Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: flunssan häätökeinoja  (Luettu 262 kertaa)

emo

• Vieras
flunssan häätökeinoja
« : 06.09.07 - klo:11:46 »

Nyt kun syksyn ja talven flunssat rupeaa painamaan päälle ja itsekkin olen valvonut koko yön kun poika itki koko yön flunssaista oloaan.
Niin tuli mieleen että tähän ketjuun voisi kerätä pönttöläisten flunssan torjunta tai flunssaisen olon helpottamis vinkkejä.

Itsellä tuli ainakin mieleen inkivääri.
Appiukko ja äitini syövät  muuten joka päivä inkivääritahnaa tai muuta inkiväärivalmistetta ja sanoivat  että päänsäryt ovat vähentyneet.

Olen tehnyt kahdellakin tavalla.

Eli tuoretta inkivääriä raastetaan kiehuvan kuumaan veteen ja annetaan hautua hetki.
Inkiväärit siivilöidään pois ja juodaan vesi.
Toinen versio on että coca-colaa kiehautetaan ja samoin siihen iinkivääriä.
Juomat voi maustaa lisäksi hunajalla ja tai eucalyptus karkeilla.

Mitäs konsteja teillä muilla?
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: flunssan häätökeinoja
« Vastaus #1 : 06.09.07 - klo:11:51 »

hilloja aamulla, hilloja illalla, ja hilloja siinä välissä..c-vitamiinia meinaan. eip oo flunssaa. :-))
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Minni

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Itä-Uusimaa
« Vastaus #2 : 06.09.07 - klo:12:03 »

Echinaforce auttaa (ainakin jossain määrin) kunhan sitä alkaa
ottamaan just silloin, kun tuntee ensimmäiset flunssanoireet.
Myöhemmin siitä ei ole enää apua. Ainakaan mulle  [:-I]

http://www.vogel.fi/product-finder/tipat_ja_tabletit/Echinaforce.php
Kirjattu
”Kuinka paljosta jäävätkään paitsi he, jotka eivät salli itsensä olla vähän outoja.”

— Alain de Botton -

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #3 : 06.09.07 - klo:12:09 »

Flunssan torjumiskeinoja ei taida kovin paljoa olla, vastustuskykyä voi tietysti lisätä pitämällä yleiskunnon hyvänä. Itse olen kai jotenkin sellainen joka ei yleensäkään saa kaikkia liikkeellä olevia lenssuja. Sellaista flunssaa johon olisi liittynyt kuumetta en ole sairastanut vuosikymmeniin, joskus on pientä nuhaa ja yskää.

Repe on käynyt pari talvea avannossa lähes päivittäin ja hän kyllä vannoo sen nimeen, eikä häneen olekaan taudit  pariin vuoteen iskeneet.  [:67] Koskahan roheknisin kokeilla minäkin.

Flunssaista oloa voi yrittää helpottaa ainakin riittävällä juomisella ja levolla ja sopivilla apteekkituotteilla. Tukkoista nenää avaa suihkeet ja särkyihin ja kuumeeseen auttaa särkylääkkeet. Höyryhengitys on myös hyvä konsti avata tukkoista nenää ja sehän sopii myös pikkulapsille (siis tietysti aikuisen kanssa).
Kovastihan sitä kaikenlaisia keinoja kuulee käytettävän valkosipulihauteista lähtien mutta ne taitaa olla "uskonasioita" Jos kovasti uskoo niin tuntuu että ne auttaa. Minä olen niin skeptikko että uskon siihen että aika auttaa flussassakin, ja tietysti riittävä lepo. Taitaa kuitenkin nykyään olla niin että sairaslomaa ei saa tarpeeksi vaan usein täytyy mennä puolikuntoisena töihin ja sitten tauti iskee uudestaan entistä kovemmalla voimalla.  [:-(]

Lapsen sairastaminen on kyllä kurjaa ja lastahan ei välttämättä voi lääkitä samoin kuin aikuista. Emolle jaksamista pikku potilaan kanssa.  [:-)]

Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

vieras

• Vieras
« Vastaus #4 : 06.09.07 - klo:12:11 »

Joka syksy terveyskeskuksessa omalääkäriltä lunssarokotus, eikä ole flunssat vaivanneet.
Maksaa pari-kolmekymppiä kerralta, mutta senhän ne maksavat talven mittaan nautitut
flunssalääkkeetkin ja silti joutuu potemaan.   [:-)]
Kirjattu

vieras

• Vieras
« Vastaus #5 : 06.09.07 - klo:12:15 »

Hyvästä käsihygieniasta huolehtiminen on kaikkein paras keino suojautua flunssalta! [:-)]
Kirjattu

Liinu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 06.09.07 - klo:12:27 »

Avantouimarit eivät tosiaan sairastele flunssia. Itse syön paljon marjoja ja flunssaiseen oloon olen käyttänyt greipin siementippoja veteen sekoitettuna. Olen juonut pillillä pää takakenossa, koska ovat niin hapanta. Flunssa on tosi harvoin mutta nyt tuli oikein kunnolla. Yskittää niin, että pelkäänpä keuhkojen lentävän pellolle. Sääli naapureita, kun yskiminen on pahinta yöllä. Talossa on kyllä hyvät äänieristeet.
Kirjattu

Ansku

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tält pualt jokke
« Vastaus #7 : 06.09.07 - klo:13:24 »

Itse saan flunssia kaksi-kolme kertaa vuodessa, mutta bakteeritulehduksia en juuri koskaan. Pitää siis varoa viruksia, kun immuunipuolustus ei tunnista niitä.  :-))

Itsellä hunaja, inkivääri, valkosipuli ja eucalyptus on ne lempiflunssankarkotteet - ja mustaherukka. Yhdistelmänä miten vaan. Niin ja riittävä ihmisten kanssa olo, niin vastustuskyky ehtii kehittyä. Nyt kun ei ole enää isoa työporukkaa, niin kaikki taudit ei kierrä...
Kirjattu

Välskäri

• Täysjäsen
  • Poissa Poissa
« Vastaus #8 : 06.09.07 - klo:13:30 »

Viina, sauna ja terva, silloin flunssasta pääsee eroon parissa viikossa. Muuten kestää 14 vuorokautta.
Kirjattu

emo

• Vieras
« Vastaus #9 : 06.09.07 - klo:13:44 »

Se on kyllä totta että kun flunssa on päässyt jo kunnolla päälle niin siihen ei meinaa auttaa sitten enää mikään.
Särkylääkkeet ja suihkeet tietty vähän jeesaa oloa.
Pitää lääkitä heti kun tuntee että ois flunssaa pukkaamassa päälle niin saattaa ohi mennä.

Meillä toi sauna toimii varastona tällähetkellä joten siitäkään ei ole apua.

Pikkumiehellä vaan se flunssa iskee päälle kuin salama kirkkaalta taivaalta,ei ennätä ennalta antamaan mitään helpottavaa.

Lämmin mehu tai tee olis hyväksi mutta ainoa mitä hän tällä hetkellä suostuu syömään tai juomaan on limppari,pillimehu,pensasmustikat,ranskalaiset ja sipsit. [:-I]
Muuten kyllä syö hedelmiä ja kasviksia mielellään.

Tyrnihillo tai mehu on muuten kanssa hyvää,häipyy ne flunssan ensioireet kun niitä syö.
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #10 : 06.09.07 - klo:13:50 »

Marjulilta sain Tropolistippa vinkin ja jos fluu tulee niin niitä sitten, ja miksei jo nyt [:-)]
Kirjattu

terttukaarina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Oulun lääni
« Vastaus #11 : 06.09.07 - klo:14:09 »

Flunssahan alkaa usein kurkkukivulla. Olen saanut evättyä tulon usein Echinasinkki-tableteilla (c-vitamiini-auringonhattu-sinkki), kun ottaa heti ensi oireisiin. Ne on imeskelytabletteja. Ei tyhjään vatsaan, tai saa vatsan kipeäksi....

Kirjattu

inke

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pohjanmaa
« Vastaus #12 : 06.09.07 - klo:16:12 »

Kyllä minäkin C-vitamiinia syön joskus ja mustaviinimarjamehua.
Käsihygienia on mielestäni tärkeimpiä.Mä oon melkein saanut tiukkapipon maineen,kun ainakin tutummat vieraat marssitan käsienpesulle ennen ruokapöytään tuloa,varsinkin flunssa-aikana.     [NUT]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.382 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.