Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Vaihtoehtoiset hoitomuodot  (Luettu 1096 kertaa)

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Vaihtoehtoiset hoitomuodot
« Vastaus #30 : 04.11.07 - klo:19:51 »

Noo, kyllähän se jytistelee ja onhan siinä monta toimintoakin, hiukkasen tosin on kovaääninen kun niskankohdalla jyrisee [:-)] Ja todellakin, se maksoi Lidlissä sen 24 €uroa joten ajattelin että en mä kamalasti menetä vaikka ei toimisikaan. Eihän tuota voi  mitenkään verrata 5000 €uron tuoliin mutta onhan se kiva lelu, ja kyllä se mukavalta tuntuu se hierontakin. Ei vaan aina muista ottaa tuota vekotinta esille kaapista [:-I]
« Viimeksi muokattu: 04.11.07 - klo:19:53 kirjoittanut Marle »
Kirjattu

leila

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #31 : 04.11.07 - klo:19:54 »

Arskan ja Marcon keskustelun innoittamana palauttelin mieleeni aikoja -80-luvun puolvälistä.  :-))
Mahtoikohan musiikkiterapeutti ja musiikin monitoimimies Petri Lehikoinen olla kehittelemässä alkuperäistä fysio-akustista tuolia?
No, joka tapauksessa hän tuolloin sitä esitteli ja valitteli tutkimuksen puutetta, muistaakseni. Ja muistaakseni ideoinnin lähtökohdiksi hän kertoi vuosituhantisesta kokemuksesta äänen parantavasta vaikutuksesta. Ja Lehikoinen tarkoitti silloin parantajashamaanien ja vastaavien käyttämiä parannusmenetelmiä. Siis, sini-ääni kuuluu/aistitaan kurkkulaulussa ja didgeridoon soitossa. Ääni ohjattiin suoraan parennettavalle alueelle ja siitä koettiin olevan hyötyä.
Marcon esittämät pohdinnat olivat jo tuolloin puheena. Kuin myös Arskan peräämä tutkimus tai sen puute.  :-))
En muista kuulleeni, että pelkkä fa-hoito olisi Kelan hyväksymää lääketieteellistä kuntoutusta. Sensijaan osana musiikkiterapiaa se taitaa kuulua Kelan listoille. Mutta enhän minäkään kaikkea ole kuullut  [:-DD] (voisko uskoa  :-O)!

Marlen tuolin vibra on ihan mukava  :-)), tauoilla olen istuskellut tuollaisella.
Kirjattu
leila

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #32 : 04.11.07 - klo:20:00 »

Kas värinää etsiessä löytyi tämmöinen värisyttäjä  http://www.vibe-easytrain.fi/sivu.php?id=4

Itse värisen seisten, seison vain polvet löysinä ja värinä alkaa tuotapikaa, seurauksena rento ja mukava olo, eikä maksa mittään  [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Marco

• Vieras
« Vastaus #33 : 04.11.07 - klo:20:00 »

Yksi asia minua tässä vielä mietityttää, kerrot että tätä hoitomuotoa ei ole juurikaan tutkittu, mutta silti jo "hutkitaan". Minun mielestäni tieteellisen testauksen tärkeä funktio tämmöisissä asioissa on se, että kartoitetaan hoitomuodon haittavaikutukset. Nyt näyttää että tässä on lähdetty rohkeasti ihmisillä kokeilemaan, toivottavasti ei tule ikäviä yllätyksiä. Tosin jossain vaiheessahan on ihmisillä kokeilukin pakko aloittaa, mutta ainakin minä kaipaisin jonkun verran muunlaista tutkimusta ensin. Mutta ehkä sieltä värähtelytutkimuksista löytyy jotain tähän sopivaa.

Totta. Onneksi olen itse siinä vaiheessa tullut hoidon antajaksi, jolloin menetelmästä oli käytökokemusta paljon jo yli kymmenen vuoden ajalta. Menetelmä on ollut käytössä vuodesta 1988, joten haittavaikutuksia olisi jo varmaan havaittu. [:-)] Mikäli olen oikein ymmärtänyt, kansainvälinen standardijärjestö ISO on määritellyt tämän stimulaation turvalliseksi ja sille voi altistua 24 h ilman terveydellistä haittaa. Onhan menetelmästä olemassa graduja paljonkin, mutta ne on enemmän laadullisia kuin määrällisiä ja silloinhan yleistyksiä on paha mennä tekemään. Kyllä värähtelytutkimuksia voidaan suoraan liittää tähänkin menetelmään, lainalaisuudet on samat, erona akustinen puoli. Luulisin, että huippu-urheilupuoli on hyvä referenssi tässä asiassa. Siellä ei käytetä kuin toimivia menetelmiä ja fysioakustista menetelmää käytetään laajaltikin urheilupuolella. Esimerkkeinä AC Milan, FC Derby County, Francesco Totti, Kristina Smigun, Erki Nool, San Fransisco 49ers. Itse olen työskennellyt mm. Suomen salibandy-maajoukkueen, Saksan koripallomaajoukkueen ja muutamien huippu-urheilijoiden kanssa. Kaikkien antama subjektiivinen palaute ja mittaustulokset kertovat toimivuudesta esim. palautumisen, unen laadun, lihasvammojen ennaltaehkäisyn ja psyykkisen valmennuksen osalta. Nämä siis omia kokemuksiani, en voi muiden puolesta puhua.
Kirjattu

Marco

• Vieras
« Vastaus #34 : 04.11.07 - klo:20:10 »

Arskan ja Marcon keskustelun innoittamana palauttelin mieleeni aikoja -80-luvun puolvälistä.  :-))
Mahtoikohan musiikkiterapeutti ja musiikin monitoimimies Petri Lehikoinen olla kehittelemässä alkuperäistä fysio-akustista tuolia?
No, joka tapauksessa hän tuolloin sitä esitteli ja valitteli tutkimuksen puutetta, muistaakseni. Ja muistaakseni ideoinnin lähtökohdiksi hän kertoi vuosituhantisesta kokemuksesta äänen parantavasta vaikutuksesta. Ja Lehikoinen tarkoitti silloin parantajashamaanien ja vastaavien käyttämiä parannusmenetelmiä. Siis, sini-ääni kuuluu/aistitaan kurkkulaulussa ja didgeridoon soitossa. Ääni ohjattiin suoraan parennettavalle alueelle ja siitä koettiin olevan hyötyä.
Marcon esittämät pohdinnat olivat jo tuolloin puheena. Kuin myös Arskan peräämä tutkimus tai sen puute.  :-))
En muista kuulleeni, että pelkkä fa-hoito olisi Kelan hyväksymää lääketieteellistä kuntoutusta. Sensijaan osana musiikkiterapiaa se taitaa kuulua Kelan listoille. Mutta enhän minäkään kaikkea ole kuullut  [:-DD] (voisko uskoa  :-O)!

Marlen tuolin vibra on ihan mukava  :-)), tauoilla olen istuskellut tuollaisella.

Kyllä vaan laite on Petrin ideasta kehitelty. Hän teki jo 80-luvun alussa yhteistyötä norjalaisen Olav Skillen kanssa virbroakustiikan osalta ja kehitteli Skillen VAT-systeemistä kehittyneemmän version. Kela hyväksyy hoidon fysioterapiankin osaksi ja onhan Kelan useassa omassa kuntoutuslaitoksessakin FA-tuoli käytössä.
Kirjattu

leila

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #35 : 04.11.07 - klo:20:12 »

Tässä näytteessä 13. laulun (Narrimislaulu) taustan bassoääni muistuttaa hoitavaa ääntä. Kuukeloimalla kurkkulaulusta paljon tietoa.
http://www.imrepeemot.org/musiikki.htm

Ja vähän didgeridoota.
http://www.youtube.com/watch?v=DC9w4KWEgJE

:-)) [NUT] :-O

Juu, olihan se Olav myös sillon puhumassa. Alkaa palata mieleen  :-)).

« Viimeksi muokattu: 04.11.07 - klo:20:13 kirjoittanut leila »
Kirjattu
leila

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #36 : 04.11.07 - klo:20:17 »

Noitahan "torvikansaa" on näkynyt Helsingin keskustassa puhaltelemassa, sanoisin että kamala ääni, ei rentouttava, pikemminkin pelottava.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #37 : 04.11.07 - klo:20:19 »

Mä oon kuullut tuosta kurkkulaulusta myös, että esim. munkkien lauluperinteessä sitä on käytetty, just parantavana ja tasapainottavana... oon netistäkin yrittänyt etsiä, mutten muistanut kurkkulaulu-sanaa. Etsin jotain 'siniäänilaulua'.  :-)) Mutta just siis tuo, että laulavat siniääntä. Kiitti leila linkeistä! Mielenkiintoista.

Kotkan keskussairaalassa kuulemma on tämä FA-tuoli käytössä, olikohan se nyt lastenpsykiatrisella osastolla.
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
« Vastaus #38 : 04.11.07 - klo:20:24 »

Kietovia ääniä kurkkulaulajilla ja myös tuo didgeridoon ääni on puhutellut aina. Saisinkohan siitä ääniä  [:-I]
Kirjattu

Pihalintu

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Väliaikaista kaikki
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #40 : 04.11.07 - klo:20:48 »

Kiitos Pihis! Miten ihmeessä ne saa tuon äänen... pitäisköhän alkaa harjottelemaan itte...
Kirjattu

leila

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #41 : 04.11.07 - klo:20:52 »

Juu Sus, Suomessahan on kurkkulauluyhtyeitä ja seuroja. Kuukeloimalla löytyy. Ja omassa tuvassa on helppo kokeilla, Tiitu ilmoittaa, jos ei mene oikein. Minua ainakin Nirppu tuli kerran näykkäsemään, kun lauloin kurkku suorana ja pää punaisena. Sillä on niin herkät korvat  :-)).
Kirjattu
leila

Sus

• Vieras
« Vastaus #42 : 04.11.07 - klo:20:53 »

Voi mun kissaparat! [:-DD]
Kirjattu

leila

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #43 : 04.11.07 - klo:20:59 »

Mutta Sus, kun sitten opit oikein sen laulutavan, niin kisulit varmasti kehräävät tyytyväisinä eikä niillä ainakaan ole virtsakivistä vaaraa  :-)).
Kokeile vaan. Kurkunpäässä tuntuu jännältä ja poskiontelot tyhjentyy ja yskitys loppuu vaikkei osaakaan oikein.  :-))
Kirjattu
leila

Sus

• Vieras
« Vastaus #44 : 04.11.07 - klo:21:02 »

Täytyy yrittää kuukkeloida, jos jostain löytyis opetusta miten se kurkku pistetään. :-)) Mähän tykkään kovasti laulamisesta. Jos laulaisi kurkkulaulua, niin koko kehohan siinä resonoi mukana... Kissoista puhumattakaan. :-))
Kirjattu

Sivu luotiin 0.181 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.