Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pelargoniat  (Luettu 2252 kertaa)

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
Pelargoniat
« : 29.10.07 - klo:15:34 »

Saatteko te muut pönttöläiset pelargonianne pysymään hengissä talven yli?
Minulle se on jokavuotinen ongelma. Viime syksynä päätin, että nyt ne säilyvät. Laitoin kukkalaatikot meidän varastokoppiin, jossa on lämmitys. Lämpö oli aika alhainen, n. +5 astetta. Unohdin ne sinne koko talveksi ja keväällä ne olivat kaikki kuolleet kuivuuteen.

Ainoa kerta, kun olen saanut pelakuut kasvamaan myös seuraavana keväänä oli, kun asuin vielä Helsingissä. Laitoin ruukut yhden romuhuoneen ikkunalle ja kastelin niitä ehkä pari kertaa talven aikana. Keväällä ne rupesivat tekemään vaaleanvihreää vaivaista lehteä. Vaihdoin kasvit toiseen ruukkuun ja hoitelin niitä hellästi. Ne toipuivat. Luulin, että niiden olisi pitänyt olla pimeässä. Nämä olivat kuitenkin ikkunalla.

Kertokaa nyt miten te hoidatte pelargonianne? Tulee kalliiksi ostaa joka vuosi uudet kukat. Tykkään pelargonioista kovasti ja haluan että niitä on paljon kesällä
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
Vs: Pelargoniat
« Vastaus #1 : 29.10.07 - klo:15:37 »

"Mummon akkunalla on vanha pelarguunia ja akkunan alla laulaa katulaulaja..."... sori en voinut vastustaa  [:-DD]
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Sus

• Vieras
« Vastaus #2 : 29.10.07 - klo:15:38 »

Mä oon saanut säilymään vahingossa niin, että ne oli jääkaapin päällä koko talven (siis hyvin korkealla) ja kastelin muistaessani muutaman kerran talven aikana. Epäilin kyllä että kuolleet olivat, mutta niin vaan rupesivat keväällä lehteä pukkaamaan. Konsti ei varmasti ollut oikeaoppinen, mutta hengissä pysyivät. :-))
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #3 : 29.10.07 - klo:15:44 »

"Mummon akkunalla on vanha pelarguunia ja akkunan alla laulaa katulaulaja..."... sori en voinut vastustaa  [:-DD]

[:-DD] Kiitos mese! Ehkä se onkin se konsti! Katulaulaja.  [:-DD]
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #4 : 29.10.07 - klo:15:49 »

Tässä jotain vinkkiä.
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #5 : 29.10.07 - klo:15:58 »

Kiitos Tiina linkistä.  [:5]
Siellä oli hyvää ja tarpeellista tietoa. Oikeastaan tiesinkin jo kaiken, mutta siitä huolimatta en ole onnistunut. Kuvittelin, että jutussa on joku juju, mitä en tiennyt. Meidän Tante sanoo, ettei pelakuita saa kastella talven aikana. Tuossa jutussa sanottiin, että kastellaan hiukan. Tantella on aina keväisin upeat pelargoniat parvekkeellaan. Hän pitää niitä pimeässä jossain kellarissa. Ehkä siellä on vähän kosteaa.

Katsotaanpa sitten keväällä, miten meidän pelargoniat kukoistavat! Saa Tante kadehtia.  :-))
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #6 : 29.10.07 - klo:15:58 »

Pimeässä kylmäkellarissa, lämmintä +6 astetta. Marraskuun alkupuolella leikkasin kaikki vihreät versot pois, jätin vain lyhyet "tapit" jokaiseen. Pari kertaa talven aikana kävin antamassa niille hiukkasen vettä. Pimeässä kun olivat, niin ei niiden tarvinnut kasvatella uusia versoja. Huhtikuussa toin ne sisälle ja aloin kastella enemmän. Muistaakseni virittelin vielä muovit niiden päälle, muutaman "hengitysreiän" kanssa. Kohta sitten alkoi vihreää versoa näkyä ja siitä ne sitten taas lähtivät kasvuun. Ihanasti kukkivat edelleenkin, mutta kohta alkaa olla taas aika viedä ne talvisäilöön.

Toinen konsti saattaisi olla pistokkaiden juurruttaminen vedessä, kun ne on syksyllä leikattu. En tiedä onnistuuko, kun en ole koskaan kokeillut.  [:-I] :-))

Muoks. Oli muuten minun ensimmäinen pelargonioiden talvettaminen, ja näillä ohjeilla se onnistui. [:-)]
Kirjattu

mir

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • kaikkimullehetinyt
« Vastaus #7 : 29.10.07 - klo:16:22 »

Yleensä saan säilymään ne hengissä keittiön ikkunalla, joka on vähän viileämpi, kuin muut ikkunat, mutta valoisa ja aurinkoinenkin. Keskitalvella ne ovat kurjan näköisiä ja osa oksista kuolee. En aina viitsi kasvia säilytellä, eli en viitisi katsella niitä paljaita karahkoja, vaan heitän ne pois. Mutta hengissä säilyneet alkavat helmikuulla työntää uutta lehteä ja vahvistuvat nopeasti. Kastelen niitä varovasti ehkä kerran viikossa tai harvemmin.
Mulla kukkii vieläkin pelargonia parvekkeella. Täytyy vähitellen alkaa totutella sitä sisäilmaan.
Joskus olen kasvatellut omat pelapuut siemenistäkin, ne alkaa kukkia jonkin verran myöhemmin, kuin talven yli hengissä säilyneet. Omia ei hennois heittää talven tullen pois. Kellarissa en ole säilyttänyt, koska mun mielestä niitä ei saa talvettaa pimeässä.
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #8 : 29.10.07 - klo:17:41 »

>>>Kellarissa en ole säilyttänyt, koska mun mielestä niitä ei saa talvettaa pimeässä.

Onko näin? Mistähän olen saanut päähäni, että nekin pitäisi pitää pimeässä? Hyvä tietää tämäkin.  [:-)]
Minullakin säilyi pelargonia ainoan kerran hengissä ikkunalaudalla. Kylmäkään niillä ei ollut. Ihan tavallinen huoneenlämpö.

Sehän se ongelma onkin, että ei viitsisi koko talvea pitää näkösällä sellaisia rumia tynkiä. Jokaisella pitäisi olla oma "romuhuone" jossa voisi säilyttää pelargonioita.  [:-DD]
Kirjattu

Pyryharakka

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #9 : 29.10.07 - klo:17:44 »

Meidän kylmäkellarissamme on kyllä säkkipimeää joten sillä ei ollut vaikutusta.  [:-I] Hyvin selvisivät, kun muistin käydä kastelemassa niitä muutaman kerran. Vettä annoin vain hiukkasen, en kastellut litimäräksi.  [:-)]
Kirjattu

Tiina

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Lahti
« Vastaus #10 : 30.10.07 - klo:12:03 »

Tässä talossa missä minulla on liike, yhdellä parvekkeella on joka kesä pitkässä parvekelaatikossa tosi komeat pelargonit, sellaiset vähän persikanväriset. Juttelin kerran parvekkeen omistajaneidin kanssa ja hän kertoi että heidän pelargoniat on monta vuotta vanhoja. Ja he talvettavat ne tavallisessa kerrostalon kylmäkellarissa missä on siis pimeää ja aika kylmääkin. Keväällä joskus maaliskuussa tuovat ne sitten sisään ja leikkaavat kuulemma maltillisesti. Kerrankin he olivat kesällä laskeneet niin samanaikaisesti kasvissa oli yli 100 kukkaa.  [:-)]
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Evis

• Vieras
« Vastaus #11 : 01.11.07 - klo:09:03 »

Taas kokeillaan navetassa pannuhuoneen viereisessä huoneessa talvetusta. Viime talvena paleltui kaikki kukat siellä, edellisenä menestyivät hyvin. Ja taas kokeillaan.... [:-)]
Kirjattu

emo

• Vieras
« Vastaus #12 : 02.11.07 - klo:19:06 »

En ole onnistunut pitämään hengissä talven yli.
Tädilläni on ikkunalauta(sisällä) täynnä kukkivia pelargonioita.
Tosin käyn siellä ehkä kerran vuodessa mutta aina ne ovat kukassa.
Tai sitten ne on aina uusia kasveja.
Kirjattu

mummeli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Vantaa/varisto
« Vastaus #13 : 02.11.07 - klo:21:26 »

No meil olis nyt noin 30 pelakuuta, jotka pitäis saaha elämään ens kesään, ovat parhaillaan anopin kellarissa valossa/varjossa, kuinkahan mahtaa käydä heijän kanssa.. [NUT]
Kirjattu

Evis

• Vieras
« Vastaus #14 : 25.01.08 - klo:10:31 »

Hyvin ovat menestyneet pelargoniat ainakin tähän saakka talvea. Vihreää honteloa vartta ja lehteä ovat kasvattaneet. Kerran kuussa olen vähän kastellut...
Kirjattu

Sivu luotiin 0.309 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.