Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Tuusula  (Luettu 1973 kertaa)

Klorofylli

• Vieras
Vs: Tuusula
« Vastaus #90 : 10.11.07 - klo:12:50 »

Vaikka kuinka perehtyisi asiaan, pitäisi olla elänyt kyseisessä perheessä ennen kuin voisi mitään faktaa tietää.
Kirjattu

Sus

• Vieras
« Vastaus #91 : 10.11.07 - klo:12:54 »

Vaikka kuinka perehtyisi asiaan, pitäisi olla elänyt kyseisessä perheessä ennen kuin voisi mitään faktaa tietää.

Totta. [:-)]
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #92 : 10.11.07 - klo:13:01 »

Klorofylli, olen tismalleen samaa mieltä.

Yleisellä tasollahan asiaa voi pohtia vaikka loputtomiin, siis että mikä ajaa ihmisen tekemään tuollaisia tekoja ja miten ympäristö siihen reagoi. Tuosta nimenomaisesta tapauksesta emme voi oikeasti tietää mitään.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Sus

• Vieras
« Vastaus #93 : 10.11.07 - klo:13:05 »

Kyllä mua sen perheen puolesta... harmittaa aika kauheesti se, minkälaisen spekulaation kohteeksi nyt ovat joutuneet... [:-(] Kun koko kansa spekuloi. [:-I] Ei voi sanoo muuta ku huh huh...
Kirjattu

ullu

• Ylläpitäjä
  • Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #94 : 10.11.07 - klo:13:16 »

Tuo on minusta tärkeä ja mielenkiintoinen pointti tuo vihan ja muidenkin tunteiden ilmaiseminen. Jollain tavalla ne tukahdutetut tunteet tulevat ulos kuitenkin. Varmaan jokaisen kannattaisi miettiä, mikä olisi se oma tapa käsitellä ja purkaa negatiiviset tunteet muita vahingoittamatta. Itsellä ainakin olisi paljon parantamisen varaa.

Tuli muuten mieleen, että tuollainen sekä muihin että itseen kohdistuva väkivallanteko kuin tuo ampuminen voisi olla tavallaan laajennettu itsemurhakin. Ei uskalleta lähteä yksin. Ja taas korostan, että en tiedä olisiko siitä voinut olla kyse tuolla Jokelassa, mutta noin niin kuin yleisemmin. Jos vihaa maailmaa, mutta ei uskalla siitä lähteä yksinkään?
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

emo

• Vieras
« Vastaus #95 : 10.11.07 - klo:16:12 »

Mitä mä nyt noita äidin sivuja ja mietteitä olen lueskellut niin alkaa kyl aika paljon tuntuun siltä että vanhemmila ainakin osa tuon pojan ajatuksista ja arvoista on peräisin.
Tiedä sitten ajattelivatko vanhemmat ihan noin vahvasti asioista että pitää toisia tappamaan ruveta.

Totta että vanhemmista ja perheestä nyt joka paikassa spekuloidaan kaikenlaista.
Bussissakin kuulin miten eräskin nuori nainen sanoi että mahtaa nyt äiti olla ylpeä pojastaan kun tuollaista teki.

Toivon kuitenkin tottisesti ettei tuommoinen aate saa suurempaa kannatusta.
Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #96 : 10.11.07 - klo:16:16 »

"Ihmisluonto epätäydellisyydessään on taipuvaisempi vihaamaan kuin rakastamaan, ja niinpä useimmiten ihmisten viha on todellakin mieletöntä. Viha on mieletöntä silloin, kun se hallitsee meitä, sen sijaan että me hallitsisimme sitä. Se on mieletöntä, kun se perustuu tietämättömyyteen, valheisiin tai ennakkoluuloon ja kun se on järjenvastaista. Vihaa voitaisiin verrata tuleen. Tuli voi palvella varsin monta hyvää tarkoitusta, kun se pidetään valvonnassa. Mutta kun se pääsee irti, niin miten tuhoisa se voikaan olla elämälle ja omaisuudelle! --
Yksi apukeino  hallita vihantunteita on järjen käyttö. Se auttaa  näkemään, miten mieletöntä on vihata ihmisiä erilaisen ihonvärin, kansallisuuden tai uskonnon vuoksi. Viha, jota jotkut muslimit ja hindut, jotkut juutalaiset ja arabit, jotkut Pohjois-Irlannin protestantit ja katolilaiset samoin kuin jotkut valkoihoiset ja mustat osoittavat toisiaan kohtaan, on järjenvastaista. Mikään ryhmä ei ole kokonaan hyvä tai kokonaan paha."

Tuossa edellämainitussa artikkelissa jonka löysin käsiteltiin rotusorrosta yms. johtuvaa vihaa mutta voishan sitä soveltaa muihinkin elämän alueisiin. Viha kuitenkin synnyttää lisää vihaa, ja se on hallitsemattomana tuhoisaa. Maailmassa on paljon epäoikeudenmukaisuutta, ei sitä poisteta tuhoa tuottamalla vaan lisätään.

Kirjattu

Marle

• Konkari
  • Poissa Poissa
« Vastaus #97 : 10.11.07 - klo:16:25 »

Mitä mä nyt noita äidin sivuja ja mietteitä olen lueskellut niin alkaa kyl aika paljon tuntuun siltä että vanhemmila ainakin osa tuon pojan ajatuksista ja arvoista on peräisin.
Tiedä sitten ajattelivatko vanhemmat ihan noin vahvasti asioista että pitää toisia tappamaan ruveta.

Totta että vanhemmista ja perheestä nyt joka paikassa spekuloidaan kaikenlaista.
Bussissakin kuulin miten eräskin nuori nainen sanoi että mahtaa nyt äiti olla ylpeä pojastaan kun tuollaista teki.

Toivon kuitenkin tottisesti ettei tuommoinen aate saa suurempaa kannatusta.

Ei kait se paha juttu ole jos nostetaan "kissa pöydälle". Nykyisin kun melkein kaikilla on kiire, niin unohtuu katsoa tarkemmin tätä maailmaa ja sitä millaisessa ympäristössä lapset joutuvat kasvamaan ja mitä he touhuuvat silloin kun vanhemmat eivät ole paikalla. Sitä kaiketi luulee että ne pärjää mutta olisihan se hyvä istua perheenä usein esim. yhteiseen ruokapöytään ja keskustella kaikesta mitä maailmassa on, hyvästä ja pahastakin. Kuunnella lasta, huolet, ilot, surut.. Ainakin yrittää.

Kirjattu

Risto

• Vieras
« Vastaus #98 : 10.11.07 - klo:16:53 »

Kuunnella lasta, huolet, ilot, surut.. Ainakin yrittää.

Tuon minäkin annan kannustimeksi jokaiselle isälle ja äidille, ja siaisvanhemmalle ja kummille ja kaverille.  [:-I]
Kirjattu

Rouva Hömötiainen

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Tallinn, Estonia
« Vastaus #99 : 10.11.07 - klo:17:56 »

Olen viikonlopulla ollut tilaisuudessa jutella parin opettajan kanssa tapahtuneesta ja oppilaiden reaktioista tuohon tapahtuneeseen.
Eräs opettaja kertoi, että pojat kyselevät: kuinka monta poliisia, mitä sitten tapahtui, mitäs sitten, mites sitten kävi

tytöt: miltä se tuntui, miltä se näytti, miltä sinusta nyt tuntuu, kuinka nyt mennään...
-------------------------------
ja aivan varmasti samasta kokemisesta ja tuntemuksesta on kyse, pojat ja tytöt reagoivat ulospäin eritavalla - varmasti sisällä jyllää samanlaiset tunteet
--------------------------------
no, kyökkipsykologi ei ota enempää kantaa, mutta näin on kouluilla asia nähty ja koettu
----------------------------------
kaikkia se koskettaa - erilailla se vaan näkyy ulos
näinhän se on aikuistenkin maailmassa
Kirjattu

Klorofylli

• Vieras
« Vastaus #100 : 10.11.07 - klo:17:57 »

Pitää myös muistaa että tässä ikävässä tapahtumassa ei ollut kyse pelkästään jonkun aatteista, maailman vihasta, kasvatuksesta tai sen puutteesta. Teon tekijä oli ihan oikeasti sairas nuori mies. Eikä edes ainoa lajissaan meidänkään maassamme. Minusta tässä teossa oli enemmän hätähuutoa kuin vihaa.
Eikä kenenkään pidä luulla että tuntisin siitäkään huolimatta pienintäkään sympatiaa tekijää kohtaan.

Nytkin ollaan lähdössä ihan vika tielle kun aletaan kauhealla kiireellä hommaamaan aseita pois ja tekemään uusia lakeja. Samalla pitäisi ottaa sitten puukot ja kirveet myös. Tiiliskivelläkin voi tehdä pahaa toiselle. Kiellettäisiinkö sitten tiilitalot ettei ne lietsoisi ihmisiä julmuuksiin?
Reippaasti kärjistettyä, mutta minun mielestäni ei ensimmäiseksi pitäisi keskittyä siihen miten vähentää vahinkoja sitten kun joku lopullisesti romahtaa. Syyttävien sormien tilalle pitää etsiä kuulevia korvia ja tuntevia sydämiä ettei kukaan romahda.

Kirjattu

rane

• Vieras
« Vastaus #101 : 10.11.07 - klo:19:55 »

joo olen samaa mieltä..kyllä aseita löytyy jos tahtoo toiselle pahaa, aselailla ei voida sitä estää.

minun mielestäni pitäs kattoo asian ytimeen eli siihen miksi nuori voi huonosti...ja kun yhteiskuntaa katsoo en ihmettele yhtään miksi.Siksi kaiketi hän tätä maailmaa vihasikin. Lapset joutuvat kasvamaan melkoisen yksinään, tullen samalla riepoitelluksi sinne tänne isosta ryhmästä toiseen. Päiväkodit ja niiden ryhmät ovat liian isoja samoin koulut. Jokelan koulussakin kokoa puolet liikaa.

Lapsi ja nuori ei tule nähdyksi enää omana itsenään vaan osana massaa. Varsinkin jos kotona on jotain pielessä, se voi katkaista ´kamelin selän´. Pieni ihminen hukkuu tarpeineen tämän maailman yltyvässä voiton tavoittelussa.
Kun raha saa johtaa tätä maailmaa, tulos on erittäin huono!

Sairashan tuo ampuja oli, suuruudenharhainen. Asetti itsensä Jumalan asemaan, nimittämällä itsensä ´luonnonvalinnan toteuttajaksi´. Mikä lienee sitten takana siinä, että sellaista kuvitelmaa itestään on lähtenyt luomaan. Halusi mielummin olla suuri kuin pieni. Pienenä ihmisenä oleminen voi olla niin pelottavaa, että suuruuskuvitelma voi olla siihen oiva ratkaisu..  [:-I]
Kirjattu

Jaska

• Vieras
« Vastaus #102 : 10.11.07 - klo:20:53 »

Nyt alkoi tuntua tosi kolkolta, kun luin iltalehden juttuja, niin paljon tuttuja nimiä, olivat joutuneet tulilinjalle, lapsiparat !  [:´(] Jälkihoito pitää olla tehokasta, nyt ei saa pihtailla tai menee nuorilta usko elämään.
Meillä on työnohjausta - pitkästä aikaa - maanantaina, taidan mennä, vaikka onkin pitkän työpäivän päätteeksi.
Kirjattu

Lisa

• Konkari
  • Poissa Poissa
  • Jippijei
« Vastaus #103 : 10.11.07 - klo:21:03 »

Tää koko homma muistutti niin paljon jenkeissä tapahtuvaa surua. Ja niinhän tekijäkin oli kai jossain ilmaissut ihailevansa Colombian joukkosurmaa. Minä , ja vain minä, "syytän" paljolti nykyaikaa ja just tätä nettiä. Kaikki ei ole vahvoja ja menevät mukaan. Mulla oli yks yö tosi paha olo, kun mietin, että tällaiseen maailmaan mekin lapsia tehdään. Valvoin, vatvoin, voin pahoin....mies rauhoitteli ja tajuan tietty, että elämä jatkuu. Jatketaan.
Kirjattu

emo

• Vieras
« Vastaus #104 : 10.11.07 - klo:21:20 »

Lainaus
että tällaiseen maailmaan mekin lapsia tehdään.

Täytyy vain toivoa ja yrittää parhaansa kasvattaessaan lapsiaan että ehkä he joskus tekevät tästä maailmasta edes pikkaisen paremman paikan.
Kirjattu

Sivu luotiin 0.065 sekunnissa. 17 kyselyä tietokannasta.