ISM
Mali
Mukavii kuvii ! Milläs putkella noit olikaan kuvattu?
Mä otin 203 kuvaa ja noista sain jotakin aikaseksi. Mereltä otetut oli aika pliisuja joten niiden kanssa jouduin tekemään hiukkasen enemmän jälkikäsittelyä. Noi on otettu RAW-moodissa (ois pitänut ottaa JPEG:T) Joten jouduin kierrättämään ne:
Ensin Picasaan ja siellä jotakin peruskäsittelyä. Picasassa ei kannata suoristaa kuvia, ne menee sutuiksi. No sitten laitoin koko kasan picasweppiin ja sieltä sittet latasin kansion uudelleen koneelle, ja nyt niitä oli helpompi käsitellä kun oli jpeg:t, sitten fotarilla merikuviin varjoja lainelle, ripaus saturaatiota ja ripaus terävyyttä. Oli siellä joitakin joille ei oikeastaan tarvinut tehdä juuri mitään. RAW:it on aika valjuja joten ainakin hiukkasen saturaa, terävyyttä, ja varjoa lisäsin kuviin.
Mulla on netistä ladattu rawkonventteri mutta sen käyttö on aika tahmaista ja hidasta. Mun vanhassa fotarissa ei ole tukea RAW:ille muulloin käyttäisin sitä ainoastaa. Niin ja klasi: canon 24-105 f4 L USM IS..joka ei ole niin laajakulmainen croppirungossa kuin soisi. Otin kuvat ISO400, ja suurimmaksi osaksi täydellä aukolla. Tälläistä tarinaa...