Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pihayllätyksiä  (Luettu 446 kertaa)

Sus

• Vieras
Vs: Pihayllätyksiä
« Vastaus #15 : 09.05.07 - klo:12:56 »

Tämä nyt ei mitenkään kuulu mihinkään  :-)) mutta kun olen
tässä aina pihalla ollessani tutkiskellut liljoja, ja kauhulla odottanut,
jotta koska niissä liljoissa alkaa taas näkymään niitä riivatun liljakukkoja.

Mulla on päivänliljoja, mutta kukkoja en onneksi ole nähnyt vielä kertaakaan. Tätä ylläriä en toivois tänä vuonnakaan...  [:4] Etsii etsii mut ei soisi löytävänsä...  :-))
Kirjattu

Minni

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #16 : 09.05.07 - klo:16:13 »

Minni, jos se punainen on ainoa, joka on kukkinut joka kevät, niin ehkä on sitten tavallista sinnikkäämpi lajike.  [:-)] Kun mä olen nyt täällä viidettä kesää, ja viime kesänä se mun samanlainen nosti eka kertaa päänsä. Ja nyt tänä vuonna tämä toinen. Niiden välillä on varmaan kolme metriä matkaa. ja ennen kuin muutin tänne, piha oli melekoisen hoitamaton, joten luulen, että ne tulppaanit on laitettu maahan jo vuosia ennen kuin MUUTIN tänne. siellä ovat nukkuneen Ruususen (vai "Tulppaanisen" ?  :-)) ) unta ja nyt heräilevät. Hih kun musta se on hauskaa.  :-))

Minullakin ne kasvaa talon eteläseinustalla, eli tosi lämmin paikka.

Se voipi hyvinkin olla tavallista sinnikkäämpi lajike, mutta luulen kuitenkin, että se
ei ole mikään kovin vanha lajike ... tai en mää nyt sitte oikeestaan tiiä  :-)) Mutta jos en ihan
väärin muista, niin silloin kun tilasin niitä sipuleita, niin tilasin vaan kaikkea "uutta ja ihmeellistä" mistä
hyvästä saa nyt sitten katua, kun ei ne tulppaanit kumminkaan viihtyneet, eikä uudestaan, suurinosa, kukkineet  [:´((] :-))
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Hilu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • - moro -
« Vastaus #17 : 08.06.07 - klo:10:54 »

Aika yllätys oli, kun kävin kurkkaamassa kulta-akileijani vointia enkä löytänyt ensin koko kasvia. No, löytyihän se sitten - pelkät rangat jäljellä!!! Joku oli tykännyt kovasti  [:-/] Tavallisempia akileijoja oli vieressä ja muitakin kasveja, mutta jonkun viheliäisen otuksen oli pitänyt syödä juuri tuo "lemmikkini". Peurankellon lehdiltä löytyi pientä papanaa, mutta mitään otusta en löytänyt. Murrrr....  [:-//]
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #18 : 08.06.07 - klo:11:06 »

Aika yllätys oli, kun kävin kurkkaamassa kulta-akileijani vointia enkä löytänyt ensin koko kasvia. No, löytyihän se sitten - pelkät rangat jäljellä!!! Joku oli tykännyt kovasti  [:-/] Tavallisempia akileijoja oli vieressä ja muitakin kasveja, mutta jonkun viheliäisen otuksen oli pitänyt syödä juuri tuo "lemmikkini". Peurankellon lehdiltä löytyi pientä papanaa, mutta mitään otusta en löytänyt. Murrrr....  [:-//]

Mitäs sitä nyt tavallista syömään jos kulta-versiotakin on tarjolla.  :-))

Ei kun oikeesti harmittaa kauheasti kun joku otus syö rakkaudella vaalittuja kasveja. Meillä joku otus pisteli aina poskeensa tosi vanhaa perua olevat varjoliljat. Nyttemmin koko varjolilja onkin sitten hävinnyt penkistä. Harmittaa tosi paljon koska lajike oli tosiaan vanha perinnekasvi.  [:-/]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

• Vieras
« Vastaus #19 : 08.06.07 - klo:11:34 »

Mähän eilisessä päivän ketjussa jo kerroin, että olen saanut kaurapellon ja perunamaan ja auringonkukkia ihan itsestään tänne. Ja mansikkamaan. Mut mansikkamaa jäi kai selostamatta, että miten se oikein...

No on tuolla pieniä villiintyneitä mansikantaimia ollut alusta asti heinikon keskellä. Tekevät peukalonpään kokoisen mansikankin jos hyvin sattuu (On muutes MAKEA! Kuin sokeripala!) Kaiketi siinä joskus on ollut mansikkamaa, lajikkeesta ei hajuakaan, joku vanha varmasti.

Mutta kun se on tänä vuonna aivan röyhähtänyt, se on voitolla heinästä ja lehdet ja kukat valtavan isoja. Nyt aion ihan hoitaa niitä, en päästää heinää valtaamaan aluetta, ja yritän muistaa kastella.

Vuntsin eilen, että miten tää on mahdollista. Piha on muutenkin tänä kesänä ihan erilainen kuin ennen. Eri kasvit saaneet vallan ja yllätyksiä ilmestyy. Päätin, että syy on viime vuoden huippuennätyskuivuus, josta jotkut "tutummat" kasvit eivät ehkä selviytyneetkään, ja nyt on tilaa niille, jotka selvisivät paremmin...

Niin ja noille mansikoille olen tainnut syksyllä viedä kompostimultaa, se selvittänee tuota mahdotonta kokoa. Mä kun en muista mihin mä sitä kompparia olen heitellyt :-)) Vähän joka paikkaan kai.  [NUT]
Kirjattu

Hilu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • - moro -
« Vastaus #20 : 08.06.07 - klo:11:36 »

Mitäs yllätyksiä siitä Susin sekalaisten kukkien siemenpussista on kasvanut?
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #21 : 08.06.07 - klo:11:50 »

Mitäs yllätyksiä siitä Susin sekalaisten kukkien siemenpussista on kasvanut?

Jos tarkoitat perhosten lempikukkia, niin en oo ehtinyt ees kylvää niitä vielä... [:17]  [NUT]

Köynnössekoituspussista on tullut yksi tunnistamaton outous. En tajua mikä se on. Aika hentoa vartta ja lehdet aina kaksittain, toinen varren toisella puolella ja toinen toisella, reilun sentin mittaiset pyöreänsuikeat. Tuosta tulee jotenkin mieleen apilan suku tai hiirenvirnan tai esim. maapaähkinän sukulainen (mulla kasvoi kerran maapähkinä). En tiedä onks nuokaan sukua keskenään, mutta kasvi on niiden "oloista". Nyt tarttis sitä kameraa.

Ohuet erittäin kovasti kiemurtavat tarttumakärhöt tekee. Aika vaatimattoman näköinen tässä vaiheessa.
Kirjattu

Hilu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • - moro -
« Vastaus #22 : 08.06.07 - klo:12:00 »

Niitä perhoskukkia tarkoitin, mutta ehtiihän ne myöhemminkin.  [:-)]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #23 : 08.06.07 - klo:14:34 »

Hilu kirjoitti, että hänen kulta-akileijansa oli syöty. Minulla on jotain jalostettua akileijaa pitkä penkkirivi. Jo viime vuonna joku elukka söi sen niin, että ruodot jäi jäljelle. Tänä vuonnakin oli jo hyvä alku syömiselle, mutta menin hyönteismyrkkypullon kanssa ja suihkuttelin sitä. Näyttäisi, että on tehonnut.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #24 : 08.06.07 - klo:15:20 »

Mun köynnöspussin outolintu selvisikin nyt.

Avasin äsken pussillisen TUOKSUHERNEEN siemeniä. Kattoin, että kas tällaisiahan siellä köynnössekoituspussissa oli mukana. Heh, kuukkelista kattelin vielä kuvia, niin tää mun apila-hiirenvirna-maapähkinä on siis tuoksuherne.  :-))

Tiedoksi.

Naurattaa tuo mun maapähkinä, mut maapähkinän lehdet ON paljon tuon kaltaiset. (Se mun maapähkinä teki yhden maapähkinänkin. Ajatelkaa!  [:-DD] )
Kirjattu

Hilu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • - moro -
« Vastaus #25 : 08.06.07 - klo:23:44 »

Jos ei siellä siemenissä ollut maapähkinää, ei sieltä voi kasvaa maapähkinää  [:-P]
Kirjattu

Hilu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • - moro -
« Vastaus #26 : 08.06.07 - klo:23:46 »

Hilu kirjoitti, että hänen kulta-akileijansa oli syöty. Minulla on jotain jalostettua akileijaa pitkä penkkirivi. Jo viime vuonna joku elukka söi sen niin, että ruodot jäi jäljelle. Tänä vuonnakin oli jo hyvä alku syömiselle, mutta menin hyönteismyrkkypullon kanssa ja suihkuttelin sitä. Näyttäisi, että on tehonnut.

Akileijasi jäivät siis henkiin, vaikka ne syötiinkin. Toivoa sopii että niin käy täälläkin.  [:-)]
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #27 : 09.06.07 - klo:07:42 »

Tänä vuonna eivät kerinneet ihan niin paljon syömään, kun huomasin ajoissa.
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #28 : 09.06.07 - klo:19:09 »

Ylläreitä tuli minulle kun kesäsypressit olivat siementäneet viime kesänä ja nyt nousi kesäsypressiä maasta.
Osan otin taimikasvatukseen kasvihuoneeseen ja tänään istutin uudelleen maahan.
Kesäsypressi on ihana ja syksyllä se on soma syysvärissään.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #29 : 09.06.07 - klo:21:17 »

Miepäs pistän pienen arvailun. Tää oli mulle ylläri pari vuotta sitten, mut ei enää sikäli, kun se ilmestyi viime vuonnakin ja taas tänä vuonna.

Arvatkaas mikä kasvaa mun alimman ulkorappusen vieressä. Täysin varjoisessa paikassa (paitsi myöhä iltapäiväaurinko osuu). Maa on rutikuivaa ja kovaa hiekka-savimaata. Vettä se kohta ei saa koskaan, kun on katoksen alla. Sen lisäksi oon päällystänyt sen pikkualueen semmosilla nyrkin kokoisilla kivillä.

Mikäs se siinä kasvaakaan?
Kirjattu

Sivu luotiin 0.235 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.