Monenlaista mielipidettä Vuoden luontokuvasta. Hyvä niin.
Mutta vähän kommentoisin:
Ihmetyttää tiedoista huolimatta, ettei kymmenien tuhansien eurojen kamerakalustoilla kesäyönä tuon kummoisempaa kuvaa saada aikaseksi. Täysin pimeässä minunkin kameralla saa aivan selkeitä kuvia, joissa ns. pikkutarkkuus kärsii.
Mun mielestä kuvalla on muitakin arvoja kuin tekninen täydellisyys.
Kun yöllä kuvataan, ei voi odottaa LIIKKUVASTA kohteesta skarppia kuvaa edes kymmenientuhansien eurojen kalustolla.
Eihän se olisi edes luonnollisen näköistä, kun ei ihmissilmäkään pysty siinä tilanteessa selvästi näkemään. Terävyys olisi
tuhonnut tämänkin kuvan tarkoituksen.
Minkähänlaisella kalustolla JTR saat aivan selkeitä kuvia täysin hämärässä juoksevista eläimistä
Mun mielestä tässä oli saavutettu luonnon oma raadollisuus -vaikkakin ihmisen tekemältä haaskalta oli kai lähdetty takaa-ajoon.
Itse saisin kyllä melkoset kiksit, jos saisin taltioitua tuollaisen aniharvoin kameran läpi nähtävän tapahtuman.
Mutta olisin valottanut (tai käsitellyt) tämän huomattavasti niukemmin, jotta kesäyön hämärän tunnelma olisi toteunut paremmin.
Kuva kuvana ei mikään ihmeellinen mutta se sisältö, siinä kaiketi voiton salaisuus
Marlen kommenttiin yhdyn.