievittävävä linimenttinä. Siankärsämöä arvostetaan erityisesti suonikohjujen ja peräpukamien rohtona kylpyinä, kääreinä, salvoina ja voiteina käytettynä. Se elvyttää muutenkin laskimo- ja ääreisverenkiertoa sekä lämmittää kylmiä käsiä ja jalkoja. Sitä on käytetty sisäisesti ja ulkoisesti kylpyinä kuukautiskipuihin ja vaihdevuosivaivoihin. Kylpyinä siankärsämö lievittää kipuja ja sitä käytetään lihaskipuihin, päänsärkyyn ja migreeniin ja edistämään laskimoverenkiertoa ja ruoansulatusta. (Kopioitu täältä: http://www.pixheli.com/yrtti/kuvasto/skarsamo.html )

Miks käytän siankärsämöä? Täks. :-))

Kivaa jatkovaputtelua kaikillen! [:52]

Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #51 : 01.05.07 - klo:14:41 »

Siankärsämöstä vielä....

Kaikki tietysti kavahtavat kohtaa "käytetään ruokahaluttomuuteen"...  [:-DD] Mut elkää peljästykö, kun oon kyl lukenut muistaakseni, että se lisää aineenvaihduntaa. Silloinhan se ei voi "lihottaa" (lisäämällä ruokahalua...) Oon oikeesti miettiny tätä. [NUT] :-)) [NUT]

Miepä alankin tästedes juomaan vain siankärsämöviinaa ja polttamaan siankärsämötupakkaa. Kääntäis nää paheet VOITOKSI.  [:-DD] [KIPPIS] [:-DD]

Mutta totisesti minä sanon teille: Minun mielestäni tuo luettelo ON vaikuttava. Olen sataprosenttinen siankärsämöuskovainen.  [:-)]

(Nonnii taas se alotti tään saarnaamisen ja käännyttämisen...  :-)) )
-------

muoks. (älkää vielä heittäkö mua pellolle...) Toisesta paikasta oon lukenut myös, että siankärsämöteellä on psyykkisesti rauhoittava vaikutus stressiin, jännitykseen yms. Jotenkin ihan mun yrtti.
« Viimeksi muokattu: 01.05.07 - klo:14:48 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #52 : 01.05.07 - klo:14:54 »

Huomenta!  [:-DD] Kakku tulee uunista vartin kuluttua ja sitten päästään vihdoin vappulounaalle. Olen mä ollut hereillä jo muutaman tunnin, eikä edes mitään päänsärkyä, vaikka oltiin eilen illalla katselemassa vappuhulinoita kaupungilla. Vaan kun ei juo yli oman sietokykynsä...  [;-)]
Kirjattu

anja

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ciao, Firenze, Italy
« Vastaus #53 : 01.05.07 - klo:14:57 »

iipa! [:-DD] [:-DD]

Joo, siankärsämö on ihana kasvi! Jotenkin sen "haju" mielestäni muistuttaa hieman erään tyypin salviaa..on aika samanlaiset aineetkin näissä kasveissa, vai mitä? :-O

Ja sitten taas:   [:59] :-))  :-)) HYWÄÄ WAPPUA! :-))  :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #54 : 01.05.07 - klo:15:19 »

Ootteks koskaan miettineet, mistä siankärsämön nimi tulee? (Tää nyt kuuluis jo kasvit-osastolle...) Mie keksin vastauksen ihan itte.  [:3]
.
.
.
.
.
.
Kun katsoo kukan keskustaa, siinä on pienenpienenpieniä "täpliä" ja yhtä pienenpientä täplää kun kattoo, siinä on kaksi vielä pienenpienempää reikää/täplää, eli se näyttää siankärsältä! Laitoin tään nyt tänne osastolle, kun on musta niin hauska.  [:-)]
(Anja, salviaa en oikein tunnekaan, täytyy tutustua.)
Kirjattu

Matkijalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #55 : 01.05.07 - klo:15:37 »

Lisää muuttolintuja saapuu. Löysin ekan niittytyrannin alueeltamme, ja sain raportoida sen listalle josta joku tekee tilastot. Oli aikataulua 2 viikkoa edessä.

http://www.mbr-pwrc.usgs.gov/id/framlst/i4470id.html
kuvaa klikkamalla sen saa isoksi, tyypilline sieppo, mutta iso

Se asustaa yleensä lännempänä, mutta myös alueellamme. Meillä se pesii ihmisen tekemiin hökötyksiin, mm stadionin valotorniin.

Viikolla pikkasen ukkoskuuroja, mutta yritän ainakin yhdellä lounastunnilla mennä kaupungin puistoon ja jahdata kerttuleita.

Pojalla oli viiminen konsertti keväällä, piti olla vuokrafrakissa. SYksyllä taas marssivat. Soittaa tuubaa. Paras tuubakaveri valmistuu ja menee ylipistoon nyt tän lukukauden jälkeen.

Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #56 : 01.05.07 - klo:15:44 »

Täällä on tänään hieman lämpimämpää kuin eilen. Kävimme syömässä Rossossa ja aika hulabaloo oli. Porukkaa oli liikkeellä niinkuin Valpurina yleensä. Nyt kotona munkkikahvit ja eläimet ja Elvari sotkeutuvat serpentiineihin. Glada Wappen! [:-)]
Kirjattu

Henri

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pirkanmaa
« Vastaus #57 : 01.05.07 - klo:16:22 »

JEE! Tänään näin vihdoin kirjosiepon, tuon kesälinnun. Ja vielä kaksin kappalein. Lisäksi sain seurata palokärkiperheen elämää ja näin, kuinka poikasten lämmitysvuoroa vaihdettiin. Että hyvä lintupäivä oli tänään.
Sää on nyt pilvinen ja tuulinen. Huomenna alkaa taas arki.
Hyvää Vappuiltaa kaikille! [:45]
Kirjattu

Jarmo

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #58 : 01.05.07 - klo:16:25 »

Pyörälenkki tehty ja aika viileää oli. Mittariin taas vähän yli 50km ja ulkona nyt +8,7 mutta aika kylmää heikkoa tuulta
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #59 : 01.05.07 - klo:16:31 »

Sataa jalkarättejä! Hyi hitsi...on paha keli nyt.Eipä tuolla ulkona viihdy vasitenkaan...yritin, pois palasin. Sen verran että parit kurjet näin ja sotkaparin. Isäntä kävi aamulla Nallen kans lenkillä ja pulumusia oli nähnyt sekä metton, niin tietenki. Mutta kun minä meen niin ei mittään... :-O
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sivu luotiin 0.173 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.