Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Wanhoja esineitä  (Luettu 1194 kertaa)

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
Vs: Wanhoja esineitä
« Vastaus #45 : 02.10.07 - klo:05:19 »

Ei varmaan pullon sisälle olekaan mitään putkia työnnetty, vaan pullon suuhun on laitettu lasiosa eli jäähdytin  kääntymään sivulle, jolloin siitä pois höyrystetty on palautettu nesteeksi muuhun astiaan.
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #46 : 02.10.07 - klo:09:17 »

Osaisikohan tekniikan museo antaa vielä lisätietoja ko. laitteen käytöstä? Jos lähetät sinne kuvan ja pyydät lisäinformaatiota.

Olis varmaan muuten mielenkiintoinen paikka vieraillakin tuo Tekniikan museo.  [:-)]

http://www.tekniikanmuseo.fi/henkilokunta.html
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Kaija

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Elimäki & Orihuela Costa
« Vastaus #47 : 02.10.07 - klo:09:54 »

Tässä on tislauksesta tietoa. Löytääköhän Sus puuttuvia osia?

http://virtuaali.tkk.fi/orgaaninenkemia/labraopas/menetelmat/erottelu/tislaus/tislaus.htm

Sus

• Vieras
« Vastaus #48 : 02.10.07 - klo:12:49 »

Taitaa mun tislauslaitteistosta pari osaa uupua. :-)) En oo mihinkään semmoseen liiterissäkään törmännyt.

Kiitos Tiina linkistä! Taidanpa pistää sähköpostia tuonne kuvien kera! Vuntsin vaan kenelle noista henkilöistä... Kirjoittaisko suoraan museonjohtajalle? :-))
Kirjattu

Vieras

• Vieras
« Vastaus #49 : 02.10.07 - klo:13:09 »

..ja kaiken tuon takana on "äiti"  :-))
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #50 : 02.10.07 - klo:13:28 »

Pakko pistää äiti penkomaan liiteri vieläkin tarkemmin. Tehtaastani kun puuttuu osia. :-))

Nooh, tuon esineen oon kyl havainnu muuttaessa melkein het ens kättelyssä, mut sinne unohtu lisää vaan pölyä keräämään. :-))
Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #51 : 02.10.07 - klo:18:25 »

Pakko pistää äiti penkomaan liiteri vieläkin tarkemmin. Tehtaastani kun puuttuu osia. :-))

Nooh, tuon esineen oon kyl havainnu muuttaessa melkein het ens kättelyssä, mut sinne unohtu lisää vaan pölyä keräämään. :-))

Siis olisiko pienimuotoinen tislaus ollut kyseessä. [?]
Täällä mummo/vaari ikäluokka muistaa jotain "taajamien ulkopuolelle" levinneen lehden ilmoituksia vastaavista laitteistoista. Tämä tiedotus tosin vasta viime vuosisada puolessa välissä. Silloinen järjestelmä sisälsi herkästi särkyvän jäähdytysputkiston.
Labrassahan valmistetaaan ja tutkitaan kaikenlaista. [?]
Kirjattu

iipa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Aina tonttuna
« Vastaus #52 : 02.10.07 - klo:18:33 »

Kouluaikana minäkin olen tislannut oikein sitä ittiään, muistaakseni tuloksen prosenttisuus oli 70-80% välillä ja se tuotos hävisi opettajan lukkojen taas  tai siis parempiin suihin.
Onhan välinettä voitu kotipolttoiseenkin käyttää, mutta kyllä se on ihan ehta labraväline. Histi, kun vanha openi olisi vielä "vireessä" hän osaisi varmasti kertoa astiasta.
Löytyisiköhän muiden nurkista näin mielenkiintoisia vanhoja välineitä tutkailtavaksi...
Kirjattu

annulix

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Ylöjärvi
« Vastaus #53 : 02.10.07 - klo:19:03 »

Asiasta en mitään tiedä, mutta  v a a r i muistaa tämän opintojen kohdan kiinnostaneen ja jääneen mieleen.
Vastaavalla periaatteella toiminut järjestelmä/laite tunnettiin opiskelijapiireissä 1950-1960 luvuilla. Tämä on urbaani legenda.... [:-DD]

Jos kyseessä on k.o.järjestelmä, lasiputki on särkynyt [:´(]
« Viimeksi muokattu: 02.10.07 - klo:19:05 kirjoittanut annulix »
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #54 : 02.10.07 - klo:19:35 »

Siis olisiko pienimuotoinen tislaus ollut kyseessä. [?]
Täällä mummo/vaari ikäluokka muistaa jotain "taajamien ulkopuolelle" levinneen lehden ilmoituksia vastaavista laitteistoista. Tämä tiedotus tosin vasta viime vuosisada puolessa välissä. Silloinen järjestelmä sisälsi herkästi särkyvän jäähdytysputkiston.

Ei mulla ole harmaata hajuakaan, mitä ent. asukas tuolla on tehnyt vai onko tehnyt yhtikäs mittään. Mistä lie esine peräisin. Ei ole löytynyt muuta "asiaan viittaavaa". :-)) "Taajamien ulkopuolella" lie valmistettu ennenwanhaan niitä "korpikuusen kyyneleitä". Tai tiedä häntä valmistetaanko vieläkin.  [:-I]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #55 : 03.10.07 - klo:08:45 »

Mikähän se tämä sitten mahtaisi olla? Tuon pituus on jotain n. 30-35 cm. Mä en ole itse ihan varma mikä se on, jotain uumoilua on kuitenkin.

Tätä en oo ajatellut laittaa pianon päälle koristeeksi... [:-DD]
« Viimeksi muokattu: 03.10.07 - klo:08:47 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #56 : 03.10.07 - klo:10:55 »

Jonkin sortin pihdit/nostimet [:-I]
Kirjattu

Lentsu

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #57 : 03.10.07 - klo:11:22 »

Kyselin siitä labravälineestä vanhemmilta kollegoilta, mutta eivät hekään tienneet varmasti. Jonkinlainen keitin on kyseesä, mutta mihin tarkoitukseen se on tehty ei tiedetä.

Saattais ollla jopa niin proosallinen väline kuin vedenkeitin  [:-I] [:-I] Se pullossa oleva kaatonokka vähän viittaa siihen suuntaan. Tislausvälineissä on minun ymmärtääkseni ollut jo aika kauan hiokset liitoskohdissa. Ellei se hios sitten ole piilossa tuolla pidikkeen alla? Polttimena tuollainen spriikeitin ei kovi tehokas ole (lämpötila ei nouse kovin korkeaksi; ei niin tehokas kuin bunsen), eikä tuon pullon pieni kokokaan (mun laskujen mukaan n. 1,3 l) viittaa "tehtaaseen". Vähän reilusta litrasta mäskiä ei kovin paljon "sitä ihtiään" tule. Toki tuo lämpötila viinan ja veden kiehuttamiseen riittäisi.  [:-)]

Oliskohan tuota käytetty esim. veden sterilointiin?
« Viimeksi muokattu: 03.10.07 - klo:11:24 kirjoittanut Lentsu »
Kirjattu
"Elämän tarkoitus on neljäkymmentäkaksi"

Lentsu

Sus

• Vieras
« Vastaus #58 : 03.10.07 - klo:12:34 »

Kiitos Lentsu, että olet kysellyt. Niin, josko sillä oiskin keitetty vain vettä. Kunhan saan aikaiseksi, koitan kysellä vielä sieltä tekniikan museosta. [:-)]

Jos tuo on vanhanaikainen retkikeitin. [:-DD]
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #59 : 03.10.07 - klo:12:35 »

Jonkin sortin pihdit/nostimet [:-I]

Niin varmaan on. Mitähän niillä ois mahdettu nostaa... [:-I]
Kirjattu

Sivu luotiin 0.259 sekunnissa. 28 kyselyä tietokannasta.