Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Ihmekukka  (Luettu 26812 kertaa)

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #525 : 29.03.09 - klo:11:20 »

En nyt mitenkään halua kiusia kuvilla, mutta olen vähän innoissani, kun tää alkaa kohta kukkia, nuppuja on useammassa oksanhaarassa. Parin viikon päästä aloittanee kukinnan. Nuppuja on tullut ainakin kahteen talvehtineeseen juurakkoon, lienevätkö niitä, jotka ei viime kesänä ehättäneet kukkia.

Intoa ja onnistumista muillekin ihmekukkien kasvattajille! [:-)]
Kirjattu

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #526 : 29.03.09 - klo:19:12 »

Hienoa mir.  [:-)]
Mullakin on jo taimet hyvällä alulla ja innoissani odotan ensimmäisten ihmekukkieni kasvatusta.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #527 : 31.03.09 - klo:10:04 »

Aamulla istutin Talvikilta saamani ihmekukan siemenet multaan, ans katto kuin kasvatuksen kanssa käy. :-))
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

tuulia

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 517
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #528 : 31.03.09 - klo:22:51 »

Miten te voitte ollakin tuollaisia viherpeukaloita, olen ihan vihreä kateudesta. Taitaakin olla niin ettei muuta vihreää tule minun ihmekasvien juurakoihin. Kävin kellarissa katsomassa eikä ainoakaan ollut säilynyt. Ainoa mikä on hengissä on se mitä olen koko talven pitänyt viileässä huoneessa. Se on hengissä mutta ei ole paljon kasvanut.
Kirjattu

anja

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 708
  • ciao, Firenze, Italy
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #529 : 01.04.09 - klo:01:06 »

mir on varsinainen viherpeukalo!  [KIPPIS] :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #530 : 02.04.09 - klo:14:32 »

Olen kokenut ihmeen. En oo uskoa tätä. Ihmekukkakylvös, yritys n:o 3, on tuottanut yhtäkkiä kaksi taimea! :-O Ihan olin jo toivoni menettänyt noiden omien siementen suhteen. Nyt en edes muista milloin pistin tuon kolmannen yrityksen, mutta minusta tuntuu, että siitä on vaikka kuinka paljon aikaa. Saas nähdä putkahtaako sieltä vielä lisää. Erityisesti kiinnostaa minkä värisiä kukkia tulee oranssin kukan siemenistä.

Kahdessa ruukussa on myös ne viimekesäiset mukulat ja molemmista ruukuista työntyy taimet. Toisessa ruukussa tulee kokonaista kolme oikein jämäkkää alkua. [:-)]

Oon kovasti miettinyt siementen itämättömyyden syytä, voisko se olla vajaaksi jäänyt pölytys... ettei ne olekaan pölyttyneet kunnolla. Mun piti viime kesänä mennä vesiväripensselin kanssa niitä pölyttämäänkin, mutta enhän mä muistanut. Harrastiko teistä kukaan viime kesänä semmosta?
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #531 : 02.04.09 - klo:15:36 »

Mukava ihme, hyvä Sus! [:-)]
Mä töpsyttelin kesällä pensselin kanssa, mutta näkyi siemeniä tulevan, vaikken töpsytellytkään. Minusta oli merkillistä, että se ainoa  valkea, joka kuoli, siitä ehdin saada vain yhden siemenen, ja kituvana yritin pitkittää sen elämää, saadakseni siitä kypsymässä olleet pari siementä lisää. Sainkin ne, mutta pidin epätodennäköisenä, itäisivätkö. Itivät!  Mistäkö sen tiän? Siitä kun käärin heti jokaisen siemenen pikkupaperikääröön ja kirjoitin siihen, että millainen tapaus kukin siemen on. Nyt odotankin mielenkiinnolla, tuleeko punaisella töpsyttämästäni keltaisen siemenestä keltapuna. Varret ovat emokasvinsa värisiä, eli keltaisella vihreä, ja punaisen jälkeläisellä punertava. Mutta kun se ilmeisesti pölyttyy helposti on mahdollista, että sen omaa siiitepölyä menee heteille, ennekuin siihen tulee toisen värisen siitepölyä ja kun yksi kukka tekee van yhden siemenen, niin se on voinut pölyttyä omalla siitepölylläänkin.
Tulipas pölytysselitystä. [:-)]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #532 : 02.04.09 - klo:15:43 »

Mukava ihme, hyvä Sus! [:-)]
Mä töpsyttelin kesällä pensselin kanssa, mutta näkyi siemeniä tulevan, vaikken töpsytellytkään. Minusta oli merkillistä, että se ainoa  valkea, joka kuoli, siitä ehdin saada vain yhden siemenen, ja kituvana yritin pitkittää sen elämää, saadakseni siitä kypsymässä olleet pari siementä lisää. Sainkin ne, mutta pidin epätodennäköisenä, itäisivätkö. Itivät!  Mistäkö sen tiän? Siitä kun käärin heti jokaisen siemenen pikkupaperikääröön ja kirjoitin siihen, että millainen tapaus kukin siemen on. Nyt odotankin mielenkiinnolla, tuleeko punaisella töpsyttämästäni keltaisen siemenestä keltapuna. Varret ovat emokasvinsa värisiä, eli keltaisella vihreä, ja punaisen jälkeläisellä punertava. Mutta kun se ilmeisesti pölyttyy helposti on mahdollista, että sen omaa siiitepölyä menee heteille, ennekuin siihen tulee toisen värisen siitepölyä ja kun yksi kukka tekee van yhden siemenen, niin se on voinut pölyttyä omalla siitepölylläänkin.
Tulipas pölytysselitystä. [:-)]



Juu, pölinä vaan kävi :-))

Mua jänskättää ihan kauheasti että itääkö mun Talvikilta saamani kahdeksan siementä, kuitenkaan vielä aamulla ei purkeissa näkynyt mitään. Odottavan aika on pitkä, joka aamu ja ilta pitää kuitenkin katsoa että onko mitään tapahtunut :-)). Eikös ne toisilla itäneet jo ihan parissakin päivässä.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #533 : 02.04.09 - klo:15:59 »

Nopeimmat oli 5 päivässä.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #534 : 02.04.09 - klo:16:17 »

Mun viimoisin kylvöpäivä löytyikin tästä ketjusta, eli näiden kahden itämiseen meni tasan kaksi viikkoa! Eka satsista kaksi iti ja siihen meni 8 päivää. Viisi päivää on jo tosi nopeeta.

Netti kertoo itämisajaksi 7-21 päivää...
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #535 : 02.04.09 - klo:16:38 »

Mie nyt suoritin ihan kardinaalisekoilun tuossa siementen pölytysasiassa. Kun epäilin, että mun siemenet ei oo pölyttyneitä. Eihän kukka TEE siemeniä, ellei se ole pölyttynyt! [RULES] [IDIOT] [:-DDD]

Eihän omppopuukaan tee omppoja, jos kukat ei pölyty. [:-DD] Eli, ellei mun ihmekukka ois pölyttynyt, niin eihän mulla edes ois noita siemeniä. [:-DD]
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #536 : 02.04.09 - klo:18:13 »

Hyvin hoksattu Sus! :-))
Kirjattu

mir

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 3 714
  • kaikkimullehetinyt
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #537 : 13.04.09 - klo:19:50 »

Nuput ovat kasvaneet ja ihan pian aukeaa ensimmäiset kukat. Siinä yhdessä surkeassa juurakossa, on useita oksanhaaroja ja niissä kaikissa nuppuja, laskeskelin että noin sata kaikkiaan ja ihmettelen, jos se jaksaa avaa ne kaikki. Mutta ehkäpä se availee niitä tollee pikkuhiljaa yksitellen. Parissa muussakin viimevuotisessa juurakossa näkyy nuppuja. Tämän vuotisissa siementaimissa ei vielä, vaikka ne ovatkin kooltaan noiden kokoisia, yli puolimetrisiä hujoppeja.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #538 : 13.04.09 - klo:19:53 »

Talvikilta saamistani siemenistä on muutama itänyt pääsiäisenpyhien aikana, toivottavasti loputkin vielä itää. Kärsivällisesti odottelen.
Mirin ihmekukat on kyllä mahtavia.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Ihmekukka
« Vastaus #539 : 14.04.09 - klo:16:13 »

Ihanaa mir,laita sitten heti kuvaa,kun puhkeavat kukkaan!
Mä kylvin 7 siementä ja kaikki iti.Kaksi on jo kymmensenttisiä,kaksi juuri koulasin(kuva Kevään kylvöjä-ketjussa) ja kolme vielä koulaamatta,kun multa loppui kesken.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.101 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.