Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Onko ikäkriisiä ilmassa?  (Luettu 2063 kertaa)

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
Vs: Onko ikäkriisiä ilmassa?
« Vastaus #60 : 28.06.07 - klo:12:27 »

Ajattelen samoin kun Varpunen, jos elämässäni kriisejä on ollut, niin ne ovat johtuneet jostain ihan muusta kun iästä. Minulla myöskin isän kuolema (olin 31v.) oli kova kasvun paikka ja ehkä ensimmäinen "tosipaikka" elämässäni. Silloin jouduin kohtaaman sen että ei se elämä aina ole ruusuilla tanssimista. Tai oikeastaan ihan ensimmäinen vaikea paikka oli nuorena solmitun avioliiton epäonnistuminen, sen sijaan avioero oli suuri helpotus.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #61 : 28.06.07 - klo:20:38 »

Ei ole ollut kriisejä minkäänmoisia.
Testin mukaan olen 26 vuotias. I h a n a a !
Se täytyy kertoa lapsille....
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #62 : 28.06.07 - klo:22:14 »

Heh, taitaa minulla olla se sellainen ikäkriisi. Eräisiin harrastuksiin liittyen kun olisi haluja vaan ei enää kykyä  :-)) Ikä ja lapset on tuoneet aika tavalla rauhoittumista ja itsesuojeluvaistoa. Ne taas ovat kovin huono juttu, jos haluaa harrastaa vaikkapa maastopyöräilyä.

Taitaa tosiaan olla ensimmäinen ikäkriisi kun tajuaa, että ei minusta enää oikein ole oppimaan, uskaltamaan ja pysymään nuorempien vauhdissa. Ne ajotaidot olisi pitänyt hankkia jo silloin kun itsesuojeluvaisto ei vielä päätä pakottanut. Tosin mitäs väliä sillä oikeasti on, ehtii sitä vähemmälläkin kiireellä. Siispä menkööt ne parikymppiset kollit edeltä kovaa, tämä täti tulee sitten vaikka taluttaen perässä  :-))

Joka ikä on tähän asti ollut hyvä ikä. Aina on johonkin liian nuori tai vanha tai liian jotain, jos alkaa asiaa kovin siltä kantilta miettimään. Joka ikä on hyvä ja kaikessa on puolensa, hyvät ja huonot. Uskon, että ne kriisit välttää jo pitkälti sillä kun ei ala liikaa miettimään mitä ei enää voi tehdä vaan miettii sitä kaikkea mitä voi.

Aika harvaan asiaan kuitenkaan loppujen lopuksi on mitään ikärajaa. Usein taidamme lähinnä itse asettaa niitä itsellemme ajattelemalla, että enhän minä enää voi, ei tämän ikäiset tee sitä tätä ja tota. Mutta entä jos tekee vaan?
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #63 : 28.06.07 - klo:22:37 »

Ullu, kiitos ajatuksista!
Nyt menen unten maille ja huomenna kohti uusia seikkailuita - koetan olla ajattelematta tätä rajoitetta : 60 v. [:-DD] [:-DD] [:-DD]
Kirjattu

12v.

• Vieras
« Vastaus #64 : 28.06.07 - klo:22:47 »

Heh, taitaa minulla olla se sellainen ikäkriisi.

Aika harvaan asiaan kuitenkaan loppujen lopuksi on mitään ikärajaa. Usein taidamme lähinnä itse asettaa niitä itsellemme ajattelemalla, että enhän minä enää voi, ei tämän ikäiset tee sitä tätä ja tota. Mutta entä jos tekee vaan? 

Niimpä Ullu, se vaan on niin, että ympäristö ja ystävät, ynnä lähimmäiset ne niitä rajotteita asettelee.
Jos nimittäin teet ihan mitä mielesi tekisi, niin kohta ne tulee, ne valkeat miehet, hihii hahaa hohoo.
Elikkäs oman turvallisuutesa takii sitä sitte ei vaa tee, mitä mieli tekis.   :-))
Kokemusta on!   :-))
Kirjattu

tuulia

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #65 : 28.06.07 - klo:23:09 »

Ei ole vielä tullut mitään kriisiä iästä vaikka sitä jo paljon onkin. Ajan kulumisen huomaa vain siitä että lapset kasvavat ja saavat itsekin lapsia. Olenkin aina sanonut ettö olen siältä yhä sama tytönhupakko kuin ennenkin kuori vain tahtoo vanhentua  :-)) :-)) :-))
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #66 : 28.06.07 - klo:23:44 »

Jäin miettimään vielä tätä aihetta. Tuli mieleen oma äitini, joka aina mietti kovasti, että voiko hän nyt tätä ja tuota kun on tämän ikäinen ja mitä naapuritkin ajattelee.

Vaikka hänellä oli aikaa, energiaa, terveyttäkin viimeisiin vuosiin asti, niin ympäristön tuomion pelossa jätti monta mieluisaa asiaa tekemättä. Eli vähän niin kuin käsijarru päällä. Oli saanut jostain päähänsä, että vain nuorilla on oikeus pitää hauskaa, käydä tansseissa, matkustella jne.  Siis oikeasti ihan kilttejä ja kunniallisia juttuja, joista hän piti, mutta joita piti itsellään taakse jääneenä asiana. Sain puhua kuin ruuneperi, että lähti käymään edes päiväristeilyllä Tallinnassa, vanhustentalolla päivätansseissa, kylpylässä jne.

Yhdenkin minusta kovin harmittoman tapauksen muistan. Olin kakarana menossa pulkkamäkeen ja äiti mietti, että olisipa se vielä kiva päästä joskus mäkeä laskemaan. Oli kuulemma kovasti tykännyt siitä touhusta nuorena ja laskenut kelkalla isojakin mäkiä (vieläkin kuvittelen sieluni silmin äidin nuorena likkana laskemassa helmat paukkuen ;-).

Innostuin, että lähde ihmeessä mukaan, olisi kiva saada seuraa. Hän sitten alkoi miettimään, että miten hän nyt kehtaisi, vanha ihminen. Äiti oli vasta viisissä kymmenissä silloin, ehkä allekin! Mikä vanha se sen ikäinen on!  Mietti sitten vielä mäen päälläkin, että mitä ne naapuritkin miettii, jos hän nyt tämän ikäisenä pulkkamäkeä laskee. Vakuuttelin, että ei ole pulkan pohjassa ikärajaa, jotta ei kun menoksi vaan. Sitten kun uskalsi, niin hauskaahan se oli, eikä tainneet edes naapurit nähdä.

Näitä ja montaa muuta sitten lopulta uskallettua juttua muisteltiin sitten yhdessä vuosia myöhemmin, sitten kun terveys ei enää oikeasti antanut myöten lähteä pulkkamäkeen, eikä oikein minnekään muuallekaan. Oli arvokas asia, että oli ne muistot mitä muistella, eikä vain muistot siitä, mitä olisi pitänyt tehdä silloin kun vielä jaksoi ja pystyi.

Tuossa siis taustaa sille, että mieluummin itse muistelen joskus sitten kiikkustuolissa sitä, kuinka nelikymppisenä yritin opetella ajamaan maastopyörällä kuin sitä että joskus muistelisin kuinka olisin halunnut ajaa maastopyörällä, mutta kun en kehdannut (oikeasti nolottaa kyllä aika tavalla jos sattuu muita alan harrastajia paikalle, mutta antaa nolottaa. Yritän ajaa kuitenkin, vaikka sitten metrin kerrallaan ja talutan loput)  :-)) 
« Viimeksi muokattu: 29.06.07 - klo:09:59 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

tuulia

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #67 : 28.06.07 - klo:23:47 »

Olen kuusikymppinen ja lasken lasten kanssa mäkeä ihan pokkana ja kaivelen lumitunneleita ja kaikkea muuta mitä nuorempanakin eikä kukaan ole vielä hoitoon ohjannut. :-)) :-)) :-))
Kirjattu

Motteri

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #68 : 29.06.07 - klo:09:50 »

Tuosta Ullun kirjoituksesta tuli mieleen, että onko ikäkriisiä pukeutua niinkuin haluaa.
Monesti se nimittäin leimataan vaikkapa nuoruuden tavoitteluksi.
Enkä nyt tarkoita mitään teinimuotia farkkuja kahden sentin vetoketjulla ja napapaitaa.
Niin kuten arvasitte tämä oli henkilökohtainen juttu  [:-)]
Olen usein joutunut arvostelun kohteeksi, ihan asiatta omasta mielestäni.
Itse en arvostele kenenkään tyyliä oli se sitten vaikka miten kaukana minusta.
Minusta mikään asia ei saisi olla iästä kiinni, ei pukeutuminen, ei pulkkamäki, ei hiekkalaatikko,,,
Itse olen saanut parhaat naurut juuri noissa "lapsellisissa" hommeleissa.
Pitäisi ostaa mopo vielä, niin pääsisi pärryyttään  [:-DD]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #69 : 29.06.07 - klo:10:07 »

Mekin hankimme kanootin 5-kymppisinä, joka kesä on melottu ja ( melkein )  joka kesä myös telttailtu. Oisko se sitä kompensaatiota, kun en lapsena päässyt partioon ?
Jakkupuku oli yllä omissa ja tyttären lakkiaisissa, jälkimmäisissä jo housu-sellainen, muuten pukukoodi on farkku-T-paita linjoilla, se mikä on puhdasta ja lähinnä mahtuu päälle... [:-DD]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #70 : 29.06.07 - klo:11:41 »

Mulla ei mun äitini mukaan sais olla pitkää tukkaa, kun oon jo "sen ikänen"... Mut mulla vaa on pitkä tukka ja sillä siisti.  :-)) Kunhan vaan sais sen pidettyä siistinä.  [:-DD] Sitäpaitti pitkästä saa lyhyven, kun kiepsauttaa semmosen nupikan päälaelle. Sitte onki vanha nutturapää jos haluu. Mutta aena vaa tuo äiti lähettelee mulle lehdestä leikattuja kampausten kuvia, että tää sopis sulle tää sopis sulle ja miua kyl meinaa ottaa vähän päähän... [:-I]

Lyhyest tukast on vaikeempi saaha pitkä kuin pitkästä lyhyt.  [:-DD]
Kirjattu

Taina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Kerava
« Vastaus #71 : 29.06.07 - klo:12:15 »

Henkinen ikä 24 v
 [:-DD] :-O [:-DD]
Kirjattu

zeener

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vampula
« Vastaus #72 : 29.06.07 - klo:12:41 »

Tässä ketjussa on nyt paljon pohdittu erilaisia ikäkriisin oireita ja syitä, mutta alkujaanhan puhe lähti kolmikymppisten ikäkriisistä ja siitä että onko kolmekymppisillä mitään aihetta kriiseihin. Koska tuon maagisen iän olen jo ohittanut voinen siitä jotain kommentoida ja mieleeni tuli eräs kriisinaiheuttaja jota ei ketjussa esille ole tullut.

Yksi tosiasia joka kolmekymppisiä lapsettomia (varsinkin naisia) kriisiin ajaa, on tuo vääjäämätön biologinen kello joka tikittää. On aika peilata omaa elämää ja niille joilla vaihtoehtoja on, niin pohtia niitä ja toisille joilla vaihtoehtoja ei ole, ajankohta on isoa luopumisen aikaa. Nyky-yhteiskunnassa on edelleen vallalla melko yleinen mielipide jonka mukaan naisesta tulee nainen äitiyden myötä ja se että omalla kohdalla se ei ole toteutunut voi aiheuttaa isonkin kriisin. Joutuu puolustelemaan ja etsimään omaa naiseuttaan ja usein myös selittelemään omaa elämänmuotoaan (ulkopuolisille ja itselleenkin). Ja tämä ei ole helppoa ja ympäristön ja työelämän paineet eivät sitä helpota.

Ymmärrän hyvin että joillekin kriisit voivat syntyä vaatteista tai pulkkamäistä, mutta ne ovat kuitenkin vain ulkopuolisten aiheuttamia.

No tällaista pohdintaa tälläkertaa, ajatuksena herätellä ihmisiä muistamaan että kaikkien elämäntilanne ei ole samanlainen ja kaikkien kriisit eivät ole samoja. Meitä kolmekymppisiä suotta syyllistetään pinnallisiksi ulkonäön ja nuoruuden ihannoijiksi, mutta jokaisessa elämäntilanteessa ja ikäryhmässä on omat kriisinsä ja jokainen kokee ne omalla tavallaan. Pyritään kunnioittamaan kaikkia ikiä, koska ne kaikki me käymme joskus läpi.  [:-)]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #73 : 29.06.07 - klo:12:52 »

Totta haastat, Zeener !
Niitä paineita saattaa ns. "hyväätarkoittava" ympäristö järjestää milloin mistäkin asiasta. Opiskelujeni loppuvaiheessa huomasin, että vanhempiani vaivasi jokin ja otettiin sitten puheeksi. Syy oli tutut, naapurit ja kylänmiehet, jotka muistivat kysellä "koskas se teidän tyttö oikein valmistuukaan?" Eli monessako vuodessa maisteriksi...Taisin olla peräti 25v. sinä keväänä ja oli sitten "pakko" ottaa se paperi, että voi mummollekin näyttää.  [:-I]
« Viimeksi muokattu: 29.06.07 - klo:12:56 kirjoittanut Jaska »
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #74 : 29.06.07 - klo:12:59 »

Juu ja minun on pitänyt sanoa, että esim. "kolmenkympin kriisi" on käsite, joka hyväksytään ymmärtääkseni ihan psykologiassakin, tietynlaisena totuuna. Se on sellainen pysähtymiskohta, jossa omaa elämää joutuu miettimään... monella lailla... Nuoruus ON vääjäämättä jäänyt taakse. Siis se nuoruusnuoruus. Onko unelmat täyttyneet onko tavoitteet saavutettu, kaikki ovet eivät ehkä olekaan enää avoinna, elämä ei olekaan ikuinen jne.

Sana "kriisi" on aika voimakas, joillakin se voi olla todellinen kriisi, joillakin pysähtymiskohta, yksi virstanpylväs, jonkunlainen elämän uusiksilaitto. Joistain haaveista ehkä luovuttava jne.

Puhutaanhan myös "keski-iän kriisistä" jne. Ei ne aina tarvitse olla varsinaisia kriisejä, mutta tiettyjä virstanpylväitä ja miettimispaikkoja varmaan meille jokaiselle.  [:-)]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.174 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.