Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Viikon 34 ympäristöteko  (Luettu 1298 kertaa)

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 345
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #15 : 26.08.07 - klo:23:46 »

Mikä se on lämmin vesi, ainoa lämmin vesi löytyy saunan padasta jos sen lämmittää
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #16 : 26.08.07 - klo:23:49 »

Tuo Riston mainitsema veden kulutus ns. "kolahti". Siinä minulle parantamisen varaa. Opettaa ainakin jälkikasvulle suihkukäyttäytymistä.

Kun käy suihkussa, niin eihän siinä paljoa vettä mene. Ensin kastelee itsensä, noin litra tai pari vettä. Suihku kiinni, saippuoi ja pesee itsensä. Huuhteluun sitten menee vettä ehkä 5 litraa?
Toki pitkän tukan pesemiseen menee ainakin tuplaten vettä.
Siis meillä menee vettä yhteensä noin 15 litraa/henkilö saunassa käydessä.

Silloin, kun minä olin isännöitsijänä kahdessa taloyhtiössä, niin keskikulutus saunan pesuhuoneessa oli justiin taulukon mukainen, eli 28 litraa/henkilö. Tämän päivän keskilukemia en tiedä.

Samaisista taloyhtiöistä tiedän, että yhdellä pariskunnalla meni kuumaa vettä pikkasen vajaa 2 kuutiota/kk ja toisella pariskunnalla 32 kuutiota kuukaudessa kuumaa vettä. (Tiedän, kun olen laskuttanut ne vedet kuukausittain).  [:-I]


Juuri tätä tapaa ollaan nuorisolle opetettu. Eli suihku kiinni kun käyttää  saippuaa tai shampoota. Ei ole itsestään selvyys nuorisolle ainakaan. Itse teen juuri noin ja usein käytän vielä pesuvatiakin..
Mielenkiintoiset nuo mittarilukemat. Täytyy itsekin ottaa arvio meidän perheen kesken noin vaivihkaa ja esittää faktat. Hyvä vinkki! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Risto

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #17 : 26.08.07 - klo:23:49 »

Mikä se on lämmin vesi, ainoa lämmin vesi löytyy saunan padasta jos sen lämmittää

Monessa taloyhtiössä nykyään mitataan huoneistokohtaisesti erikseen kylmä vesi ja lämmin vesi ja niitten mukaan tulee vesimaksu kunkin osakkeen omistajan maksettavaksi.  [:-I]
Kirjattu

Kaarin

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 20 286
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #18 : 27.08.07 - klo:00:00 »

Tää nyt ei ole ajankohtainen teko, mut kerron kuitenkin.
Roskaamisesta.  Tytön ollessa pikkuinen, pudotti karkkipaperin kohdalle, jossa karkin aukaisi.
Palattiin takaisin ja käskin ottamaan paperin/roskan maasta pois ja viemään roskikseen.
Eipä tästä kauaa ole, kun kertoi, et epäilee siitä jääneen, ettei voi heittää mitään maahan.  [:-)]
Aattelin, et olinko liian ankara, kun vaadin, mut hyvällä tyttö mua muistaa. [:-)] [:-)]
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #19 : 27.08.07 - klo:00:05 »

Et ollut. Kyllä nuo jutut ihan kotoa lähtee. Malli ja tapojen opettaminen. Mun äiti kasvatti minua samoin. Hän kunnioittaa luontoa ja kyllä se varmaan ihan tiedostamattakin tarttui mukaan [:-)]
Lapset on ajattelemattomia ja vaikka jossain iässä järjettömyyttään roskaavatkin, uskon että se opetettu asia nousee pintaan ennemmin tai myöhemmin. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #20 : 27.08.07 - klo:01:09 »

Jos vaikka jotakin:
Kyllä puhtaanveden tuleminen kraanasta on niin hieno juttu että ei sitä voi turhaan haaskata viemäristöön ja siksi esim. kun alkaa tiskaamaan tule kylmää vettä kraanasta noin 5 litraa ennen kuuman veden tuloa ja se kylmä vesi tulee otettua muoviämpäriin talteen ja vietyä pesuhuoneen pataan.
Saunapäivinä aina myös lämmitetään vettä padassa ja käytetään pesuvatia pesemiseen ja suihkua vain huuhtelemiseen ja
jos käy vain suihkussa niin tosiaan ensin vain kastelu ja suihku kiinni ja sitten saippuointi ja huuhtelu.

Sähköä myös koitetaan säästellä ja energia lamppuja tulee käytettyä mahdollisimman monessa paikassa ja yösähköä hyödynnetään monessa esim. pyykkikoneen käytössä ja puilla lämmitetään niinpaljon kuin madollista ja puuhellaa käytetään ilmojen viilennyttyä.

Kaupassa käydessä on aina kauppakopassa mukana lisäksi kangaskasseja, eikä siellä kaupassa tule käyty kuin 2 kertaa viikossa ja tarkkaan harkiten aina tehdään ostokset ettei turhaan tule kaikenlaisia pakkauskääreitä kotiin viemisinä.
Kompostoidaan niinpaljon kuin mahdollista kahdessa lämpökompostorissa.
Kirjattu

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #21 : 27.08.07 - klo:01:23 »

Hyvin samoilla linjoilla noissa säästöjutuissa ollaan meilläkin.
Suihkussa säästäen, ylimmääräiset valot aina sammutetaan.
Lisäksi roskaamisessa minulla on samanlainen "takaraivoon" tarttunut tunne
etten missään tapauksessa voi heittää mitään roskaa kadulle tai yleensä luontoon.
En muista opettiko äitini minulle sen vai mistä tuo on päähäni iskostunut.
Saman olen opettanut lapsilleni.
  Meillä on aina kauppakassit mukana kun menemme ostoksille.
Onnikoirun kakit siivoamme aina. Niihin käytän esim. leipäpusseja yms. käytettyjä pusseja
jotka muutenkin menevät kaatopaikalle.
   Ruokakaupassa pyrimme käymään kerran viikossa. Säästyy polttoainetta sekä rahaa  [:-)] .
Mahtaako se olla ympäristötekoja kun pienin rahalahjoituksin autan WWF:ää  [:-I]
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #22 : 27.08.07 - klo:12:01 »

Tuosta sähkön säästämisestä tuli taas yksi ääripää mieleen.
Kaveri perheineen,pienten lasten kanssa muutti anoppinsa kanssa samaan omakotitaloon asumaan.

Pitkät pimeät käytävät on heillä sa kaveri sanoi että anoppi kävelee perässä sammuttelemassa valoja vaikka tietää että toinen tulee heti kohta takaisin päin kun on vienyt esim lapset omiin huoneisiinsa.
Ja kiva sitä on sitten pilkko pimeässä itseänsä kolhia kun tulee takaisin.
Ja lapsillekkin voi sattua vaikka mitä vahinkoja.
Että rajansa kaikella.
Aina löytyy niitä ääripäitäkin.

Kyllä meilläkin sammutellaan turhia valoja jos tietää ettei ihan heti johonkin huoneeseen mene uudelleen.

Tietokoneet,telkkari ym sammutetaan aina kokonaan eikä jätetä valmiustilaan.
Mulle oli ihan uusi juttu että jos kännykän laturin jättää pistorasiaan ilman kännykkää niin sekin kuluttaa jonkun verran sähköä.

Juomatta jääneet vedet,teen,-perunoiden keittovedet ym menee kukkien kasteluun.
Talvella voi sulattaa luntakin sisäkukkien kasteluun.
Siis jos on paljon kukkia niinkuin meillä.
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #23 : 27.08.07 - klo:12:11 »

Mä oon muutes lapsena kuullut sellaisen jutun - en tiedä onko tää totta vai urbaanilegendaa - mutta että valon SYTYTTÄMINEN vie sähköä yhtä paljon kuin lampun palaminen 15 minuuttia. Että jotta, jos koko ajan räpsii valoja pois eestaas, niin se ei säästä sähköä vaan vie sitä... [:-I]
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #24 : 27.08.07 - klo:12:15 »

Meillä viikon 34 ympäristöteko oli vanhan liiterin siivouksen tekeminen lajitellen. Olisi ollut helppoa tai ainakin helpompaa mättää kaikki säkkiin vaan, mutta niin vaan meni melkein niin kuin luonnostaan metalliromu omaan astiaansa, sähköromu omaansa, poltettavat puut omaansa. Jopa vanhat käyttämättä jääneet bambusoihdut, joille meillä ei ole käyttöä, päätyivät takkaan palamaan ja metallinen säiliöosa metallinkeräykseen.

Oli muuten mielenkiintoinen projekti tuo liiterinraivaus. Kierrätystä vanhaan malliin. Iloisia ja vähemmän iloisia jälleennäkemisiä. Liiteri kuului aikaisemmin isälleni ja hänpä oli sinne sitten vienyt kaiken, mikä huushollista jäi ylimääräiseksi. Sieltä tuli vastaan vuonna -76 virattomaksi jäänyt kirjahylly (polttopuukuntoisena), sukulaisten vanhoja keittiökaappeja (polttopuukuntoisena nekin) ja niin linttaan astuttuja kenkiä, että ei ole muuten tosikaan. Ehkä hän oli ajatellut tarvita niitä vielä.

Oli mukaviakin tavaroita. Löytyi mummon vanha lampunvarjostin, ihania vanhan ajan peltikanistereita, työkaluja. Ne siistitään ja laitetaan seinälle koristeeksi.

Toinen ympäristöteko oli jättiukonputken häätäminen nurkista. Ei tosin kovin ympäristöystävällisellä konstilla, mutta kun sitä on mahdoton hävittää ilman myrkkyä. Liki kymmenen vuotta täällä kotinurkissa yritin ilman kunnon myrkkyjä ja aina vain jättiukonputki nousi entistä ehompana. Pidän tärkeämpänä saada estettyä tuon suomen luontoon kuulumattoman kasvin holtiton leviäminen. Sitä paitsi  pihapiirissä se on vaarallinen, koska sen sisältämä neste aiheuttaa auringonvalon kanssa yhdessä palovammojen kaltaisia kipeitä läiskiä iholle.

Nyt alkavalla viikolla voisi tehdä Hannun esimerkkiä noudattaen kierroksen mahdollisten kukkapenkistä karanneiden jättipalsameiden kitkemiseksi. Sitä on meillä siis kukkapenkissä ihan tarkoituksella, mutta en päästä sitä leviämään siitä pois. Joka kesä kierrellään tontin ympäristö moneen kertaan ja kitketään karkulaiset. Monin paikoin tuo on päässyt leviämään aivan mahdottomasti.

Sähkönkulutuksesta. Sitä kuluu meillä varmasti aika tavalla, eikä valoja tule sammuteltua ehkä riittävänkään usein. Sellaista kokoaikaista valojen päälle ja pois räpsyttelyä meillä ei ihan tietoisesti harrasteta, mutta toki valot sammutetaan jos jossain huoneessa ei olla pidempään aikaan. Toisaalta mökillä meillä ei ole sähköjä lainkaan, joten siellä sitä ainakaan ei kulu. Ladattavat ledilamput on valonlähteenä, joten lampun lataaminen kaiketi vähän kuluttaa. Toisaalta ollaan siellä melko vähillä valoilla kaiken kaikkiaan. Hämärässä on mukavaa ja otsalampun valossa voi tehdä tarkemmat hommat.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

emo

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #25 : 27.08.07 - klo:12:24 »

Leipäpussien  ym käyttö koirankakkojen siivoamisessa on sinänsä hyvä idea,mutta ne koirankakat vaan ei silloin maadu siellä pussissa.

Näiden maatuvien koirankakka pussien tekemiseen ja kuljettamiseen kauppoihin taas menee hurjasti energiaa,bensaa ym.

Mä en ikinä osta kaupasta muovisia pakastuspusseja vaan käytän kaupan leipäpusseja tai muun käsitiskin ohessa pesen vanhat pakastuspussit uudelleen ja käytän niin kauan kun ehjiä ovat.
Tai pakastusrasioita sitten.
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #26 : 27.08.07 - klo:12:33 »

Täällä Lahdessa energiajäte on kerätty talteen jo monta vuotta. Energiajätteeseen ei saa kuitenkaan laittaa kovin likaista jätettä ja esimerkikisi marinoidut broilerijutut on pakattu sellaisiin muovipakkauksiin jotka sopisivat energiajätteeseen, mutta ennenkuin ne voi sinne laittaa, ne täytyy ns. tiskata. Ja siinä taas tuhlaantuu puhdasta vettä. Jotenkin tuntuu ristiriitaiselta että haluaa kerätä muovit oikeaan paikkaan mutta sitten taas tuhlaa vettä roskien huuhtelemiseen.

Tänne töihin en koskaan osta mitään muistilehtiöitä tms. vaan käytän muistilappuina postissa tulevia mainos- ja tarjouskirjeitä joissa on toinen puoli tekstitön. A4- kokoiset leikkaan 4 osaan, myös kirjekuoret voi saksia pienemmiksi ja käyttää niitä muistilappuina.

Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Sus

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #27 : 27.08.07 - klo:12:34 »

Koirankakkapussejahan vois askarrella käsin sanomalehtipaperista. [:66] (Paraskin puhuja, kun ittellä ei oo nyt koiraa...) Mut se ois kivaa puhdetyötä talven kylminä iltoina, varsinnii, jos omistaa vaikkapa neljä koiraa. Jos niistä jokainen tekisi vaikka yhden kakan päivässä, se tarkoittaisi "vain" 1460 pussia vuodessa. Tosin voi joku kakata kaksikin kertaa... :-))
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #28 : 27.08.07 - klo:12:47 »

Aika mieletöntä tämä nykyajan pakkaaminen, jäte vie enemmän tilaa, kuin ostettu tavara.

Sänky purettu paketista, osat saa odottaa kokoamista, aivot askaroi   [:66]

ja pakkaustarvikkeet lajiteltu hyötykäyttöön:
- pahveista rakentuu myöhemmin suuri "maja" tms. kaksinkertainen kattolevykin tuli mukana  [:-I]
- muovit odottaa ensi kevään kasvukautta
- styroxin paloille ei vielä järjellistä käyttöä, ehkä jotain....korokkeita....keväällä

Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #29 : 27.08.07 - klo:13:06 »

Samaa mieltä Pihalintu. Itse olen tuskaillut ihan tavallisten ruoka-aineiden monikerroksisia pakkauksia.
On muovia ja päällä pahvia. Kun se pelkkä muovikin riittäisi.
Niistä pakkauksista tuleekin kasoittain jätettä.
Aiemmin täällä Kotkassa oli energiajätekeräys, nyt jokin aika sitten lopetettiin  [:-//]
Myöskin maito- ja mehupurkkien kierrätysastioita on vähennetty. Energiaa sekin vie jos niitä alkaa kaupungin toiselle puolelle kuskaamaan  [:-I]
Täytyy sanoa että kiukuttaa.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.111 sekunnissa. 18 kyselyä tietokannasta.