Lääketieteelliselläkin hoidolla voi muutes olla "uskomusvaikutus". ![Hymyilee [:-)]](http://mylly.hopto.me:8080/pkfoorumi/Smileys/Ponttola_1/2.gif)
Totta, aivan varmasti on. Mutta uskomusvaikutusta ei kannata sekoittaa jonkun menetelmän toimimiseen.
Vain omaan kokemukseen on uskominen.
Kokeilematta ei tiedä.
Ennen kokeilemista kannattaa kyllä hiukan selvittää, mistä on kysymys, ainakin sen verran ettei turhaan ala riskeeraamaan terveyttään tai haaskaamaan rahojaan. Itse kokeilematta on mahdollista tietää paljon asioita, kuten esimerkiksi että korkealta kalliolta hyppääminen ei ole terveellistä.
Tätä minä nimenomaan lähdin tässä asiassa tekemään; selvittämään asiaa ennen kuin itse kokeilen. Hoitomuoto kuulosti mielenkiintoiselta, eikä ollenkaan niin hullulta kuin yleensä vaihtoehtohoidot. Mutta nyt kun tätä asiaa on hiukan kaivellut, niin näyttää siltä ettei tällä hoitomuodolla taida juuri todellisia vaikutuksia olla. Ja jos on, niin vaikutukset ovat enimmillään sellaisia että tavallinen hieronta ajaa vähintään saman asian.
Niin, eilen mulle selvisi katin kanssa illalla puhelimessa, että tuota tuolijuttua koskien mun otsikko on hiukan virheellinen, että se ei ole "vaihtoehtoinen hoitomuoto", se kun on virallisesti hyväksytty hoitomuoto Suomessa.
Mistäs tämä tieto sitten löytyisi? En minä ainakaan ole löytänyt tuosta oikein mitään virallisilta tahoilta tulevaa tietoa. Kutakuinkin ainoa tieto mitä löysin oli se, että eräässä sairaanhoitopiirissä sellainen tuoli on jossain yksikössä.
Sivuhuomautuksena mainittakoon, että kun etsiskelin tuota FA-terapian virallista hyväksymistä, niin jossain sivustossa väitettiin myös homeopatian olevan virallisesti hyväksytty hoitomuoto Suomessa, ja homeopatia on huuhaa-hoito pahimmasta päästä.