Kiitoksia ehdotuksista!
Taitaa olla Pursuhopeatäplä
Eilen katselin tätä perhoskirjasta, siellä lueteltiin joukko tuntomerkkejä pursuhopeatäplälle, mutta yksikään niistä ei ollut siipien yläpinnalla. Lisäksi vertailin kahden lajin kuvia keskenään (toinen oli pursuhopeatäplä ja toista en muista varmasti, mutta taisi olla niittyhopeatäplä) siipien yläpinnasta, ja ne näyttivät identtisiltä. Mitä yksityiskohtaa katsot täpläperhosen yläpuolelta otetusta kuvasta, vai onko kysymys pikemminkin kokonaisolemuksesta + kokemuksesta perhosten havainnoijana?
12. voisi olla punasyyskorento naaras
Kaivelin vähän netistä punasyyskorennon kuvia, ja heti löytyi ainakin yksi jota väitettiin punasyyskorennoksi ja
joka on samannäköinen kuin minun kuvassa oleva. Saatat siis hyvinkin olla oikeassa.
Paitsi että sillä näyttääkin olevan
näköislaji eli lännensyyskorento.
14. saattaisi olla jokin hukankorento, mutta varmaksi en kyllä sano
Hukankorennot taitaa olla pienempiä kuin tämä. Katselin hiukan netistä, ja luulen että tämä voisi olla
ruskoukonkorento (löytyipä samalla hyvät sudenkorentosivut
).
3. taitaa olla ruutupirkko, ainakin saman näköinen
http://www.otokka.linkisti.net/?ACT=showpic&K=2&Pic=226&sivunalku=20&si=29
Hieno juttu. Minulla oli kotona kirja jossa oli kuvioinniltaan hiukan erinäköinen ruutupirkko. Nämä leppäkertut on joskus aika vaikeita kun niiden kuvioinnit (ainakin joillakin lajeilla) vaihtelee niin paljon.
7. ne kaksi taitavat olla hoikkakukkajääriä
Näyttää tosiaan aika samalta.
8. voisi olla lapintorakka tai sitten metsätorakka.
Tämä lajipari onkin näköjään
aika vaikea erottaa toisistaan.
-------------
Suurin vaikeus yleisesti hyönteisten tunnistamisessa (poislukien päiväperhoset) minulla on se, että lajeja on paljon ja ei tahdo löytyä hyvää kirjaa jai muuta lähdettä, josta löytyisi ne kaikki (Suomessa tavattavat). Niinpä hyönteisten tunnistus jääkin usein siihen, että löytää kirjasta aika näköisen lajin, mutta ei sitten voi olla varma onko sille joku toinen samannäköinen lajivaihtoehto.