Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Viikon 34 ympäristöteko  (Luettu 1297 kertaa)

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #45 : 27.08.07 - klo:21:42 »

Nuukuus on verissä, vai onko järkevyyttä  vai ympäristöteko [:-)]

Olen ommellut kymmeniä kasseja itselle ja tutuille kauppa ym. kasseiksi. Muovikasseja pidän jopa rumina enkä halua mainostaa mitään firmaa.
Sirpaleita kerään aina kun niitä silmiin sattuu, välillä jää se koiran kasa sinne penkkaan, kun pussissa on jo sirpaleita.
Niin sillä aina taskussa on pussi, se käytetty leipä tai hedelmäpussi.
Olen kyllä miettinyt ommella myös hedelmäpusseja, vielä harkinnassa.
Helppo kuitenkin toteuttaa vaikkapa vanhasta valoverhosta.
Kierrätystä olen myös harrastanut aina.
Jokaisen uuden tavaran ostamatta jättäminen on ympäristöteko jota yritän harrastaa.
Kompostoinut olen niin kauan kuin muistan.
Sammutan kaikista laitteista virran kun en käytä, en harrasta valmiustiloja.
Laturit irrotan käytön jälkeen pistorasiasta.
Tv ja tietokone on auki vain kun katselen tai käytän niitä.
Tuleepa tästä pitkä itsekehu  [:-DD]
Olen myös yrittänyt opettaa lapselleni esimerkin voimin ja siinä onnistunutkin.
Tekee aina täyden uunillisen ruokaakin, että riittää äidillekin  [:-)]



Kirjattu

Motteri

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 897
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #46 : 27.08.07 - klo:21:49 »

Parus Major, kyllä se sadevesi on kaikkeen hyvää, pehmeämpää kuin kraanavesi.
Tosin voihan siinä olla saasteita, mutta silti....
Turhaan sitä juomavettä muutenkin tuhlataan toisarvoiseen asiaan.


Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #47 : 27.08.07 - klo:22:02 »

Ok hyvä tietää. Muut ylijäämävedet tuleekin aina lorautettua kukille, siis kraanasta.

Varpusella oli kyllä huikea lista. Se edustaa varmasti sinun elämäntapaasi, siis on verissäsi ja pehmeät arvot kunniassa. Ei se ole itsekehua [:-)]
Kenenkään ei kuitenkaan pidä tuntea pistoa omassatunnossaan...ei ihan tuohon en pysty minäkään.
Myönnän itselleni materialistisia nautintoja mm. [:-I] Paljon löydän kuitenkin samoja tapoja toimia kuin Varpunen. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

-muru-

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 7 768
  • Kotka
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #48 : 27.08.07 - klo:22:13 »

Ihan harmittamaan pistää kun luin että esim. Lahdessa kerätään energiajäte.
Niinhän se kerättiin usean vuoden ajan täällä Kotkassakin. Kotka oli oikein edelläkävijä  [:-I]
Mutta mitäs sitten tapahtuikaan.
Eivät saaneet kuulemma polttolaitosta toimimaan tms. ja koko homma kuivui kasaan.
Silloin kun homma aloitettiin, kaupunki järjesti tiedotustilaisuuksia ympäri kaupunkia.
Koteihin jaettiin ohjekirjaset jossa oli juuri noita muovien numerokoodeja ja luettelot mitä voi laittaa
energiajäte (oranssiin) pussiin.
Ja vihdoin, kun ihmiset olivat oppineet kunnolla lajittelemaan. . . . .hupssss. . . . . kaikki
pussit menevätkin ihan  suoraan kaatopaikalle. Kun ei siis ole energiajätteen käyttäjää.

   Nyt on kyllä aloitettu kompostijätteen keräily jo kerrostaloissa.
Meillä komposti on ollut niin kauan kun olen omakotitalossa asunut.
    Toivotaan että Kotkakin vielä löytää paikan minne energiajätteensä veisi.
JOS nyt ihmiset saa uudelleen motivoitua hommaan.
 
Kirjattu

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #49 : 27.08.07 - klo:22:23 »

Takapakki on harmittavaa [:-/]. Mutta onhan se melkoinen prosessi saada tuollainen homma pyörimään järkevästi. Onneksi tekniikka ja osaaminen kehittyy koko ajan. Turussa on ollut vastaava juttu, mitä kuulopuheisiin uskomista. Tosi kurjaa, se vie kyllä pohjaa pois asiasta.
Muuten meillä ei taida olla olla ketään Turusta täällä kirjoittelemassa? Tuli mieleen [:-I]

Kirjattu
- tartu hetkeen -

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #50 : 27.08.07 - klo:22:30 »

ullulta myös mielenkiintoinen ympäristötekonen jos toinenkin.  [:-)]
Olen nähnyt vastaavia "liitereitä" ja ei voi kun ihmetellä miten sitä roinaa, kaikkea kerääntyy nurkkiin.
Se on kova homma siivota ja varsinkin lajitella. Huh!

Ikäviä nuo myrkkykasvit, sitkeitä ovat. Toivotaan, että talttuvat. Ne valtaa kaiken lisäksi luonnonkasveilta tilaa.

Nyt eräänlainen ympäristöteko kun laitan tämän kiinni ja menen nukkumaan kevyen suihkun kautta! [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Risto

  • Vieras
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #51 : 28.08.07 - klo:05:33 »

Jos Risto aatteli, että lihasenergiaa, kun pitää lapioida saavillinen lunta sisälle sulamaan? [:-DD]

Enpä ajatellut lihasenergiaa, vaan ihan sitä, että sitä huonetta joutuu lämmittämään kuitenkin enempi, kun siellä on sitä lunta sulamassa. Lumen sulattaminen vie siellä honeessa olevaa lämpöä ja sitten joutuu lämmittämään enemmän.
Siis, lumen sulattaminen ei kannata energiataloudellisesti. Paljon halvemmaksi tulee laskea se vesi kraanasta.  [:-)]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #52 : 28.08.07 - klo:10:57 »

Tässä tietoa mikä kelpaa energiajätteeseen ja tietoa muutenkin jätteiden lajittelusta.

Minusta kyllä esimerkiksi nuo muoviset broileripakkaukset kelpaa energiajätteeseen kunhan ne vaan huuhtelee puhtaiksi marinadeista.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

hippiäinen

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 419
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #53 : 28.08.07 - klo:14:11 »

Olipa Tiinalta hyvä ja mielenkiintoinenlinkki jätteiden lajittelusta   [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #54 : 28.08.07 - klo:14:46 »

Tosiaan hyvä linkki Tiinalta.
Olkoon seuraava ympäristötekoni selvittää löytyykö täältä jonkun kaupan takapihalta energiajätepiste  [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Parus Major

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 668
  • Pori
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #55 : 29.08.07 - klo:14:54 »

Tässä tietoa mikä kelpaa energiajätteeseen ja tietoa muutenkin jätteiden lajittelusta.

Minusta kyllä esimerkiksi nuo muoviset broileripakkaukset kelpaa energiajätteeseen kunhan ne vaan huuhtelee puhtaiksi marinadeista.


Kaikki pakkaukset ei kelpaa. Silloin niissä on tuo ympäristömerkki 7, eli ne kuuluu sekajätteeseen. Meillä oli juuri marinoituja broilerfileitä ja niissä tuo 7. Samoin joku leikekin meillä juuri oli, sellaisessa muovipakkauksessa. Siinä oli 7, eli mateliaalissa on sitten jotain sellaista sekoitetta mitä ei suositella energiakeräykseen. Mutta kaikki styroxsiset liha ym pakkaukset käy energiajätteeseen kunhan ne saa puhtaaksi elintarvikejäämistä. Ja suurin osa elintarvikepakkauksista on sellaisia mitkä kuuluu energiajätteeseen - onneksi [:-)]

Tiinan laittama linkki on hyvä. Eri kunnilla/kaupungeilla on vähän jotain eroa, miten pystyvät mitäkin kierrättämään. Esim täällä Porissa pystytään maitopurkit keräämään samaan paperin kanssa. Ilmeisesti ei kaikissa paikoissa onnistu?

Myös tärkeää huomioida noista kierrätysmerkin numeroista tuon 3. Se on merkki PVC:tä ja ei kuulu kierrätykseen. Kun muistaa 3 ja 7 niin pääsee jo aika pitkälle [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #56 : 29.08.07 - klo:15:25 »

Mua rupesi nyt vaivaamaan toi 7 numerolla merkitty muovi, että saako sitä laittaa energiajätteeseen vai ei. Mulla on täällä töissä kinkkusiivupaketti A...a merkkisestä firmasta ja sen merkissä on 7 ja alla PET/PE. Firman nettisivuilta löytyy sellainen vastaus että ainoastaan 7/O merkitty muovi ei kelpaa energiajätteeseen, kaikki muu 7 merkitty kelpaa.
En halua olla mikään pilkunviilaaja tässä asiassa, mutta tämä on aika merkittävä asia koska ainakin meidän huushollissa noita broileri/kinkku/juusto/ym.pakkauksia kertyy aika paljon.  [:-)]

Eilen jo huomasin seuraavani entistä tarkemmin toimiani jätteenlajittelussa ja veden kulutuksessa. Joten ainakin siinä mielessä nämä keskustelut on hyviä, että sitä voi aina parantaa käytöstään kierrätysasioissa. Vaikka minäkin olen jo tähän asti ollut mielestäni aika esimerkillinen, niin kuitenkin sitä huomaa että jotain parannettavaa aina löytyy.  [:-)]

« Viimeksi muokattu: 29.08.07 - klo:15:35 kirjoittanut Tiina »
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #57 : 29.08.07 - klo:16:22 »

 :-O No huh..nyt menin minäkin jääkaapille ja katsoin leikkelerasian merkintöjä ja sieltä löytyi tuo..07..sieltä kolmion sisältä ja alla tuo PET-PE..ja aina olen kaikki tyhjät rasiat vienyt energiajätteisiin..siis ei ole kyseessä 7,0 vaan 07...ota tuosta nyt selvää onko siinä jokin ero vai ei?

Mutta , se mikä minua hämää, on erilaisten laitosten ja ravintoloiden, kuppiloiden halukkus kierrätykseen. meillä menee vain biojätteet , pahvit ja paperi erillisinä..kaikki muu menee sekajätteisiin..maitotölkkejä, viili-ja jogurttipurkkeja tulee viikossa sadoittain ja paljon, paljon muutakin ja kaikki..sekajätteisiin.
Isot laitokset eivät ole tarttuneet tähän energia-ja tai kartonkikeräykseen koska se vaatii vaivannäköä ruohonjuuritason työntekijöiltä. Toiset yritykset kannustavat ja palkitsevat työntekijöitään kierrättämään - toisissa paikoissa vaietaan koko asiasta.  :-O  [?]
Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #58 : 29.08.07 - klo:16:47 »

:-O No huh..nyt menin minäkin jääkaapille ja katsoin leikkelerasian merkintöjä ja sieltä löytyi tuo..07..sieltä kolmion sisältä ja alla tuo PET-PE..ja aina olen kaikki tyhjät rasiat vienyt energiajätteisiin..siis ei ole kyseessä 7,0 vaan 07...ota tuosta nyt selvää onko siinä jokin ero vai ei?

Minä taisin tuoda esiin tuon asian huonosti. Siis jos on merkintä 7 ja sen alla O niin EI SAA laittaa energiajätteeseen, jos taas on 7 ja sen alla esim. juuri tuo PET/PE niin SAA laittaa energiajäteeseen.
Toivottavasti en nyt hämmennä lisää  [:16]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Mustarastas

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 848
Vs: Viikon 34 ympäristöteko
« Vastaus #59 : 29.08.07 - klo:17:29 »

 :-)) Et hämmentänyt, hyvä kuitenkin kun selvensit  :-))
Nyt on rauhallisempi mieli.
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.265 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.