Olen tässä miettinyt tekeväni nettisivut lintulautavieraista. Eli ihan simppeli sivusto, josta voisi käydä tarkastamassa mikä kumma laudalla kävi. Idea syntyi siitä, kun vähän väliä joku tuttava kysyy, "mikähän mahtaa olla sellainen tirppa, jolla on punaista ja keltaista. Ikinä ennen en oo lintulaudalla nähnyt". Tai sitten, "lintulaudalta kävi pöllö nappaamassa linnun, se tais olla vielä pöllön poikanen, kun se oli niin pieni". Ja kun talvilintujen kuvia on kertynyt muistikortille (kamera melko vaatimaton, mutta olen tehnyt autosta "piilokojun" ruokintapaikan viereen), niin olisi kiva että niillä olisi muutakin käyttöä kuin vain omaksi iloksi.
Sivuille tulisi linnusta kuva ja vähän sepustusta. Tämä tekstiosio ei olisi mitään tieteellistä, vaan perustuisi omaan kokemukseen.
Ongelma on se (sen lisäksi, etten ole ikinä ennen sivuja vääntänyt), että omista kuvakansioista ei löydy kaikista linnuista kuvia. Siispä kuvalahjoituksia otetaan ilolla vastaan.
Ainakin nämä puuttuvat:
mustapääkerttu (koiras)
hippiäinen
pohjantikka
varpushaukka
varpuspöllö
rautiainen
sepelrastas
pähkinähakki
hemppo
peltopyy
pulmunen
helmipöllö
sarvipöllö
taviokuurna
Jos kuvia ja lahjoittajia löytyy, niin olisi kiva jos laittaisitte viestin tähän ketjuun, siitä sitten näkisi mitä kuvia ei enää tarvitse. Kuvat voi lähettää osoitteeseen jooj11@dnainternet.net.
Sitä mukaa kun saan otettua itse kuvia linnuista, niin tietenkin korvaan niillä lahjoitusotokset. Ja ilman muuta mainitsen kuvan yhteydessä sen ottajan, jos vaan kuvaajalle se sopii.
Sivujen valmistumisajasta en osaa sanoa mitään, kuten mainitsin en ole ennen vastaavia tehnyt ja aikakin on kortilla. Lähinnä Rinkelin päiväunien aikana on niitä mahdollisuus tehdä.
Niin, ja jos mieleen tulee vielä joku ruokinnalla käyvä laji listojen ulkopuolelta, niin kerro ihmeessä!
(nämä kuvat siis löytyy, osa melko heikkolaatuisina)
Löytyy:
• talitiainen
• hömötiainen
• viherpeippo
• sinitiainen
• harakka
• keltasirkku
• urpiainen
• käpytikka
• varpunen
• närhi
• peippo