Ja sitten on muistettava kaikkien ufohavaintojen kuningatar, Venus... ihmiset ei usko että planeetta voi olla niin kirkas. Ja se liikkuu jos jaksaa riittävän kauan tuijottaa... hitaammin kuin tuntiviisari, mutta erotettavissa kumminkin.
Lisäksi jos itse liikkuu, Venus (tai joku muu taivaan kappale) saattaa jossain olosuhteissa näyttää tekevän aika kummallisiakin liikkeitä. Muistaakseni yksi ufohavainto oli sellainen, jossa joku lentäjä rupesi tekemään väistöliikkeitä lentokoneellaan luullessaan Venusta lähellään olevaksi valopalloksi, joka tuli häntä kohti. Tähän taisi vielä liittyä jotenkin erikoiset sääolot tms.
Ajatellaanpa millaista ilmailu oli maapallolla 100 vuotta sitten, oliko oikeastaan minkäänlaista lentoliikennettä edes satunnaisia onnistumisia...
Entäpä nykyään...
Entäpä jos jollain vieraalla planeetalla onkin kehitys vaikka vaivaiset 100 edellä maan kehitystä
Minun arvioni mukaan sadan vuoden päästä ollaan jo tehty miehitetty lento Marsiin, mutta tuskin sen pidemmälle. (Venuksessakin olisi voitu käydä, mutta se kun on semmoinen kuuma pätsi, niin tuskin sinne kukaan edes viitsii lähteä.)
En nyt muista tarkkaa lukua, mutta on kuiteskin arvioitu olevan tuhottomasti planeetoja, joilla on esim.
samanlaiset elämänedellytykset, kuin maapallolla.
Kannattaa kuitenkin muistaa että nämä arviot ovat todellakin vain arvauksia. Meillä ei oikeasti tällä hetkellä ole tarpeeksi tietoa, jotta osaisimme sanoa mitään varmaa siitä asiasta. Meillä on paljon havaintoja toisissa aurinkokunnissa olevista planeetoista, mutta toistaiseksi ne kaikki ovat epäsuoria havaintoja, ei suoria näköhavaintoja. Mutta olen silti samaa mieltä, että todennäköisesti maankaltaisia planeettoja on valtava määrä.
Uskottavuuta murentaa myös lapin lääninlääkärin R-L Luukkaisen haastattelut.

Eikä ne Johan af Grannin ohjelmatkaan paljoa auttaneet.
![Hmmm.. [:-I]](http://mylly.hopto.me:8080/pkfoorumi/Smileys/Ponttola_1/3.gif)
Tuskin heti kertoisivat kansalle.
Tiedemiehet kyllä kertovat löydöksistään, mutta on se periaatteessa mahdollista, että joku havainto kantautuisi jonkun valtionhallinnon tietoon. He saattaisivat sitten löytää jonkun syyn salata kyseisen löydön, esim. löydöstä saattaisi olla jotain aseteknologista hyötyä. Mutta jos löytö pysyy pelkästään tiedemiesten käsissä, silloin voit olla melkein varma että siitä tiedotetaan. Se tosin saattaa tapahtua hiukan viiveellä, koska tiedemiehet saattavat tutkia sitä ensin sen verran että voivat kirjoittaa siitä raportin julkaistavaksi.
Voisipa olla outo olo, jos ufon kohtaisin
eikä kukaan uskoisi mitä näin.
Niinhän se käytännössä nykyään jo on. Tässä asiassa on ollut liikkeellä niin paljon huijareita yms. porukkaa, että oikeitakaan havaintoja ei enää uskota. Oikea signaali hukkuu kohinaan.
No nythän mielenkiintoinen ketju on avattu. Uskoako ufoihin, vai ei......en osaa sanoa. Kerran elämässäni olen nähnyt sellaista, johon haluaisin kovasti saada selvityksen. Asuin silloin kerrostalossa, kun tämä tapahtui. Katselin iltapimeällä ulos ikkunasta. Siihen suuntaan ei ollut enää kerrostaloja, joten näkyväisyys oli hyvä. Katsellessani taivaalle, näin kaksi valopalloa, jotka olivat aika lähellä toisiaan ja tulivat melkoista vauhtia kohti meidän taloa. Yht'äkkiä toinen valopallo teki äkkikäännöksen minusta katsoen oikealle. Se ei kääntynyt sillä tavalla, kun esim. lentokone kääntyy kaartamalla, vaan se teki aivan yhtäkkisen mutkan, ihan kuin se olisi repäisty siitä radaltaan. Toinen valopallo jatkoi matkaansa yli talon. Mitään lentokoneen ääntä ei kuulunut. Oli aivan hiljaista. Niin paljon tämä asia minua vaivasi, että soitin lentokentälle, ja siellä sitä selvitettiin ja sanottiin, että siihen aikaan ei olisi pitänyt olla minkäänlaista lentoliikennettä. Tämä on minulle vieläkin selvittämätön asia, ja olisi kyllä kiva saada selvyys, että mitä ne valopallot olivat.
Hiukan on vaikea sanoa kun ei tiedä minkänäköisiä ne valopallot olivat, mutta voisiko kyseessä olla joku valoshow, tai joidenkin ilmatorjuntavalojenheittimien kokeilu? Ehkä joidenkin valonheittimien keila osui pilviin, jolloin ne voivat näyttää valopalloilta. Itse olen nähnytkin sellaisia joskus. Ne on myös helppo saada tekemään äkkiliikkeitä valonheitintä kääntelemällä.
Korkealla ja kovin liikkuvia valoja näkyy taivaallamme joka yö. Olen kaukoputkella koittanut katsoa mutta kohde näkyy vain tähden näköisenä valopisteenä, kyseessä siis satelliitit ellei sitten ufot.
Satelliittejä siellä ainakin viuhuu melkoiset määrät.
![Hymyilee [:-)]](http://mylly.hopto.me:8080/pkfoorumi/Smileys/Ponttola_1/2.gif)