Pönttöfoorumi

Ole hyvä ja kirjaudu tai rekisteröidy.

Kirjautuaksesi anna tunnus, salasana ja istuntosi pituus
Tarkempi haku  

Uutiset:

Kirjoittaja Aihe: Pönttöläläisille liikettä niveliin!  (Luettu 30859 kertaa)

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 475
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #135 : 12.01.08 - klo:18:11 »

Jumppapalloketjuun tulikin mukava V&W linkki  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Evis

  • Vieras
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #136 : 14.01.08 - klo:11:05 »

Oma liikunta jäänyt tosi vähiin tänne maalle muuttamisen myötä. Hyötyliikuntaa tulee tietysti keväästä-syksyyn puutarhan ja metsänhoidon yhteydessä, mutta ohjatut liikunnat ja harrastamaan lähteminen ovat jääneet kokonaan.
Pienille patikkaretkille lähilaavuille tulee silloin tällöin edes lähdettyä. [:-)]
Nyt on herätelty uudestaan henkiin sauvakävelylenkit. Viime viikollakin käytiin jo neljäkertaa sauvoja ulkoiluttamassa tunnista puoleentoista. Pikkuisen kipeytyi jalat ja olkapäät, mutta kunnon venyttelyillä nekin kivut ovat poistuneet. Retkiluistelua ei ole voinut juuri harrastaa tänä talvena, kun nuo jäät ovat aika arvaamattomia?? [?]

Ennen tänne muuttoa kävelin tai pyöräilin työmatkat n. 5 km suuntaansa. Kävin uimassa 2xvko, ohjatussa vesijumpassa, venyttelyvoimistelussa ja sulkapalloakin tuli kerran viikossa pelailtua. Talvisin tuli hiihdettyä ja luisteltuakin aika monasti. Vaellukset tuntureilla ja yleensäkin retkeily, samoin keväiset lapin hiihtomatkat kuuluivat myös kuvioihin.


Nuorempana jo vuosikymmeniä siten tuli liikuttua paljonkin. Kouluaikoina hiihdin kilpaa ja maastojuoksusakin tuli kilpailtua. Palkintojakin on molemmista lajeista useampia  [:-)] [:-)]

Nyt osa-aikatyön alkaessa olen päättänyt aloittaa uimahallissa käynnit uudestaan ja venyttelyjumppaankin olen ilmoittautunut. Sulkapallovuoro on varattuna myös työkaverin kanssa ensi viikosta alkaen, eli halu ja into takaisin aikaisempiin liikuntatottumuksiin on suuri  [:-)]



Kirjattu

Tiina

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 16 556
  • Lahti
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #137 : 21.01.08 - klo:16:10 »

Sauvakävely on tuntunut ihan mukavalta ja minulle sopivalta liikunnalta, 3-4 kertaa viikossa yritän sitä nyt harrastaa.
Mutta se jumppapallo, se on melkoinen epeli, ei olla vielä sinuiksi tultu mutta vielä minä sen kesytän.  :-))
Kirjattu
"Ehjimmät meistä on sirpaleista tehty"-Tommy Tabermann-

Pihalintu

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 9 817
  • Väliaikaista kaikki
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #138 : 21.01.08 - klo:17:07 »

Tiina telkkua on mukava katsella pallonpäällä, siinä samalla tasapaino harjaantuu ihan itekseen huomaamatta [:-)]
Kirjattu
koe, loiki, elä ja leiki Ole´

*Marle*

  • Vieras
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #139 : 23.01.08 - klo:16:42 »

Haippakkaa

Nyt on sitten ortonissa oltu liikkeellä ja syöty ja oltu liiikkeellä ja syöty ja...
Eilen oli kävelytesti 2 km ja pulssi lopussa 142 tai 145, tiedä sitten oliko hyvävaiko huono. Kaikkein vaikeinta on ollut kehonharjoitus: hengittämiset sisään ulos yms. liikesarjojen lomassa. Sauvakävely sujui tänää ihan hyvin, että en kipeytynyt juuri ollenkaan. Tosin ilma on korkeapaineinen. Aamulla ohjelma alkaa aamiaisella ja illalla loppuu noin 16.00 eli puolituntia jotakin ja sitten syödään, hiukkasen lepoaikaa ja taas mennäään... Lauantaina pääsee kotiin mutta ortonille takaisin sunnuntai iltana hyvä palata jotta maanantaina saa kunnon aterian. Täällä ei harrasteta meille hikijumppaa, se on terveempiä varten.  Raportti ortonista päättyy tähän

Marle

ps. oma kone ei saa verkkoa käyttöön :(
Kirjattu

*marle*

  • Vieras
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #140 : 25.01.08 - klo:10:13 »

Nonih, tänään aamu alkoi aamujumpalla ½ tuntia, sen jälkeen kehonhallintaa pullukalla "frisbeellä" ½ tuntia, ei mitään pahaa, eikä hikijumppaa mutta muuuten keikutti [:-)] Nyt sitten vapaata tuonne klo 11.00 ja silloin syyään. Syömisen jälkeen sitten pääsen FAT-tuoliin, ihan kiva kokemu sekin, Mun Litlituolini taitaa jäädä velihopeaksi tuossa kisassa. Ai kun tekisi mieli kuvata poruta ilmeitä noissa kehonhallintatunneilla: naamaat punasina, suutu supussa kamalaa äheltämistä [:-DD]  Parasta, huomenna iltapäivällä pääsen kotiin DADAA!! Sitten sunnuntai-iltana takaisin että on aamulla pirteä viimeisen viikon koitoksiin [:-)]

Raporttointi ortonista päättyy tähän

marle
Kirjattu

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #141 : 26.01.08 - klo:07:36 »

Mulla oli liikunta puoli vuotta jumissa tän takia ---- Nilkka ja jalkaterä: Nilkka on kehomme eniten loukattu nivel. Nilkan vammat voivat vääristää jalkaterämme arkkitehtuuria. Jalkaholvin kaaren laskeuma kääntää polviniveltä sisäänpäin ja saa aikaan ketjureaktion, joka voi heijastua selkään saakka. Nilkan ja jalkaterän nivelten kunnossapito kiropraktiikan avulla mahdollistaa jalan mekaanisesti oikean toiminnan, iskunvaimennuksen, ja siten mahdollistaa tukevan perustan koko kehollemme.

http://www.chiromed.fi/301.html

Selkä alkoi jumittumaan ja lonkassa tuntui kiertoa toiselle puolelle, koska toisessa jalassa isompi laskeuma..Mulla ei ollut mitään vammaa, vaan toi vika oli kehittynyt pikkuhiljaa. Asia parani sillä, kun aloin vahvistamaan nilkkoja ja jalan lihaksia nousemalla puhelinluettelon päälle (kantapäät maassa ja jalkaterät luettelon päällä)  -- 10 sarjaa x 10 toistoa /päivittäin --tämä hajoitus vahvistaa jalkateriä harjoituksen alkuvaiheessa ja loppuvaiheessa pohkeita.. Vika parani muutamassa viikossa. Jatkan edelleen harjoituksia ja venyttelen joka päivä pohjelihaksia. Aloitan lenkkeilyn parin viikon päästä. [:-)]  Ei ainoastaan lievä kipu, jalkojen väsymys, vaan myös jalkojen puutuminenkin häipyi täysin (kävelen päivittäin väh. 5-6km, ja liukkaalla talvikelillähän se on taas kuin  kävelisi 10km).

Ihmisen pitäisi kulkea luonnossa kallioilla ja mäissä paljain jaloin, että jalaterät ja nilkat vahvistuisivat, mutta kengän sisällähän ne eivät saa mitään harjoitusta, vaan rasitus tulee pohkeisiin, sääreen ja lantioon. Pahinta on se, jos kenkä on edestä kapea ja myös sekin on pahaksi, jos ei ole edestä tarpeeksi korkea vaan  painaakin varpaita  väkisin alas, jolloin jalkaholvikin laskeutuu..  [?]

Parhaiten jalkaholvin lihaksia, nilkkaa ja alapohjetta voi venyttää tällä liikkeellä: http://www.apta.org/AM/Images/APTAIMAGES/ContentImages/ptandbody/Arthritis/calf-stretch.gif

Huom: takajalka hiukan koukussa  -- suorana taas, jos haluaa venyttää pohjelihaksen ylempää osaa.

Kuva siitä puhelinluettelon päällenousuharjoituksesta (itse kyllä tein paljain jaloin) : http://exercise.about.com/library/graphics/travelcalf2.jpg
« Viimeksi muokattu: 26.01.08 - klo:08:04 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #142 : 26.01.08 - klo:10:43 »

Marlelle kiitos Ortonin raporteista! Kuulostaa tehokkaalta ja mielenkiintoiselta tuo sun ohjelma siellä.

Sinisorsalle tsemppiä kuntoutumiseen! Kuulostaa ikävälle vaivalle. Hyvä kun olet löytänyt oikeat konstit. Se on tosiaan jännää miten kaikki vaikuttaa kaikkeen.

***

Minä olen kohta lähdössä Pilates-tunnille. Onkin ollut taukoa monta päivää liikunnassa kun iski köhäröhä ja yskäryskä.
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Sinisorsa

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 004
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #143 : 26.01.08 - klo:13:46 »

Joka päivä on kävelty, tosin viime kesänä en polkenut pyörällä (kilpaharjoituspyörä), mikä jäi harmittamaan, mutta kun selkä ei millään taipunut kaarelle.
Luulin itse, että vika on liian vahvoissa selkälihaksissa, joten tein päivittiän satoja vatsalihasharjoitteita, mutta silti selkä oli jumissa ja kävely toispuoleista sekä etupainotteista, jolloin aloin venyttelemään ja vahvistamaan toista kylkeä balanssin saamiseksi. Mulle tututkin sanoi, että kävelet vinossa. Mutta onneksi vika nyt löytyi.

Nyt kun jalat ovat kunnossa (askelpituuskin venynyt), niin 5 km kävely ei tunnu missään.  [:-)]

Kun puutuminen muuten lakkasi niin alkoi lievähkö huimaus, jota kesti muutamia päiviä.. Sen jälkeen ei ole enää huimannut.
Taitaa olla yleinen ilmiö tuo hetken huimaus silloin, kun pitkäaikainen särky/jumitus lakkaa, ja ikäänkuin se kivun kiintopiste häviää.
« Viimeksi muokattu: 26.01.08 - klo:13:53 kirjoittanut Sinisorsa »
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #144 : 26.01.08 - klo:16:51 »

Marlelle kiitos Ortonin raporteista! Kuulostaa tehokkaalta ja mielenkiintoiselta tuo sun ohjelma siellä.

Sinisorsalle tsemppiä kuntoutumiseen! Kuulostaa ikävälle vaivalle. Hyvä kun olet löytänyt oikeat konstit. Se on tosiaan jännää miten kaikki vaikuttaa kaikkeen.

***

Minä olen kohta lähdössä Pilates-tunnille. Onkin ollut taukoa monta päivää liikunnassa kun iski köhäröhä ja yskäryskä.

Aika paljon tuolla on käyty Pilatesliikkeitä, eihän selkäkipuisille mikään aeropikki sovikkaa [:-)] Ei tuo selkä kyllä miksikään taida muuttua mutta hiukkasen notkeutta on tullut kehoon. Nyt sitten aloitan tuolla vesijuoksulla/kävelyllä ensin, sitten katsotaan mitä voisi lisätä toiseksi lajiksi. Kuntosalissa käyty muutamia liikkeitä läpi, ei mitään kovin raskaita, kuminauhoja ja taljavetoa ja jotakin muuta ja ne pitää tehdä hitaasti ja hartaasti. Jalkaprässiä ei ollenkaan. Työpaikan kuntosalille uskallaudun kun on käyty läpi liikkeet vielä kerran, ne jotka meille suunniteltiin. Aika toimeliasta Ortonissa on ollu, kamala talokin, aina eksyy :-))

RAportti kotoa päättyy tähän

marle

ps. Sinisorsalle tsemppiä myös täältä [:-)]
Kirjattu

Marle

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 298
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #145 : 29.01.08 - klo:10:41 »

Hola

Hiukkasen taas väliaikatietoa missä mennään. Eilen oli lihaskuntotesti ja siinä meikä oli varmaan joukon jumbo [:-I] Allasjumppa on mun juttu kun saa vehdata kaikenlaisilla leluilla [:-)] muuten kyllä alkaa maistumaan puulta täällä olo. Eilen olin myöskin katsomassa kuinka kansa teki laudeliinoille shapluunalla erilaisia kuvioita väreillä. Mä en. Eilen luennnoitiin jalkojen hoidosta ja tänään keskusteltiin sossun kanssa osatyökyvyttömyyseläkkeestä. Sain papereita, hakemuskaavakkeen ja puhelinnumeroita yms. Täällä sataa vettä, ihanaa [:-DD] lumet menee [:-)] Tänään oltiin myös kuntosalilla muutamia vetoja vetelemässä. Yksi kurja nostanut päätään: kiertohuimaus. Pitää vaan katsella kohtisuoraan, ei liikoja taivutuksia ylös, ei alas.Voipi johtua jumpasta/niskat. Kuitenkin lääkärille varasin ajan jotta tiedän mahdollisesti mitä voi tehdä mitä ei. Ortonin palveluja koko rahan edestä! Yksi positiivinen sseikka: Pääsen taivuttelemaan ihteeni muutamia senttejä enemmän kuin ennen, kunhan saisi vielä takareisistä kiristystä pois.

Raportti Ortonilta päättyy tähän

Marle [:-)
Kirjattu

Laura

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 4 050
  • Helsinki
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #146 : 29.01.08 - klo:15:20 »

Kiitos raportista  :-))
Kirjattu

ullu

  • Ylläpitäjä
  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 1 913
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #147 : 29.01.08 - klo:15:43 »

Marlelle kiitos raporista! Noita on mielenkiintoista lukea!

Minä kävin pomppimassa steppilaudalle ja alas. Huh, meinasi tulla vähän hikikin... itse asiassa jo heti tunnin ensiminuuteilla  :-)) Oli aikas vauhdikasta menoa, enkä ihan meinannut pysyä koko aikaa kyydissäkään, mutta varmaan homma alkaa luistamaan sitten kun on muutaman kerran käynyt. Täytyy varmaan ottaa tavaksi...
Kirjattu
Pitäisi olla tikka. Saisi elantonsa takomalla päätään puuhun.

Jarmo

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 58 475
  • Säkylä ** älykäS
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #148 : 29.01.08 - klo:16:27 »

Kaikki hyöty kannattaa otta irti kuntoutuksesta  [:-)]
Kirjattu
    "Kissoja vihaavat ihmiset syntyvät seuraavassa elämässä hiiriksi."   (Faith Resnick)     

Pyryharakka

  • Konkari
  • *****
  • Poissa Poissa
  • Viestejä: 22 532
Vs: Pönttöläläisille liikettä niveliin!
« Vastaus #149 : 29.01.08 - klo:17:26 »

Mie kävin uimassa 500 m. Saattaapi tuntua käsivarsissa huomenna, kun edellisestä uintikerrasta on jo aikaa.  [:-I]
 
Kirjattu
 

Sivu luotiin 0.136 sekunnissa. 24 kyselyä tietokannasta.