Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Minkälaista suolaa yleensä käytät ruuanvalmistuksessa?

Tavallista jodipitoista ruokasuolaa
- 13 (31.7%)
Joditonta ruokasuolaa
- 0 (0%)
Merisuolaa
- 12 (29.3%)
"Kevyt"-suolaa (Pan-suola yms.)
- 12 (29.3%)
Ruususuolaa
- 1 (2.4%)
Muuta, mitä?
- 3 (7.3%)

Äänestäjiä yhteensä: 23

Kirjoittaja Aihe: Suolat/suolot -gallup  (Luettu 369 kertaa)

anja

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Suolat/suolot -gallup
« Vastaus #15 : 17.06.07 - klo:17:41 »

Jep, nyt hoksasin sen linkin.. :-)) haluu ruususuolaa.. [:-P] täytyy tiedustella, löytyykö täältä, kun on yleensä vaan myynnissä sisilialaista merisuolaa..
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 17.06.07 - klo:17:49 »

Tässä sitä on, hennon vaaleanpunaista:

[:-)]
Kirjattu

Laura

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Helsinki
« Vastaus #17 : 17.06.07 - klo:18:14 »

"Kevyt"-suolaan panin rastin. Juttu on kuitenkin niin, että meillä riippuu suolan "merkki" ruoan valmistajasta: mies käyttää aina merisuolaa.
Kirjattu

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #18 : 17.06.07 - klo:20:43 »

Ihan tavallista jodipitoista suolaa käytän. Jos graavaan kalaa, niin siihen laitan karkeata merisuolaa. Ruususuolasta kuulin,-tai luin nyt eka kertaa.
Kirjattu

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #19 : 17.06.07 - klo:22:22 »

Sekä "kevyttä" että merisuolaa.
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #20 : 18.06.07 - klo:00:28 »

Eikös siihen nokkakannuun laitettavan suolan pitäisikin sisältää paakkuuntumisenestoainetta???   [:-DD] [:-DD]

:-))  Voi sun kanssas, syvennyn tähän huomenna  [:-DD]  kävin oikein kaupassa selvittämässä  :-))
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

käenpiika

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • -Jynx torquilla-
« Vastaus #21 : 18.06.07 - klo:05:54 »

PAN-suolaa ruoanlaittoon,paitsi hienoa merisuolaa kalaruokiin ehdottomasti ja joskus vähän muuhnkin ruoanvalmistukseen ja Herbamare-yrttisuolaa silloin tällöin esim. keitetyn viipaloidun kananmunan päälle,itse tehdyn grillimarinaadikastikkeen sekaan ja joskus tomaattiviipaleiden päälle.
Ja karkeaa merisuolaa graavikalan suolaukseen ihan ehdottomasti täytyy käyttää.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #22 : 18.06.07 - klo:09:36 »

Tulikin Käenpiian Herbamaresta mieleen, että käytän aika paljon aromisuolaa, sitä keltaista. Aina voileivälle tomaatin tai kurkun päälle jne ja ruuanvalmistukseenkin, esim. illalla laitoin sitä kun tein munakkaan.

Se kyllä varmaan vilisee lisäaineita, mutkun on niin hyvvää.  [:-P]
 :-))
Kirjattu

ötökkä

• Vieras
« Vastaus #23 : 18.06.07 - klo:11:01 »

Aromisuola on just parasta kun paistaa sellaisen munakkaan minkä päälle tulee paksuja tomaattiviipaleita ja sitten pitsamaustetta ja aromisuolaa.  [:-P]
Kirjattu

Minni

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #24 : 18.06.07 - klo:11:05 »

Merisuolaa 
"Kevyt"-suolaa (Pan-suola yms.)
ja joskus jotain yrttisuoloja  [:-)]
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Sus

• Vieras
« Vastaus #25 : 18.06.07 - klo:11:08 »

Juu, ja löytyyhän täältä muitakin "suolia", ihan satunnaisessa käytössä mm. savusuola ja sellerisuola. Savusuolaa laitan lähinnä hernekeittoon. Voisi kalaankin käyttää, tulee vaan ihan liian harvoin valmistettua kalaruokia.
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #26 : 18.06.07 - klo:15:57 »

Tavallista jodisuolaa, karkeeta suolaa ja mineraalisuolaa löytyy kaapista, en käytä paljon suolaa.
Kirjattu

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #27 : 18.06.07 - klo:15:59 »

Mä käytän ihan sitä perus-jozoa. Monesti kyllä ruoanlaitossa korvaan suolan lihaliemi-kuutioilla, jos vaan mahdollista.
Aromisuola (se keltainen) on ihanaa paistetun munan tai tomaattisiivujen kanssa. Nam!  [:-P]

Muoks. korjattu suolan nimi!  [:-I]
« Viimeksi muokattu: 18.06.07 - klo:16:38 kirjoittanut Kaija »
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #28 : 18.06.07 - klo:16:26 »

Kaikenlaisia suoloja tulee käytettyä, käyttötarkoituksen mukaan. Karkeata merisuolaa säilömiseen yms, tavallista jodipitoista suolaa ruoanlaittoon.... Huomasin muuten kaupassa, että on olemassa myös joditonta suolaa. Ruususuolaakin on tullut käytettyä. Ostin sitä netistä joskus. Ei ole enää varastossa.

Kohtaan "Muuta, mitä" voisin vastata, että käytämme myös Himalajan suolaa. Sitä on tullut hankittua Intiasta. Sitä voi ostaa myös netin kautta ja siitä sanotaan, että se sisältää kaikkea mahdollista mitä ihminen tarvitsee. Se on parempaa kuin muut vuorisuolat. Olen saanut kaikenmoisia ohjeita, mitä Himalajan suolalla voi parantaa. Yksi ohje oli (jota noudatin joskus viitisen vuotta sitten jonkin aikaa): laita suolarakeita lasipurkkiin ja vähän vettä päälle. Ota joka päivä teelusikallinen tätä vettä ja lisää aina tarvittaessa vettä purkkiin. Tämän konstin pitäisi auttaa vaikka mihin ja pitää sinut terveenä. Siitä saa kaikanlaisia hyödyllisiä aineita itseensä. En kyllä huomannut mitään erikoista noudattaessani tätä reseptiä ja sitten unohdin koko jutun. Suolavesi rupesi "kävelemään" ulos lasipurkista ja heitin sen pois.

Yksi ihan oikea "kokemus" minulla on tästä Himalajan suolasta menneiltä vuosilta. Olin Intiassa töissä ja sellainen kamalan iso ampiainen (mikälie) pisti minua käteen. Vähän pelästyin, kun se ampiainen oli niin valtava ja kättä rupesi särkemään heti. Eräs intialainen nainen toi minulle tätä suolavettä ja käski laittaa sitä vähän väliä pistokohtaan. Tein työtä käskettyä ja särky loppui.  [:5]

Marraskuussa lähdemme taas Intiaan. Täytyy muistaa hamstrata lisää Himalajan suolaa. Se alkaa olla lopuillaan. Käytämme sitä sellaisessa suolamyllyssä, vai miksi sitä kutsutaan.
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #29 : 18.06.07 - klo:18:33 »

Minä olen tykästynyt merisuolaan. Kaapista löytyy sekä karkea- että hienorakeista. Käyttö tilanteen mukaan.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.097 sekunnissa. 27 kyselyä tietokannasta.