Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Piippuköynnös  (Luettu 736 kertaa)

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
Piippuköynnös
« : 13.05.07 - klo:19:41 »

Onko kenelläkään kokemuksia Piippuköynnöksen kasvattamisesta  http://fi.wikipedia.org/wiki/Piippuk%C3%B6ynn%C3%B6s
Nyt on ihan pakko saada sellainen /sellaisia  [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
Vs: Piippuköynnös
« Vastaus #1 : 13.05.07 - klo:20:12 »

On kokemusta, suosittelen. Varjon kasvi. Minulla menestynyt hienosti. Eka taimi kuoli alkuunsa, mutta meni takuuseen ja sain uuden tilalle. Se peittää meillä ison säleikön. Nimi tulee piipun mallisita kukista, joista ekaa kertaa minulle tuli siemenpötköjäkin syksyllä. Tähän aikaan se on vielä lehdetön ja lehdet putkahtavat viimeisten joukossa. Yksi taimi on ainakin meillä piisannut.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #2 : 13.05.07 - klo:20:21 »

Aloittaako piippuköynnös joka vuosi kasvun alusta (kuten esim. humala), vai jatkaako se vartta aina vaan ylemmä ja ylemmä, ja siis jatkaa siitä mihin ed. vuonna jäi?
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #3 : 13.05.07 - klo:20:37 »

Ei kasvata joka vuosi uusia. Talvella pajaat varret keirtävät säleikköä, mutta kesällä säleikköä ei näy. Olen leikellyt varsia kun kasvavat liiaksi.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #4 : 13.05.07 - klo:20:42 »

Ei kasvata joka vuosi uusia. Talvella pajaat varret keirtävät säleikköä, mutta kesällä säleikköä ei näy. Olen leikellyt varsia kun kasvavat liiaksi.

Just sellaisen köynnöksen haluaisin, joka jatkaa siitä mihin jäi... Eli niihin kuiviin piipuköynnöksen varsiin siis tulee uudet lehdet koko varren pituudelta? Alhaalta asti?

Tuohon mun riemukaareen tarttisin. Piippuköynnöksen lehdet vaan on niin hitsin suuret... Entäs tiedättekö vastaavaa KUKKIVAA köynnöstä. Joka ei siis joka vuosi aloita alusta kasvuaan. SELLAISEN tahtoisin. En vaan oo keksinyt mikä olis sellainen.
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #5 : 13.05.07 - klo:20:48 »

Sus, onko sinulla tällaista. Huomaa erityisesti teksti kaariportista... :-))

http://puutarha.net/index.asp?s=/suorakanava/kasvikortti.asp?id=198

Ihanan tuoksuinen.

[:-)]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #6 : 13.05.07 - klo:20:54 »

Sus, onko sinulla tällaista. Huomaa erityisesti teksti kaariportista... :-))

http://puutarha.net/index.asp?s=/suorakanava/kasvikortti.asp?id=198

Ihanan tuoksuinen.

[:-)]

Aapuuvaa! Mulla on pihassa, tuollaisessa ristikkoaidassa tuoksuköynnöskuusama!  [:17] Miten se ei oo tullut mulle mieleen? Siis...  [NUT] siis...

Siis... VOI OLLA, että oon vuonna yks ja kaks aatellut, että se ei kuki tarpeeksi kauan tms. Mutta voishan tuon laittaa tuohon kaareen, ja LISÄKSI vaikka näitä yksivuotisia kovasti kukkivia, joita aina keväällä esikasvatan. Voi hyvänen aika. Kiitti Pyris, nyt meni harkintaan. Taimi omasta pihasta vaan, näkyy tästä ikkunastakin tuo kuusama.  :-)) Oon ettiny liian kaukaa... Tuon väri on vaaleankeltainen, ihan nätti.
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #7 : 14.05.07 - klo:00:03 »

Kiva kun juttua on tullut!

Iipa miten vaha köynnöksesi on?  Meninikö useita vuosia ennenkuin alkoi olla näkösuojaa?

Kotini lounas/länsi seinustalla kasvaa tuo Tuoksuköynnöskuusama, kesällä latvat kurkistelee yläkerran ikkunoiden tasalla.
Kukat tuoksuvat illalla ihanasti, eivät tosin kestä kauan, mutta aina joka vuosi kukkimista odotan. Se on äitini istuttama, viimevuosina olen alkanut pitää sitä silmällä ja ravitsemaan, se kasvaa liian kuivalla paikalla.

Tässä löytyi kuukkelista kiva kuva Tuoksuköynnöskuusamasta, kiertää puussa, mun köynnös ei ole noin rehevä kuin kuvassa oleva  http://www.alltomtradgard.se/forum/albums/full/179_kaprifol4.JPG

« Viimeksi muokattu: 14.05.07 - klo:08:41 kirjoittanut Pihalintu »
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #8 : 14.05.07 - klo:05:26 »

Kaaressa oksia varmaan pitäisi ohjailla, että saisi peittoon myös varren lähdön, mutta mulla ainakin olisi vartta mistä käännellä. Vihreät oksat ovat tässä niitä joihin tulee lehti ja minä olen ohjannut varsia vain ylöspäin jos on ollut tarvetta. Ikää lienee noin 8v ja taimilappu näkyy roikkuvan edelleen varressa. Vartta on nyt jo karsittava, viime kesänä kattomaalari irroitteli varsia katolta.
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #9 : 14.05.07 - klo:08:38 »

Kiitti Iipa, vahvalta näyttää tuo sinun Piippuköynnöksesi!   Olisin jo eilen ostanut, mutta ne olivat loppuneet, tiistaina kuulemma tulee lisää. Säiden salliessa käyn puutarhalla ostoksilla tällä viikolla  [:-)]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #10 : 14.05.07 - klo:11:07 »

Että Pyrikselle kiitos!  [KIPPIS] Tuoksuköynnöskuusama istutettu riemukaaren juureen. Ei tartte taimet juurrutusta ei mitään, kun se leviää tuolla jo pitkin nurmikkoa se kuusama, niin siitä vaan lapiolla iso paakku juurineen. Uskon, että siirto onnistui. Tuolla ois taimia vaikka muille jakaa! Otan vielä toisenkin paakun sieltä ja laitan riemukaaren toiselle puolelle, humalan viereen. Otan ehkä vielä kolmannenkin paakun ja pistän sen... esimerkiksi... johonkin.  :-))
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #11 : 14.05.07 - klo:13:15 »

Eipä kestä.  :-)) "Johonkin" kuulostaa oikein hyvältä paikalta.  [:-DD]
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #12 : 14.05.07 - klo:17:08 »

Vai on "Sussulla" oikein riemukaari"! [:-DD]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #13 : 14.05.07 - klo:22:54 »

Vai on "Sussulla" oikein riemukaari"! [:-DD]

Joo.  :-)) Tää kuva oli joskus esillä täällä. Tuo riemukaari on kyllä joka vuosi eri näköinen, paitsi tuo humala on aina sama. Tuossa kuvassa ikävästi vasen puoli ihan ylivalottunut. Sinä kesänä siinä oli kärhöä, ja jotain muuta. Tuosta on jokunen vuosi aikaa.

http://www.ponttokamera.net/foorumi4/index.php?topic=2310.15
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #14 : 16.05.07 - klo:00:02 »

Mää oon nyt innostunu leikkimään taas valokuvilla, joten tässä lisää mun köynnöshurahuksesta. Yks vuosi se oli tämmönen.

Kirjattu

Sivu luotiin 0.228 sekunnissa. 27 kyselyä tietokannasta.