Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ruokapaikka  (Luettu 1186 kertaa)

zirnix

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Ruokapaikka
« Vastaus #75 : 05.05.07 - klo:19:07 »

Palttoonnapit...  :-)) Juuuuu! Hyvä Hilu!

Vaan olettekos kukaan törmännyt kaupassa juuri noihin myytäviin reikiin?
Ööö... Oikeammin siis juuri noihin "palttoonnappeihin"...
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Hilu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • - moro -
« Vastaus #76 : 05.05.07 - klo:19:09 »

Joo, on tullut joskus ostettua noita reiäntäytteitä.
Kirjattu

Kassu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Miuku-kisun eno ;-)
« Vastaus #77 : 05.05.07 - klo:19:10 »

Joskus niitä ainaki on myyty nimellä "Väinämöisen palttoonnnapit".

Muoks. myyrään vieläki:
http://www.linkosuo.fi//index.php?option=com_content&task=view&id=191&Itemid=231
« Viimeksi muokattu: 05.05.07 - klo:19:13 kirjoittanut Kassu »
Kirjattu
Sei nett zu Tieren - Du könntest selbst eins sein... [:10] 

Sus

• Vieras
« Vastaus #78 : 05.05.07 - klo:20:33 »

Päivää taas. Pakko tulla tänne hirveesti kommentoimaan.  :-))

-äitini on pikkutyttönä leiponut reikäleivän reikiä. Pikkutyttö sai äitiltään tietty sen taikinapalan leivän keskeltä ja tyttönen niistä nappeja pyöräytteli.  [:-)]

-Joo Dijon on kaupunki jees. Oon käynyt siellä. Alue sopii sille sinapille jees, mää ihan näin kun niitä sinappipurkkeja kasvoi siellä peltotolkulla. Ostinkin yhden.  :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #79 : 05.05.07 - klo:20:34 »

Lappeenrannassa syödään lörtsyjä.  :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #80 : 05.05.07 - klo:20:37 »

Hauska yhteensattuma kävi kaupassa tänään. Olin kalatiskillä, siis säilykeosastolla, niin katse osui sattumalta purkkiin, jossa luki "Kitkan Viisas". Ja siitähän sainkin lukemalla selvitettyä, että ne siis ovat Kuusamolaisia isokokoisia muikkuja. Näytti tietävän Zirnikin.

Brunbergin lakritsi (Käenpiika mainitsi suklaan, mä muistan vaan lakritsin), siis Porvoosta
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #81 : 05.05.07 - klo:21:37 »

Voiko nämä olla mainitsematta, vai onks mulla mennyt jotain ohi?  :-O

Turun Sinappi
Turun Linnan Sinappi
Auran Sinappi
 :-)) (näist ei enää selvää ota, Zirni vois taas selittää... miks esim. Turun ja sit vielä Turun LINNAN sinapit? Mitä eroo niillä on? Ruotsissa molemmat tehhää.)

Aurajuusto!!!

Vai eiks me oltu vielä laajennettu mm. mausteisiin ja juustoihin?  [:-DD]
Jos ruokalajia etsitään, niin vaikkapa... mmmm... AURAJUUSTOPERUNAT. [KIPPIS]

Mausteista puheenollen just vast ostin Worcestershire Saucea (piti oikein käydä lunttaamassa miten tuo kirjoitetaan). Niin, kai tuo on paikka tuo Worcestershire...  [:-I]
Kirjattu

zirnix

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #82 : 05.05.07 - klo:22:26 »

Voiko nämä olla mainitsematta, vai onks mulla mennyt jotain ohi?  :-O

Turun Sinappi
Turun Linnan Sinappi
Auran Sinappi
 :-)) (näist ei enää selvää ota, Zirni vois taas selittää... miks esim. Turun ja sit vielä Turun LINNAN sinapit? Mitä eroo niillä on? Ruotsissa molemmat tehhää.)

Aurajuusto!!!

Vai eiks me oltu vielä laajennettu mm. mausteisiin ja juustoihin?  [:-DD]
Jos ruokalajia etsitään, niin vaikkapa... mmmm... AURAJUUSTOPERUNAT. [KIPPIS]

Mausteista puheenollen just vast ostin Worcestershire Saucea (piti oikein käydä lunttaamassa miten tuo kirjoitetaan). Niin, kai tuo on paikka tuo Worcestershire...  [:-I]

Eiköhän tää juttu ole jo laajentunut kaikkeen muuhun paitsi juomiin... Ja niille onneksi väsäsit oman ketjunsa!  :-))

Noista sinapeista, juu... Enpä asiantuntija ole, mutta periaatteessa samoja sinappeja ovat nuo Turun, Auran ja Turun Linnan Sinappi. Mies tarkistaa jääkaapista ottamastaan tuubista juuri...

Firmahan myytiin Ruotsiin ja ensi alkuun sinapin valmistaminen Turun sinapin nimellä kai kiellettiin, mutta nykyisin sitä tuollakin nimellä saa - ainakin Turussa.

Auran sinappi ainakin valmistetaan Turussa, varmisti mies. Valmistaja Oy Lunden Ab.

Eli... Turun sinappi kai sitten valmistetaan Ruotsin puolella...

Vai näki Susu sinappipurkkipellon Dijonissa...  :-))
Meillä kylläkin mieluiten tehdään sinappi itse, Colmanin sinappijauheesta.  [:-)]

Ja se Aura-juusto! Juu! Njammm.
Pahus, kun iltapäivällä hoksatessani mahdollisen Aura-oluen, muistin myös Aura-juuston, mutta en sitten enää...
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Sus

• Vieras
« Vastaus #83 : 05.05.07 - klo:23:07 »

Kiitos sinappiselonteosta Zirn. Mä opiskelin tätä asiaa ed. kauppareissulla ja jäi vaivaamaan mm. nuo kaksi eri nimitystä, niillä ruotsalaisvalmisteisilla sinapeilla. Nyt selvis. Sitten, luulin, että se Turussa valmistettava Auran sinappi maistuis samalta kuin Turun sinappi, ja OSTIN sitä. Boikotoin sitä ruotsalaisvalmisteista.  :-))  Mut se Auran sinappi ei maistu samalta.  [:-(]

Ostin sen jossa lukee "väkevä", kun sitä aina Turun Sinapissa ostin, mut tää on väkevämpää. Pitäisköhän kokeilla vielä oisko Auran "mieto" sit samanlaista kuin Turun "väkevä"... Hmmmm... Mä kyllä pidän väkevästäkin sinapista ei siin mittää (ja Colmanssista valmistan välillä miekin), mut nyt oli hakusessa se entinen Turun Sinappi.  [:-(] Joudunkohan mä vielä ostamaan sitä ruotsalaista... :-O

Onks he siis pitäneet reseptin samana entisenä? Kyl kai. Luulis.
Kirjattu

zirnix

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #84 : 05.05.07 - klo:23:27 »

Mies lähti jo Nukkumattia moikkailemaan, joten tässä tulee yksipuolinen mielipide:

Minun mielestäni - ainakin aina sen itse tehdyn sinapin jälkeen - Turun sinappi ja Auran sinappi maistuvat melkoisen samanlaisilta... Vaan mies tuo usein väkevää, sitä mustakorkkista, ja itse pidän enemmän siitä vihreäkorkkisesta... Onkos se nyt sitten mietoa...? Mikäs on sitä punakorkkista...? Hmmm. Mies väitti tuossa aikaisemmin, jotta parin kolmen sinapinsiemenen verran eroa voisi olla "Turun ja Auran välillä"...

Mutta omalla reseptillä tehty sinappi... Aaaaaah... Waude, että on sitten hyvää!
On väkevää eikä kuitenkaan ole väkevää.
On sellaista jotta jos sitä liikaa pihvin tai makkkaran mukaan nappaisee, kirvelee nenänpieliä ja kyyneleet valuvat silmistä, mutta kun nappaa sitä sopivasti, on aivan ihanaa!  [:-)]

Tuli vielä muuten mieleeni, että JOS yritys myydään ulkomaille ehdolla että sinapin valmistamista siellä jatketaan samoin reseptein kuin tähänkin asti, silloinhan ohjetta on noudatettava! Jotta siinä mielessä Turun sinapin siis pitäisi maistua ihan samalle kuin aiemminkin... Ja ainakin minun mielestäni maistuukin. Vaan että ruotsalaisten tekemänä...  [:-I]
« Viimeksi muokattu: 05.05.07 - klo:23:31 kirjoittanut zirnix »
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Sus

• Vieras
« Vastaus #85 : 05.05.07 - klo:23:36 »

Musta niissä on se väkevyysero. Mutta tää oli nyt mun eka testi. Mut Auran "väkevä" ON väkevämpää kuin perinteinen Turun "väkevä". Korkkien väriä en nyt muista... Tää Auran "väkevä", jota mulla nyt on, on ruskeakorkkinen.

Se Turun "väkevä"... taisi olla... punakorkkinen...

Colmans'ista teen aina TOOOSI väkevää, ja tykkään kovasti. Sitä voi pistää makkaralle silleen pari milliä.  [:-DD] Muuten tuloo lieskat nenästä. Isä aina pisti siihen lisäksi vielä mustapippuria ja tabascoa, että on täällä "väkeviin" totuttu.  [:-DD]
Kirjattu

zirnix

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #86 : 06.05.07 - klo:01:29 »

Jaa että tabascoa ja mustapippuria lisäksi... 
Mausteisiin ruokiin ja mausteisiin ylipäätäänkin olemme tottuneet, mutta...  :-))

Me laitetaan etikkaa sen mukaan kuinka väkevää halutaan...
Ja kuumaa vettä, jos juoksevampaa halutaan. Jääkaapissa kun sinappi tuppaa sakenemaan...
Ihanaa taitaa olla sekin teidän sinappinne...  [:-)] Laitattekos konjakkia siihen? Me nääs emme laita. Hmmm.

Ja näköjään meillä on Auran sinapeista juuri nyt ruskeakorkkista meilläkin...

Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Sus

• Vieras
« Vastaus #87 : 06.05.07 - klo:01:36 »

Jaa että tabascoa ja mustapippuria lisäksi... 
Mausteisiin ruokiin ja mausteisiin ylipäätäänkin olemme tottuneet, mutta...  :-))

Me laitetaan etikkaa sen mukaan kuinka väkevää halutaan...
Ja kuumaa vettä, jos juoksevampaa halutaan. Jääkaapissa kun sinappi tuppaa sakenemaan...
Ihanaa taitaa olla sekin teidän sinappinne...  [:-)] Laitattekos konjakkia siihen? Me nääs emme laita. Hmmm.

Ja näköjään meillä on Auran sinapeista juuri nyt ruskeakorkkista meilläkin...

Mä teen sitä aika harvoin sitä Colmans-sinappia. Ja aina eri reseptillä, yleensä oman pään mukaan. Sillee helposti vaan. En oo konjakkia laittanut.

Tuota Auran ruskeakorkkista pistin just tuohon mun salaatin sekaan, siis majoneesin sekaan, ja huomasin, että se on myös tummempaa kuin Turun Sinappi.  :-)) On tää nyt kuulkaas tarkkaa! :-)) Pitää het ens kauppamatkalla ostaa vertailuksi vielä se Auran "mieto" ja tutkia mikroskoopilla väri ja tsekata maun väkevyysaste.
Kirjattu

zirnix

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #88 : 06.05.07 - klo:01:46 »

Teepä se, Sus! Ja kerro kans tulokset sitten täällä! [:-DD]

Meidän ei ainakaan näin ollen tarvitse testailla.
No ei vaan... Siis yleensä meillä on aina tuota itse tehtyä sinappia, mutta toki hätävaraakin olla täytyy!  :-))
Kirjattu
- Sano Zirni vaan -

Sus

• Vieras
« Vastaus #89 : 06.05.07 - klo:01:53 »

Teepä se, Sus! Ja kerro kans tulokset sitten täällä! [:-DD]

Mä teen, jos elän ja muistan ja sanassani pysyn. Sitten teen aiheesta väitöskirjan. Tuleeks sun mies vastaväittäjäksi?  [:-DD]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.261 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.