Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Kuukauden lintu 11/2007, keskustelua  (Luettu 753 kertaa)

Mesis

• Konkari
  • Poissa Poissa
Vs: Kuukauden lintu 11/2007, keskustelua
« Vastaus #15 : 03.11.07 - klo:07:44 »

Parus Major oli tehnyt hienon esittelyn talitintistä. Hänen tekstissään oli maininta talitintin laulusta TI-TYY tai TI-TI-TYY. Olen jo aiemminkin kirjoittanut tänne, kuinka meillä on yhdellä tintillä hyvin omaperäinen laulu. Se nimittäin laulaa aina TI-TI-TYY-TI-TY. Ja näin se laulaa monta kertaa peräkkäin, -ja joka kevät, että varmaankin se asustaa meidän pihapiirissä. Tällainen juttu tuli mieleeni talitintistä, kun luin tuon hienon esittelyn.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #16 : 03.11.07 - klo:09:05 »

Talitintti tosissaan on se utelias veijari, joka koputtelee ikkunoita. Vain talitintin olen nähnyt sitä tekevän, tulee ikkunalaudalle ja kurkkii ja urkkii kaula pitkällään mitä sisällä tapahtuu ja nokallaan koputtelee. [:-)] Myös avoimesta ikkunasta lennähtänyt sisään täälläkin.

Eilen ois saanut kivat kuvat, jos ois kamera ollut käsillä. Mulla on ulko-ovessa lasi-ikkuna, sellaista röpöläistä lasia ja ylhäällä siinä pitsiverhoa (ulkopuolella). KOLME talitinttiä oli tutkimassa sitä pitsiverhoa, ne "istuskeli" kiinni pitsiverhossa, kurkki sen alle ja tutki ja tutki ja tutki. Sisään tämä näkyi tinttien silhuetteina nätissä pitsiverhossa ja valo tuli ikkunan läpi. Jukra, kun Airi oli taas ottanu kameran pois mun kädestä, ja laittanut sen - sinne missä sen periaatteessa kyllä kuuluukin olla - olohuoneen pöydälle. :-))
Kirjattu

hippiäinen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • pieni kunta Satakunnasta ruots.Kjulo
« Vastaus #17 : 03.11.07 - klo:14:57 »

Hieno esittely talitintistä Parus Major.  [:-)]

Talitintti on tosiaan omankin pihapiirin iloinen veijari ja kyllä niitä ainakin 20 pyörii sinnetänne iloisesti pyrähdellen ja
välillä ikkunan takanakin kurkkien ja koputellen.
Pähkinät, auringonkukansiemenet ja taliherkut maittavat, pähkinät ja tali ovat kuitenkin omien pihatinttien ykkösherkkuja.
Kevään piristysruiske ja mielenvirkistys on talitintin ti-tyy, titi-tyy joka raikaa jokapuolella ja pesäpuuhat ovat vilkkaita pihapiirin 3 pöntössä.

Ihana värikäs ykkösveijari.  [:-)] :-)) [:-)]
« Viimeksi muokattu: 03.11.07 - klo:15:00 kirjoittanut hippiäinen »
Kirjattu

emo

• Vieras
« Vastaus #18 : 03.11.07 - klo:16:49 »

Talitintti on mun mielestäni ihan jees pihavieras.
Ei oikeen mun suosikki ykköslintu.
Ei herätä mussa oikeestaan minkäänlaisia tuntemuksia,ei kyllä varsinaisesti ikävä tulisi vaikka jostain syystä pihasta häviäisivätkin. [:-P]
Kirjattu

Mustarastas

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #19 : 03.11.07 - klo:20:57 »

[:-I] Mulle tulisi kyllä ikävä. Kerran on talitintti yöpynyt asunnossani. Se lensi avoimesta keittiön ikkunasta sisälle ja suoraan raollaan olevan keittiökaapin ovesta sisälle. Siellä se oli ihan hiljaa ja jäi yöksi. Aamulla se keikkui keittiön lampun johdossa - keikisteli ja kallisteli päätänsä ja katsoi suoraan silmiin - sitten se poistui samaa reittiä kuin oli tullutkin. Eikä kikkaran kikkaraa jättänyt hyllylle.
Tuo on myös tuttua  -tuo ikkunanlaudalla keikkuminen ja kurkistelu kaula pitkällä sisälle - ja se koputtaminen - ihan tyypillistä tiaista. [:-)]
Entäs tämä hoitoalalle aikova tinttarella. Sairaalan ikkunasta vaan sisälle ja tutkimaan potilashuoneita ja seurustelemaan potilaiden kanssa - oli siinä potilaille ohjelmaa sille päivälle - kuin myös hoitajille. Lääkärinkansliaa se tutki pitkään ja sitä kannettavaa tietsikkaa- olikohan kiinnostunut sen toiminasta  [:-DD] - eikä taaskaan kikkareen kikkaraa yhtään missään - oli siisti - tiesi ettei sairaalassa saa kakkia [:-DD] muutoin kuin wc:ssä .
Kirjattu

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #20 : 03.11.07 - klo:21:49 »

Suomalaista kansanperinnettä talitiaisesta:

talitiainen= makkaralintu, makkaratiainen, pakkastiainen

"Jos talitiijainen tulee akkunaan tai sisälle, tulee pakkanen."

"Varsinkin kesällä, kun makkaratiainen tiitittää, tulee vesisade."
                  [:-)] [:-I]

Kirjattu
- tartu hetkeen -

Erkki K

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #21 : 03.11.07 - klo:22:01 »

Harvoin enää kuulee aitoa ti-ti-tyytä. Asutustaajamien läheisyydessä laulu on ti-tyytä tai jopa tiyy. Tutkijat ovat selittäneet laulun muutosta lyhyemmäksi ja samalla kuuluvammaksi melusaasteen lisääntymisellä. Vanha kunnon ti-ti-tyy, kun ei tahdo kuulua enää riittävän kauaksi. Linnutkin ovat kovin sopeutuvaisia. :-))
Kirjattu

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #22 : 03.11.07 - klo:22:04 »

Näin on! Kovasti itse aina ilahdun kun kuulen vanhan kunnon titityyn. Onneksi sitäkin vielä kuulee ihan kiitettävästi. [:-)]
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Henri

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pirkanmaa
« Vastaus #23 : 04.11.07 - klo:08:02 »

Juu, titityy on kyllä vähentynyt. Mutta kun lähdetään täältä tuonne Jämsään päin, niin siellä kuulee useammin titityytä kuin täällä. Eritoten on jäänyt mieleen eräs tintti, joka veteli 3 metrin päässä titityytä erittäin innokkaasti. Eikä lintua edes näkynyt, koska tintin laulupaikkana ollut pensas oli niin tiheä. :-)) [:-)]

Muuten, mun mielestä talitintti on yleisin lintu, joka eksyy sisälle esim. suuriin kauppoihin, kotiin tms. Aina jos kaupassa lentelee lintu, se on aika varmasti talitiainen.
Kirjattu

mese

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • "Lintuja Sallasta -poimintoja bongarin päiväkirj."
« Vastaus #24 : 04.11.07 - klo:17:25 »

Talitiainen on yksi minunkin lemppari, vaikka vähän sieppaakin kun kaivelee nuo villat...
tässä yksi tänään...

tällä oli toinen jalka piilossa, palelikohan, vai oliko ollenkaan toista jalkaa?

utelias kaveri, katselee monesti ikkunan takana.
Kirjattu
"Anch´io son pittore!" kotisivu

Parus Major

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Poissa Poissa
  • Pori
« Vastaus #25 : 04.11.07 - klo:19:50 »

Kivat tinttarakuvat meseltä! [:-)]
Mitä olisikaan ruokinta ilman pirteää talitiaista! :-))
Kirjattu
- tartu hetkeen -

Sus

• Vieras
« Vastaus #26 : 05.11.07 - klo:14:58 »

Mun ruokinnalla on kyllä talitinttien määrä suunnilleen tuplaantunut. Viime talvesta. :-O Mähän olen ruokkinut lintuja vasta kaksi talvea, nyt on alkanut kolmas. On tainneet tintit tuoda mukanaan kesän pesueetkin... Onkohan niillä ollut tavallista parempi pesimävuosi? Tms. Tai sitte ovat vaan oppineet yhäkkiä tän mun paikan.

Mukavaa, että niitä on. [:-)] [:-)] [:-)]
Kirjattu

Jarmo

• Aluevalvoja
  • Konkari
  • Paikalla Paikalla
  • Säkylä ** älykäS
« Vastaus #27 : 05.11.07 - klo:16:57 »

**Mauritz ja taistelukaveri pöntössä**

Lisää Arttu-Tintin ketjun lopussa
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

JTR

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #28 : 05.11.07 - klo:18:21 »

Jep. Kaikkein uteliain tiaisista lie talitiainen. Sitten kun talitiaisen saa kesytettyä, tilanne muuttuu kertaheitolla. Viime syksynä kun sain talitintin tulemaan piipulleni. Sepä kerran istui 10min ja minulla meni hermot siinä tilanteessa. Talitiainen ihan kaikessa rauhassa kaivoi pähkinänmuruja piipusta ja popsi niitä poskeensa kuten olin tarkoittanut. Muilla vaan ei ollut mitään asiaa kuvan tintin ollessa piipullani. Tänä syksynä sinitiainen on uusi tulokas piipulle....
Kirjattu

Marjuli

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Nurmijärven mummo
« Vastaus #29 : 10.11.07 - klo:14:27 »

Kiitos Parus ja Jarru hienosta talitiaisen esittelystä!  [:5]
Muistakaa valita joulukuun lintu ajoissa! Kaija on luvannut hoitaa asian. Muistuttakaa häntä, että tekee jutun ajoissa. Itse olen silloin Intiassa tiirailemassa vähän toisenlaisia lintuja. :-))
Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

Sivu luotiin 0.079 sekunnissa. 20 kyselyä tietokannasta.