Kiitos kannustuksistanne
![Hymyilee [:-)]](http://mylly.hopto.me:8080/pkfoorumi/Smileys/Ponttola_1/2.gif)
Aina tietysti jännitän kovasti miten uusien lapsien vanhemmat suhtautuvat tällaiseen hoitopaikkaan,
mutta kukaan ei ole sanonut mitään negatiivista. Vanhemmat tietävät kyllä tutustumaan tullessaan
että täällä on paljon koiria. On kuitenkin paljon perheitä, jotka suhtautuvat asiaan positiivisesti ja
kun eivät itselleen voi koiraa hankkia niin ovat tyytyväisiä, että heidän lapsensa saavat kuitenkin
kontakteja eläimiin.
Mulla on ollut kaksi kertaa uusi hoitolapsi, joka on pelännyt koiria. Aluksi on pitänyt tietysti pitää koirat erillään ja
tutustuttaa koiria vähitellen lapselle. Mutta kun nämä mun koirat ovat niin lapsirakkaita, että lapselle kasvaa
aika pian luottamus etteivät ne pure. Jo vajaan viikon päästä koirat voivat olla ihan vapaasti asunnossa
eikä lapsi pelkää enään. Usein käy niin, että lapsi on todella onnellinen voittaessaan pelkonsa ja
ja käy halailemassa koiria ja koirat vastaavat rakkaudellaan.
Minusta lapsi voi saada itseluottamusta, koska koira on heidän tasollaan. Nykyään on valitettavasti
paljon lapsia, joiden puheenkehitys on viivästynyttä. Eräskin tyttö oli jo pitkälle yli 3 v eikä hän puhunut
vielä mitään. Koirieni avulla tytöstä tuli paljon ulospäin suuntautuvampi ja houkuttelin tyttöä opettamaan
koirille temppuja. Valitsin koirat, jotka osasivat käskystä istua ja mennä maahan. Tyttö oppi sanat istu, maahan ja oli
iloinen, kun sai koirat tottelemaan. Se oli hyvä alku, harmitti, kun tyttö muutti pois paikkakunnalta, oltais voitu
edetä asiassa. On myös lapsia, jotka eivät osaa ottaa hellyyttä vastaan, mutta koiran antamaa rakkautta kylläkin.
Myös ylivilkkaat lapset rauhoittuvat kuuntelemaan satua, kun heidän kainalossaan tai sylissään nukkuu jokin
koiristani.
Olen saanut yllättävän paljon hyvää palautetta vanhemmilta, eikä muutamat koirankarvat vaatteissa kuulemma haittaa,
sitä en voi välttää kun koirat ovat sylissä. Esimiehellenikin on kantautunut positiivisia palautteita, joten hänkin on
vakuuttuneempi hoitopaikkani turvallisuudesta.
Naapurit kyllä ovat huolestuneita ja ihmettelevät, kuinka vanhemmat tuovat minulle lapsiaan hoitoon
![Hymyilee [:-)]](http://mylly.hopto.me:8080/pkfoorumi/Smileys/Ponttola_1/2.gif)
Juuri tänäänkin eräs naapuri kysyi, onko teillä koirille joku oma huone, hän ei voinut ymmärtää, että voimme asua
samoissa koirien kanssa. No onhan niitä paljon ihmisiä, joilla ei ole ollut koirien kanssa eikä muidenkaan lemmikkien kanssa
minkäänlaista kontaktia.
Minä itse olen todella onnellinen tässä työyhteisössä, nautin nähdä sitä hellyydenvaihtoa lasten ja koirien välillä.