Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vaihtoehtoiset hoitomuodot  (Luettu 1117 kertaa)

Sus

• Vieras
Vs: Vaihtoehtoiset hoitomuodot
« Vastaus #15 : 03.11.07 - klo:20:28 »

Mää oon käynyt Rosen-terapiakursseilla ja Rosen-käsittelyissä. [:-)]
Kirjattu

Marco Kärkkäinen

• Vieras
« Vastaus #16 : 03.11.07 - klo:20:28 »

Moi kaikille,

Huomasin tämän keskustelun ja ajattelin kirjoittaa selvennykseksi jotain fysioakustisesta menetelmästä. Kuten usein eri hoitomuodoista käyty keskustelu, tämäkin kirvoittaa erilaisia mielipiteitä puolesta ja vastaan, epäilyjä ja kriittisyyttä. Näin sen tuleekin mennä koska meillä kaikilla on oma katsantokantamme asioihin. Muutamia tuhansia hoitoja antaneena voinen sen verran valottaa asiaa, että kyseessä ei ole uskomushoito vaan tieteellisesti perusteltavissa oleva stimulaatio. Ainoa ongelma tieteellisessä perustelussa on se, että olellisia vaikutuksia pitäisi etsiä aivoista ja keskushermostosta ja se on kallista puuhaa. Näinpä vastauksia on vielä etsittävä mm. eläinlääketieteen ja -kokeiden kautta löydetyistä ilmiöistä. Esim. Helsingin yliopistossa on havaittu apinoiden aivotutkimuksissa, että kokeen aikana mekaaniselle värähtelylle altistetun apinan aivojen limbinen osa alkaa tuottaa nonadrenaliinia. Näin saattaa käydä myös ihmisen aivoissa kun hänet altistetaan oikeanlaiselle värähtelylle. Ihmisen aivojen syvimmät osat ovat samankaltaiset apinoiden kanssa ja olisi loogista, että samat ilmiöt ovat mahdollisia.
Mitä tulee itse hoitoon ja sen vaikutuksiin niin tuo ajatus on helppo yhdistää hoidon jälkeiseen olotilaan ja pidempiaikaisiin vaikutuksiinkin. Olo hoidon jälkeen on erittäin rauhallinen ja yleensä seuraavan yön nukkuu kuin tukki. Jos ajatellaan asiaa stressin vaikutuksien kautta aivoissa ja kehossa niin on huomioitava, että adrenaliini ja kortisolitasot ovat normaalia korkeammat. Tämä estää aivoissa ja keskushermostossa tapahtuvaa inhibitiota eli estämistä ja tätä kautta nukahtaminen vaikeutuu ja saattaa seurata myös yöllisiä heräämisiä joiden jälkeen on vaikeaa nukahtaa uudelleen. Jos ja kun fysioakustinen stimulaatio vapauttaa nonadrenaliinin ja mahdollisesti muidenkin hyvien hormonien eritystä aivoissa, on seurauksena automaattinen unen laadun paraneminen. Kokemukseni mukaan näin on. Yleensä on niin että ensimmäinen hoito vaikuttaa yhden tai kaksi yötä. Mitä useammin hoidossa käy sitä pidemmäksi vaikutus muuttuu. Yleensä unihäiriöt korjaantuvat 5-15 hoidon avulla. Täytyy todeta, että vaikutuksen aivoissa ovat laaja-alaisempia kuin tässä olisi mahdollista lähteä kirjoittamaan.

Oleellista tässä hoitomuodossa on se, että unen laadun korjaantumisen kautta moni muukin asia korjaantuu; mieliala paranee, muisti alkaa toimia paremmin, keskittymiskyky paranee, aineenvaidunta ja verenkierto paranevat jne. Eli hoito nähtävästi auttaa kehoa tasapainottamaan omia toimintojaan.

Hoito vaikuttaa myös verenkierron ja aineenvaihdunnan osalta hoidon aikana ja sen jälkeen. Hyvänä esimerkkinä eräs kollegani joka tuli hoitoon aineenvaihdunnan ongelmien vuoksi. Kaksi ensimmäistä hoitoa otettiin perättäisinä päivinä ja siinä välissä paino tippu 3 kiloa ylimääräisen nesteen poistumisen kautta. Myös aineenvaihdunta on monimutkainen kokonaisuus, joten en lähde spekuloimaan miten hoito vaikuttaa, koska siitä ei ole tieteellistä näyttöä. Voin vain perustaa kertomani sille mitä olen nähnyt.

Verenkierron osalta vaikutuksia voidaan nähdä mm. ääreisverenkierron paranemisena, ihon värin muutoksina ja korkean verenpaineen laskuna. Aiheesta on tulossa vihdoin myös tieteellistä faktaa Jyväskylän yliopistosta, jossa tuolin vaikutuksia tutkittiin osteoporoosin hoidossa. Sen verran voin mainita, että tietyillä taajuuksilla ihon lämpötila nousi yli + 3 astetta, joka on todella huomattava nousu. Myös osteoporoosiin saatiin selkeä vaste, mutta siitä ei voi vielä mainita enempää kun tutkimusta ei ole julkaistu.

Hoito on tehokas myös monissa kiputiloissa, erityisesti fibromyalgian yhteydessä. Näyttäisi siltä, että hoito aktivoisi kehon nopeita tuntoreseptoreja. Kipuhan aistitaan hitailla reseptoreilla. Looginen selitys kivun vähenemiselle jo hoidon aikana on se, että nopeiden reseptoreiden tuottama informaatio katkaisee hitaiden reseptoreiden informaation keskushermostossa ja näin kipu vähenee tai loppuu kokonaan. Hyvänä esimerkkinä eräs asiakkaani, jolla oli ollut kahden vuoden ajan iskias-kipua jalassa ja lonkassa sekä rasituksessa, että levossa. Kipu loppui ensimmäisen hoidon aikana kun stimulaatio oli kestänyt vain noin 15 sekuntia.
Kivun kokemiseen ja sen ilmenemiseen liittyy paljon tekijöitä. Olettaisin, että lisääntynyt hormonieritys hoitojen myötä vaikuttaa kipuun sitä vähentävästi.

Tässä tuli hieman ajatuksia hoidosta jaettavaksi. Toivon, että se herättää ajatuksia lukijassa. Kuten keskustelussa taidettiin mainita, niin hoito ei sovellu kaikille ja vaikutukset ovat aina yksilöllisiä. Eli samalla diagnoosilla hoitoon tulevien hoito-ohjelmat saattavat olla täysin erilaiset ja se kuinka nopeasti hoito vaikuttaa, vaihtelee myös yksilöittäin. Huomauttaisin vielä, että kysessä ei ole pelkkä rentoutushoito. Paljon muuta tapahtuu psykofyysisessä kehossa ensin ja rentoutuminen tulee siinä sivutuotteena.. erittäin syvä sellainen. [:-)]
Hoidon psyykkisistä vaikutuksista pitäisi kirjoittaa niin laajasti, etten lähde ketään tässä kiusaamaan liian pitkällä opuksella...

Hyviä bongauksia teille kaikille!

Marco Kärkkäinen
psykoterapeutti, kouluttaja
Lahti

Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #17 : 03.11.07 - klo:20:36 »

KIITOS paljon tiedosta ja kokemusten jakamisesta!

Lyhyesti tässä vaan kerron, minkä eilen taisin kertoa toisessa ketjussa, että hoidon jälkeen kotona oli hurja jano, ja alkoi nukuttaa. Oli pakko mennä illalla tosi aikaiseen nukkumaan ja nukuin melkein 11 tuntia kuin tukki. Ei minulle tyypillistä laisinkaan... [:-)]

Kiitos vielä kerran informaatiosta!
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #18 : 03.11.07 - klo:20:52 »

Ottamatta sen kummemmin kantaa juuri tähän hoitoon muuten, niin olen vahvasti sitä mieltä, että tämä maailma olisi pykälän parempi paikka, jos ihan jokainen pysähtyisi silloin tällöin ihan mihin tahansa mukavaan löhötuoliin, kuuntelisi meren kohinaa ja rentoutuisi.

Ylipäätään uskon, että moni vaihtoehtohoito toimii jo pelkästään sen takia paremmin kuin terveyskeskuksen ylityöllistetyn juuri valmistuneen sijaislääkärin liukuhihnatroppi ihan siksi, että vaihtoehtohoidoissa on usein aikaa kuunnella potilasta, monissa niissä kosketetaan ja ollaan tovi juuri sitä hoidettavaa ihmistä varten. Oli se hoito mikä hyvänsä, niin ihminen nyt vaan tarvitsee yleensä huomiota, kosketusta ja myötäelämistä. Jos hoito sitten muutenkin toimii niin hyvä, mutta jo pelkästään tuo erilainen suhtautumistapa asiakkaaseen / potilaaseen on varmasti yksi tärkeä juttu siinä mikä koetaan tehoavaksi ja hyödylliseksi.

Välillä on käynyt mielessä, että pitäisi olla jotain siveellisiä halipulanpoistopaikkoja, joissa saisi sitä huomiota, läheisyyttä ja lämpöä ilman, että mennään sen kummemmin navanalusasioihin.
« Viimeksi muokattu: 03.11.07 - klo:21:36 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

emo

• Vieras
« Vastaus #19 : 03.11.07 - klo:21:02 »

Ainakin mun kokemuksen perusteella tuo Reiki ja intialainen päähieronta  ovat juuri rentoutumista,hiljentymistä ja koskettamista.
Asiakkaan tarvitsee vain avoimin mielin rentoutua,olla hiljaa ja nauttia kosketuksesta.
Itse en ole vielä päässyt ammattilaisen käsittelyyn kummassakaan,mitä nyt vähän niillä kursseilla.
Kiinnostaisi kovasti joskus jotain vaihtoehtohoitoa kokeilla,jos vaikka saisi jotain lisäpuhtia tähän elämään.
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #20 : 03.11.07 - klo:21:13 »

Mukavaa luettavaa  [:-)]  Ullu,  toen perrään, olen samaa mieltä tuosta huomioonottamisesta  [:-)]

Jäi tuossa äsken mainitsematta, shiatsussa on tullut käytyä hoidossa ja muutamalla kurssilla itsehoidon tarpeisiin.

Myös musiikki toimii omalla kohdallani mainiona "itsehoitona", tosin se vie mukanaan ja mielialat vaihtuu musiikin myötä

Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Parus Major

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #21 : 03.11.07 - klo:22:00 »

Ullun kanssa samoilla linjoilla! [:-)] Ihmisten, läheisten pitäisi enemmän hieroa vaikka toisen hartioita, päätä tms.
Minun työkaveri hieroi päätäni ja hartioitani työn lomassa (joskus harvoin on aikaakin...) ja siitä tuli taivaallisen hyvä olo! Eikä pelkästään hieronnan takia vaan tuo kosketus, hetken levähdys ja työkaverin ystävällisyys ja läheisyys.

Samaa irtiottoa koen itse, kun kuuntelen musiikkia, otan hetken rennosti. Pysähdyn.

Ihan oikeasti moni vaihtoehtohoito perustuu osittain myös juuri noihin em asioihin ainakin osittain.
Itse haluaisin kokeilla vyöhyketerapiaa. Siitä olen kuullut hyvää.
Kai se on noissa vaihtoehtohoidoissa, että kaikki ei sovi kaikille, mutta jokaiselle voi löytyä jotakin. [:-)]

Kirjattu
- tartu hetkeen -

Marco Kärkkäinen

• Vieras
« Vastaus #22 : 03.11.07 - klo:23:27 »

KIITOS paljon tiedosta ja kokemusten jakamisesta!

Lyhyesti tässä vaan kerron, minkä eilen taisin kertoa toisessa ketjussa, että hoidon jälkeen kotona oli hurja jano, ja alkoi nukuttaa. Oli pakko mennä illalla tosi aikaiseen nukkumaan ja nukuin melkein 11 tuntia kuin tukki. Ei minulle tyypillistä laisinkaan... [:-)]

Kiitos vielä kerran informaatiosta!

Eipä kestä. Kertomasi vaikutus on ihan normaali reaktio stimulaatioon. Todennäköisesti yksi syy tuohon ilmiöön, että alkaa väsyttää todella paljon hoidon jälkeen on se, että hoito vaikuttaa aivorunkoon. Siis siihen osaan, joka säätelee vireystilaamme. Jos on univajetta niin hoito on automaattisesti väsyttävä. Kun aivot saa nukuttua univajeen pois, hoito muuttuu piristäväksi. [:-)]

Marco
Kirjattu

Arskaidae

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Espoo
« Vastaus #23 : 04.11.07 - klo:08:02 »

Kiitoksia kommenteista, Marco!  [:-)]

Pari kysymystä:

Esim. Helsingin yliopistossa on havaittu apinoiden aivotutkimuksissa, että kokeen aikana mekaaniselle värähtelylle altistetun apinan aivojen limbinen osa alkaa tuottaa nonadrenaliinia. Näin saattaa käydä myös ihmisen aivoissa kun hänet altistetaan oikeanlaiselle värähtelylle.

Eli onko tämän hoidon vaikuttava "aineosa" itse asiassa mekaaninen tärinä, eikä ääni (niin että kaiuttimilla vain laitetaan tuoli tärisemään)?

Oleellista tässä hoitomuodossa on se, että unen laadun korjaantumisen kautta moni muukin asia korjaantuu;

Mitä eroa tällä hoidolla tuossa mielessä on esim. unilääkehoitoon?

Kerrot vielä lopuksi kaikenlaisista hoidon vaikutuksista. Onko niitä tutkittu tieteellisesti? Lisäksi minä sain (varmastikin liian pintapuolisesta) Internet-etsinnästä sen käsityksen, että yleensäkään tätä hoitomuotoa ei ole vielä tutkittu kovin paljon (nimenomaan tieteellisesti), onko näin?
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marco Kärkkäinen

• Vieras
« Vastaus #24 : 04.11.07 - klo:11:24 »

Kiitoksia kommenteista, Marco!  [:-)]

Pari kysymystä:

Esim. Helsingin yliopistossa on havaittu apinoiden aivotutkimuksissa, että kokeen aikana mekaaniselle värähtelylle altistetun apinan aivojen limbinen osa alkaa tuottaa nonadrenaliinia. Näin saattaa käydä myös ihmisen aivoissa kun hänet altistetaan oikeanlaiselle värähtelylle.

Eli onko tämän hoidon vaikuttava "aineosa" itse asiassa mekaaninen tärinä, eikä ääni (niin että kaiuttimilla vain laitetaan tuoli tärisemään)?

Oleellista tässä hoitomuodossa on se, että unen laadun korjaantumisen kautta moni muukin asia korjaantuu;

Mitä eroa tällä hoidolla tuossa mielessä on esim. unilääkehoitoon?

Kerrot vielä lopuksi kaikenlaisista hoidon vaikutuksista. Onko niitä tutkittu tieteellisesti? Lisäksi minä sain (varmastikin liian pintapuolisesta) Internet-etsinnästä sen käsityksen, että yleensäkään tätä hoitomuotoa ei ole vielä tutkittu kovin paljon (nimenomaan tieteellisesti), onko näin?

Heips,

Ihan oikein päättelit, eli stimulaation alkulähde on mekaaninen. Värähtely tuotetaan kaiuttimilla, jolloin mukaan tulee kuitenkin akustinen "patja". Tämä tekee hoidosta poikkeavan pelkkään mekaaniseen värähtelyyn verrattuna. Fysioakustinen stimulaatio on pehmeämpi kuin pelkkä mekaaninen värähtely. Lisäksi äänenpaine etenee kehon sisään muodostaen siellä "acoustic flow"-ilmiön. Äänenpaine vie kehon nesteitä eteenpäin. Tästä johtunee myös hoidonaikanen "kelluva" olo.

En ole lääkityksen asiantuntija, mutta sanoisin, että lääkehoidolla on aina joitain sivuvaikutuksia. Fysioakustisella stimulaatiolla ei ole havaittu sivuvaikutuksia, enkä niitä minäkään ole havainnut asiakkaillani. Hoito saattaa laukaista joillakin päänsäryn tai etovan olon, mutta ne eivät ole sivuvaikutuksia vaan merkki siitä, että hoito vaikuttaa. Lääkehoitoon verrattuna voisin kuvitella FA-hoidolla olevan huomattavasti laaja-alaisemmat vaikutukset. Unilääkkeet vaikuttaa kuitenkin aina johonki tiettyy spesifiin alueeseen ja sen toimintaan.

Kuten jo aiemmin mainitsin on hoidon vaikutusta vaikeaa ja kallista tutkia, koska mielestäni pitäisi tarkastella muutoksia aivoissa. En ole nähnyt itsekään ensimmäistäkään tieteellistä tutkimusta itse fysioakustiikasta. Voit kuitenkin mennä pubmed-tietokantaan ja löytää sieltä paljonkin erilaisia tutkimuksia värähtelystimulaation vaikutuksista ja esimerkiksi vibroakustiikasta. Näitä tutkimuksia yhdistelemällä omiin kokemuksiini ja opiskelemalla neurobiologiaa/-psykologiaa olen päätellyt tiettyjä asioita. Itse asiassa palaute hoidon vaikutuksista on hyvin samankaltaista kaikkialta. En väitä, että kertoisin tieteellistä totuutta, ainoastaan loogisen päätelmän. Onneksi kaksi tieteellistä tutkimusta on tulossa; parkinsonin-taudin oireiden lievityksestä ja osteoporoosin hoidosta. Katsotaan mitä ne tuovat tullessaan. [:-)]

Marco
Kirjattu

Arskaidae

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Espoo
« Vastaus #25 : 04.11.07 - klo:17:56 »

Yksi asia minua tässä vielä mietityttää, kerrot että tätä hoitomuotoa ei ole juurikaan tutkittu, mutta silti jo "hutkitaan". Minun mielestäni tieteellisen testauksen tärkeä funktio tämmöisissä asioissa on se, että kartoitetaan hoitomuodon haittavaikutukset. Nyt näyttää että tässä on lähdetty rohkeasti ihmisillä kokeilemaan, toivottavasti ei tule ikäviä yllätyksiä. Tosin jossain vaiheessahan on ihmisillä kokeilukin pakko aloittaa, mutta ainakin minä kaipaisin jonkun verran muunlaista tutkimusta ensin. Mutta ehkä sieltä värähtelytutkimuksista löytyy jotain tähän sopivaa.
Kirjattu
Maailmassa on kolmenlaisia ihmisiä; niitä jotka osaavat laskea, ja niitä jotka eivät osaa laskea.

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #26 : 04.11.07 - klo:18:28 »

Reikistä olen tätä mieltä: Rahanmetsästystä, kallista ja "reikiterapeutille" ainaista kiipeämistä "ylipapittaren" asemaan, tasolta tasolle. Katselin vierestä kun yhtä tuttuani vietiin. Onneksi pääsi eroon.

Ostin taannoin Litlistä hierovan istuinmaton, niin-in, matoksi sitä sanottiin 24 €uroa, eli siihen kroppa värähtelemään, mp3-soitin+kuulokkeet korviin, mukavaa musiikkia soimaan...rentoutus voi alkaa.. :-))
« Viimeksi muokattu: 04.11.07 - klo:18:42 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #27 : 04.11.07 - klo:19:38 »

Marrrlelitlitv-tuoli

Niskaharrrtiat-rrrryhänen-rrrintaranka-rrruohonen-rrristiselkä-sarrrmanto-rrreidet-loirrri.....

30 minsaa jyrrrrryytystä [:-DD] Rrrrentouduinko [NUT]
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #28 : 04.11.07 - klo:19:46 »

Marle, toimiiko tuo ihan todella? Voisi ajatellakin, mutta ainoa vika, mulla ei ole tuollaista lepotuolia!!! [:-(]
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #29 : 04.11.07 - klo:19:48 »

:-)) no jopas on mrrrrrrrrrrrrrarrrrrlrrrrrrrrrrrerrrrrrrrrlrrrrrrrlrrrrrrrarrrrrrrrrr    monikäyttöinen tuoli  :-)) rrrrrrrrrrrrrrrrrrrr
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Sivu luotiin 0.229 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.