Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!  (Luettu 469 kertaa)

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 675
  • Pori

Aihe on minulle ajankohtainen ja myös tärkeä asia. Minusta tuli entisestään "vihreämpi luontotäti" kun työpaikkamme sitoutuu kierrätysajatteluun....ja toimintaan ja sen täytäntöönpanijaksi ryhdyin minä.

Tämä on mielestäni ollut merkittävä puute, eikä vähiten kasvatuksellisessa merkityksessä. Eli näytetään mallia ja toimintatapaa jo päiväkotinaperoille - ja aikuisille. Kierrättäminen ei ole itsestäänselvyys kaikille aikuisillekaan valitettavasti. [:-(]

Olisi kiva jos aiheesta syntyisi keskustelua, ajatuksia, jopa vinkkejä. Kiinnostavaa olisi myös tietää miten Pönttölän porukka kierrättää ja kenen työpaikoilla kierrätys toimii.

Minusta kierrätyksen pitäisi olla jokaisen velvollisuus edes jossain määrin, mahdollisuuksien mukaan ja aivan itsestään selvyys, jos siihen tarjotaan vielä hyvät mahdollisuudet.

Minä ainakin saan kierrätyksestä ihan mahdottoman hyvän mielen ja uskon, että pisaroista muodostuu meri, eli yksikin ihminen voi vaikuttaa toiseen ja luonto kiittää [:-)] Myös ajattelen omieni lasten kautta tulevia sukupolvia, että ei heidän tarvitsi hukkua jätteisiimme.
Kierrätyksessä suuntaus on mielestäni hyvä ja kehitystä tapahtuu koko ajan.

Meillä kotona kierrätetään seuraavasti:
- vaatteet (kirpputori, SPR jne)
- puutarhajäte (kukat, ruoho, puiden lehdet)
- lasi
- metalli (säilyketölkit ym)
- alumiini  (tämän hoksasin vasta... [:17])
- energiajäte (muovipullot, tiskiharjat, muovipussit, elintarvikestyrox ja muovit jne)
- paperi, pahvit, maito-mehupurkit)
- metalliromu
- ongelmajätteet (lääkkeet, akut, maalit, loisteputket yms)
- patterit
- biojäte (keväästä syksyyn)
- ser-tuotteet (taskulamput, valaisimet, kodinkoneet yms)

Varsinkin biojätteen keräämistä varten haluaisin uuden lämpökompostorin, että voisin kerätä biojätettä läpi vuoden. Lisäksi energiajätteen kerääminen vaatisi vähän tiedonlisäystä. Harmittavasti olen ollut tietämätön, mitä kaikkea tähän kuuluu. [:-(]
Lisäksi hakekoneelle olisi hyötykäyttöä... [:-I] Saisi isommista risuista ja oksista hienoa haketta omasta takaa niin kompostoriin kuin puutarhan kasveille.
Kirjattu
- tartu hetkeen -

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!
« Vastaus #1 : 09.08.07 - klo:20:10 »

Meillä ei taida kiertää muu kuin raha... [:-I].
Tosipuheessa puhut asiaa...
- vaatteet kiertää kirpparille
- tölkit, pullot takaisin kauppaan
- lehdet, roskat menee perunamaahan
- sanomalehdet palaa uunissa (sauna, pirtin uuni)
- ongelmajätteet ja isommat "talousromut" kerätään vuosittain yhteisiin paikkoihin kylittäin

Silti jätettä tuntuu tulevan aivan mahdottomasti, ruuanlaitosta...purkit, paperit jne...pussit ja astiat, ainakin kerran viikossa pitää säkillinen viedä...
Työmaalla ei onneks tule kuin paperijätettä...roskiin menee ja roskat kaatopaikalle.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Jaska

  • Vieras
Vs: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!
« Vastaus #2 : 09.08.07 - klo:20:16 »

 Kyllä tässä omalla vaatimattomalla tavallamme yritämme kierrättää. Joskus ottaa vain niin rajusti pannuun, kun huomaa, kuinka rivitaloyhtiössämme kaikki eivät joko välitä tai osaa edes lukea ohjeita, esim. jätepaperilaatikkoon työnnetään pahvia, maitopurkkeja yms. Biojätteisiin kuuluvat sipulinkuoret, kahvinsuodatinpussit yleisjätteisiin, pahvinkeräykseen kuuluvat pizzalaatikot samoin ! Ja näitä laatikoitahan kertyy viikonloppuisin melkoisesti, samoin kuin mäyräkoirankuoria... [NUT] Huomenna, kun on muutakin asiaa isännöitsijälle, ajattelin ehdottaa kertausharjoituksia kierrätyksen merkeissä.
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 906
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!
« Vastaus #3 : 09.08.07 - klo:20:17 »

Roskaa tulee vähän, siinä vaiheessa kun oli pakko ottaa jätesopimus eli joku roska auto hakee roskiksen lyhin tyhjennys väli taisi olla 3 viikkoa ja kelpaisi hyvin vaikka joka toinen kuukausikin.

Kaikki paperi tavara kelpaa sytykkeinä tai puutarhaa kunnostaessa sanomalehteä voi jättää pintamaan alle estää siellä jonkin aikaa rikkaruohojen läpikasvun ja hyvällä onnella pinnalla ovat jo ruohot tai kukat siinä ajassa kasvaneet kunnolla.

Pullot ja tölkit palautuu kauppaan, metallitölkkejä tai muuta vastaavaa ei paljoakaan tule
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 675
  • Pori
Vs: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!
« Vastaus #4 : 09.08.07 - klo:20:18 »

Ihan hyvinhän sinä mese kierrätät. Ainoastaan tuntuu käsittämättömältä, että työpaikkasi paperi voi mennä kaatopaikalle..käsitinkö oikein? [?]
Eikö vähintään paperi ole sellaista, että se pitäisi kierrättää uusiokäyttöön??? Papereista ei tarvitse nykyään irroittaa edes niittejä, läpinäkyviä ikkunoita, pahveista ei edes pakkausteippejä.... Tietysti riippuu miten paperia on mahdollista kierrättää paikkakunnallasi. Itse oletan, että paperinkeräyspisteitä on lähes joka marketin pihassa esimerkiksi. [:-I]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Jaska

  • Vieras
Vs: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!
« Vastaus #5 : 09.08.07 - klo:20:26 »

Me keräämme kaikki maito-yms. tölkit ja viemme sinne marketin pihaan, koska pahvinkeräystä ei ole järjestetty pienehköön rivitaloyhtiöön. Pullot ja tölkit tietysti kauppaan takaisin, nehän ovat rahanarvoista tavaraa.
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 675
  • Pori
Vs: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!
« Vastaus #6 : 09.08.07 - klo:20:30 »

Kyllä tässä omalla vaatimattomalla tavallamme yritämme kierrättää. Joskus ottaa vain niin rajusti pannuun, kun huomaa, kuinka rivitaloyhtiössämme kaikki eivät joko välitä tai osaa edes lukea ohjeita, esim. jätepaperilaatikkoon työnnetään pahvia, maitopurkkeja yms. Biojätteisiin kuuluvat sipulinkuoret, kahvinsuodatinpussit yleisjätteisiin, pahvinkeräykseen kuuluvat pizzalaatikot samoin ! Ja näitä laatikoitahan kertyy viikonloppuisin melkoisesti, samoin kuin mäyräkoirankuoria... [NUT] Huomenna, kun on muutakin asiaa isännöitsijälle, ajattelin ehdottaa kertausharjoituksia kierrätyksen merkeissä.


Totta puhut Jaska! Tämä saa sappeni kiehumaan! Meidän pikkukylästämme siirrettiin jopa paperinkeräyslaatikko pois sivistyneempään kyläyhteisöön, koska jotkut ihmiset tunki sinne kaikkea mahdollista muovipusseissa! [:-//] Laatikon päällä oli selvät ohjeet, että paperi ja pahvi ja jopa muistutus, että ei muovipusseja tai muuta...äh! Pois oli vietävä, koska ihmiset eivät piittaa ohjeista.

Jaska, eikö teillä käy paperilaatikkoon pahvit? Onko niille oma paikka sitten? Entä maitopurkit? Porissa on jätepaperin tuotannon käsittelijänä Corenso Oy, joka mahdollistaa täällä sen, että voimme kerätä paperin ja pahvin lisäksi myös maitopurkit samaan laatikkoon. Niin ei taida olla missään muualla Suomessa?
Yleensä noiden taloyhtiöiden keräyspisteet on hyvin selkokieliset - onkin hyvin valitettavaa, että ihmiset ei perehdy asiaan kunnolla. Myönnän, että vähän perehtymistä se vaatii, mutta ei kohtuuttomasti. Ja vähemmän kuin haja-asutusalueilla, missä pitää itse kerätä omiin laatikoihin ja vielä toimittaa autolla eteenpäin. Näin meillä.
Ja ne mäyräkoirat ei kelpaa edes pahvijätteeseen vaan menee energiajätteeseen (jos sellainen on jo) tai sitten sekajätteeseen.
Jaska! Ilman muuta porukka kertauskurssille yhteisen edun nimissä! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Sus

  • Vieras
Vs: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!
« Vastaus #7 : 09.08.07 - klo:20:30 »

Mulle tuli mieleen että, kun olet siellä lastentarhassa työssä, naperoille pitäisi sanoittaa joku kiva "kierrätyslaulu", jota päiväkodissa sitten lauleltaisiin iloisina. Tyyliin "Minä ratsastan minä ratsastan tämän harteilla hummani valkean..." niin "Minä kierrätän minä kierrätän...". Vaikkapa.  [:-)] :-)) [:-)]

Mää kierrätän kyllä lähes kaiken. Kompostoin myös kaiken mahdollisen. Ainoa ongelma on nyt, että Kotka luopui energiajätteen keräämisestä, se oli täällä muutaman vuoden voimassa ja pakollista. Sit se loppui, en oikein tiedä miksi. Johonkin "kannattamattomuuteen" vetosivat. [:-I] "Kannattamatonta", siis KENEN ja MINKÄ kannalta? [:-I] Rahan? Ei se minusta ole kannattamatonta, vaikka maksaisikin RAHAA. Raha on numeroita... energia on energiaa...
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 675
  • Pori
Vs: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!
« Vastaus #8 : 09.08.07 - klo:20:32 »

Me keräämme kaikki maito-yms. tölkit ja viemme sinne marketin pihaan, koska pahvinkeräystä ei ole järjestetty pienehköön rivitaloyhtiöön. Pullot ja tölkit tietysti kauppaan takaisin, nehän ovat rahanarvoista tavaraa.

Sinulta tulikin jo vastaus samalla kun eka viestistäsi kyselin :-)) Hienosti homma sitten pyörii teillä ja puitteet kierrättämiseen on kunnossa ympäristössäsi. [KIPPIS]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!
« Vastaus #9 : 09.08.07 - klo:21:01 »

Meillä käy jäteauto 4 viikon välein.Anomalla saisi vielä pitmmäksikin ajaksi,mutta siihen ei sitten saisi laittaa biojätettä vahingossakaan.Meillä kuitenkin talvella laitetaan.
Kahden hengen taloudessa ei paljon jätettä tule,aina jää "pikku-Sulo" puolilleen,paitsi silloin,kun innostutaan siivoamaan nurkkia.   :-O
Kaikki kompostoitava kompostoidaan,paitsi siis talvella.
Ruoantähteiden hävittämisen hoitaa vanha uskollinen seropimme.
Lehdet viedään kauppareissulla keräykseen ja pullot tietysti kauppaan.
Paperiroskat,maitopurkit yms. poltetaan saunalla tai hellan pesässä.Käytän myös maitopurkkeja pakastusrasioina.
Patterit viedään myös niille varattuun pönttöön,joka on lehtipöntön vieressä.siinä on myös lasin ja metallikeräyspiste.Täytyy tunnustaa,että joskuns menee tonnikalapurkit jäteastiaan.   [:17]
Kirpparille tuee harvemmin vietyä,olen joskus vuokrannut pöydän,kun on ollut parempaa tavaraa.Rikkinäisiä trikoo yms. vaatteita käytämmme rätteinä autotallissa,ne tietysti sitten menee käytön jälkeen jäteastiaan.
Täällä on myös keräyspisteitä,johon voi viedä isompaa tavaraa.
Tällaisessa maalaistalossa jää vain liian herkästi rojut lojumaan,kun on tilaa.Meilläkin,kun jäi navetta tyhjilleen,on sinne kummasti kertynyt tarpeetonta tavaraa.   :-O
Kirjattu

mese

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 23 280
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!
« Vastaus #10 : 09.08.07 - klo:21:07 »

Minä huomasin keväällä, kun vuokrasimme entisen kotitalomme ja jouduimme "hiukan" viemään tavaraa pois sieltä, miten paljon roskaa ja tyhjää jätetavaraa voi keräytyä taloon. Iso kuorma-auton lava tuli täyteen "joutavaa" roinaa, jota en olis raaskinut pois heittää. Purkasin ja lastasin viikon verran. Eihän siitä mitään tullut. Lopulta velipoika lastasi kaikki ja vei pois. "Tuota minä voisin tarvita, ja tuota..." [:-DD]
Sitten tarkastelin "keräämiäni" hyviä tavaroita...tuolla ne lojuu säkeissä omassa varastossa nyt. Avaamattomina, odottaen sopivaa hetkeä. Tuskin niissä mitään tärkeää, käyttökelpoista tai arvokasta onkaan. Tunnearvoa senkin enemmän.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 675
  • Pori
Vs: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!
« Vastaus #11 : 09.08.07 - klo:21:16 »

Mulle tuli mieleen että, kun olet siellä lastentarhassa työssä, naperoille pitäisi sanoittaa joku kiva "kierrätyslaulu", jota päiväkodissa sitten lauleltaisiin iloisina. Tyyliin "Minä ratsastan minä ratsastan tämän harteilla hummani valkean..." niin "Minä kierrätän minä kierrätän...". Vaikkapa.  [:-)] :-)) [:-)]

Mää kierrätän kyllä lähes kaiken. Kompostoin myös kaiken mahdollisen. Ainoa ongelma on nyt, että Kotka luopui energiajätteen keräämisestä, se oli täällä muutaman vuoden voimassa ja pakollista. Sit se loppui, en oikein tiedä miksi. Johonkin "kannattamattomuuteen" vetosivat. [:-I] "Kannattamatonta", siis KENEN ja MINKÄ kannalta? [:-I] Rahan? Ei se minusta ole kannattamatonta, vaikka maksaisikin RAHAA. Raha on numeroita... energia on energiaa...


Jotain tuontapaisia juttuja olen miettinytkin, samoin lentäviä lauseita kuten : Roska päivässä tms. Niissä sanoma selvä ja laulun, leikin varjolla jää mieleen [:-)]

Harmi tuo takaisinveto tuossa energiajätteen keräyksessä [:-//] Tosi varmaan on, että toiminta takkuilee, eikä ole helppoa, mutta uskon, että siihen kuitenkin palataan varmasti! Harmi silti!
Meillä täällä Porissa taas energiajätteen keräykselle tulee jätehuoltomääräys yli 10 asukkaan kiinteistöille, mutta myös muita neuvotaan kyseiseen keräykseen. Määräys astuu voimaan jo marraskuussa. Hieno juttu!
Meillä on muuten mahtava uudistettu Kierrätyskeskus ja se on aika lähelläkin, vain n. 8 km [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Jaska

  • Vieras
Vs: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!
« Vastaus #12 : 09.08.07 - klo:21:22 »

Roska päivässä on koulussa mottoni ja pidän aina hirveän näyttävän metelin, kun poimin sen roskan ( = ne roskat ). Luokassani on harja ja sihveli sitä varten, jos joku sottaa, saa siivotakin ja joskus innostun ottamaan käytävältä oveni ulkopuolelta. Murkkuikäisethän ovat tunnetusti aika laiskoja roskakoriin osujia... [:-I]
Koulussamme on jätteiden lajittelu viety vieläkin pidemmälle: paperit lajitellaan, pahvit, biojätteet ja sekajäte joka luokassa. Toteutus ei vain aina onnistu: purkka EI OLE BIOJÄTETTÄ !  :-O
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 675
  • Pori
Vs: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!
« Vastaus #13 : 09.08.07 - klo:21:30 »

Roska päivässä on koulussa mottoni ja pidän aina hirveän näyttävän metelin, kun poimin sen roskan ( = ne roskat ). Luokassani on harja ja sihveli sitä varten, jos joku sottaa, saa siivotakin ja joskus innostun ottamaan käytävältä oveni ulkopuolelta. Murkkuikäisethän ovat tunnetusti aika laiskoja roskakoriin osujia... [:-I]
Koulussamme on jätteiden lajittelu viety vieläkin pidemmälle: paperit lajitellaan, pahvit, biojätteet ja sekajäte joka luokassa. Toteutus ei vain aina onnistu: purkka EI OLE BIOJÄTETTÄ !  :-O

Hieno juttu Jaska! [:-)] Teillä asiat hyvällä mallilla. Minäkään en ole ajatellut, mitä jätettä purukumi olisi...äkkiseltään olisin voinut luulla biojätteeksi, vaan sitten ilmeisesti onkin sekajätettä :-))
Kyllä minä uskon, että tämän päivän nuoret (suurin osa) kasvaa kierrättämisen tietoisuuteen, että se kuuluu osiaan kuten netit ja tietokoneet jne....
Vielä helpottaisi, kun se asenne lähtisi kotoa asti ja sitä tukisi niin päivähoito kuin koulut. [:-I]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

inke

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 6 037
  • Pohjanmaa
Vs: Kierrätän, kuljetan näin - ajatuksia kierrätyksestä!
« Vastaus #14 : 09.08.07 - klo:21:32 »

Mulla on taas sellainen periaate,että Älä roskaa ollenkaan.   [8-)]
Mulla on aina laukussa pussi roskien varalta,täällä maalla on niin harvassa roskiksia.Kesällä varsinkin tulee jätskipapereita.
Yleisiin tienvarsisiivoustalkoisiin en osallistu(en kykenisikään),kun täällä ainakin tietyt tyypit heittää aina roskat.Kaljapullot ja niiden pahvipäälliset heitellään autoista.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.282 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.