Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Viikon 34 ympäristöteko  (Luettu 1295 kertaa)

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #30 : 27.08.07 - klo:13:49 »

Samaa mieltä Muru. Noita elintarvikkeiden muovipakkauksia, niitä riittää. Ennen niitä pakkasi jou ihminen kaupassa, nyt koneet ja kaikkea kyörätään paikasta toiseen.
Kuka tietää  - viedäänkö elintarvikkeet myyntipäivän vanhetessa kaatopaikalle pakkauksissaan?
[?] kukahan niitä purkaisi  [?]

Lihapakkausten muovirasioita käytän mircossa suojina ja pikkurompeiden keräilyyn/siirtelyyn. Broilerien rasiat  sekajätteeseen  [:-(]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Rouva Hömötiainen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 645
  • Tallinn, Estonia
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #31 : 27.08.07 - klo:14:27 »

Meilläkin tehtiin ympäristöteko. Se mokoma hopeapaju kun jouduttiin kaatamaan. Kaikki oksat karsittiin, hyvät oksat talteen ja lehdet ja risut odottavat silppuamista.
Paksuista rungoista tehdään jotain kivaa pihalle.

Ja sitten: ne rungot - siis miten se nyt onkaan - siis riisuttiin! Se kuori otettiin talteen. Ja arvatkaas mitä niistä kauniista kuorenpalasista tulee!

Niistä tulee meidän pihalle kylttejä:
"Kissanpiiskaajan kuja, Hupila, Rytyrinne, Mennikäisten maja, Kiinan muuri, Salainen Puutarha" ja silleen.

Olen pitkään miettinyt halpaa ja tyyliin sopivaa kylttijuttua - nyt se tuli aivan ilmaiseksi!
 [:-)]
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #32 : 27.08.07 - klo:16:24 »

[?] kukahan niitä purkaisi  [?]

Sinne menevät pakkauksineen kaikkineen. Siis jos joku roskisdyykkari ei ehdi napata niitä ensin. Siitä on kehkeytymässä ihan oma uudenlainen juttunsa. Ei enää pelkästään köyhien äärimmäinen keino pysyä hengissä. Tunnenkin erään alan harrastajan  [:-)]
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

emo

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #33 : 27.08.07 - klo:18:31 »

Mä en ole oikein ikinä innostunut syksyn ja talven pimeillä ripustelemaan mitään ulko ja jouluvaloja.
Sisällä saattaa ehkä yksi tai kaksi olla,mutta sitten ei tarvitse niin muita valoja käyttääkkään.
Ulkonakin joinain vuosina yksi.
Sähköä nekin vie vaikkakin vähän ja valosaastetta tulee.
Jos on oikein valoinen piha yölläkin niin ei villieläimet uskalla tulla pihalle.
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #34 : 27.08.07 - klo:19:10 »

Tuosta sähkön säästämisestä tuli taas yksi ääripää mieleen.
Kaveri perheineen,pienten lasten kanssa muutti anoppinsa kanssa samaan omakotitaloon asumaan.

Pitkät pimeät käytävät on heillä sa kaveri sanoi että anoppi kävelee perässä sammuttelemassa valoja vaikka tietää että toinen tulee heti kohta takaisin päin kun on vienyt esim lapset omiin huoneisiinsa.
Ja kiva sitä on sitten pilkko pimeässä itseänsä kolhia kun tulee takaisin.
Ja lapsillekkin voi sattua vaikka mitä vahinkoja.
Että rajansa kaikella.
Aina löytyy niitä ääripäitäkin.

Parus vastaa:
Joo, ei mitään järkeä tuossa touhussa. Ainakin loisteputkivalaisimissa pätee se sääntö, että jatkuva sammuttelu kuluttaa enemmän kuin se, että pitää koko päivän päällä! Myös liiallinen hehkulamppujen sammuttelu ja sytyttely kuluttavaa lampulle. Meiillä sammutetaan valot vain kun poistutaan (se viimeinen) huoneesta ja sinne ei olla kenties enää menossa. Työpaikallamme loistoputkella valaistu wc palaa tuon työpäivän. Sen verran trafiikkia, että päivän päätteeksi vasta sammutetaan [:-)]


Kyllä meilläkin sammutellaan turhia valoja jos tietää ettei ihan heti johonkin huoneeseen mene uudelleen.

Tietokoneet,telkkari ym sammutetaan aina kokonaan eikä jätetä valmiustilaan.
Mulle oli ihan uusi juttu että jos kännykän laturin jättää pistorasiaan ilman kännykkää niin sekin kuluttaa jonkun verran sähköä.

Juomatta jääneet vedet,teen,-perunoiden keittovedet ym menee kukkien kasteluun.
Talvella voi sulattaa luntakin sisäkukkien kasteluun.
Siis jos on paljon kukkia niinkuin meillä.
Parus vastaa:

Tuota lunta en olekaan ajatellut, että voi periaatteessa  hyödyntää kukille. [?]
« Viimeksi muokattu: 27.08.07 - klo:19:12 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #35 : 27.08.07 - klo:19:14 »

Mä oon muutes lapsena kuullut sellaisen jutun - en tiedä onko tää totta vai urbaanilegendaa - mutta että valon SYTYTTÄMINEN vie sähköä yhtä paljon kuin lampun palaminen 15 minuuttia. Että jotta, jos koko ajan räpsii valoja pois eestaas, niin se ei säästä sähköä vaan vie sitä... [:-I]


Pitää paikkansa ainakin loisteputkien osalta. Driver tietäisi enemmän mut ei ole nyt paikalla. Pitää jutella..
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #36 : 27.08.07 - klo:19:35 »

Täällä Lahdessa energiajäte on kerätty talteen jo monta vuotta. Energiajätteeseen ei saa kuitenkaan laittaa kovin likaista jätettä ja esimerkikisi marinoidut broilerijutut on pakattu sellaisiin muovipakkauksiin jotka sopisivat energiajätteeseen, mutta ennenkuin ne voi sinne laittaa, ne täytyy ns. tiskata. Ja siinä taas tuhlaantuu puhdasta vettä. Jotenkin tuntuu ristiriitaiselta että haluaa kerätä muovit oikeaan paikkaan mutta sitten taas tuhlaa vettä roskien huuhtelemiseen.


Parus:
Lahdessa ollaan jo pitkällä energiajätteen kierrätyksessä. Hienoa! Kyllä muut kaupunkit, kunnat ym tulee perässä, mutta vielä ollaan monessa paikassa lasten kengissä. Uskon että asia tulee etenemään ja joku väläytti, että energiajätteestä tullaan joskus vielä jopa maksamaan... [:-I] No, minulle riittäisi, se että siitä ei tarvitsisi kenenkään maksaa kun vie energiajätteensä! Täällä Kierrätyskeskus perii pienestä erästä energiajätettä 5€, mutta pari kauppakeskusta kierrättää sitä ilmaiseksi! Me viemme sinne. Nyt täällä tulee marraskuussa velvoite yli 10 asukkaan kiinteistöille kerätä energiajätteensä ja muillekin sitä suunnitellaan ja siihen kannustetaan. Toivotaan lähivuosina kaupungilta siihen resursseja, että energiajätteen kerääminen helpottuu entisestään.

Aivan konkreettisesti mulle on auennut silmät näkemään, miten tärkeää on juuri energiajätteen keräys. Se määrä mikä täyttää kaatopaikat sukupolvilta toisille saadaan nyt lämmön ja energian tuotantoon. Siellä kaatopaikalla ei muutama koirankakkapussi tai muovipakkaus ole mitään, kun ihmiset kierrättäisi tuon suurimman osan vastaedes. Jätevuori, se todella hitaasti poistuva vähenee merkittävästi.

Kaikki muovituotteet ja pakkaukset ei käy energiajätekeräykseen! Eli kierrätyskolmion numerot 3 ja 7 kuuluu sekajätteeseen (mm ne broilerpakkaukset). Kannattaa tarkistaa, pian ne oppii tunnistamaan. Esim nakkipaketit, jotkut leikerasiat kuuluvat sekajätteeseen.
Minä en ole kokenut ongelmana esim hedelmä, pizza, jauheliha tms pakkausten pesua. Huuhtaisen ne viimeiseksi tiskivedessä ja annan kuivahtaa. Energiajäte ei saa sisältää elintarvikejäämiä, mutta mitään superpuhtaita niiden ei tarvi olla.

Tiina:
Tänne töihin en koskaan osta mitään muistilehtiöitä tms. vaan käytän muistilappuina postissa tulevia mainos- ja tarjouskirjeitä joissa on toinen puoli tekstitön. A4- kokoiset leikkaan 4 osaan, myös kirjekuoret voi saksia pienemmiksi ja käyttää niitä muistilappuina.

Parus:
Samoin teemme töissä. No on meillä jotain liimattaviakin muistilehtiöitä, mutta niiden käyttöä on järkevästi rajoitettu.

Mielenkiintoista keskustelua ja ajatuksia! [:-)]

Ps. Sorry, en osaa (aina) lainata noita viestejä oikein.. [:17]


« Viimeksi muokattu: 27.08.07 - klo:19:37 kirjoittanut Parus Major »
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Risto

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #37 : 27.08.07 - klo:19:44 »

Hei, tuota lunta ei kannata sulattaa. Siihen menee liian paljon energiaa.  [:-I]
Kirjattu

emo

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #38 : 27.08.07 - klo:20:36 »

Siihen lumen sulattamiseen mitään energiaa mene kun ottaa kasan lunta kastelukannuun ja tuo sisälle sulamaan ja lämpenemään.
Päivän pari kun siinä huoneenlämmössä on niin varmasti lämmintä ja hyvää kasteluvettä.
Ei sitä missään kattilassa kannatakkaan ruveta sulattamaan tai sellaisenaan lykätä kukan juurelle,paleltuvat vielä muuten.

Ellei sitten kukkien kastelijalta kulu sitä energiaa mikä taas on pelkästään ihan hyvä.
« Viimeksi muokattu: 27.08.07 - klo:20:47 kirjoittanut emo »
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #39 : 27.08.07 - klo:20:56 »

Jos Risto aatteli, että lihasenergiaa, kun pitää lapioida saavillinen lunta sisälle sulamaan? [:-DD]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

emo

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #40 : 27.08.07 - klo:21:10 »

 :-))

Mä en itse ole vielä tota lumijuttua kokeillut mutta alkaa tuo kukka määrä siihen malliin kasvamaan.
Kesän kun ovat pihalla olleet ja sadevedellä kastellut.
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #41 : 27.08.07 - klo:21:17 »

[KIPPIS]  Tää on maan mainio ketju  [KIPPIS]  
Paljon on tuttua hyvää asiaa, tuleepa näin mukavasti kerrattua.

Hömikselläkin tulossa hienot kyltit  [:-)]

Ulkojouluvalot jää täälläkin ripustelematta, joku kynttelikkö voi palaa ikkunalla. Se toimiikin sitten Joulunaikaan yleisvalaisimena, hämärä rauhoittaa.  

 :-))  Lunta tupaan   :-))     no ainakin silloin, jos paistaa jotain uunissa.

Tänään ostin muistikortin ja sen pakkaus oli varmaan 20 x suurempi kuin itse tuote  [:-(]


Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #42 : 27.08.07 - klo:21:22 »

:-))

Mä en itse ole vielä tota lumijuttua kokeillut mutta alkaa tuo kukka määrä siihen malliin kasvamaan.
Kesän kun ovat pihalla olleet ja sadevedellä kastellut.

Olisi kiva kuulla muiden mielipiteitä asiasta. Minä jotenkin muistin, etä sisäkukille suositeltaisiin paremmin kraanavettä, mutta voiko se pitää paikkaansa? Joskus olen kastellut sisäkukkia (aika runsaasti myös viherkasveja) sadevedellä, mutta aina olen miettinyt, että sopiiko varmasti [:-I]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #43 : 27.08.07 - klo:21:28 »

Niin ja kaikkia tikkuja ja keppejä tulee käytettyä, jos ei ihan tienniminä niin tukikeppeinä, pajukehikoissa yms.
Hyvä idea Hömikseltä :-)) Kaikkea kivaa sitä ihminen voi keksiä!

Täytyy sanoa, että täällä maaseudun rauhassa ja pimeässä, rakastan jouluvaloja! Siis kohtuullisesti käytettynä niin sisällä ja ulkona. Ulkona meillä palaa pimeimmät kuukaudet läpeensä valosarja, joissain on ajastin, mutta ei kaikessa. Sähkönkulutun näihin on pieni. Täytyy Driveria haastatella aiheesta, ollaan siitä juteltu ja lopputuloksena oli, että hyvällä omatunnolla niitä voi poltella.
Kunhan ukkokulta ehtii, niin saa luvan laittaa tähän ketjuun jotain faktoja eri vempainten sähkönkulutuksista [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

emo

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #44 : 27.08.07 - klo:21:28 »

En tiedä mikä ois sitten parasta vettä sisäkasvien kasteluun.

Mulla ainakin on ollut muutamana kesänä kaikki sisäkasvit keväästä syksyyn pihalla ja ihan sadevedellä kaikki kastellut.
Hyvin ainakin voivat vielä.

Mutta áinakin noi teen keittovedet ja juomatta jääneet vedet voi käyttää kukille.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.527 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.