Meillä on kokemusta lepakoista,hiiristä,myyristä ja rotista.Onpa lumikkokin joskus eksynyt sisälle.Se kyllä lähti pois,ei tarvinnut häätää.Lepakoista ei ole ollut harmia.
Minä en myöskään myrkkyä hyväksy.Joskus on käytetty,silloin kun oli karjaa,tuli hiiriä ja rottia enemmän.Ei se myrkky aina tehonnut ja sitten nähtiin pöpperöisiä hiiriä,kun eivät löytäneet ulos.
Naapurissa käytetään rotanmyrkkyä,kun siellä on karjatila.Luulen,että meidän kissa sai siltä sitä myrkkyä,kun kävi sieläkin pyytämässä rottia.Oli tosi hyvä pyyntikissa.Viime syksynä jouduttiin lähettämään kisulimme "Kanadaan",kun sairastui.
Meillä on keittiön kaapissa kokoajan loukku.Melkein päivittäin menee hiiri tai myyrä loukkuun,joskus kaksikin.Ne on melkoinen riesa tällaisessa vanhassa talossa.Loukku ei kiduta,kyllä siinä heti kuolee.Julmaahan se on,mutta ei ole kivaa,kun valloittavat ruokakomerot,tautejakin tuovat.Olen sitä mieltä,että saavat kyllä elää vapaasti,kunhan antavat minunkin elää rauhassa.
Rotta on viisas elukka.Sitä ei loukulla saa helpolla.Äitillä oli semmoinen konsti,että laittoi ämpäriin vettä täyteen ja siihen pinnalle vaikka hiutaleita tms.Rotta tajuaa ansan ja lähtee muualle.Niin toimittiin silloinkin,kun muutama vuosi sitten ilmaantui meille sisälle.Ja konsti tepsi,ei näkynyt eikä kuulunut sen koommin.On niitä rottia nytkin tuolla puuliiterissä.
Monta kertaa menee hermot,en ole vielä tottunut,vaikka olen asunut tässä jo 20 vuotta.