Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: TUMMA SUKLAA  (Luettu 895 kertaa)

Sus

  • Vieras
TUMMA SUKLAA
« : 11.11.07 - klo:10:02 »

Tutkimukset osoittavat, että tumma suklaa auttaa masennukseen - ihan oikeasti.

Tuli puhetta siellä mun tuolihoidossa aiheesta. Tää henkilö, joka antaa niitä hoitoja on sairaanhoitaja ja vyöhyketerapeutti ja antaa kaamosmasennuksesta kärsiville valohoitoja, ryhmille ihmisiä, ja ties mitä muuta hää tekee. Joka tapauksessa hän kertoi, että ryhmä ryhmän perään ja vuosi vuoden perään lähes KAIKKI valohoitoryhmäläiset puhuvat aina, että suklaata suklaata suklaata. Suklaanhimo iskee ja suklaa auttaa.

Asiaa on jo tutkittu, hän kertoi lukeneensa sellaisen tutkimuksen, jossa sanotaan, että tumma suklaa, siis lähinnä siinä oleva kaakao, vaikuttaa suoraan aivojen mielihyväkeskukseen. Se vaikuttaa myös juuri siihen serotoniiniaineenvaihduntaan... serotoniinin puutos aivoissa aiheuttaa masennusta. Tutkimuksessa joku asiantuntija (harmi kun en muista, taisi olla lääkäri, pitää kysyä tarkemmin...) sanoi suoraan, että TUMMA suklaa on halvin mahdollinen masennuslääke ja turvallisin.

Sen pitää olla TUMMAA suklaata, jossa on siis kaakaota hyvin paljon. Kaupoistahan löytyy nykyään tummaa suklaata, jossa on kaakaota jopa 70%. Siinä masennuksesta johtuvassa suklaanhimossa ihminen EI himoitse suklaassa olevaa rasvaa ja sokeria (vaikka ne maistuukin hyviltä :-)) ) vaan sitä kaakaota. Eli suklaata ei tarvitse siis edes syödä semmoisia määriä, että lihoo sen rasvan ja sokerin vuoksi. Jo muutama pala tummaa suklaata voi tehota. [:-)]

Että nyt saa suklaata syödä HYVÄLLÄ OMATUNNOLLA. Voi melkein sanoo, että LÄÄKÄRI MÄÄRÄSI. :-))

Netistä löytyy aiheesta paljonkin. [:-)]

« Viimeksi muokattu: 11.11.07 - klo:10:04 kirjoittanut Sus »
Kirjattu

Klorofylli

  • Vieras
Vs: TUMMA SUKLAA
« Vastaus #1 : 11.11.07 - klo:10:35 »

No ilmankos mulla on viime aikoina ollut kauhea himo siihen Lidlissä myytävään Trinidad 75% suklaaseen, niin tummaa se on ja niin hyvää. [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: TUMMA SUKLAA
« Vastaus #2 : 11.11.07 - klo:10:36 »

Huom. Hyvin vakavat masennustilat ovat tietenkin asia aivan erikseen. [:-)] Että en yritä "väittää", että siitä vaa suklaata ni eköhä se siitä. No ehkä tämän kaikki jo ymmärsi muutenkin. :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: TUMMA SUKLAA
« Vastaus #3 : 11.11.07 - klo:10:41 »

No ilmankos mulla on viime aikoina ollut kauhea himo siihen Lidlissä myytävään Trinidad 75% suklaaseen, niin tummaa se on ja niin hyvää. [:-)]

Mullahan oli myös se suorastaan järjetön suklaanhimo tuossa, itse asiassa, ennen noiden FA-tuolihoitojen aloittamista. En tiedä johtuiko se siitä tuolijutskasta, kun se himo alkoi vähentyä pikkuhiljaa. Viime tiistaina ostin myös tummaa suklaata ja otin sitä vähän niinkuin ennaltaehkäisevästi ja huvin vuoksi, kun olin kuullut tästä suklaahommasta. Nyt täytyy sanoa, että mun suklaanhimo on loppunut! :-O

(Luin muutes äsken netistä, että juustossa on jotakin, joka myös lisää serotoniinin syntymistä, ja samalla kun mulla oli se suklaanhimo, niin mulla oli myös hillitön juustohimo. Sekin on nyt loppunut. [:-)] )
Kirjattu

Klorofylli

  • Vieras
Vs: TUMMA SUKLAA
« Vastaus #4 : 11.11.07 - klo:10:44 »

Ja mulle tuli nyt tuosta valohoidosta mieleeni, kun mulla on ollut kauhean vaikea herätä aamuisin vaikka olisin nukkunut kuinka pitkän ja hyvän yön. Niin mulle sitten suositeltiin herätyskellon sijaan herätysvaloa. Se on ollut mulla nyt kahtena aamuna sitten käytössä ja täytyy sanoa että on tehokas! Ainakin näinä kahtena aamuna mä olen heti pirteän oloinen kun avaan silmät, yhtään ei ole sellainen olo että pitäis jäädä vielä peiton alle haukottelemaan ja venyttelemään.  [:-)]

Kaikkea ne keksii.  [:-)]
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: TUMMA SUKLAA
« Vastaus #5 : 11.11.07 - klo:10:47 »

Kiva kuulla Kloris. [:-)]

Tässä on kaamosmasennuksesta kaikenlaista, mitä itse voi tehdä. Suklaakin siellä mainitaan, ihan lyhyesti vaan.
http://www.hiilaritietoiset.net/kaamosmasennus.htm
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: TUMMA SUKLAA
« Vastaus #6 : 11.11.07 - klo:10:51 »

Minä pidän aina saatavilla juuri noita Lidlin tummia suklaita. Joko sitä 75% tai 70% (Ecuador levy). En läheskään päivittäin syö, mutta joskus tekee mieli ja pari palaa nappaan silloin.
Myös siitä suklaakahvistani kirjoittelin joskus vuosi sitten. Juon edelleen aamukahvin jossa pari-kolme teelusikallista makeuttamatonta kaakaojauhetta. Kahvi ei enää edes maistu hyvälle ilman sitä. :-))
Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: TUMMA SUKLAA
« Vastaus #7 : 11.11.07 - klo:10:54 »

Hyvä idis tuo kaakaojauhe, annulix. Pitää vissiin kokeilla. Mietin itsekin, että kaikkein edullisimmaksihan tulisi, jos pistelis kaakojauhetta vaan paketista suoraan suuhun. Ois ihan 100-prosenttista jo. :-))
Kirjattu

annulix

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 14 455
  • Ylöjärvi
Vs: TUMMA SUKLAA
« Vastaus #8 : 11.11.07 - klo:11:01 »

Hyvä idis tuo kaakaojauhe, annulix. Pitää vissiin kokeilla. Mietin itsekin, että kaikkein edullisimmaksihan tulisi, jos pistelis kaakojauhetta vaan paketista suoraan suuhun. Ois ihan 100-prosenttista jo. :-))

Se ihan oikeasti on hyvää, liraus kermaa tekee vielä herkullisemmaksi. No, tämä tietenkin makuasia. [:-)]
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: TUMMA SUKLAA
« Vastaus #9 : 11.11.07 - klo:14:18 »

Ja mulle tuli nyt tuosta valohoidosta mieleeni, kun mulla on ollut kauhean vaikea herätä aamuisin vaikka olisin nukkunut kuinka pitkän ja hyvän yön. Niin mulle sitten suositeltiin herätyskellon sijaan herätysvaloa. Se on ollut mulla nyt kahtena aamuna sitten käytössä ja täytyy sanoa että on tehokas! Ainakin näinä kahtena aamuna mä olen heti pirteän oloinen kun avaan silmät, yhtään ei ole sellainen olo että pitäis jäädä vielä peiton alle haukottelemaan ja venyttelemään.  [:-)]

Kaikkea ne keksii.  [:-)]


Klorofylli, millainen herätysvalo sinulla on, oliko arvokaskin?  Joskus olen messuilla sellaista katsellut, kiinnostava. Monena aamuna olen sitä valoa ajatellut, välillä tuijotan lukulamppuun, jotta heräisin, tuskinpa samaa vaikutusta.
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Kaija

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 25 380
  • Elimäki & Orihuela Costa
Vs: TUMMA SUKLAA
« Vastaus #10 : 11.11.07 - klo:14:31 »

Pirkka-lehdessä oli tästä herätysvalosta juttua. Citymarketista 129 euroa ja olikohan joissain K-ryhmän kaupoissa tarjouksessa 99 e?

Muoks! Muistaakseni Philipsin laite?

Klorofylli

  • Vieras
Vs: TUMMA SUKLAA
« Vastaus #11 : 11.11.07 - klo:14:36 »

Kirjattu

Sus

  • Vieras
Vs: TUMMA SUKLAA
« Vastaus #12 : 11.11.07 - klo:14:40 »

Tupakoitsijoille :-O

http://www.tohtori.fi/?page=6771267&id=4245763

On siis monta hyvää syytä syödä suklaata! :-)) TUMMAA suklaata.
Kirjattu

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: TUMMA SUKLAA
« Vastaus #13 : 11.11.07 - klo:14:54 »

 [:-)] Kiitos Klorofylli ja Kaija!   
Onneksi kaupat ovat kiinni, lähtisin het oikosenaan kokeilemaan. Kotikylällä näkyy olevan monta kauppa jossa voisi olla  [:-I] kehottavat soittamaan ensin, joutaahan tuota kysymään pyörälläkin.

Aika hintava, mietin heti teknisiä juttuja jne...... tietty olisihan tuo kiva ostaa itselleen, ikäänkuin juolulahjaksi  [:-I]

Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

Klorofylli

  • Vieras
Vs: TUMMA SUKLAA
« Vastaus #14 : 11.11.07 - klo:16:09 »

Mielenkiinnolla itsekin seuraan että jatkuuko tämä pirteänä herääminen, nämä kaksi aamua on kyllä ollut aika huikeita entiseen verrattuna.
Erikoista että se vaikuttaa heti ekana aamuna niin paljon, odotin että pitäis käyttää vähän pidempään ennen kuin tuntuisi.
Molempina aamuina olen herännyt valoon ihan pikkuisen ennen sitä ääntä, ääneksi valitsin huikean ihanan linnunlaulun.
Siihen herää sitten undulaatitkin ja meillä alkaa melkoinen konsertti! :-))
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.498 sekunnissa. 25 kyselyä tietokannasta.