Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pihayllätyksiä  (Luettu 455 kertaa)

Sus

• Vieras
Pihayllätyksiä
« : 07.05.07 - klo:01:03 »

[:-)]
Ensin hymiö.
Koska tänään näin kukkapenkissä just aukeavan tulppaanin nupun. Mikäs on muiden tulppaanitilanne? Tässä tulppaanissa on hassua se, että en ole moisia siihen koskaan laittanut, eikä moista ole siinä ennen kasvanut. Tämä on viides kesäni täällä. Piha on vanha ja täällä on vähä vaikka mitä. Niin, siis voiko tulppaani tosiaan nukkua vuosia ja sitten taas herätä???

Viime kesänä saman pitkän penkin toiseen laitaan ilmestyi samanlainen, ihan yllättäen. Yksi kappale. Tuo on vielä erikoisen kaunis, loistavan oranssi, kuusi terälehteä, ja terälehdet ovat kapeahkot ja päistä ihan terävät. Siro tulppaani. Liekö joku vanha lajike...?

Itse laittamissani tulppaaneissa alkaa olla pieniä vihreitä nuppuja.
Kirjattu

Sus

• Vieras
Vs: Pihayllätyksiä
« Vastaus #1 : 07.05.07 - klo:01:07 »

Toinen yllätys oli, että viime keväänä kaupan vihannesosastolta ostamani ruohosipuli on kestänyt talven yli ja sehän oli jo ihan valmis syötävä ruohosipulin korkuinen rypäs! En ollut vielä huomannut siihen kohtaan katsoakaan, ja siellä se upeili. [:-)]

Kivaa. Ruohosipulin taimet olivat puutarhaosastolla paljon kalliimpia (varmaan kymmenen kertaa kalliimpia!), tää siis vihannestiskiltä ostettu. :-))

Nyt tulee kaikkea sellasella kohinalla tuolla pihalla, että mie en pysy perässä!  [NUT]
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #2 : 07.05.07 - klo:06:33 »

Tuppaaneja on minullakin nupullaan ja ne on istuttanut äitini ennen vuotta 1984. Jaksan niitä ihmetellä, kunka ne kukkivat vuodesta toiseen. Ilmeisesti niitä alkujaan on ollut vain yksi tai kaksi ja sipuli on jakautunut, mutta kukkia se jaksaa. Pian saan kuvan tulppaaneistani kukkivana tänne.
Kirjattu

anja

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ciao, Firenze, Italy
« Vastaus #3 : 07.05.07 - klo:18:13 »

Hihhii! kevät on ylläreitä täynnä! Mulle tapahtui semmonen juttu, että yhdessä partsin ruukussa alkoi kasvaa tilli..en ole mitään tilliä laittanut sen Marjulin kisan jälkeen..Olettamus: joku vanha siemen on jostain joutunut sinne..nyt tilli on melkein metrin mittainen ja alkaa kukkia! :-)) :-))
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #4 : 07.05.07 - klo:19:44 »

Ja Anja sit siihen tulee siemeniä, jotka putoo siihen partsin ruukkuun ja sinä syöt tillin lehdet ja taas kasvaa uutta tilliä jne. Siellä teillä voi näin käydä, ei meitillä Suomessa.  [:-DD]
Kirjattu

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #5 : 07.05.07 - klo:19:50 »

Minun tulppaanini kasvattavat vain lehtiä, ja niitä on paljon. En viime syksynä istuttanut uusia sipuleita
ollenkaan eli nämä ovat niitä edellisten kesien "hedelmiä".  Harmittaa, kun tulppaanit kukkivat
oikeasti vain sen yhden kesän....
Kirjattu

Minni

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #6 : 08.05.07 - klo:11:25 »

Punaiset tulppaanit (nimeä en tiedä) ovat nyt kukkineet
toistaviikkoa. Lisää tulppaaneja aukenee kunhan jaksavat  :-)) ....toivonmukaan   [:-I]
Kaikki sipulit tässä penkissä ovat ikivanhoja ja ovat kukkineet joka vuosi.  [:-)]

Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Sus

• Vieras
« Vastaus #7 : 08.05.07 - klo:13:00 »

Oh mikä ihana penkki Minnillä  [NUT] Ahhhhh mikä vehreys ja tuoreus, uhhhh!  [:36]

Mitä muuten teette esim. narsissien lehdille, ja monien muidenkin sipulikasvien lehdille, kun kukinta päättyy. Nehän vetää lehdistä ravinnon takaisin sipuliin, niin lehtiä ei saisi poikki leikellä, mutta aika romuluisen näköisiksi ne muuttuu kukinnan jälkeen...

Mun äiti neuvoi, että narsissien lehdet letitetään.  [:-)] En vaan oo jaksanu letitellä.  :-))
Kirjattu

emo

• Vieras
« Vastaus #8 : 08.05.07 - klo:16:18 »

Meidänkin penkeistä,puiden ja pensaiden alta ja ruukuista näyttää nousevan ihan ihme juttuja mitä en ollenkaan muista istuttaneeni.
Lintuja epäilen kyllä syyksi tähän :-))
Eikä auringonkukista nyt ole kysymys vaan ihan jostain muusta.
Jännityksellä odotan mitä mistäkin nousee.
Yhdessä ruukussa ainakin joku mehikasvi näyttää nousevan,eikä mulla ole ikinä sellaista ollut.
Kivaa ja mielenkiinnolla odotan kesää.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #9 : 09.05.07 - klo:01:31 »

Nyt vasta tajusin, että tuo Minnin punainen tulppaanihan tuossa etualalla on samanlainen, josta mä alussa puhuin. Mulla vaan enempi oranssi. Mutta terävät kärjet terälehdissä just tuolla tavalla. Ohuet terälehdet ku mitkä. Onks tuo teidän mielestä ihan tavallinen tulppaani? No tavallinen ja tavallinen, mut... En oo paljoo tulppaaneja harrastanut nimittäin.  [:-)]
Kirjattu

Minni

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #10 : 09.05.07 - klo:09:59 »

Nyt kun mää oikein funteerasin, niin muistinkin että just noi pienet
punaset tulppanit istutin n. 4 vuotta sitten. Muut tulppaanit siinä penkissä on vanhoja.
Tilasin Viherpeukaloiden kuvastosta ison määrän tulppaanin sipuleita istutettavaksi yhteen
toiseen penkkiin, ja osa ei sinne mahtunut, niinpä tungin ne tähän toiseen.  [NUT]
Kaikki sipulit kukkivat kyllä ekana keväänä, mutta seuraavana keväänä vain ihan muutamat.
No nämä punaiset on kukkinnu kyllä joka kevät, kukkapenkki sijaitsee etelärinteessä, mikä voipi
auttaa asiaan.
Ei ooo kukkasipulitkaan enää niinkuin ennen   [:´((] :-))

Kuvassa näkyy myös helmihyasinttejä, halvatun unikko  :-)) joku pieni viimevuotinen keltainen orvokki  :-))
etualalla jostain levinnyt palavarakkaus ja oikeella nousee syysleimu

« Viimeksi muokattu: 09.05.07 - klo:10:03 kirjoittanut Minni »
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Minni

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #11 : 09.05.07 - klo:10:41 »

Tämä nyt ei mitenkään kuulu mihinkään  :-)) mutta kun olen
tässä aina pihalla ollessani tutkiskellut liljoja, ja kauhulla odottanut,
jotta koska niissä liljoissa alkaa taas näkymään niitä riivatun liljakukkoja.
ja tuli sitten mieleen, että viime keväänä raivosin täällä niiden ilmestymisestä,
niinpä kävin vanhan foorumin puolella katsomassa, että minä päivänä ne harmistukset tulivat.
No se oli tasan vuosi sitten  :-)) mutta eipä ole vielä onneksi kukkoja liljoissa näkynyt   [:-)]

http://www.ponttokamera.net/foorumi/read.php?f=11&i=191183&t=191067#reply_191183
Kirjattu

— Alain de Botton -

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #12 : 09.05.07 - klo:11:06 »

Oh mikä ihana penkki Minnillä  [NUT] Ahhhhh mikä vehreys ja tuoreus, uhhhh!  [:36]

Mitä muuten teette esim. narsissien lehdille, ja monien muidenkin sipulikasvien lehdille, kun kukinta päättyy. Nehän vetää lehdistä ravinnon takaisin sipuliin, niin lehtiä ei saisi poikki leikellä, mutta aika romuluisen näköisiksi ne muuttuu kukinnan jälkeen...

Mun äiti neuvoi, että narsissien lehdet letitetään.  [:-)] En vaan oo jaksanu letitellä.  :-))

Letittele vaan, meillä letitetään ja tulee ihan nätit.  [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

• Vieras
« Vastaus #13 : 09.05.07 - klo:12:51 »

Minni, jos se punainen on ainoa, joka on kukkinut joka kevät, niin ehkä on sitten tavallista sinnikkäämpi lajike.  [:-)] Kun mä olen nyt täällä viidettä kesää, ja viime kesänä se mun samanlainen nosti eka kertaa päänsä. Ja nyt tänä vuonna tämä toinen. Niiden välillä on varmaan kolme metriä matkaa. ja ennen kuin muutin tänne, piha oli melekoisen hoitamaton, joten luulen, että ne tulppaanit on laitettu maahan jo vuosia ennen kuin MUUTIN tänne. siellä ovat nukkuneen Ruususen (vai "Tulppaanisen" ?  :-)) ) unta ja nyt heräilevät. Hih kun musta se on hauskaa.  :-))

Minullakin ne kasvaa talon eteläseinustalla, eli tosi lämmin paikka.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #14 : 09.05.07 - klo:12:52 »

Letittele vaan, meillä letitetään ja tulee ihan nätit.  [:-)]

Taidanpa tänä vuonna letitelläkin.  :-))
Kirjattu

Sivu luotiin 0.243 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.