Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pönttöläläisille liikettä niveliin!  (Luettu 30872 kertaa)

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #120 : 07.01.08 - klo:16:51 »

 [:-DD]
Kirjattu

Punarinta(Pettirosso)

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 5 619
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #121 : 07.01.08 - klo:16:52 »

No mulla just nyt joka paikka niin kipiä että eipä kamalasti mitään "urheilu" urheilua viitsi aloittaa.Mitä nyt ne pakolliset linturetket joita taas kohta lähdetään harrastelemaan.Mutta onneksi siellä ei niin kamalaa vauhtia tarvitse pitää että tämmöinenkin känkkis siellä pärjää mukana  :-))
Kirjattu

pajunkissa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 406
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #122 : 08.01.08 - klo:13:55 »

Sauvakävely on aloitettu ja kai sitä jossain vaiheessa pitää hiihtääkin, kun tuota lunta hiljalleen satelee.
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #123 : 08.01.08 - klo:15:59 »

Minulla oli tänään vuorossa Pilatesta. Oli hurjan hyvä tunti. Paljon selän liikkuvuusharjoittelua, joka on just sitä mitä tämä jäykkä ruoto nyt kaipaa.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Marjuli

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 2 346
  • Nurmijärven mummo
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #124 : 09.01.08 - klo:21:55 »

Tämäpäs on kiva ketju. Kiitos kun aloitit tämän Ullu!  [:5]

Juuri nyt on oma liikuntani minimissään. Jostain syystä en edes tehnyt mitään uudenvuoden lupauksiakaan. Täytyy tehdä varmaan nyt!

Ullun kysymyksiin ketjun alussa yritän vastata:

1. Mitä liikuntaa harrastat?
Tällä hetkellä en harrasta oikeastaan mitään. Olen ihan lässähtänyt ja ylipainoinen. Intian matkalla rupesi selkä ja lonkka vaivaamaan. Hankala liikkua. Koirulin kanssa käyn kuitenkin joka päivä lenkillä. Enemmän pitäisi liikkua.

2. Kuinka usein?
Joka päivä lenkki Mustikan kanssa. En saa siinä paljoa itse liikuntaa, koska kurvaisen autolla metsään ja päästän koirulin vapaaksi. Mustikka juoksee "siksakkia" ympäriinsä ja tekee 10 kertaa pitemmän lenkin kuin minä. Itse löntystän.

3. Mitä olet liikuntaa harrastanut ja mihin se sitten tyssäsi?
Hölkkäsin toistakymmentä vuotta. Minulla oli mukava juoksukaveri, jonka kanssa höpötimme ja paransimme samalla maailmaa. Olin todella sutjakassa kunnossa ja ylpeilin lihaksillani. Sitten rupesi selkä ja jalka vaivaamaan. Lääkärisetä sanoi, että juoksu ei ole terveellistä. Vaihdoin reippaaseen kävelyyn. Teimme sitäkin monta vuotta samaisen lenkkikaverin kanssa. Sitten rupesi jalka vaivaamaan oikein todella. Nilkka piti lopulta leikata. Siihen loppuivat minun reippailuni. Jotenkin vähän masennuin, kun en enää pystynyt lenkkeilemään kunnolla. Tottakai olisin pystynyt lenkkeilemään, mutta puhti oli mennyt. Muutin pois lenkkikaverin läheltä, eikä ollut enää ketään patistamassa. Se kaverin puute taitaa olla suurin syy lopettamiseen.

Nuorena myös hiihdin paljon. Kun lapset olivat sen ikäisiä, että pysyivät suksilla, lähdin heidän kanssaan hiihtämään. Siinä sai kovasti kuntoa, kun ylämäessä pukkasi heitä ylöspäin. Vähän väliä sai olla nostamassa heitä pystyyn. Hiihtämionen on ihanaa! Sitäkään en ole harrastanut pitkään aikaan.

4. Kilpaileeko joku jossain liikuntalajissa? Tai oletko nuorempana kilpaillut?
Minä en ole koskaan kilpaillut! Hui! Hölkkääminen täytyy olla mukavaa, ei räkä poskella menoa. Siitähän tietää, että juoksee sopivaa vauhtia, kun pystyy puhumaan samalla. Hengitys kulkee hyvin. Ei kilpailua minulle!

5. Mitä liikuntaa harrastaisit, jos voisit?

Reipasta kävelyä, hiihtoa ja uimista. Kaikki on mahdollista. Teenpä tässä ja nyt lupauksen, että rupean harrastamaan kaikkia noita tänä vuonna. Kävelysauvatkin minulla on, joten siitä vaan kävelemään. Mustikkakin tykkää jos saa vähän pitempiä lenkkejä ja useammin.

Sukset täytyy ostaa, muuten ei pääse hiihtämään. Ei kai se ole liian kallis hankinta? Terveyteen kannattaa satsata. Toivottavasti tänä talvena on lunta.

Uiminen on mukavaa ja meillä on aika lähellä uimahallikin. Viime talvena Didi kävi monta kertaa viikossa uimassa ja kuntosalilla. Täytyy laittautua mukaan. Sitä kuntosaliakin voisi kokeille. Saakohan siellä neuvoja, mitä kannattaisi tehdä?

Kirjattu
**** ei sitä koskaan tiedä mihin pystyy, ennenkuin yrittää ****

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #125 : 09.01.08 - klo:22:39 »

Marjuli, sinullahan on hienosti liikuntataustaa! Kyllä se varmasti siitä lähtisi uudelleenkin homma sujumaan!

Yleensä kuntosaleilla on ohjaajat apuna näyttämässä laitteiden toimintaa ja tekevät saliohjelmankin. Varmasti myös Didi osaisi auttaa alkuun, joten ei muuta kuin mukaan vaan! Aluksi varovaisesti, että laitteet tulevat tutuiksi ja sitten pikku hiljaa lisää vastusta. Kyllä se siitä lähtee sujumaan! Minäkin olin kovin ennakkoluuloinen kuntosalin suhteen, mutta nyt ne laitteet, joita käytän, sujuvat nyt ongelmitta. Oma ohjelma tosin on paljolti jumppapallolla ja käsipainoilla tehtävissä, koska haluan tehdä samaa ohjelmaa sekä kotona että salilla.

Moni aloitteleva liikkuja löytää apua myös muutamasta Personal Trainerin ohjauksessa tehtävästä tunnista. Monilla saleilla on tällaistakin palvelua tarjolla, jos itsekseen aloittaminen tuntuu liian isolta kynnykseltä. Maksaa kyllä jonkin verran, mutta moni sanoo sen olevan sen väärti. Itsellä ei ole varsinaisesta PT-ohjauksesta kokemusta, mutta sivusta olen seuraillut mielenkiinnolla.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Risto

  • Vieras
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #126 : 09.01.08 - klo:22:56 »

Kukkasen kanssa tehtiin polttopuita tänään 4 tuntia ( 2 mottia ) ja tuotiin ne puut tuonne varastoon keskuslämmityskattilan viereen.  [:-I]
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #127 : 10.01.08 - klo:01:22 »

Risto, tuo se on hyötyliikuntaa parhaimmillaan! Tulee näkyvää hyötyä työstä ja taatusti on tehokasta liikuntaa.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Risto

  • Vieras
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #128 : 10.01.08 - klo:01:55 »

Risto, tuo se on hyötyliikuntaa parhaimmillaan! Tulee näkyvää hyötyä työstä ja taatusti on tehokasta liikuntaa.

Ullu, arvaappas mitä diabeteshoitaja sanoi minulle, kun kerroin tekeväni kotona sitä sun tätä?

Hän sanoi, että kyllä sinun pitäis liittyä johonkin seuraan ja harrastaa jotain liikuntaa, tai mennä kuntosalille!

!!!!!!

Minä äimänkäkenä ihmettelin, että eikö tuollainen kotiliikunta merkitse yhtään mitään?
No, ei se tämän diabeteshoitajan mukaan merkitse yhtään mitään, vaan pitäisi ruveta harrastamaan liikuntaa ja mennä kuntosalille.  [?] :-)) :-))
Kirjattu

Klorofylli

  • Vieras
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #129 : 10.01.08 - klo:10:23 »

Samaa sanoi mulle kerran lääkäri. Ja mä olin jo sinä aamupäivänä kävellyt koirien kanssa 5 km, ratsastanut kaksi tuntia ja tehnyt kaikki tallityöt ja siivonnut marsuhäkit (kantanut painavia purusäkkejä edestakaisin) sekä haravoinut pihaa. 
Jaa että liikuntaa pitäisi alkaa harrastamaan, missä välissä vielä sitäkin ehtis, kysyin minä lääkäriltä.  [:-I]
Kirjattu

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #130 : 10.01.08 - klo:14:23 »

Nyt on tämä vuosipäivä eli vuosi sitten aloitin painon tarkkailun täällä Pönttölän sivuilla
muiden mukana. Kuusi kiloa on pudonnut. Ei niin paljon kuin olisin halunnut,
mutta jotain kuitenkin :-))
Uusi tavoite on viisi kiloa toukokuun loppuun mennessä (tai ainakin neljä :-)) )
Kirjattu

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 484
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #131 : 10.01.08 - klo:19:17 »

Nyt pyöräily on koko vuotta ajatellen keskiarvon mukaan 9380km vauhdissa [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #132 : 12.01.08 - klo:16:24 »

Mulla alkoi olla eilen lihaksissa sellainen olo kuin olisin jäänyt katujyrän alle. Takana parin päivän vähän tehokkaammat liikunnat pienen tauon jälkeen. Meinasin ensin, että pidän tänään täysin lepopäivän liikunnasta, mutta jotenkin homma sitten kääntyi niin, että pääsin itsekseni salille, ei siis lapsia mukana edes parkissa, joten pystyi tunnillakin rentoutumaan kunnolla.

Ensin vähän lämmittelin cross trainerilla eli sellaisella laitteella, jossa liike on vähän kuin menisi mäkeä ylös sauvakävellen. Liikettä tulee mukavasti vähän joka paikkaan. Sitten tunti tehokasta, mutta silti leppoisanrentoa Pilatesta ja puolituntia vielä lisäksi omatoimista venyttelyä.
 
Nyt on kuulkaas olo ihan kuin eri ihmisellä!

Huomenna ehkä menen tunnille opettelemaan sen vähän aikaa sitten hommaamani Gymstickin käyttöä. Saankohan tehtyä kunnolla mitään vai meneekö siihen, että räpsin itseäni niillä kuminauhoilla ja kiljun AUTS!?!?   :-)) :-)) :-))
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 484
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #133 : 12.01.08 - klo:17:16 »

Montakohan kuntoilukertaa Ullulle tulee viikonaikana  :-O :-O
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #134 : 12.01.08 - klo:18:03 »

Montakohan kuntoilukertaa Ullulle tulee viikonaikana  :-O :-O

Suoraan kysymykseen suora vastaus  :-))  5-7 kertaa viikossa, mutta vähintään kaksi tai kolme noista on jotain hyvin leppoisaa tekemistä kuten tuo tämänpäiväinen. Vain max. neljä kertaa viikossa voi olla sellaisia reilummasti rasittavia. Eikä enempää jaksaisikaan.

Sellainen viikko, jolloin kaikki menee niin kuin suunnittelen (onkohan sellaista vielä ikinä ollut? Ei kai...) olisi tällainen

Maanantai BodyPump 1 h
Tiistai Pilates 1 h
Keskiviikko spinning 45 min
Torstai tehokas ohjattu jumppa + venyttely (yht n. 1,5 h)
Perjantai aerobiciä ja lihaskuntoa ohjatusti (yht. 1 h)
Lauantai Pilates 1 h
Sunnuntai lepo (tai kuntosali jos on ollut viikolla monta lepopäivää)

Kuntosalilla en paljoa tee, mutta sen vähän mitä teen, teen sitten pienissä pätkissä ennen ja jälkeen tuntien. Iltaisin sitten vähän kevyttä jumppapalloilua kotona jos siltä tuntuu.
« Viimeksi muokattu: 12.01.08 - klo:18:05 kirjoittanut ullu »
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.
 

Sivu luotiin 0.295 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.