Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Äänestys

Oletko löytänyt kantarelleja?

Olen löytänyt
- 11 (36.7%)
En ole löytänyt
- 4 (13.3%)
En ole käynyt etsimässäkään
- 15 (50%)

Äänestäjiä yhteensä: 26

Kirjoittaja Aihe: Kantarelli-gallup  (Luettu 678 kertaa)

Sus

• Vieras
Vs: Kantarelli-gallup
« Vastaus #15 : 28.07.07 - klo:22:04 »

Mä oon yrittänyt opetella hienosti kirjottaan sen yhellä t:llä.  :-))
Kirjattu

Erkki K

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #16 : 28.07.07 - klo:22:09 »

Minä taas olen oppinut ja tottunut käyttämään kahta t:tä ja en siitä tavasta luovu! :-))
Mutta joka tapauksessa se on mahtava ruokasieni, nam-nam! :-))
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #17 : 29.07.07 - klo:07:59 »

En ole käynyt...mutta voisihan sitä ostaa tuosta Sittarin edestä tai torilta vähän maistiaisia.  [:-)]
Kantarelliasiaa: http://fi.wikipedia.org/wiki/Kantarelli
http://www.evira.fi/portal/fi/elintarvikkeet/elintarviketietoa/sienet/kauppasienet/keltavahvero_eli_kantarelli/
Itse kyllä kirjoittaisin kahdella T:llä.
« Viimeksi muokattu: 29.07.07 - klo:08:02 kirjoittanut Jaska »
Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #18 : 29.07.07 - klo:08:06 »

En ole käynyt, eikä must sienten ystävää saa millään. Kaikenlaisia sieniä näyttää tulevan runsaasti tänä vuonna ja mikä iloisinta myös mustikat ovat isoja ja meheviä ja runsaslukuisia! [:-)]
Kirjattu

Evis

• Vieras
« Vastaus #19 : 29.07.07 - klo:08:18 »

On kerätty ja syötykin jo monta kertaa... Hyviä ovat! [:-)]
 Hyvä satovuosi tulossa kaikille sienille !
Kirjattu

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #20 : 29.07.07 - klo:11:13 »

Tuolta toriltahan niitä löytyy...  [:-DD] En varmaan osaisi mennä oikeisiin sienipaikkoihin täällä, kotona kylläkin. Täällä on niin vähän metsää ihan ulottuvilla ettei varmalla löydy.

Kaipa sitä pitäisi ostaa. Kanttikset on hyviä, soosissa, salaatissa tai sopassa.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #21 : 29.07.07 - klo:14:29 »

Osaakohan kukaan muutes vastata, kun oon miettiny, että MIKSI kantarelleissa ei koskaan ole matoja? tai siis toukkia.  [:-I]
Kirjattu

leila

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #22 : 29.07.07 - klo:14:33 »

Kanttarellejä kahdella teellä ja yhdellä äällä(ei 3:lla aalla) löytyy vähän joka puolelta meillä päin. Sieniä on kiva kerätä, kori täyttyy nopeasti. [:-)]
 Harmi vain, että itse en voi syödä. Suu maistaisi, mutta sappi ei ota vastaan  [:-(]. Mutta silti kerääminen on mukavaa  :-)).

Pakkaseen kanttarellit pannun kautta ilman rasvaa (rasva härskiintyy), sienistä irronnutta estettä kannattaa jättää vähän mukaan pakkaseen. Sulatuksen jälkeen takaisin pannulle ja jatkat valmistusta niin kuin pakkasta ei olisi välillä ollutkaan  [:-)].

Ja kanttarelleissa on toisinaan toukkia, kuulopuheen mukaan vain yksi toukkis tykkää niistä. Nyt jo näkyy kosteissa paikoissa, suurissa yksilöissä.
Kirjattu
leila

Sus

• Vieras
« Vastaus #23 : 29.07.07 - klo:14:38 »

Juu satummoisin voi toukan löytää, mutta yleensä ovat ihan puhtaita. Mä oon vissiin yhden kerran löytänyt toukan.  [:-)] Miksköhän muut toukat ei tykkää...? Kai se on niitten "makuasia".  :-))
Kirjattu

kati

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ahmattitoukka Kymenlaakson perukoilta
« Vastaus #24 : 29.07.07 - klo:14:51 »

Nam nam nam, tänään kävin eka kertaa tuolla pellon toisella puolella keräilemässä, parisen litraa aineskin sain ja eka soossi on tehty ja syöty ja nyt se mahassa mötköttelee  :-))
Löysin myös mustii torvisienii  :-))
Kirjattu
Syödä vai nukkua? Kas siinä pulma.

Jaska

• Vieras
« Vastaus #25 : 30.07.07 - klo:06:37 »

5 euroo litra oli Sittarin edessä, en ostanut, kun oli muutakin ruokaa suunnitteilla...Ajatelkaa, paljonko te sienenkerääjät olette tienanneet[:-)]
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #26 : 30.07.07 - klo:10:08 »

Hei Kaija, pitääks se kantarellisoosi tehä oranssiin kermaan?

Mitens te muutes teette kantarellisoosin?

Jos oikein mahdottoman hyvää tekee kannattaa käyttää oranssia kermaa.

Kanttarellejä on nyt metsät pullollaan, kannattaa mennä hakemaan. En kyllä kuuna päivänä maksaisi kanttarelleistä 6 tai 8 euroa litralta. Hirveä hinta!  [:-(]

Kanttarellikastike:

pieniksi silputtuja kanttarellejä
1 sipuli silputtuna
voita
1 purkki oranssia kermaa
suolaa ja valkopippuria

Kanttarelleistä haihdutetaan neste pannulla, lisätään voi ja sipulisilppu, kuullotellaan jonkun aikaa, lisätään kerma ja taas haudutellaan kunnes sakenee, maustetaan varovasti jotta kanttarellin hieno maku ei peity. Nautitaan uusien perunoiden kera, sopii sekä kalan että lihan kanssa.  [:20]

Muoks. muutettu kanttarellien aat äiksi.

« Viimeksi muokattu: 30.07.07 - klo:10:12 kirjoittanut Tiina »
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

käenpiika

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • -Jynx torquilla-
« Vastaus #27 : 31.07.07 - klo:11:20 »

En ole vielä tänä kesänä löytänyt kanttarelleja.Ne on herkullisia ja tykkään niistä paljon,mutta syön kyllä myös muitakin sieniä monella eri tavalla valmistettuna.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #28 : 31.07.07 - klo:11:23 »

Kiitti Tiina repsuunista. Kappas vaan, tein juuri noin.  :-)) Ja voi hyvänen aika, että se oli hyvää. Piti ihan nautiskella silmät kiinni. Onneks on pakkasessa vielä ainaskin pariin reiluun soosiin. Oottelen, että nuo mun kantarellipaikat tekee pian uuden sadon. Vettä ainaskin on piisannut.
Kirjattu

puppu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #29 : 31.07.07 - klo:12:00 »

Tiinan reseptillä mekin ollaan soossi tehty. Nyt vaan ollaan tykästytty nauttimaan sieniä ilman sitä kermaa. Iltasella kerätään kantarellä (ja muitakin ryöppäämättä valmiita sieniä) paistellaan ne ja sipulit voissa. Ihan hiukka suolaa ja kenties valkopippuria.

Sit vaan ääntä kohti  [:-P]. Joskus ollaan tehty vielä turkkilaisesta jogurtista päälle soossi. Eli kylmä mausteilla ja yrteillä maustettu jogurtti kuumien sienien kanssa ahhhh.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.181 sekunnissa. 27 kyselyä tietokannasta.