Mukavasti tullut monen pönttöläisen kiinnitettyä tällä viikolla huomiota ympäristöjuttuihin. Siis silleen tehostetusti. Suurin osa pönttöläisistä varmaan on sitä pohjimmiltaan, mutta että etteikö voisi tehdä vähän enemmän jokainen meistä - varmasti voi. Siksi tämä ketju
Itse olen nyt työpaikalla saanut sen kierrätystilan kuntoon. Muutama sopiva laatikko vielä osastoilta puuttuu, mihin sitä energiajätettä on tarkoitus kerätä. Tilauksessa ovat.
Lisäksi olen kysellyt sukulaismieheltä biokompostorin tarjoushintaa. Työporukasta useampi on sellaista hankkimassa ja uskon että lisää ostajia, kunhan saadaan hinta sopivaksi.
Biokompostorin osto tarkoittaa sitä, että alamme kerätä biojätettä läpi vuoden. Olen jättänyt talven keräämättä, nyt tein tämän päätöksen. Energiajätettä olen kerännyt hyvin säntillisesti, paremmin kuin ennen. Olen tutustunut myös paremmin noihin kierrätysmerkintöihin.
Tein myös päiväkotimme kierrätyksestä lapsillekin suunnitelmaa ja vähän aikuisillekin tehoiskua
Mahdollisesti minun ehdotuksesta voi edetä ehdotus energiajätteen keräämisen helpottamiseksi työpaikallamme virkamiestasolla..Mutta tämä vasta alkutekijöissä..
Kotona olen tehnyt tätä samaa opetustyötä!!! Eli nyt pitää niin Driverin kuin kolmen muunkin veijarin opetella laittamaan energiajäte oikeaan roskikseen!!!!! Käyttää vähemmän vettä, sammuttaa tarpeettomat vempaimet ja sähköt kun huoneessa ei olla!
Tuo Riston mainitsema veden kulutus ns. "kolahti". Siinä minulle parantamisen varaa. Opettaa ainakin jälkikasvulle suihkukäyttäytymistä.
Suihku on hieno asia, mutta kun vertaa sitä esim. mökkisaunaan, jossa padasta otetaan kuuma vesi ja saavista kylmä vesi ja pesuvälineenä on vati ja pesusieni - mitenvähällä vedellä tulisi toimeen itseään pestessä ja kuinka puhtoinen ja hyvä olo
Mutta nykyaikana tästä mallista on etäydytty, mikä ihan luonnollista. Mutta veden tarpeettomaan juoksettamiseen voi aina kiinnittää enemmän huomiota jokainen.
Roskien kerääminen ja haittakasvien perkaaminen ympäristöstä on hieno juttu, jota itsekin harrastan tarpeen tullen.
Täällä mailla ihmisillä on ikävä tapa tyhjentää esim mökkijätökset jonkun metsätien päähän
Eli joku pällinaama tulee omalta mökiltään ja tyhjentää rojunsa muutaman kilometrin päähän! Tälläinen kasa on ollut toista vuotta erään tien päässä. Kaamean näköinen
Sellainen tuoreen jutun jos näen ja löydän, niin pienen rikostutkinnan jälkeen saan mahdollisesti vinkkiä tekijästä, niin ilmoitus lähtee poliisille viimeistään siinä vaiheessa!
Sähkön kulutukseen on myös hyvä kiinnittää huomiota itse kunkin...
Ja Jaskalle tsemppiä kun jaksaa positiivisesti edistää ihmisten toimintatapojen ja piittaamattomuuden vähentämistä...
Kauppakassi...turhan usein se ylimääräinen kassi on muovikassi. No sentään se usein on oma muovikassi, joka ison kauppakassin sisällä on, mutta kuitenkin...
Kuulitte varmaan Afrikan muovikassi ongelmasta? Jos jollain taito laittaa linkki aiheesta niin kiva! Aika järkyttävää luettavaa..
Eli muovikassien käyttöä voi vähentää. Meillä ne toimii sekajätepussina roskiksen. Onko muita parempia vaihtoehtoja? Sellaisia mielelläni otan vastaan. Biojäte menee ilman pussia ja ylimääräiset pussit energiajätteeseen luonnollisesti.
Ja nuo paljon puhutut koirankakat...Fiksua ne on kerätä katujen ja yleisten teiden varsilta pois.
Ennen omakotitaloasumistamme asuimme rivitaloaueella ja minua ainakin masensi lukusat jätökset kävely- ja pyörätien varrella. Poikani alle 2 v oppi niitä sitten ihan itekseen nimeämään ja löytämään.
Hienoja asioita tullut esille. Jatketaan aiheesta tulevinakin viikkoina. Eli kun asiantynkää ja ympäristötekoja, laita ajatuksesi ja tekosesi luettavaksi. Kiitti kaikille kantaa ottaneille!